Jump to content

Signalfarger på jakt? Sikkerhet, eller "formynderpåbud"?


jerognal

Ønsker du et påbud om signalfarger på jakt?  

370 members have voted

  1. 1. Ønsker du et påbud om signalfarger på jakt?

    • JA
      77
    • NEI
      293


Recommended Posts

"JEg vil ikke bli tvunget til å se ut som en orange fjott fordi noen tullinger ikke klarer å holde igjen pekefingeren når noe rører seg!"

 

Jeg er storbruker av orange farger - når jeg jakter.

Også når jeg går tur med hunden i hvilket som helst annet terreng - når det er jakttid.

Og om noen mener det er fjottete - ja, så er det helt i orden.

 

Selvsagt kan man si at det skal være unødvendig å løsne skudd på noe man ikke vet hva er - men historien har gjentatt seg mange ganger.

Og det vil skje igjen.

 

En annen fordel med å ha på seg signalfarger - er at det vil bli lettere for letemannskapene å finne den savnede, som f.eks. kan være bevisstløs.

 

Min hund/jeg har gått i fotsporene til letemannskaper - og funnet et par lik som har ligget så nær som 1 m fra søkekjeden.

Ingen av disse hadde signalfarger.

 

I to andre leteaksjoner - ble det gjort funn av letemannskap (strandsøk) pga. av at de savnede hadde en sekk/eller klær med signalfarger.

Disse lå noen meter under vannflaten - og ville vært mye mindre synlig med "natofarger".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dårlig ordvalg av meg lenger opp. Det er ikke noe galt med signalfarger, men det er galt med et påbud. Det vil kun bidra til å fjerne respekt for lover og regler.

Selvsagt er det lurt med signalfarger, akkurat som det er lurt for motorsyklisten med fjernlys om dagen.

Men jeg tror det er mye mer å hente på folks holdninger til det å løsne skudd enn å mase om farger. Vi må bli kvitt ideen om at vi må forvente at folk tar feil, at det er greit "å se det en ønsker å se".

Jegermisteren sier det bra lenger opp: det må være greit å ikke skyte!

 

Ingen som "tror de ser " et rådyr kan avgi et gjennomtenkt skudd mot et nøye vurdert sted på dyret... Og det er vel det man skal? Nei, la oss jobbe for å bli kvitt "brenn løs om det rører seg"- holdningene, og la folk få bruke orange vest fordi de vil det.

Det fins jo også dyr som en trenger kamuflasje for?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vore interessant å sett ein statistikk , også inkludert ulukker i utlandet, på kor mange av offera som hadde på seg signalfargar.

 

Ein type ulukker som er vanskeleg å gardere seg mot er der jegeren er 100% sikker på at han ser og skyt på eit vilt,altså ikkje ulukker der han trur det er eit dyr.

Ved slike tilfelle er det vel ei slags "feilkobling" som skjer i hjernen, noko som er vanskeleg å gardere seg 100% mot. Eg har ved eit tilfelle på ein jakttur sett ein person som kom opp til hytta ein knapp time før han eigentlig kom. No trur eg ikkje på det overnaturlige,men trur at det var noko som skjedde i min hjerne. Om noko liknande skjer under jakt så kan kanskje signalfargar "vekke hjernen frå ein slik tilstand"?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Folk ser det de forventer å se, og ser ikke det de ikke forventer å se.

 

Man forventer (kanskje intenst, avhengig av om man betaler før eller etter man har felt vilt) å se et dyr når man er på jakt, og jeg stiller meg litt tvilende til påstanden om at signalfarger skal være den store løsningen. Det er jammen santen nok skyteulykker i de landene der dette er påbudt også, og der er det som påpekt over lite sannsynlig å treffe på turgåere/bærplukkere/etc. i terrenget da dette ofte er utilgjengelig for almenheten, samtidig som det ikke er så vanlig for almenheten å ferdes i skog og mark i det hele tatt.

 

Et kanskje mer betimelig påbud, om jeg nå skulle spille djevelens advokat, er at man alltid skal gå/sitte to sammen på jakt. En skytter og en spotter, sistnevnte bekrefter legitimt mål for skytter før skudd løses. Det ville kanskje ha større effekt på sikkerheten, selv om det nok ville gjøre det vanskelig å komme på jakt for de fleste.

 

At ghillie-dresser skulle være problemet kan jeg heller ikke se. Folk skyter vel ikke på noe som ser ut som en råtten stubbe dekket av løv og mose? Ihvertfall ikke hvis den beveger på seg!

 

Det her er bare mine meninger, jeg skal ikke late som jeg er noen ekspert på hverken jakt eller sikkerhet, men jeg tror at arbeid med holdningen til det å løse skudd - når, mot hva, hvordan - er mer sentralt enn noe annet. Den filmen vi fikk se på jegerprøven, som omhandlet en skyteulykke for mange år tilbake, fortalt av han som skjøt, gjorde et sterkt inntrykk på meg. Jeg tror det er viktig at slikt blir tatt opp og snakket om, så det blir et tema som jegere er like opptatt av som hva som er det beste kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

"må jeg si at "det blir billigere og raskere å finne liket ditt" kommer helt nederst på listen...."

 

Nå tenkte jeg ikke økonomi/letthetsgrad for leteaksjonen - men på pårørende.

Men de er vel ikke så viktige :? -- som å ikke bruke signalfarger.

 

Håper du setter den bevisstløse litt høyere på listen :wink:

 

Et uhell kan skje når som helst - også med den beste!

Link to comment
Share on other sites

For å dra det litt lengre;

Påstand II: Du aksepterer en økt risiko for å selv bli skutt ved å erverve hvilket som helst skytevåpen.

 

Folk som ikke selv eier et våpen blir mer eller mindre aldri skadet av skudd. Man tar aktivt del i et miljø som håndterer våpen. Man befinner seg plutselig bokstavelig talt innenfor skuddhold.

 

Signalfarger vil nok hjelpe, men risikoen blir ikke eliminert. Den blir håndtert. Ett hvilket som helst steg mot økt sikkerhet er et steg i riktig retning. Problemet er at folk må ville det selv,- et påbud vil bare bli byråkrati!

Link to comment
Share on other sites

Folk ser det de forventer å se, og ser ikke det de ikke forventer å se.

Noe i det. Og hvis man er så godt kamuflert (ghillie-suit) at ingen ser deg, da er vel sjansen for å "bli tatt for" elg liten?

 

Så en gjøk på en skogsbilveg i ettermiddag, med bukse fra Härkela med flere orrange felter nedover bena. Den buksa var helt jævlig. spør du meg. Men synlig var den kanskje? Som en selvmotsigelse hadde han kombinert denne avskyelige buksa med en grønn lue og grønn ullgenser..

Link to comment
Share on other sites

Spesielt syns eg det rart at noen sier at "joda eg bruker alltid signalfarger, men vil ikke ha et påbud". Tar dere bare på vesten fordi den er tøff, eller for at dere vil bli sett?.....

Om det er for å bli sett, hva har da et påbud å si?

 

Grunnen til at jeg ikke ønsker et påbud er todelt.

For det første kan det lett bli en sovepute: "Fan han brukte ikke orange vest! Hvordan i Helvete skulle jeg da se at han ikke var en hjort?"

For det andre, den samme sløvheten som over, men han skyter en bærplukker! "Godkveld til jakt slik vi kjenner det i dag!"

 

Bruke hodet, være helt klar over hva man skyter mot! I den sammenhengen er det greit å kunne noe om hvordan hjernen lurer oss til tider slik at vi "ser" det vi ønsker å se!

 

Personlig bruker jeg orange så jeg dør ikke av et påbud, men den dagen det blir påbudt med rød, orange eller gul vest for turgåere og bærplukkere kommer det garantert en stor politisk diskusjon som kanskje ikke er til vår fordel.

Link to comment
Share on other sites

"Og hvis man er så godt kamuflert (ghillie-suit) at ingen ser deg, da er vel sjansen for å "bli tatt for" elg liten? "

 

vil det heller ikke gi en annen jeger noen mulighet for å se deg :wink:

 

Det er jo endel terreng hvor det selges flere jaktkort (rein/rådyr), slik at man ikke "har kontroll" på andre jegere.

 

Forøvrig er min stemme nei :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg alltid noe med signalfarger på jakt, untatt de gangene jeg posterer, lokker eller bedriver snik/smygjakt hvor kamuflasje er nødvendig for å øke sjansen for fangst. Eller bruker jeg alltid en signalorange caps (dette er noe jeg mener burde vært standard for alle norske jegere å ha slik at de kan brukes når man føler at det passer eller en rød opplue. En signal caps/lue "lyser" som regel opp og gjør det lettere for jegere som jakter sammen å orientere seg hvor man har hverandre. Samt greit å ha hvis du går rett på en postrekke av elgjegere, kjedelig å bli tatt for å være elg. Ja, jeg veit at jeg har lange bein, men det får da være måte på :mrgreen:

 

 

Tidlig høst bruker jeg ofte en "tømmerhoggerskjorte" i ull som ytterpalgg hvis det ikke blåser mye. På denne måten er jeg orange på hodet og rød på overkroppen=godt synlig for andre jegere.

 

Nytt i utstyrsgarderoben i år er en "hundeførervest" mange praktiske lommer og løsninger. Er fast både på harejakt og jakt der vi går flere sammen, samt rypejakt (kamuflasje er ikke påkrevet og vesten er grei å bruke når man vet at det er andre jegere i terrenget). Fikk et par kommentarer på de første turene at det var "fælt hvor synlig jeg ønsket å være", men det fikk så være. Må bare si at jeg digger å bruke en slik vest, helt genialt. En jaktkamerat har allerede lånt det en tur, og nå i ferd med å kjøpe seg en tilsvarende. Veldig praktisk da man er veldig synlig for de du jakter sammen med, har fått bare positive kommentarer for dette etter at vesten har vært med et par turer og "gammlekara" blir vant med noe annet enn den evig grønne jaktdressen.

 

 

En kamerat har nettop kjøpt seg en jaktdress med signalfarger, Dovrefjells hunter vison, en hundeførerdrss meg signal detaljer, meget fin, synlig og praktisk på alle måter.

 

At enkelte dødsfall kanskje kunne vært unngått med signalfarger skal man ikke se bort i fra, men jeg syns det er greit å slippe "dresskode" når man skal på jakt..Påbud eller forbud opp og ned i mente...Fysj! Hva skjedde med sunn fornuft?Det er lov til å være synlig om man ønsker det. Har selv gått rett på folk som ikke har sett meg på under 2 meter i skogen , kun iført grønn jaktdress. Har også ved bruk av kamuflasje har jeg hatt turgåere stående som noen spørsmåltegn blant lokkeduene mine og ikke skjønt bæret av de kunstige duene som stod i jordekanten. De klødde seg fælt i hodebunnen :mrgreen: Har selvfølgelig latt meg kjenne ganske raskt, men artig å observere litt først. :lol:

 

PS: Har også brukt signal-refleksvest- dette er en svært god og enkel løsning hvis man vil være mer synlig enn bare det capsen/lua tilbyr, men kjøp den som fungerer som VEST. Ikke det rælet du trær over huet...

 

Rød tømmerhogger skjorte i rødt:

http://www.google.no/imgres?q=canada+sk ... 8,s:0,i:92" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Signalvest:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/TUR ... 58558.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Signal caps/lue:

http://www.google.no/imgres?q=signalcap ... x=84&ty=47" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.google.no/imgres?q=signalcap ... 124&ty=105" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Dovrefjell hunter vision:

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... odid=12842" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

RefleksVEST:

http://www.google.no/imgres?q=refleksve ... s:20,i:182

Link to comment
Share on other sites

Dessverre trur eg fortsatt det er mange som trur viltet blir skremt av for eksempel bruk av oransje eller raude fargar på jakt. Mange her på forumet seier rett nok at dei brukar slikt,men kvifor er det egentlig så lite utbreidt på jakt her i Norge? Av og til lurer eg på om det er for å ikkje bli sett av folk. Og ja eg har nok høyrt ein del spesiellt reinsjegerar som ser litt ned på turgåarar som går i fargesprakande fargar i fjellet,men det burde jo vera ein fordel for jegerane for då veit dei kor dei har folk sjølv på lang avstand.

 

Eg må innrømme at eg ikkje er noko flink sjølv til å bruke sterke fargar,men har av og til brukt ei raud lue. I år derimot har eg kjøpt meg ei slik bukse

http://www.oslosportslager.no/produkt/haglöfs-edge-pant-friluftsbukse-herre-28552.aspx

med den sterke grønfargen. Årsaken var først og fremst eit kjempetilbud eg fekk. Vart litt mobba om eg var sponsa av Kiwi,men ellers fekk eg tilbakemelding at eg var veldig lett å sjå når eg gjekk på jag. Ved postering dekkar eg meg til så då betyr fargen ingen ting.

 

Når einkelte jaktlag kan ha eit forbud mot ein spesiell type ammunisjon t.d Norma Elite så kan jaktlaga også ha interne bestemmelsar om bruk av lett synlege fargar , ja faktisk trur eg ein del har innført ein slik praksis spesiellt for dei som går på jag.

Link to comment
Share on other sites

I etterkant av ei alvorleg og tragisk hending som dette, er det ikkje alle ytringar som er like reflekterte, kanskje bør ting få tid til å roa seg før debatten vert teken opp.

Når saka likevel er komen til torgs, vèl eg likevel å koma med mine kommentarar.

 

Sikkerheitsplagg og fargar under jaktutøvinga er ikkje noko nytt fenomen, bruken av desse plagga har vore omdidkutert, men sakte og sikkert har det vorte meir og meir vanleg å iføra seg plagg med sterke fargar under organisert jakt. I dag er det naturleg for dei fleste å bruka slike plagg i situasjonar der fleire jegrar opererer i same området.

Men det er også andre jaktsituasjonar der behovet ikkje er tilstades på same måten, då vil eit generelt påbod i mindre grad ha noko effekt, og i verste fall føra til svekka respekt for lovverket som regulerer jakta vår.

 

Ansvaret for å vurdera om våpenet kan rettast mot eit "objekt" eller ikkje, påkviler eine og aleine den enkelte jeger og ingen annan. At signalfargar vil påverka ei slik vurdering er eg ikkje ueinig i, men ein må aldri koma dit at ansvaret for vurderinga vert overført til andre på bakgrunn av om den enkelte har signalfargar eller ikkje.

 

Folk og dyr skal kunna føla seg trygge i skog og fjell medan jakt vert utøvd uansett om dei plukkar bær og sopp, fiskar, går på tur, eller driv ei eller annan form for jakt. Det vil ikkje vera tillitsvekkande om jegerstanden skulle pålegga alle andre brukarar av naturen å iføra seg signalfargar før dei inntek skog og fjell... Skilt som "jakt pågår, ferdsel på eige ansvar" osv. set ikkje jakt og jegrar i noko godt lys...

 

Det som etter mitt syn trengs, er at det vert sett endå sterkare fokus på sikkerheit der skytevåpen er involvert. Dette gjeld generell handtering, sikker bakgrunn for skot, og ikkje minst kadaverdisiplin med tanke på å vera fullstendig sikker, før våpen vert retta mot dyr og skot avfyrt.

 

- Ja til bruk av signalfargar, - ja til almenn ferdsel i skog og fjell, - ja til auka forus på sikkerhet, - tvilande til nytte og effekt av påbod...

Link to comment
Share on other sites

men kvifor er det egentlig så lite utbreidt på jakt her i Norge?

 

 

Når einkelte jaktlag kan ha eit forbud mot ein spesiell type ammunisjon t.d Norma Elite så kan jaktlaga også ha interne bestemmelsar om bruk av lett synlege fargar , ja faktisk trur eg ein del har innført ein slik praksis spesiellt for dei som går på jag.

 

 

Tror det er forskjeller rundt omkring når det angår å bruke farger på jakt. I mitt terreng, og 2 av nabovaldene, hvor jeg er med om gjestejeger av og til, er det krav til alle om å bruke farger. Alle jegere på post skal ha minimum fargerik lue, fortrinnsvis orange/rød. De som driver (også hund) skal i tillegg ha refleksvest på seg.

 

Dette er på storvilt jakt. Når det kommer til annen jakt er det andre regler som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Hva ble slaktevekta på förhausteren? :mrgreen:

Eneste den kan minne litt om er disse "bildene" av Nessie fra Skottland.

 

Skal jeg være litt grei her, så forstår jeg (til en ganske så viss grad) förhausteren, tohjulstraktoren og plogen.

 

Men den traktorkjerra, DEN har jeg vansker med å tro hva skytteren har tenkt på. De der er jo store nok til å frakte en mindre hval på :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eg har ved eit tilfelle på ein jakttur sett ein person som kom opp til hytta ein knapp time før han eigentlig kom. No trur eg ikkje på det overnaturlige,men trur at det var noko som skjedde i min hjerne.

Vardøger på godt gammelnorsk, eller et omvendt deja vu, om man vil. Been there i barndommen en gang, selsom og pussig opplevelse.

Hjernen er en forunderlig greie ja, så det viktigste er å være 110% sikker før det smeller. Synes det er flott at dette temaet tas opp og diskuteres, det vil om ikke annet gjøre at de som leser kanskje blir mer bevisst på sikre skudd, og det er alltid en god greie.

 

At de oransje fargene skal skremme viltet er en myte, da hjortevilt, hare osv antakelig oppfatter dette bare som gråtoner. Fargen er ikke relevant for dyras matinntak, og dermed ikke med i synets repertoar, for å si det sånn. Fugler derimot, skal visst ha et brukbart utviklet fargesyn.

 

Egentlig så er det nesten litt feil å kle seg i grønnfarger som er nært opptil det viltet beiter på, for dette fargespekteret ser viltet godt (for å kunne finne maten).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for å bruke signalfarge på klær under jakta for å redusere faren for å bli skutt som storvilt.

Det jeg reagerer litt på med tanke på den siste ulykka er tidspunktet. Er det ikke mørkt i 18:30 tia?

I mørket blir vel alle katter grå, så hva er da vitsen med signalfarge?

 

Kanskje en også bør se på hvordan jakta utøves?

 

Jeg er generelt i mot flere forbud, men kan en spare ett liv ved å forby jakt etter mørkets frembrudd, så

er jeg for det. Det er vel ingen som på død å liv MÅ jakte i mørke???

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mørkt i 18:30 tia?

Det er fullmåne.

Jeg jakta fra 2000 til 0030 igår - lyst nok til å se om rådyra har horn eller ikke, sist måne var jeg så lei av av at hjorten ikke ville stille seg i lyset fra månen at jeg plukka en rådyrbukk - som gjorde det. Rett nok trodde jeg det var en spissbukk, men det viste seg å være en eldre bukk med bittesmå horn.

Iallefall, lyst nok i massevis ute på sletta, mørkt nok i skyggene til å se noe man tror er rådyr, eller kanskje hjort - og klart nok til å forstå at man ikke skyter på det inni skyggen som kanskje er en hjort - eller kanskje ikke.

Forbud, forbud, forbud - skal det erstatte ALL sunn fornuft?

 

K

Link to comment
Share on other sites

For et antall år siden var det en vådeskuddsulykke i Elverum (tror jeg). Det var klart vær og god sikt, og skytteren skjøt to jaktkamerater med ett skudd, de gikk etter hverandre og det var gjennomskyting på førstemann. Avstanden var under 200 m (rundt 170 om jeg ikke husker helt feil). Det var en erfaren jeger som skjøt, formann i viltnemnda hvis ikke jeg husker helt feil. Han ble frikjent for uaktsomt drap i den etterfølgende rettssaken, begrunnelsen var at han måtte ha vært overbevist om at det var en elg han så og skjøt på. Da mente vel retten at det ikke var uaktsomt av han å skyte :roll:

 

Uansett, det bør vel kunne stilles strengere krav til en jaktutøver enn dette?

 

Når det gjelder traktorer har jeg hørt en historie om han som skjøt en illande raud Ferguson-traktor. Han skjøt den to ganger, den datt ikke for første skuddet :lol:

 

Dette er kanskje et innlegg i debatten om signalfarger? Jeg har i de senere år vært på to bjørnejakter i Sverige, og en elgjakt i Norge. I alle tilfellene var det krav fra jaktleder om signalfarge, det var hundeførere og drivere i alle jaktene, og de var påkledd både refleksvester og signalfarger, i Sverige hadde også hundene refleksvester. Jeg må si at det første jeg ble var når driverne nærmet seg mine poster var bevegelsen, og ikke signalfargene, men de skader jo ikke, og det er en ekstra sikkerhet som det ikke koster noe å ta i bruk. Det merket jeg spesielt på årets elgjakt, jeg hadde direkte siktelinje til postene på hver side, og det eneste jeg kunne se fra han som stod på den ene siden var den orange lua som lyste i et lite gløtt mellom buskene. Da visste jeg jo nøyaktig hvor han stod, ikke bare sånn cirka.

Link to comment
Share on other sites

begrunnelsen var at han måtte ha vært overbevist om at det var en elg han så og skjøt på

Det er mulig jeg er på feil planet, men om man ser en mann og overbeviser seg selv om at det er en elg, da er man helt ubegripelig uaktsom - og det bør være grovt kriminelt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forbud, forbud, forbud - skal det erstatte ALL sunn fornuft?

 

 

 

Nordmenn har et veldig behov for regulering; når vi ser/opplever/hører noe nytt er det første vi lurer på "er det lov?", når noe går galt er vår første tanke" noen må gjøre noe!" Derfor er "sunn fornuft" et utdøende fenomen....

Link to comment
Share on other sites

Med et påbud om signalfarger forutsetter man at alle jegere har perfekt fargesyn.

 

Faktisk er så mange som mellom 5 og 8 % av alle menn såkalt fargeblinde. I motsetning til når det gjelder kvinner hvor tallet ligger på ca 0,3 %. De aller fleste har problemer med å skille mellom rødt og grønt, noen få har problemer med gult og blått, mens de færreste er fullstendig fargeblinde.

 

Bør man i så fall nektes å jakte om man er fargeblind?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mørkt i 18:30 tia?

Det er fullmåne.

Jeg jakta fra 2000 til 0030 igår - lyst nok til å se om rådyra har horn eller ikke, sist måne var jeg så lei av av at hjorten ikke ville stille seg i lyset fra månen at jeg plukka en rådyrbukk - som gjorde det. Rett nok trodde jeg det var en spissbukk, men det viste seg å være en eldre bukk med bittesmå horn.

Iallefall, lyst nok i massevis ute på sletta, mørkt nok i skyggene til å se noe man tror er rådyr, eller kanskje hjort - og klart nok til å forstå at man ikke skyter på det inni skyggen som kanskje er en hjort - eller kanskje ikke.

Forbud, forbud, forbud - skal det erstatte ALL sunn fornuft?

 

K

 

Hva om det hadde kommet en annen jeger snikende og du hadde skutt vedkommende. Ville du da påstått at det var lyst nok?

Link to comment
Share on other sites

Enkelte har småknurret litt over det, men er ennå helt overbevisst om at å rigid følge Jeff Coopers 4 regler for sikkerhet http://thefiringline.com/Misc/safetyrules.html" target="_blank" target="_blank er den eneste/beste måten å unngå ulykker. Ville også hjelpe hvis vi alle gikk litt i oss selv når det gjelder sikkerhet.. Har vært standplassleder og dommer innen NSF i over 10 år, gått på jakt enda lengre, og har altfor ofte sett "erfarne" jegere og skyttere som veit "alt" om jakt, skyting og våpen (bl.a på lokal våpenforretning) gjøre alvorlige sikkerhetsmessige feil. Begynner å bli lei av å titte inn i andres munninger, spesielt når de vil teste avtrekk.. Krav om bruk av signalfarger er bare en ansvarsfraskrivning, det er mitt og ditt ansvar å ALLTID være sikker når vi trykker av. Kuler stopper ikkje alltid på magisk vis av seg selv når de treffer vilt, de stopper ikkje automatisk etter 100-200 meter, granfeltet "langtfaenivold" bortenfor myra kan inneholde både turgåere og bærplukkere, både med og uten refleksvest.

Link to comment
Share on other sites

Ville du da påstått at det var lyst nok?

 

Hvis jeg er så "borte" at jeg ikke ser forskjell på en jeger og en hjortebukk med under 12 tagger, så tror jeg ikke det betyr så mye om det er lyst eller ikke. Det er mørket inni hodet som er problemet.

Dette handler om å se på det man skyter før man skyter det, to, tre og flere ganger, er det rett dyr, er det rett størrelse, har det rett gevir, står det rett, er bakgrunnen rett (ikke uten betydning der jeg jakter, det er ikke alle retninger som er "go"). Et Cetera.. Er det så vanskelig å forstå at man ikke trenger å skyte?

 

Dersom man ikke klarer å slippe dyr forbi seg, eller er så redd for det at man skyter på alt som rører seg, så har man rett og slett ikke noe ute i skogen med våpen å gjøre.

 

Og vi må alle gjøre det vi kan for å bli kvitt dette med at det er galt å slippe dyr forbi som man hører alle veier. Var vel en tråd om det nettopp også.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et evt. påbud om signalfarge - er jo ikke det samme som å påby å se fargen :D

 

Forøvrig tror jeg flertallet - ikke er fargeblinde.

 

Tror å tror!

Om 5-8% av alle norske menn er fargeblinde - så er nok sjansen for at 5-8% av alle manlige jegere også er det (med 200.000 jegere i norge så vill da mellom 10.000 og 16.000 jegere være fargeblinde).

 

Men det er uvesentlig om "flertallet" ikke er fargeblinde. "Flertallet" skyter heller ikke ihjel andre jegere, diskusjonen handler om den brøkdelen som gjør nettop dette og hvordan man best skal sikre at dette ikke skjer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fargeblindhet er i ulike nyanser.

Det er ikke 5-8% som ikke kan se orange :wink:

 

Det er sikkert sant. Men det er alikevel sikkert at noen ikke kommer se forskjell, og er han på ditt jaktlag så spiller det jo ikke noen rolle om du har på deg oransje eller grøn kjeledress.

Link to comment
Share on other sites

Hørte en historie fra en kollega:

Onkelen var vådeskutt og drept på jakt.

Under befaring i rettsaken, så var hele retten oppe i skogen på det aktuelle sted.

Den som skulle "spille" onkelen ble kledd opp i nøyaktig samme klær, ryggsekk, osv, og lysforholdene var de samme.

Det sjokkerende var det at absolutt alle, dommer, aktor forsvarer, og alle skuelystne, så "elgen"!

Og ikke noe annet enn "elgen".

Det var uten tvil at skytteren hadde sett en "elg", som egentlig var en jakt-kompis.

Si hva man vil, men om man senker samtlige fartsgrenser i Norge til 10 km/h, tror du virkelig at vi aldri mer vil få dødsulykker?

Link to comment
Share on other sites

Og ha et generelt påbud for signalfarger er i mine øyne meningsløst. Skal man lage en lov så må det være en hensikt og følge den opp. Vil min jaktdag alene i skogen med båndhund på smygjakt bli trygere med signalfarget lue?

Om jeg går på samme jakt i sammen med poster så bruker jeg vest samme med ettersøk også. Poenget mitt er det at folk må få vurdere selv hva som er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

"Vil min jaktdag alene"

 

Hva med tjuvskyttere :wink: som ikke ser forskjell på hjort og deg :D ?

 

For noen år siden - leide jeg et terreng på Hitra.

Og det skulle ikke være andre der.

Ihvertfall ikke på jakt.

 

Men det var det!

 

Han oppdaget meg på lang avstand - pga. mine signalfarger, og gikk hurtig i retur.

Men jeg tok en short-cut til nærmeste "antatte møtepunkt" - og vi fikk en prat.

Og ble enige om at han kunne by på terrenget neste år :D

 

Om du ifører deg fornuftige farger - vil du ikke forringe dine jaktsjanser.

Etter min oppfatning - er det ingen grunn til å ikke synes.

Link to comment
Share on other sites

Farger er en ting, men jeg notorisk opptatt av lydløse klær på smygjakt å vesten knirker litt, og liker og gå komfortabelt, er stor og feit og svetter som en gris så har ikke på mer en jeg må, tyvjegere og sånn pakk kan man ikke gå og tenke på, skal man ha på seg hjelm siden det kan falle noe ned fra himmelen?

Men nå var det vel nokk sidespor til denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

"eier du andeler i dette firmaet"

 

Jepp - og får derfor kjøpe til innkjøpspris :thumbup:

 

Og for å holde tråden :wink: - er de tykkeste blaze orange jakkene - meget varme!

Ikke noe problem å sitte ute i kaldt måneskinn - med den på :)

 

Men kraven er litt i tykkeste laget :( - hvis man skal kaste opp rifla kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...