Jump to content

Oppbevaring av ammunisjon


auvik

Recommended Posts

UTDRAG FRA FORSKRIFTEN:

 

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner

håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i

kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff

eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

Denne var litt tricky :?

 

Kan låsbart rom sies å være tilsvarende skap og skuff? Personlig mener jeg at det er stor forskjell på rom og skuff, men ser at dette kan tolkes forskjellig.

Hvis rom er ok, så kan man jo dra det så langt at så lenge man passer på å låse huset til en hver tid, så er det ok å ha det slengende rundt. (Jeg vet det er å dra det langt :wink: )

 

Om ikke kontrollorganene har samkjørt hvordan dette skal tolkes, kan vi fort ende opp med at i Trondheim er det greit, mens i Tromsø er det ikke greit.

 

Hadde de bare kuttet "....eller tilsvarende låsbare innretninger", og heller påført safe osv, så hadde dette vært en helt klar regel å følge. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde de bare kuttet "....eller tilsvarende låsbare innretninger", og heller påført safe osv, så hadde dette vært en helt klar regel å følge. :roll:

 

Klar, men lite gjennomtenkt. I dag har vi våpen/vital del i sikkerhets skap, dersom man i tillegg må ha ammunisjon i en safe vil frustrasjonen nå nye høyder blant jegere/skyttere. Ett annet moment er at man kan risikere å skape en liten bombe ved å oppevare ammunisjon samlet i safe/sikkerhetsskap. Løst i arkivskap, på hylla i låst rom eller en en skuff.. er de ikke stort mer farlig ved brann enn en bunke aviser.

Man kan stadig ta ett steg lengre bort fra fornuften ved å innføre nye restriksjoner. La oss ikke hjelpe til med nye idèer ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke at man skulle fjerne muligheten for oppbevaring i skuffer og skap, men å unngå bruken av "tilsvarende" i et lovverk. Ved f.eks å skrive "låste skuffer, skap, safer, verktøyskap, kasser" istedenfor "skuffer, skap og tilsvarende", ville regelverket være klarere. Ordet "tilsvarende" er åpen for tolkning. I et lovverk bør det så langt som mulig ikke være rom for tolkning. Ved bruk av konkrete oppbevaringsplasser, er det vanskelig å lese lovverket feil :smile:

Link to comment
Share on other sites

"§ 80 Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Link to comment
Share on other sites

VELDIG viktig poeng Mr. Kane fremhever over her. Et sikkerhetsskap type safe e.l. stappfullt av ammunisjon er en regelrett bombe. :shock::shock:

Kjøp heller et låsbart arkivskap i stål og lås ned det som er av potensielt PANG. Billig og bra, og helt i tråd med gjeldende lovverk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hadde tidligere store kasser, noe alà de linket til over. Men synes det ble rotete.. man ser ikke mer enn det øverste i kassen og blir fort uhåndterlig tung.

 

Det skapet fra Ikea så fint ut..

Ellers så kan trøndere vurdere å stikke innom Kinnarps. De selger unna noen arkivskap til 500kr med mindre transport skader.. Kjøpte selv to stykk i dag, de hadde vel ca 10 stykk igjen.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37385042

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant et gratis garderobeskap i stål, av den typen som brukes i offentlige garderober. Låsbart selvfølgelig, og til og med et ekstra sikkerhetsmoment idet låsen er et )/%&¤ å få opp. Det kommer noen sånne på Finn innimellom.

 

Hadde jeg hatt mer plass der skapet skal stå hadde jeg gått for et arkivskap med skuffer i stedet, de er ofte veldig solid laget og det er enklere å holde oversikt. Sånne er også å finne brukt enten gratis eller svært rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Tja.. det blir vel ikke da adskilt fra våpen, så tror våpenrom kanskje blir feil i forhold til regelverk. Men det burde jo være godt nok (og vel så det).

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften Kap. 16:

§ 79. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

(...)

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS-3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom. (...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer med 2000 patroner i FG-skap, men om skapet har en låsbar hylle, kan du stappe hvor mye du vil inn der.

Ikke så mye du vil - bare så mye det er plass til 8) Forøvrig er vel 2000 patroner en betydelig regelendring, det var 500 patroner tidligere, hvis jeg ikke husker feil. Forøvrig mener jeg atr kravene til våpenrom er altfor slakke. 20 cm leca-blokker er vel ikke det sikreste man kan tenke seg - 5 minutter med en vanlig slegge, og man er igjennom. Leca-blokker led også under en produksjonsfeil i flere år, noe som fører til at de blir sprø og regelrett kan plukkes fra hverandre med fingrene, det har vært noen rettsaker om grunnmurer osv. der dette har vært saken. Ikke særlig betryggende mhp. oppbevaring av skarpe våpen. Jeg mener plasstøpt betong i 20 cm tykkelse med armering av 10mm kamjern i ruter på 10x10 cm burde være kravet, både i tak og vegger. Ev. kan en vanlig plasstøpt grunnmur på 30-40 cm utgjøre en eller flere vegger i rommet. Selv den mest oppbolete og veltrente skurk må pese litt for å komme igjennom noe slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det spiller ingen rolle hvordan man oppbevarer ammo så lenge boksen/skapet/skuffen har en form for lås.

Selv bruker jeg en verktøykasse i kraftig plast med kodelås (hengelås).

Dette er innenfor regelverket.

 

Hensikten med å låse ned ammo i skap/skuffe/eller annen låsbar innretning er å holde desse tingene litt utilgjengelig for barn og andre langfingra personer.

Låser du inn ammoen i et stålskap har du laget deg en god kabooom om det brenner. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv stort våpenskap og gamle låsbare arkivskap med skuffer til oppbevaring av amo. boltet fast i vegg og gulv.

Veldig praktisk og sikkert.

 

Tips til de som trenger skap er at det ligger ofte arkivskap på FINN.NO som gis bort. :D

 

sånn som dette : FINN-kode: 39766970

 

 

Eller for en meget billig penge får man dette:FINN-kode: 31540812

Link to comment
Share on other sites

Ja egentlig burde det stått i loven at "særskilt skap" IKKE skal være av stål.

Tøys og tull, materialet har i utgangspunktet ingen betydning, t.d IKEA PS skapet i stål ovenfor her, har ventilasjon og er bygget så svakt at trykke fra amo og krutt ikke har kjangs til å bygge opp trykk.

 

Skapets konstruksjon og styrke (uavhengig av materialvalg) er det man skal bekymre seg for. Og så lenge skapet ikke er spesielt tett og svært sterkt, er det ingenting å bekymre seg over (hvor mange som uttaler seg i denne tråden har faktisk brent ammunisjon og sett hva som skjer? P.s. Anbefales ikke, hylsene slår hardt nok til at det ikke er moro om de kommer din vei.).

Normale garderobeskap og lignende, har så mye innebygget lufting og svikt i dør/bakvegg. At de knappest kan holde på en fis, langt mindre bygge opp trykk nok til å lage bombe av sakene.

 

Ukritisk lagring i våpenskap/safe kan derimot stelle det til om der ikke er såpass med lufting at trykkoppbyggingen forblir moderat (typisk har våpenskap så mye lekkasje ved dør at dette ikke er noe problem med amo).

Link to comment
Share on other sites

Eeh, har syslet litt med fjellspregning i sånn ca20år... Planer om 20år til.

Jeg vil ikke ha ett stålskap fyllt med ammo i huset mitt, heller noen flygende hylser da gitt.

Har sett hva en kilo svartkrutt kan gjøre med ett middelsstort gutterom i en blokk leilighet.

Ikke noe pent syn, tenk da nede i en stålboks/skap...

Nei, jeg har ikke kastet patroner på bål, det ser jeg på som idioti.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar fram denne igjen.

 

Det står skap eller låst skuff samt "tilsvarende". Betyr det at dette "møbelet" bør "sitte fast i vegg/gulv?

 

Jeg har en låsbar trekasse der jeg oppbevarer ammo. To mann kan sikkert ta den med seg, normalt er den så stung at det blir i overkant tung for en mann selv om det sikkert går an om man er sterk nok. Må jeg skru den fast på veggen og si "dette er et skap"? Det blir jo i så fall "litt dumt"!

Link to comment
Share on other sites

Ang. ammunisjon oppbevart i våpenrom.

Da politiet godkjente mitt våpenrom, ble det angående ammunisjonsoppbevaring skrevet følgende i godkjenningen:

"Enhånds- og tohåndsvåpen oppbevares fritt i rommet sammen med ammunisjon inntil 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short.

Ammunisjon utover dette oppbevares i låsbart brannskap som befinner seg i rommet"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...