Jump to content

Hvis du skulle designe en riflepatron.


Polardego

Recommended Posts

Hvis du skulle designe en riflepatron, hvordan ville den ha sett ut? Min hadde vært en mellomting mellom 221 Remington Fireball og en 222 Remington. En 221 Remington med 2-3 mm lengre hylsekropp og med en 222 Remington hals. Da hadde jeg kunne bruke N530 på 50 gr kuler :)

Link to comment
Share on other sites

Å hildrande du. Noe helt nytt og revolusjerende skulle jeg skapt 8) Det er vel ikke mulig lengre å gjøre akkurat det, men noen våte drømmer kan vi jo ha.

 

For å ta noe enkelt så ville det vært en vanlig rillepatron med diameter som ei 30-30 hylse. 45 mm lang hvorav 7 mm hals og 20 grader skuldervinkel. Slakt kon og kamra for 6,5. Enkelt og stilrent. Helt sikkert ikke den første som har hatt tanken, men jeg har aldri sett tegning av den. Ville vært en fin smellert for bever, rådyr, gaupe, jerv og annet i den størrelsesorden. Sikkert en snasen jaktfeltpatron også. Ville også passet i ei CZ 527.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det spørs jo kva ein skulle bruke denne patrona til?

 

Eg trur kanskje ei hylse med botndiameter på ca tolv millimeter, lett konisk hylse på ca fem og ein halv centimeter lengde og med ei lang, slank kule med ein diameter på ca 6 komma sju millimeter ville passe bra.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Finnes det 6,5 mm kule i .222-hylse? Ser for meg en fin fuglekule her.

 

Liker 6,5-kula, og liker .222'en! En kombinasjon høres nesten kjekt ut. Om det ville funke, er vel en annen sak. Og det finnes sikkert en drøss alternativer!

 

Tenkte først 6 mm/.222, men den finnes visst fra før...

Link to comment
Share on other sites

Tenker at det hadde vært greit med en 6.5 i en 308 hylse.

Kort låsekasse og stort utvalg av kuler. Stor tilgang på hylser. DFS kapabel. Sauer STR med denne riggen og et fint teleskop på hadde nok gått greit.

Om denne patronen finnes fra før, er det det neste kaliberet mitt :)

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg kortet ned 9,3x74r til 62mm og kalibrerte til 358. Rett og slett en 35 whelen med krave :)

prosjektet strandet siden jeg hadde tenkt å ha den i en mauser og kraven ble for plagsom. Utseendemessig var den skikkelig lekker. Det endte med at jeg kjøpte en ny bolt og satte tilbake løpet en smule og kamret om til 35 whelen.

Link to comment
Share on other sites

ei 30-30 hylse. 45 mm lang hvorav 7 mm hals og 20 grader skuldervinkel. Slakt kon og kamra for 6,5.

6.5-30, 6.5-30 Imp er 30-30 necket til 6.5. 6.5BRM?

 

mellomting mellom 221 Remington Fireball og en 222 Remington

Det er jo over 6mm mellom de to, så her det kanskje ei lita nisje. Tippe du oppnår det samme med å sette kula lenger ut i 221, eller lenger ned i 222?

 

Finnes det 6,5 mm kule i .222-hylse? Ser for meg en fin fuglekule her.

6x45 er ikke en uvanlig patron

6.5x45 og 6.5MPC er .223 necket opp til 6.5 for bruk i AR15, tror det fins en 6.5 Whisper også, men det er en .221 Rem Fb. som er necket opp.

 

6.5 i en 308 hylse.

260 Remington i full lengde, og 6.5x47 i nedkortet versjon, begge er vanlige patroner. 260 må vel være "standard-6.5" i USA?

 

En 338 eller 358 i randpatron.

338-30/30, og 35-30 (35- 30/30) fins jo, såvel som 338-303, og ikke minst 338 Marlin Express :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

mellomting mellom 221 Remington Fireball og en 222 Remington

Det er jo over 6mm mellom de to, så her det kanskje ei lita nisje. Tippe du oppnår det samme med å sette kula lenger ut i 221, eller lenger ned i 222?

 

Har lang kuleskråning på min, så jeg kan sette kuler opp til 55 gr lengre ut enn at jeg får så mye kulehold jeg ønsker. Dessuten så får man ikke plass til til så veeeldig mye krutt i en så liten hylsehals :)

Link to comment
Share on other sites

Liker ideen din Polardego, men jeg kunne tenke meg andre kuler en 224 kuler, vil ha mindre vindavdrift. 6mm, 6,5 mm eller kansje til og med 7 mm ala disse i 7x33 sako. Men de måtte gått i en liten hylse ala 222 eller 223.

Men vil allikevel kunne ha muligheten til å beholde relativt flat kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk et par idéer..

 

11,4x51mm - 7,62x51/.308 Win-hylse åpnet opp for .45 ACP-kuler. M67-kasse med nytt eller oppborret løp

:mrgreen:

 

Heller lange, tunge nypoteter skote gjennom ein heildempa kort Remington-kasse :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Trur ikkje eg hadde klart å nå faktoren på rådyr, diverre. Må reikne litt.

Link to comment
Share on other sites

Ruslet en tur ned i kjelleren og fant frem en stk .222 hylse og en stk 6,5x55 patron. Banket ut kula i denne og kjørte .222'en bittelitt i .308-dien for å vide ut hylsehalsen litt (har ikke diesett i 6,5...). Tok deretter kuleisetterdien til .222'en og trykket nedi kula. Ikke heeelt etter lærebøkene akkuart! :lol:

 

Slik ble det seende ut (legg merke til at hylsa ble klemt ned en mm med 6,5-kula)!

 

65-222.jpg

 

Unødvendig greie, men fikk bare lyst å se hvordan noe slikt kan se ut! 6,5x43 i midten... :)

Link to comment
Share on other sites

Liker ideen din Polardego, men jeg kunne tenke meg andre kuler en 224 kuler, vil ha mindre vindavdrift. 6mm, 6,5 mm eller kansje til og med 7 mm ala disse i 7x33 sako. Men de måtte gått i en liten hylse ala 222 eller 223.

Men vil allikevel kunne ha muligheten til å beholde relativt flat kulebane.

 

Har litt trua på lange matchkuler i 224, men da trenger man først en sånn die til å lukke hulspissen :)

Link to comment
Share on other sites

Liker ideen din Polardego, men jeg kunne tenke meg andre kuler en 224 kuler, vil ha mindre vindavdrif

Du får lese deg opp på det som er å få av .224-kuler, Berger 90grs VLD har BC som ei god 140grs 6.5-kule..

 

Explosiv akutt diaré etter tredje skotet med RFK gjer kanskje noko som liknar eit glis på trynet,

Så ille er det vel ikke, men at en blir uvel og får skallebank og andre "fått juling"-symptomer etter 8-10 skudd skal jeg skrive under på.

Jeg fikk iallefall samme opplegget etter en dag bak 12.7, og 50 skudd med bremset 338 fra innedørs standplass er også noe man kjenner i hodet om kvelden. Men når man har det moro så er det vanskelig å stoppe.

 

Meeeen, om jeg skulle designe en patron, og kunne fått ha ei rifle til den :? Så tror jeg jeg ville gjort som Aimo Lahti (http://en.wikipedia.org/wiki/Aimo_Lahti), hentethttp://en.wikipedia.org/wiki/20x138mmB en diger patron i Sveits, og brukt ei diger halvautorifle http://en.wikipedia.org/wiki/Lahti_L-39...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ville vel basert det på .404 hylsa eller .375 ruger hylsa. Hatt bratt bryst på den patronen , dvs kun i patron kule diameter for å ha mest effektiv forbrenning av krutt. 2.5 tommer lengde på den hylsa.

 

Patrontyper, tja en 8mm med custom twist og vld kuler på 275 grain -300 grain oppi .

Link to comment
Share on other sites

Dette er en helt unødvendig patron men du verden så pen den hadde blitt.

 

Først tar du allerede en vakker patron kalt 8x57IS og bare endrer den til å ta .338 kuler. Altså en 8,5x57 eller 338 Mauser :mrgreen:

 

Det hadde vært noe å skyte elg og annet hjortevilt med det. Alt fra lette 165 grains kobberkuler til 250grains kladder. I ei normal kasse kan man sette kulene langt ut og få bra hastighet også.

Link to comment
Share on other sites

Min egen "designe" er meget enkel: ... En nedstrypt 8x57is patron til kal.308 og kun for bruk med 165grains kuler.

 

En helt unødvendig kreasjon... javisst, men en meget vakker og harmonisk sådan. :)

 

bobby

 

 

Du har jo en som nesten ligner den. 7.65 Argentine. Med kuler for .303 Brit i den hylsa. Norma har lagd ammo i mange år tidligere til den.

Link to comment
Share on other sites

Tenker også i retning enkeltskuddsrifle, nærmere bestemt brekkvåpen.

 

En .219 zipper lignende sak.

 

Bare med randtenning og ..her kommer det geniale/lattelige;

En 2cm lang tapp som stikker ut der tennhetta ville vært. Låskassen har altså ett spor denne går i når man brekker våpnet. Rett og slett ett lite håndtak for å lettere ta ut patronen.

Link to comment
Share on other sites

en 30x57 med 165 BT kunne vært noe enkelt og bra konstruert for forskjellig bruk .

 

Det fantes en 6.5x70 R i Tyskland på tidlig 1900 tallet, ser ut som en konisk blyant .

 

http://www.municion.org/Gr/6_5x70R.gif

 

http://www.municion.org/Gr/Gr937.jpg

 

 

 

Interessant patroner fra gamle dager 6.5 x74 R Shah for Shahen av Persia.

 

http://www.municion.org/6_5x74R/6_5x74R.gif

 

http://www.municion.org/6_5x74R/6_5x74R.jpg

Link to comment
Share on other sites

vil det ikke være en viss fare for å komme metall sprutende ut av dette sporet?

Jo, sansynligvis.. derfor måtte støtbunnen ha det "hakket" forseglet bak.

En sær kreasjon for ei rifle som ikke finnes.. blir altså neppe å se i butikk hyllene med det første.

Link to comment
Share on other sites

Alle tenkelige konvensjonelle patroner er vel stort sett oppfunnet. 7,62x57 er vel som nevnt den eneste som mangler for dropin i std M98K kasser og alle tyske MG'er med nytt løp. Optimal mating.

 

Jeg ville heller konsentrere meg om "ny" teknologi.

 

Sabot slug for glattboret kal.12 hagle som holder storviltkrav og 1moa presisjon.

 

338 Lapua Mag DS, etter mønster av svensk 7,62NATO DS, for militær skarpskyting. 100gr .22 tungsten kule med 4500fps++ og 0,5moa presisjon? 1. skudds treffpotensiale hadde blitt flyttet noen meter utover og innenfor 600m hadde det vært ren laser. Dette kan antagelig bare bestilles av Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg en mellomting mellom en .357 Maximum og en 7x33 Sako. (Altså en 7x40 Tretvoll :-) En 7mm patron med ca 40mm hylselengde og 9mm hylsebunn.

 

Tror det hadde vært en koselig patron i en liten, hendig rifle for toppjakt og annet småvilt. Kanskje til og med rådyr med de riktige kulene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...