Jump to content

Er en mellomrifle overflødig?


Ørret

Recommended Posts

Hvis man har feks 17hmr og en av de tre storviltkalibera, bør man ha en "mellom-rifle" for å være dekket for all jakt, eller vil f.eks en 223 være overflødig? Hva mener dere man bør ha av rifler i skapet for å være godt rustet for all norsk jakt? Man kan jo selvfølgelig skyte alt med 3006, men blir ikke så mye mat igjen på visse arter...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på 243win ja. Ser ut som et morsomt kaliber. Hvordan er det til småvilt? Jeg liker rekyl, så trur 223rem blir litt kjedelig i lengden. Trur ikkje jeg kommer til å trenge mer enn 3006 noengang. Men hva er fordelen med en 5,6/6mm kontra 7,62 på smått matvilt?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det er det lettere å skyte godt med finkalibrede rifler , fra jaktstillinger . Mer rekyl krever jevnere rekylopptak for godt resultat . Det er jo små blinker vi snakker om . 243 win har et litt frynsete rykte mht presisjon , men jeg har hatt både .243 og 6 mm rem , og kan ikke klage på noen av dem . Må vel nevne at dette ikke var fabrikkbørser , men satt sammen av børsemaker her i landet . Har 6 xc nå , og synes den er topp . :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kansje man bør se på bruksområder?

 

Bruksområde 1: Småvilt opp til Haresstørrelse. 22lr (effektiv 65m), 17HMR (effektiv 110m), 22wmr (effektiv 110m), 223R, 22-250R o.l.

 

Bruksområde 2: Småvilt opp til Revsstørrelse. 17HMR, 223R, 22.250R, o.l.

 

Bruksområde 3: Småvilt opp til og med Rådyr. 223R/22-250R o.l.

 

Bruksområde 4: Småvilt og smått storvilt. 6.5x55 o.l.

 

Bruksområde 5: Smått storvilt/storvilt. 6.5x55 (først og fremst smått storvilt), 308w o.l.

 

Bruksområde 6: Stort storvilt. Fra 308w

 

Bruksområde 7: Farlig vilt. Kraftigere enn 30 kaliber?

 

Bruksområde 8: Trening. 22lr, 17HMR, 223R, 6.5x55

 

 

 

 

Anbefaler en 22lr til trening og generell morro (dempet til kråkejakt etc.)

 

17HMR om man har bakgrunnsproblemer ved jakt på småvilt (fin ut til 110m).

 

223R er det neste naturlige kaliberet etter 22lr, kan lades til å gjøe alt en salong trenger å gjøre, men kan samtidig brukes på Rådyr. Det perfekte alround småvilt kaliberet.

 

22.250R Som for 223R, men med litt lenger rekkevidde, ikke så egnet som alround kaliber (man må tenke litt på at løpet ikke varer i alle eve).

 

Mye morro mellom 22-250R og 6.5x55, men alle er spesial verktøy for smale oppgaver. (= for den spesielt interesserte).

 

6.5x55. Neste naturlige kaliber etter 22-250R, kan brukes til alt. Ikke optimal på stort storvilt.

 

308w. Storviltkalibrenes alraound partron (sammen med 3006).

 

Kraftigere saker. Her får de som kan skrive, men kalibrene blir smale i bruksområder.

 

Kort sagt, se på hva bruken skal være, så gir mye seg selv. :wink:

 

P.s. pesielle interesser er for spesielt interesserte, dette er ikea lista. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, enig i at det er gode vurderinger fra vingemutteren.

 

Hva mener dere man bør ha av rifler i skapet for å være godt rustet for all norsk jakt?

Dette er vel kjernen i spørsmålet. For min del bli spørsmålet om kaliber, om ikke en mindre vesentlig del av spørsmålet, så i alle fall ikke lengre kjernespørsmålet. Valget av kaliber blir på en måte svaret som kommer ut nederst i regnestykket når alle andre faktorer er tatt med, lagt sammen og trukket fra.

Våpenets bruksområde antyder om våpenet skal være lett eller tungt, antatte hold det skal jaktes på, om det skal være demper på eller ikke, om det skal være stor eller liten optikk,osv..

 

Videre vil svaret på en del av disse spørsmålene antyde om kula skal være lett med høy hastighet, eller motsatt. Fin,eller grov. Behovet for flere rifler som rent kalibermessig i større eller mindre grad dekker hverandre er avhengig av spekteret av den enkelte jegers jakt, og jaktformer.

 

Så derfor:

Er en mellomrifle overflødig?
for min del nei! :wink:
Link to comment
Share on other sites

22 lr:Rype,mink mm

6mm Rem/243Win:All småvilt og rådyr(Kan ikke få rost patronen nok!Fantastisk småviltkaliber med meget god presisjon. Har hatt Remington,Sako og Browning. Samtlige har fremvist presisjon i særklasse! Mild rekyl,flattskytende,presis og vindstabil i forhold til 5,6mm= toppfugljegerens drømme kaliber.

300 Win Mag:Fjelljakt(storvilt)

338 Federal:Skogsjakt(storvilt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare kaliberet som bestemmer antall våpen. Vekt og utforming er også et moment. Et våpen som er lett og hendig for reinsjakt er ikke alltid optimalt for all annen jakt. Vi bør kunne velge et våpen som er optimalt for hver jaktsituasjon, da er risikoen for skadeskyting minst. Jaktvåpengarderoben kan fort medføre øket skadeskyting for jegere som jakter mange typer vilt under ulike situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel også litt an på hvor mye man jakter!?

jakter du mye kan du rettferdiggjøre å ha et ekstra våpen.

 

Jeg jakter ikke så mye og har bare 17hmr (sako quad) og 6.5x55. Dekker jo det meste med dette og driver ikke stort med storviltjakt. (Isåfall hadde det nok blitt tre rifler istedet, f.eks. .308 og en 223)

 

Vurderer et 22lr løp til Quad'en, for billigere treningsskyting og for å spare 17hmr løpet litt på mengdetrening, og også mulighet for mer lydløs kråkedreping enn 17hmr 8)

 

Bedre med få gode våpen som du kjenner godt enn mange billigere som du ikke bruker så mye?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel funnet ut det jeg trenger etterhvert. Det er klart at hvis det ikke var denne 6 våpen garderoben, hadde jeg hatt minst ei børse til , kanskje flere. Men etter hvert har jeg landet på:

22Lr , en 10/22 heldempet. Alle trenger en 10/22. Og så er det selvfølgelig ei hagle , ei O/U Husqarna kal 12 som faktisk ikke har kjent kruttlukt på 2 år. Og så er det drillingen, Kal. 20/ 7x57R. Jeg har en svoger med Dacs og god tilgang til rådyrjakt med hund og da er drillingen perfekt. Og så er det en Sako Vixen i 223 som stort sett fungerer som kråke sprenger. De to siste er en Remington 700 i 7mm08 og en Ragnar Hansen Mauser i 8x57. Og da har jeg igrunn alt jeg trenger. Ikke alt jeg har lyst på, men det er en helt annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Dette er et fint tema, man blir aldri enig, ingen har rett og man kan finne på utallige grunner til å kjøpe flere våpen...

 

Siden jeg er en kverulant, så vil jeg angripe Vingemutteren litt.

 

22lr (effektiv 65m

Slike utsagn provoserer meg litt (ikke mye, litt). Du vet ingenting om hvor langt bort jeg kan bruke en .22LR. Jeg tror også at 80% av alt vilt (eller mer) jeg har skutt med .22LR de siste 10 år har vært utenfor 65m - og sikkert 50% de siste 30år... Skiftet kom nok stort sett av LRF'ens inntog i jaktveska.

 

22.250R Som for 223R, men med litt lenger rekkevidde

Dette er direkte feil. Normalt bygde rifler har krappere riflestignng i .223, og vi ser nå rene langholdsrifler i .223. Langt flere rifler i 223 enn i 22-250 er satt opp som langholdsrifler. Folk høster gås, skarv og andre fugler fra flatmark og sjø på hold som overstiger det dobbelte av kaliberbetegnelsen, og som en ikke kan drømme om å være effektiv på med en std. bygget 22-250.

 

Ellers er jo de gode ideene tatt, men det må være lov å gruble på hva en ville hatt om alt gikk an, og en hadde tid til å bruke det:

- 22LR, til alt som er lov, og på alle hold en kan treffe sikkert, veldig kjekk der det er mye folk, nær bebyggelse osv, stille.

- .17 rimfire om man ikke kan eller vil lære seg kulebanen til .22LR :wink:

- .17Rem om en trenger ei spesialrifle til rev

- 223 til alt småvilt .22LR ikke er lov på. med tunge kuler er den effektiv på langt hold, og er lett å skyte godt med, systemrifle som kan veksles mellom lett og tung, eller to rifler.

- 22-250 om man har et "behov" for å eksplodere viltet

- 6.5x55, .308 eller 30-06 fyller samme nisje, alt vilt en ikke vil skyte med 223, på alle fornuftige hold, gjerne en lett og en tung

- 8x57, 9.3x62, .375H&H eller noe om en ikke syns 30-06 holder på elgen

- 338LM, for den som har en elg eller hjortepost der holdet kan bli langt, og som er villig til å trene ekstremt mye

- om man skal jakte Big5 må en vel finne på noe utover dette, men jeg er ikke kommet så langt ennå.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ei god mellomrifle er alltid kjekk å ha.

 

Kva er den viktigaste eigenskapen du leitar etter i mellomrifla?

 

For eigen del byter eg no ut mellomrifla mi i .223 med 6,5x55.

Begge har snill rekyl.

Begge har rimelege og nøyaktige fabrikklada skott.

 

Med utvida hjortehjakt vil 6,5x55 gje meg moglegheit til å ta storvilt når eg går på toppjakt i desember - noko .223 ikkje gjer.

 

Alternativt kan eg jo skifte ut storviltrifla i .308 med 6,5x55 - nok futt i 6,5x55 for all norsk jakt!

Link to comment
Share on other sites

(Troll? mayhaps...) :lol:

 

...og jeg trenger...:

 

* 1 peugeot partner varebil for butikkturer alene

* 1 Caravelle for butikkturer med familien

* 1 citroen 2cv for å være med på 2cv-treff, og for solskinnkjøring på søndag eftermiddag

* 1 Dodge Charger for å være med på amcar-treff

* 1 Pajero for kjøring til hytta

* 1 volvojeep for kjøring til svigers' hytte

* 1 MB C-klasse, sort, for kjøring til begravelser

* 1 lincoln towncar for bryllup

* 1 Lancer evo for travle dager

* 1 Nissan GTR for skikkelig travle dager

* 1 Hi-lux for jakt i finnmark (viddekamo)

....

 

 

* og 1 Peugeot 505 stasjonsvogn (Læstadianermerce) for kjøring til bedehuset hver søndag :lol:

 

Det er utrolig hvor mange "behov" som melder seg, når man bare gidder lete...

 

På den andre siden; det min baikal kal 12 eller mauser i 6,5 ikke klarer å håndtere, det tror jeg at jeg står over å jakte på...

 

 

 

...skulle nå likevel hatt en guide-gun i 45/70.. eller helst 45/90... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ein treng eigentleg 22lr og 6,5x55 :twisted:

22LR til kråkeutrydding og 6,5 til alt det andre. Ein litt butt mantel til småvilt som skal etast, ei lett varmintkule til rev og andre ting som ikkje skal etast og ei egna storviltkule, som t.ld Nosler partision til alt av storvilt. Gørrkjedlig, men ein dekker det behovet som er i Noreg :wink:

 

Eg skyter kråker med 22LR, til det andre bruker eg no 9,3x62 - because I'm cool :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg skyter kråker med 22LR, til det andre bruker eg no 9,3x62 - because I'm cool :mrgreen:

 

"Mine" kråker rundt hytta er blitt smarte og eksponerer seg sjeldent innfor 100m streken. Som oftest nærmere 200 meter streken. Og utenfor også. Så selv om det detter noe kråker av og til for min 10/22 , er det min Sako Vixen i 223 som egentlig tar seg av kråkene for det meste. Kunne ikke klart meg uten den...

Link to comment
Share on other sites

Eg skyter kråker med 22LR, til det andre bruker eg no 9,3x62 - because I'm cool :mrgreen:

 

"Mine" kråker rundt hytta er blitt smarte og eksponerer seg sjeldent innfor 100m streken. Som oftest nærmere 200 meter streken. Og utenfor også. Så selv om det detter noe kråker av og til for min 10/22 , er det min Sako Vixen i 223 som egentlig tar seg av kråkene for det meste. Kunne ikke klart meg uten den...

 

Det er då ein løsner 9,3 pipa i blaseren, smekker inn 6,5 pipa, ladar med v-max og tek eit rooooleg avtrekk - poff, så er kråka heilt vekke,,,faktisk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god plan :D Men jeg leter ikke etter argumenter for å klare meg uten Sakoen. Og trenger ikke hjelp til det heller. Det måtte i så fall være for å ønske meg en Blaser...

 

Kjøper du Blaser, kvitter du deg med alle andre børser etter kort tid! Du blir ekkelt fornøgd med børsa di, og får eit snusfornuftig syn på våpen og fnyser av dei som må ha 19 børser i skapet for å betjene norsk vilt.

 

Du er herved advart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke en mellomrifle blir overflødig.

Har tenkt litt på de rifler jeg selv er mest fornøyd med/bruker mest.

Og da havner jeg på en eldre Brno 22 samt en Shultz&Larsen Victory med 2 piper

I 6.5x55 og 9.3x62

Nå skal faktisk Shultz'en selges, fordi jeg har tafset for mye på en R8 i butikken:)

2 piper i 6.5x55 og 9.3x62 er det jeg igjen havnet på.

Synes 6.5 er genial når man vil skyte med lite rekyl, revejakt,bever,etc.

9.3 ryker fort på når man skal velte villsvin og elg f.eks.

Føles mer riktig å stå med 300grain når grisen kommer løpende, og at

den må dette FØR den springer videre.

(Mye drivjakt jeg er med på har regel om at 2 påskutte dyr er maks, viss de ikke faller synlig)

6.5 dreper gris den og, men da rekker de inn i skogen, med 9.3 gjør de ikke de:)

 

Så for meg er ihvertfall et mellomkaliber noe jeg synes er anvendelig.

Oppsummert:

22lr

6.5x55

9.3x62

 

Fare:

Nå blir det antageligvis så enkelt å bytte løp,

at man kan risikere å gå på nok en smell( les nytt kaliber:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 22lr, 222rem 30-30win, 6,5X55, 308win og 2 rifler i 30-06.

Det er 222 og 6,5 og den ene 30-06 som er mest brukt.

Så det er ikke overflødi med ei mellomrifle.. ville kansje ha sett på noe annet en et 22 kaliber hvis jeg skal velge igjen, kansje no i 6mm..

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Ei hagle.

Rifle i kaliber 22lr

 

Rifle i 223 eller 6.5x55 å steike gode kaliber.. og er lett å få god presisjon med.

6.5 x 55 er lovlig til alt vilt i Norge.

 

En .300w magnum lett oryx i +900m i sekundet,, men da må man ikke klage på at man må skjære vekk flere kg med ødelagt kjøtt.

 

.300 Win Mag er eit meget bra kaliber.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Jaktfall. Jeg hadde en 22-250 en stund, og solgte den fordi den ikke ble brukt. så ble det en 223 nylig, som heller ikke ble brukt. Jeg bruker 6.5x55 til det meste av jakt, og synes det fungerer bra. Ikke noe rekyl å snakke om, presis og fin. Jeg bruker 22lr til plinking, 17hmr til ... tja... morroskyting og kråke om det passer, 6.5x55 til det meste annet. Og 300 wsm eller 375 H&H til storviltet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel flere parametre enn kun kaliber, når en leter etter løsninger på diverse jaktutfordringer.

 

En rifle kan være så mangt, kortholds, langholds, div siktemidler, kamuflert, lyddempet, magasin, enkelt-skudd, automatisk, tung, lett, mer eller mindre ergonomisk, slarke-purke, pyntegjenstand, dobbel, kombi, drilling, osv...

 

Men,, skal jeg holde meg til kun kaliber som faktor, så nei, du behøver ikke noe annent enn en 30-06.

Helmantel til alt under rådyr, blyspiss til resten.

Sånn er det med den saken.

Link to comment
Share on other sites

For oss som liker svartrøyk ble faktisk 22lr brukt til utpå 30-tallet med svartkruttladninger :lol:

en gammel remington enkeltskudder i 22lr for kråke og anna utøy

en Rolling block i kaliber 38/55 for presisjonsskyting i reveglugga og anna predatorjakt

En trapdoor 1899 i 45/70 eller en 1868 i 50/70 til mellomklassevilt som jerv gaupe og rådyr

en Rolling Block i 450Black Powder Express til elgjakt og til jakt mot større vilt.

Og hele spekteret av jaktbart vilt er dekket ... UTEN å ha et eneste våpen i jaktgarderoben :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

.22LR + 6,5 x 55 SE (mauser) + evntuelt et større kaliber. Da er du etter min mening kalibermessig dekket for alt "normalt" jaktbart vilt i Norge.

 

.224 kalibre ser jeg ikke noe objektivt behov for så lenge en har 6,5 x 55 SE (mauser). Mer flattskytende, mer vindavdrift, høyere hastighhet og mindre rekyl gir i sum ikke noe mer enn det en i de fleste tilfeller får ut av en 6,5 x 55. I tillegg kan 6,5 x 55 brukes på storvilt. Et hissig rimfire kaliber er "kjekt og ha" men heller ikke et must.

 

Selv har jeg disponibelt .22LR x 2, 22wmr, 6,5 x 55 SE x 2, 308win, 30.06, 12/76

 

 

 

Relativt like og overlappende kalibere, men i vidt forskjellige våpen. Garderoben er bygget opp noe tilfeldig, avhengig av "den økonomiske formkurven" + havesyken gjennom de siste 15 år. Jeg liker å ha litt å velge blant, på samme måte som jeg liker å ha 3-4 par ski å velge mellom alt etter terreng og føre.

 

Skulle jeg i dag valgt kun ett fabrikkvåpen godkjent for storvilt (med ett løp) i dag med tanke på jakt, tror jeg at jeg ville tenkt i baner Sako 85 syntet SS i .308win. Grei kvalitet ut av eska, grei presisjon, passe lett til alle former for jakt fra sjø til fjell.

 

.22LR er vel det kaliberet jeg har skutt desidert mest, men da mest brukt til mengdetrening og blinkskyting + noe kråke/ skjor skyting.

 

Jeg er ikke så veldig fan av å kun ha ett våpen med flere løp, da jeg som Per - S fremhever nytten av, liker å tilpasse våpenet i sin helhet til bruken,- ikke bare løp/ kalibervalg. Å hatt kun ha hatt en Blaser med ørten løp i diverse kalibere, et våpen jeg objektivt og ingeniørmessig finner interessant som en praktisk "verktøykasse for jakt" men som ikke frister meg i det hele tatt da jeg finner det "dødt, kjedelig og livløst", er ikke greia for meg. Har ett systemvåpen, men da med kun ett løp foreløpig. Å skifte løp, kikkertsikter, lyddempere etc. i hytt og pine gir også fort kilder til usikkerhet mht presisjon/ fare for endret treffpunkt. Foreløpig har jeg en full garderobe, men ser ikke at noen av mine våpen er perfekt til all jakt jeg driver med. Eksempelvis er S&L 97DL i 6,5 x 55 og Tikka T3 Light SS to vidt forskjellige våpen å skyte med, selv om kaliberet er det samme og begge samler meget bra.

Link to comment
Share on other sites

husker jeg ikke helt feil er vel også 22 wmr lov bruke på alt små vilt er i allefall det står i over kaliber oversikta selv har jeg en stk 22 wmr som jeg bruker på alt småvilt så har jeg to stk 6,5 som jeg bruker på rådyr og hjorten! selv ser jeg ikke behovet får ei krafig kaliber enda som 9,3 får alle rådyra og hjorten jeg har skudd med har dutt på først skuddet blir som tippoldefar sa 6,5karg ble forbudt å bruke på hjort og elg får det skjønte han ikke var visten med han mente det at kragen var bra nok siden han hadde to stk en lang og en kort :? får det var ikke snakke om bruke nymotes rifler med kikkeretsikt eller noe vet han til slutt skaffet seg en gamel hv mauser får ikke få problemer men det kivta han seg med desvere får den gikk som en drøm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...