Jump to content

Gåsjakta 2012


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 372
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.rbnett.no/lokal/molde/article497571.ece

 

ser at det ikke er bare i lofoten det er ulovlig gåsjakt.....

 

skjønner ikke at folk blir helt cowboy,bare dem ser ei gås??? :shock: ...her kjøres det med båt,bil,skytes fra bilvindu,fra båt i fart....ikke rart at gåsa dra av sted fort som fy....

skulle egentlig ut i kveld,men det frister ikke.venter heller på andjakta,som er litt mer avslappet :)

Link to comment
Share on other sites

"12/76 bb"

 

Har ikke fulgt med de siste årene - men når jeg skjøt med hagle - var BB altfor grovt for rådyr også - mente noen.

2 var mer enn nok - hvis man skulle ha noen "dekning".

 

Hvor mange hagl - er det i dagens BB`er - i forhold til de for 10-15 år siden?

 

 

 

Nyfiken hagle/gåsjeger bare spør :oops:

Link to comment
Share on other sites

http://www.storm.no/nyheter/graagaasen- ... 53344.html

 

Tidligere dro gjessene sørover i slutten av september

 

Det må da være veldig lenge siden; det jeg husker fra jeg var guttunge (det blir omtrent 35år bakover det) er at skolestart og gåsetrekk var omtrent på likt (med sørvest kuling bare for å skikkelig si ifra at sommeren var slutt!)

Link to comment
Share on other sites

"12/76 bb"

 

Har ikke fulgt med de siste årene - men når jeg skjøt med hagle - var BB altfor grovt for rådyr også - mente noen.

2 var mer enn nok - hvis man skulle ha noen "dekning".

 

Hvor mange hagl - er det i dagens BB`er - i forhold til de for 10-15 år siden?

 

 

 

Nyfiken hagle/gåsjeger bare spør :oops:

 

Var vel en innpå hagleforumet som hadde talt antall hagl i en 12/89 bb var vist

104 hagl i den men tror det var wingmaster, men sikert ikke veldig mange flere hagl

i black cloudn. Jeg bruker hagl nr 2 og 4 på gåsa men da i hagl tyngre en bly

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første gås på onsdag med hagle. I morges skjøt jeg en stor en på 83 meters hold med rifle. Og en med hagle igjen sammens med Xxaxx her på forumet. Vi traff gåsa på likt så vi vet ikke hvem som egt skjøt den

 

Jakter i nordtroms og flokkene er på 30-40 gås pr. flokk.

 

Kor du jakte gås i nordtroms? Kvænangen eller Kåfjord?

Link to comment
Share on other sites

Første gåsa i år. Skutt på sjøen (fra fjæra) etter vi med et uhell jaga dem fra land. Skutt i Harstad-området.

 

Skutt med 6,5x55 på en plass mellom 200 og 260 meter :D Hadde dessverre ikke noe annet enn gromt lada Hornady V-Max 95gr å skyte med. Heldigvis var det bare "motorrommet" som ble gørr. Utgangshullet i baken var ikke et pent syn....

 

greylag_1_2012.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

542374_4467443328626_578498342_n.jpg

 

pappa ringte å sa han så noen gås som satt ett sted han ikke klarte å skyte med den gamle howaen. etter 20 min klarte jeg å snike og åle meg inn til ca. 310meter :P

 

som dere ser så er landskapet ganske åpent.

 

PS 190grs nosler CC ekspanderer i gås :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer jakttur til Ørland i helga. Noen som har oversikt over gåsetettheten der ute i disse dager? Er kornåkrene tresket?

 

Er ikke de store mengdene med gås, men litt er det. Ingen kornåkere som er tresket, så det er ikke ideelle forhold enda.

 

Takk for svar. Jeg tror jeg gir det et forsøk. Værvarselet ser ut til å gå i favør av gåsejakt.

Link to comment
Share on other sites

Blei en liten runde i morrest etter grågåsa da en kompis hadde bestilt gåsesteik av meg, rigga

meg til med 6 fuds lokkere og posterte i ei grøft. Kom først to gjess å satte seg men de letta

nestn med en gang igjen å jeg antokk at de var å speidet, etter det kom det trekkende gjamt

med gås men uheldigvis i rimelig store flokker men fikk da ned noen ved hjelp av greylag hammeren,

så jeg ente opp med 4 grågås.

Link to comment
Share on other sites

Er førstegangsjeger på gås fra det sentrale østlandet.

 

Må si det er sjukt fett...har sittet i 3 dager ved et vann som jeg vet de ankommer men lite trekk pga lavt skydekke.

Lokket inn mine første gjess idag.. Hørtes ut som en kvalt katte men funket ... De fløy forbi så klarte jeg å snu de.. dritrått. Men bommet. :roll: .. helt sjukt egentlig... de fløy jo så sakte i forhold til skogsfugl..men var vel ca 25m.. bruker ikke lokkegjess.. men det blir vel investert i nå.. Hadde 3 trekk totalt idag

 

 

så noen spørsmål

 

1. Jeg bruker hagl. nr.3 heavy impact.... det må da holde... men så ikke ut som de reagerte untatt et utslag til siden.. Har jaktet i 15 år men aldri på gjess... Trodde de ikke var så hardskutte.

2. Hvor lenge varer trekkene... altså leser det er gjess i trøndelag.. hvor lang tid tar det før de er i osloomårdet.. sånn ca..

3.Hva er vanlig av muligheter på en dag...

Link to comment
Share on other sites

normal_378704_10151194613735505_955832845_n.jpg

 

hvorfor jakte med ei børse når du elsker begge to?? :)

 

neida ringte grunneiger og sa det var 13 gjess på gjorde han sitt og om jeg kunne jakte på de,og han sa ja.. jeg la meg ned så nærme som jeg kunne komme som va litt for langt... jeg traff helt bak på gåsa.. dette var med rifla den klarte ikke å fly og la på svøm etter de andre..da jeg grep fatt i hagla for hive meg i båten og ro over til andre siden så fikk jeg ikke tatt noen skudd da jeg ikke klarte å se hvilken av de som va truffet før det va for lang avstand.. da den skadde klarte bare å fly 1m over vannskorpa.. men den landa fort og jeg snek meg inn på 20m og gav den en dose med kal 12/76 hagl.

Link to comment
Share on other sites

Kortnebbgåsa legger seg på ferskvann om natta. Alle kortnebbene jeg har skutt ble skutt på fjellet. Har eneste hytta ved et tjern på 100x200m. Før pleide gåsa å komme flygende før solnedgang og lande der. Supert å kombinere rype/skogsfugljakt med postering ved tjernet på kvelden.

De senere år har gåsa kommet skjelndnere til tjønna, og de kommer i mørket. Litt rart. Av 60.000 gås kan vel ikke alle vite at vi sitter der. :roll:

 

scaled.php?server=593&filename=dscn2251.jpg&res=landing

Link to comment
Share on other sites

Ja, den tilbereder mye tid i sjøen. Samtidig vil den ha tilgang til ferskvann.Derfor tar den ofte natten i bl.a. Leksdalsvannet, men også i andre innsjøer og større tjern i hele innherred. Skal ikke påstå at de ikke kan ligge på saltvann om natten nei. Eidsbotten på levanger er også et yndet sted for gåsa. Ikke rart med alle de åkrene i rundt, både på Nesset og Nossum.

 

Her går en flokk inn forlanding rett nedenfor huset mitt. Eidsbotten i bakgrunnen:

img1069he.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja Eidsbotten e ein populær plass for Gåsa ja.

Friomeråde på skånes/rinnleiret e å en populær plass for gåsa:)

Er jo ikke så mye gås som har kommet enda da, er vell mest grågåssom har kommet enda.

Det kommer nok mer til neste helg.

Mangler nok enda 2-3 dager med sol før bøndene begynner for fult med trøskinga:(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på sillosokcs fra http://www.ukshootwarehouse.com/pink-fo ... sillosocks

http://www.ukshootwarehouse.com/pink-fo ... sillosocks

Hadde tenkt og kjøpe 5 voktende og 25 beitende, jeg regner 1 vokter per 5 lokkegås

Noen som har erfaringer med dem??

Og hvor lang tid det tar før de havner i på posthuset??

Og om frakta er dyr?

 

 

Synd at det ikke er noen som selger dem her i Norge:(

 

Tar også i mot andre linker viss noen andre har noen bedre nettsider:)

 

 

Gåsjegern

Link to comment
Share on other sites

Det ble helgetur til Ørland.

Ganske mye fugl. Selv om de aller fleste valgte å beite utenfor det området jeg hadde kort på, ble det en fangst på 7 stk. Noe jeg er passe fornøyd med.

Jeg bruker stålammo, 12/89, BB. Det funker veldig bra. Fem av de syv gjessene var døde før de traff bakken.

 

P.S.

Hva driver dere med der ute på Fosen? Det koster nå "en halv månedslønn" i bompenger å komme seg til Ørland.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

P.S.

Hva driver dere med der ute på Fosen? Det koster nå "en halv månedslønn" i bompenger å komme seg til Ørland.

Høres ut som du trenger ny jobb! :lol:

 

Hørte forresten noen som sa at dette ikke var lov ifølge eøs-regler. Altså å kreve bompenger før noe var bygd. Tror dere fosninger kaster for lite stein......

 

Vel, vel.... Back to topic.

Link to comment
Share on other sites

Reiser frå Holmestrand kl 05:00 i morgon tidleg. Destinasjon = Sande der kamo og lokkefugl ligg klårt ! Har eigenleg ikkje trua på storfangst sidan gåsa har teke stand på ein erteåker kor bonden er mildt sagt ikkje samarbeids villig ovanfor jegerar. (Håpar gåsa drit ned heile avlingen) Men det blir heller ingen gås av å sitja heime, og kanskje ein stakkars f... kan ha lite tur ....

 

I alle fall, gåsejakt blir det i morgon tidleg og om eg er klar, sjølvsagt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt kort for Grande. Kun få gjess var innom området (antagelig av helsemessige årsaker). 50+ lokkegjess hjalp litt, men ikke mye. Derimot observerte jeg hundrevis av gjess som beitet på åkre sør av flyplassen. Så også noen store flokker i kikkerten langt nord-nordøst for flyplassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...