Jump to content

Gåsjakta 2012


IvoRei

Recommended Posts

Fortsatt Levanger. Sist søndag (30.09) satt jeg på elgpost. Enorme mengder med gås i lufta og så mange gå ned mot Sætersmyran. Hørte masse skudd. Det lignet en standplass på feltpistol.

Etter den dagen har jeg verken sett eller hørt gås med unntak av ca 20 stk jeg så på Rinnan i dag. Enten er den svært sen i år, eller så har den tatt en annen rute.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 372
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror også at det "Klondyke" som har vært på Innherred kan ha passert middagshøyden forlengst. Det sies at det vil ta 1000 år før elgen lærer å sky biler på veiene, men for gåsa er det kanskje gjort på et par tiår å sky et område på grunn av for heftig jakt. Det er smarte skapninger! Husk; det er de som overlever smellene som lærer ungfuglen hvor det er farlig å være.

 

Jeg og flere med meg husker jo hvordan gåsjakta var på Innherred og andre rasteplasser i Trøndelag på 1990-tallet, da var vi bare noen få jegere og svære gåseflokker. Det var færre kortnebber den gangen, men "alle" var innom og bunkret i Trøndelag. Det var ikke uvanlig at vi fikk flokker på 1000-1500 gjess ned på lokkefuglene, og det var dusinvis av slike flokker tilstede samtidig. Plog etter plog!

 

Nå er det nok for mange jegere, de finnes over hele rasteregionen, og det skytes (da som før) ofte på fantasihold med hagle. Kanskje har tilgjengeligheten til jakta blitt for god, gåsa finner ikke hvile noe sted, det smeller overalt hvor de prøver å raste. Unntatt i utmarka og ved bortgjemte skogstjern. Den som klarer å snu blikket fra åkrene og heller labbe noen kilometer oppi skauen og gjøre sin research grundig, vil nok oppdage en ny jaktform i de trønderske skoger. Mark my words! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at det "Klondyke" som har vært på Innherred kan ha passert middagshøyden forlengst. Det sies at det vil ta 1000 år før elgen lærer å sky biler på veiene, men for gåsa er det kanskje gjort på et par tiår å sky et område på grunn av for heftig jakt. Det er smarte skapninger! Husk; det er de som overlever smellene som lærer ungfuglen hvor det er farlig å være.

 

Jeg og flere med meg husker jo hvordan gåsjakta var på Innherred og andre rasteplasser i Trøndelag på 1990-tallet, da var vi bare noen få jegere og svære gåseflokker. Det var færre kortnebber den gangen, men "alle" var innom og bunkret i Trøndelag. Det var ikke uvanlig at vi fikk flokker på 1000-1500 gjess ned på lokkefuglene, og det var dusinvis av slike flokker tilstede samtidig. Plog etter plog!

 

Nå er det nok for mange jegere, de finnes over hele rasteregionen, og det skytes (da som før) ofte på fantasihold med hagle. Kanskje har tilgjengeligheten til jakta blitt for god, gåsa finner ikke hvile noe sted, det smeller overalt hvor de prøver å raste. Unntatt i utmarka og ved bortgjemte skogstjern. Den som klarer å snu blikket fra åkrene og heller labbe noen kilometer oppi skauen og gjøre sin research grundig, vil nok oppdage en ny jaktform i de trønderske skoger. Mark my words! :wink:

 

 

Ja helt enig. Jeg mener at de som (bestemmer) kansje burde holde opp noen år for høstjakt og heller åpne for vårjakt og se om det kan funke for å ha gås å skyte på:D bare bytte på høstjakt og vårjakt hvert andre år kansje, bare et forslag;)

Link to comment
Share on other sites

Selv om årets sesong var en stor nedtur, velger jeg fortsatt å holde motet oppe. Jeg håper at en del av årsaken til det som skjedde i år var som følge av at klekkingen var såpass forsinket på Svalbard, og at dette har medført at gåsa har flydd lengre strekninger og rett til bl.a. Danmark.

 

Men det er klart det er bekymringsverdig for oss som holder til i Trøndelag på høsten. Nå kan det jo tyde på at jegere lengre sør i landet får glede av kortnebben i årene fremover. Det var bl.a. registrert ganske så store mengder i Mjøsa-området i år. Har også hørt rykter om at det er observert store mengder i Finland....

 

Skal bli spennende å se på vårtrekket og om dette også forandrer seg.

 

For min del ble det en elendig sesong, rent utbyttemessig. Ble kun 3 turer på åkeren, og usle 2 gjess.....Men så jakta jeg bare på én flokk, som også var veldig liten, som kun tok seg et par turer over åkeren om morgenen, så var den ferdig med morgenkaffen og slo seg ned i fjæra igjen.....

 

Jeg gir ikke opp riktig enda. Det kommer et år neste år også!

 

(Eller kanskje det skjer et mirakel at det faktisk kommer 50-60000 gås flyvende inn over Innherred i løpet av neste uke.... :D )

Link to comment
Share on other sites

Vært ute på morgen i går og i dag etter elg. Det er fortsatt en god del store ploger å se. Har inntrykk av at ruten har blitt litt lenger nord enn før. Mange flyr over Børsåsen. Ca 100-150 gås på Søgstad ca kl. 09 - nordsiden av vegen. Ingen på sørsiden på hele Sætersmyran.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det fortsatt muligheter på skogn levanger eller begynner det bli seint nå?

 

Enorme mengder satt på Nossum (5 min sør for Levanger sentruv, ved E6) igår (torsdag). Fortsatt muligheter, men har erfart at man ikke får særlig mange sjangser når det er så store flokker her i Levanger, værtfall.

Link to comment
Share on other sites

Gåsejakta for min del skuffa litt i år. Var ut 6 morgener og 2 ettermiddager. I Levanger. Tror vi skaut ca. 30-40 stk tilsammen. Blinds og lokkegås skal være ok, så tror været har spilt en rolle på resultatene. En morgen ble det skutt 56 gås på naboåkeren (1 km unna, da Tor Ola Dehli var på besøk), vi skaut 10 stk. Da hadde gåsa dagen før nesten BARE vært på åkern vår. Spesielt, men naboåkeren var første stoppested fra sjøen, så det var vel gjerne grunnen til at de lykktes slik de gjorde. Samtidig så var det tosifra flokker på vei ned, men når det ble skutt i hytt og pine ved naboåkeren fikk de panikk og fløy ned til sjøen, og deretter opp til åkern der de plaffa ned 56 gås. Kjipt for vår del!

 

 

Håper det blir like mye gås neste år, da skal vi minst doble resultatene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, gåsejegerne her i midtnorge er nok litt bortskjemte.

Har selv snakket med jegere som har skutt 100 gås i løpet av noen hektiske uker. Jeg skjønner ikke hva de gjør med så mye gås. Forsto det slik at de var litt lei av gås til middag selv også. Gås som steik, gås i gryterett, gås på pizza.....

 

Samtidig, så er det slik at man prøver å redusere bastanden. Og da må det skytes mye. Problemet er at det har blitt vanskeligere de siste årene. Selv om noen fremdeles skyter mye, så har det blitt mindre gås under høsttrekket på innherred. Dette er en utvikling jeg har sett over flere år. På våren derimot, så ser det ut til å være like mange som før. Tror ikke man klarer å redusere bestanden av kortneebb uten regulær vårjakt.

Link to comment
Share on other sites

har blitt mindre enn 10 gås på meg i år, og jeg har vært ute mye mer enn 6 dager, men jeg er likevel godt fornøyd...

Jeg og en kompis fikk 7 stk tilsammen, og bare den turen gjorde sesongen verdt det for min del.

 

Hvordan oppfører gåsa seg egentli nå når det ble så mye snø?

Den vil vel fort søke seg sørover da den sliter med å finne maten nå, eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...