Jump to content

Gåsjakta 2012


IvoRei

Recommended Posts

Min første gås landa på jordet utafor huset til fattern da jeg var på besøk der. Sneik meg i posisjon og sendte avgårde en 85grns Nosler Partition fra .243'n min. Gåsa sakk sammen på 120m. Traff rygghvirvel og øvre del av lunger helt øverst der halsen begynner.

 

54caa158-11f6-dd30.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 372
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk d samme gaume. Hadde siste økta på søndagsmorgen vi ,og da var vell det ca 1/5 del av den gåsa som kom i forhold til morgentrekket på fredag.. Nesten ingen fugler fløy innom jordene .fra kl 4-7 tror jeg det var kunn meg som løsnet skudd på nyjorda .det var helt vindstille så vi burde hørt skudda. Gåsa fløy midt ute i myrene og der var det et sabla leven . En av kompisene mine tok seg en langtur innover myra og fikk felt 4 stk ...

Link to comment
Share on other sites

Er .30-06 egnet for gås, eller er den litt grov? Hvis ja, hvilken kule?

Har felt 40-50 grågås og canadagås med diverse blyspisser i 6,5x55 og 308. Med treff fra midt i gåsa og oppover ødelegges ikke bryststykkene og døden inntreffer umiddelbart. Har bare skutt noen få gås med FMJ og har opplevd at de flyr et stykke. Ikke noe trivelig når de letter og flyr et stykke før de faller ned i noens hage...

Link to comment
Share on other sites

Min første tråd :)

 

Etter ca 15 års pause fra gåsejakt har jeg nå prøvd meg igjen. Holder til sør i Hordaland og antall gjess er stigende rundt dørene her. På holmen jeg jaktet fra før er det nå overgrodd (pga manglende sau) og gjessene liker ikke så godt å lande der. Har ikke hvert stor fangst til nå (ei gås) men i går morres var det enormt med gjess på veg sydover. Vi tipper ca 800 gjess spredd på ca 20 flokker mellom kl 0530 og 1100.

 

Hvor mye grå og kortnebbgjess finnes i Norge?

Hvilke tider på døgnet er de på vingene?

Hvordan påvirker været trekket sørover?

Når er alle gjessene dradd?

Finnes det gode filmer på nett der en kan få opplæring i bruk av lokkefløyte?

 

Håper svar på noen av mine spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Gjør et forsøk på å svare på noen av spørsmålene dine storskarv, kortnebbgås bestanden anslås vel nå til å være

rundt 70 tusen, grågåsa er jeg ikke helt sikker på vilke tall det opereres med men syns det blir bare mer og mer for hvært år.

Gjessene kan være på vingene helle døgnet men det er mest action på morgen og kveld, når det gjelder vær for trekk så er vel

fint vær med nordavind noe som får gåsa til å trekke. Beste jaktværet er derimot sørvestlig vind og lavt sky dekke, skodde derimot

er ikke bra da blir gåsa ligende på sjøen som oftest. Når det gjelder jaktfilmer syns jeg bulvanjakt på gås er den beste, den viser også

hvordan man lokker på grågås og canadagås. Når det gjelder spørsmålet om når alle gjess er drat så er det vanskelig å svare på fordi

det er mye variasjoner ute å går, hender at noen overvintrer også.

 

Når det gjelder bruk av rifle på grågås, så bruker jeg sjøl 6.5*55 med norma jaktmatch fågel fmj og ser ikke behov for noe

blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale hagleammunisjon til lokkefugljakt på kortnebbgås?

(Er forøvrig ikke glad i lange hold, ca 20-30m holder lenge.)

Både merke og størrelse. Anbefalinger om trangboring mottaes også med takk. :wink:

Federal black cloud hagl nr 4 , mod choke

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale hagleammunisjon til lokkefugljakt på kortnebbgås?

(Er forøvrig ikke glad i lange hold, ca 20-30m holder lenge.)

Både merke og størrelse. Anbefalinger om trangboring mottaes også med takk. :wink:

Federal black cloud hagl nr 4 , mod choke

 

Helt enig i denne, men da bør ikke holdene komme mye over 25 meter, ville kanskje brukt enda grovere hagl. Skal man opp i 30 meter må det tyngere saker til. Hevi-shot, tungsten osv.

Link to comment
Share on other sites

Var ute for å hente meg min årlige gås den 10/8 (Da man får jakte på riktig tid av døgnet) :)

Etter 10 min venting kommer en liten flokk i fin høyde og har kraftig motving. Kommer

rett på meg, løfter hagla og smeller av, ser det er treff og går etter neste. Akkurat da jeg skal

trekke av for nummer to så smeller det i skallen :overrasket: Hevnaktig gås dette.

Veldig glad den traff med noe mykt og ikke f.eks brystbeinet...

Link to comment
Share on other sites

er det framskyndet jakttid her oppe i nord?skrives på facebook at det er skutt flere under årets første jaktdag??? :shock: det har i allefall ikke jeg hørt noe om..... :evil:

 

Grågås

 

Grågås får ny jakttid, fra 15.08 – 23.12 i Troms og Nordland fylker ned til Rana og Rødøy kommuner. Endringen er begrunnet med at det ikke er noe biologisk grunn til at tidsspranget skal være så stort i dette området sammenlignet med lenger nord. I forskriften er det en geografisk begrensning i jakta på grågås i Finnmark for å verne dverggåsa. Dverggåsa er i dag en av de mest utrydningstrua dyreartene i Norge. Den geografiske avgrensningen er justert for kommende fem års periode siden dagens avgrensing oppfattes noe restriktiv i forhold til de områdene grågåsa faktisk bruker.

 

Fylkesmannen kan åpne for jakt på grågås inntil 15 dager før ordinær jaktstart når det foreligger en lokal forvaltningsplan. Siden mange opplever at det er lyst og gode jaktforhold før kl 04.00 har DN valgt å fremskynde tidspunkt for døgnregulering til kl. 24.00 i ny forskrift. Fylkesmannen kan dermed fastsette når det kan jaktes innenfor et tidsrom fra kl. 24.00 – 10.00 ut i fra lokale forhold som for eksempel soloppgang. DN ser behov for slik døgnregulering for å hindre at grågåsa forstyrres så mye at den trekker bort fra jaktområdene, siden den må ha perioder med ro og tid til å beite.

 

Alle jakttider her: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-2 ... 190.html#2

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale hagleammunisjon til lokkefugljakt på kortnebbgås?

(Er forøvrig ikke glad i lange hold, ca 20-30m holder lenge.)

Både merke og størrelse. Anbefalinger om trangboring mottaes også med takk. :wink:

Federal black cloud hagl nr 4 , mod choke

 

Helt enig i denne, men da bør ikke holdene komme mye over 25 meter, ville kanskje brukt enda grovere hagl. Skal man opp i 30 meter må det tyngere saker til. Hevi-shot, tungsten osv.

 

 

Takk for tipsene, kom gjerne med flere om noen har :D

Link to comment
Share on other sites

Vet at det er en del fans av Wingmaster rundtomkring, og har registrert at dere sliter med å få tak i dem.

Var innom ABC fritid på Røra idag og de hadde en 15-20 pakker stående. 10/89 og 12/89 eller så var det 10/89 og 20/89, (helv*** korttidsminne...)

Just in case noen av dere skal i den retningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Prøver meg for første året som gåsejeger, og har nå skutt 2:)

Men jeg lurer på om det er noe vits i å prøve med lokkefugler og gåselokk når det er kunn samma gamle gåsa som flytter fra gård til gård der jeg jakter... ser ut til å ha dårlig effekt egentlig....:P (har heller ingen erfaring fra dette)

 

Fikk til å snike meg inn på den første, og da jeg skulle ta den andre stilte jeg meg midt mellom stedene gåsa flyver fra og til:)

Link to comment
Share on other sites

Virker som om gåsa her oppe i Lofoten holder seg veldig samlet. På plasser som vanligvis bruker å være fugl, var det veldig stille i natt som var. Bare på en av plassene var det mye gås.

Skulle vært som det var for 10-15 år siden , at det var fullt av gås på alle åkrene rundt her. Bøndene var hysteriske........

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dere som er rutinerte og drevet på med gåsejakt en stund, kunne dere tenke dere å delt litt tips til en rookie som aldri har jaktet gås før?

Tenker når på døgnet det er best å jakte, trenger man lokkfugler, og evt hvor mange er et "minimum", trenger man lokkefløyte, skjul/camo?

 

Kan jeg bruke Eley Bismuth Alphamax VIP str 3 36gr, eller blir det for stort/smått?

http://schouvapen.no/produkter/ammunisj ... -70-3-36g/" target="_blank

 

Regner med Norma Jaktmatch fågel 6,5x55 er greit å bruke utenfor haglehold...!?

 

 

Alt av tips mottas med takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Dere som er rutinerte og drevet på med gåsejakt en stund, kunne dere tenke dere å delt litt tips til en rookie som aldri har jaktet gås før?

Tenker når på døgnet det er best å jakte, trenger man lokkfugler, og evt hvor mange er et "minimum", trenger man lokkefløyte, skjul/camo?

 

Kan jeg bruke Eley Bismuth Alphamax VIP str 3 36gr, eller blir det for stort/smått?

http://schouvapen.no/produkter/ammunisj ... -70-3-36g/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Regner med Norma Jaktmatch fågel 6,5x55 er greit å bruke utenfor haglehold...!?

 

 

Alt av tips mottas med takk.

 

Styr unna vismut på gås det er mit første råd, fuds lokkegås kan jeg anbefalle de er let å transportere å ser realistiske ut, når det gjelder fløyte så funker det kjempebra om du bruker den riktig, vis du ikke kan det er det bedre å ikke lokke. Bruker selv jaktmatchen i 6.5*55 så den kan jeg etter mange felte gjess anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første gås på onsdag med hagle. I morges skjøt jeg en stor en på 83 meters hold med rifle. Og en med hagle igjen sammens med Xxaxx her på forumet. Vi traff gåsa på likt så vi vet ikke hvem som egt skjøt den :mrgreen:

 

Jakter i nordtroms og flokkene er på 30-40 gås pr. flokk.

Link to comment
Share on other sites

Styr unna vismut på gås det er mit første råd

 

Har du/dere noen tips til hagleammo da? Har sjekket litt rundt i de forskjellige "gåsetrådene" og mye av ammoen som nevnes er ikke å oppdrive her i umiddelbar nærhet.(trenger til helgen)

 

Nærmeste forretning som hadde ammo som kan!? gjøre jobben er 2 timers kjøring unna. De hadde Tungsten str 3 36gr, og en Fiocchia stålblanding str 3 39gr.

 

Er dette noe å satse på? Vil nødig kjøre en 4 timers bomtur...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...