Jump to content

Gåsjakta 2012


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 372
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Gullars :) Er rimelig sikker på at jeg så dere i Grandefjæra, dere satt på samme plass hele helgen ?

Om det var dere, så kan jeg meddele at det satt rundt 300+ gjess der i dag :)

 

Ha, ha! Kan nok stemme det.

Vi snakket med bonden på fredag, og fikk forslag om å benke oss til der da det hadde vært hundrevis av gjess der de siste dagene. Skjulestedet vi brukte hadde spor etter andre jegere, så vi antok dette var grunnen til at flokkene beitet lenger øst i helga.

 

Det ligger forøvrig ti-tolv pensjonerte lokkegjess igjen etter oss på skjulestedet (hjemmelagde sihouetter). Tenkte kanskje noen andre kunne dra nytte av dem ut sesongen, evt. flikke litt på dem og forlenge livene deres. De er ti år gamle og har skaffet mange kilo kjøtt i frysern.

Link to comment
Share on other sites

Yes endelig fått det til... litt snikjakt rundt sivbelter og vann har gitt meg 3 gjess.. Aldri fått før...

Måtte svømme etter 2 idag.. jævlig kaldt.. Men hva gjør vel det...

Bønder tresker jo ikke her jeg jakter så blir gjess til duene er klare..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å komme igang med gåsejakta.

Det blir sannsynligvis mest kortnebbgås utover i September, men også kanskje grågås. Holder til i Nord-Trøndelag.

 

Hvilken lokkefulger er det anbefalt å kjøpe? Funker grågås lokkefugler på kortnebbgås og omvendt?

 

Et av de få tilbudene med kortnebbgås jeg finner på norske nettbutikker er:

http://www.jaktfall.no/produkt/lokkeflo ... ortnebbgas

ellers er denne pakken billigere, men det er grågås:

http://www.abcfritid.no/produkt/bulvanp ... c=bulvaner

 

Andre anbefalinger for billige og realistiske lokkegås? Tar også gjerne imot anbefalinger om utenlanske nettbutikker så lenge levering er rask og ukomplisert.

 

Hvilken lokk er best for kortnebbgås, ser at Greylag Hammer går igjen. Noen andre anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg jakter gås på innherred.

Jeg bruker kun lokkgegås av grågås.

I fjor brukte jeg de vanlige plastikk grågås skallene ca 30 stk

Du får dem til 99 kr stk på abc fritid

I år har jeg bestilt 30 grågås sillosocks fra

http://www.ukshootwarehouse.com/?cPath=956_973

5 voktende og 25 beitere for ca 2000 + att det kan komme ekstra kostnader når de kommer til Norge, leveringstid på ca 10-12 dager:))

Og 3 pakker= 18 stk med Nra fud grågås fra jaktfall

http://jaktfall.no/produkt/lokkefloyter ... fud-gragas betalte ca2500 og 3-4 dager i frakt.

Så nå venter jeg spent på det nye utstyret:))

Håper det var til hjelp

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å komme igang med gåsejakta.

Det blir sannsynligvis mest kortnebbgås utover i September, men også kanskje grågås. Holder til i Nord-Trøndelag.

 

Hvilken lokkefulger er det anbefalt å kjøpe? Funker grågås lokkefugler på kortnebbgås og omvendt?

 

Et av de få tilbudene med kortnebbgås jeg finner på norske nettbutikker er:

http://www.jaktfall.no/produkt/lokkeflo ... ortnebbgas" target="_blank" target="_blank" target="_blank

ellers er denne pakken billigere, men det er grågås:

http://www.abcfritid.no/produkt/bulvanp ... c=bulvaner" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Andre anbefalinger for billige og realistiske lokkegås? Tar også gjerne imot anbefalinger om utenlanske nettbutikker så lenge levering er rask og ukomplisert.

 

Hvilken lokk er best for kortnebbgås, ser at Greylag Hammer går igjen. Noen andre anbefalinger?

 

Jeg er ingen guru når det gjelder gåsejakt, men har gjort meg følgende erfaringer gjennom mange år:

-Kanadagåsbulvaner funker på grågås og kortnebb.

-Grågåsbulvaner funker på kortnebb

-Specklebellybulvaner funker på grågås og kortnebb (fra cabelas.com)

-Jeg bruker en kanada-lokk. Den var litt grov i målet så jeg har justert den litt. En gåselokk har en enkel konstruksjon. Napp den fra hverandre og klipp en bitteliten bit av den vibrerende membranen for å gjøre lysere i målet. Gjenta til ønsket stemmeleie.

Du finner lyder fra forskjellige gåsearter på nettet.

-Har du forskjellige typer lokkegjess så ikke plasser dem sammen. Sett dem nær hverandre i "familiegrupper".

-Stålammo er undervurdert. Tungt skyts i stål er billig og dreper effektivt. Bruker selv 12/89, BB

-Kjøp de billigste skall-bulvaner du kan finne, uansett hva de heter. For å jakte kortnebb i store flokker trenger du maaange lokkegjess.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja nå å har jeg jo en 70-80 lokkegjess så det burde holde.

Det handler nok også om å ha vert ute og sett om gåsa har vert på åkeren og beitet dagen før, for da kommer de som regel tilbake.

Og det beste er nok og bruke lay out blind.

Jeg bruker gåseseng fra jaktpost.no

De er kanskje ikke de minste og med lavest profil men den funker fett.

Sillosocks er jo ikke så dyre ca 70kr stk

Så de kan man kjøpe mange av og intillegg beveger de seg i vinden så det er også en fordel.

Hvor i Nord-Trøndelag jakter du??

De begynt og høstet nesten for fullt her på innherred nå, så

Da mangler det bare at det kommer mer gås:p

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar.

Tenker jeg starter med et par dusin sillosocks og prøver meg på det i år så får jeg heller investere i mer senere.

 

Jeg jakter i Stjørdal kommune, det er flere steder her de er godt igang med treskinga så det blir spennende å se fremover.

Jeg har flere øyne på noen åkere så jeg håper det kommer rapporter om mye gås snart.

Link to comment
Share on other sites

Sidan eg har jobba natta dei 2 første dagane av veka, avslutta eg våken tida med 2 økter etter grågåsa. Kort summert, ikkje ein drit. Litt meir fugl i lufta enn før, men dei har tydelegvis avgjort seg for å flokke seg på dei jordene eg ikkje har jakt. :evil:

 

Får sjå om eg prøver på nytt til helga.

Link to comment
Share on other sites

Første turen i går ikke nå særlig med gås der jeg jakta men ble ei av begge de to små flokkene som kom over.

Ei canada å ei grågås bc 12/89 nr 2 gjør jobben på gås så det holder i år og :mrgreen:

Ser ut som begynner å ta seg opp med grågås her på innherred nå,så trengs bare mer fin vær så åkrene blir klar til jakt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

blei full klaff med 14 gås på meg og brodern søndags ettermidag :D tidligere på dagen satt det 150 gås på åkern i en halvtime før de fløy av gårde igjen, så hadde egentlig ikke så veldig trua på mer enn å kanskje få ned en flokk eller to. la oss til likevell midt på åkern med ett par dusin lokkegås spredt rundt omkring oss. Lå i en time uten å se ei gås før det plutselig braket løs, 3 timer med intens aktivitet og action! :D:D

edit: bilde

 

20120902200404.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ble vist ikke noe gåsjakt på meg på ørlandet til neste helg.
Da ligger det an til helgetur til ørland likevel.

Hvordan ligger det an der ute nå? Hørtes ut som om det var "pause" der? Kommet noe "nordlandsgås"?

 

 

Er yfyselig vær her nå!

Står igjen korn på fleste åkrene i grandefjæra. Blitt noen fugl, men ikke så mye som er innom egentlig. Stort sett bare fugl som flyr høyt forbi, med bestemte mål, hehe

Link to comment
Share on other sites

Er dårlig stelt med slåingen av kornåkrene her ute på fosen ja, er vel det man må gå å vente på nå for

da pleier det å dukke opp en del gås. Må nok ha lit tørrere vær en det som er nå, rene syndfloden slik det

har vært i dag :(

 

 

Godt å høre at det ikke bare eg som syns det er vått ute her nå, hehe :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei! Er en fersk gåsejeger her. Har noen spm...Jeg jakter gås i buvika i sør-trøndelag nå om dagen, men den lander jo selfølgelig ikke på det jordet som jeg jakter på....men når jeg kjører hjem om dagene forbi øysand \ klett så sitter det 100-200 gås der hvær dag rett etter uddvollbrua.... noen som er kjent i området der, evt vet hvor man får kjøpt jaktkort der eller navn på grunneiere? ellerer området fredet??

Takker for svar...

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er en fersk gåsejeger her. Har noen spm...Jeg jakter gås i buvika i sør-trøndelag nå om dagen, men den lander jo selfølgelig ikke på det jordet som jeg jakter på....men når jeg kjører hjem om dagene forbi øysand \ klett så sitter det 100-200 gås der hvær dag rett etter uddvollbrua.... noen som er kjent i området der, evt vet hvor man får kjøpt jaktkort der eller navn på grunneiere? ellerer området fredet??

Takker for svar...

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er en fersk gåsejeger her. Har noen spm...Jeg jakter gås i buvika i sør-trøndelag nå om dagen, men den lander jo selfølgelig ikke på det jordet som jeg jakter på....men når jeg kjører hjem om dagene forbi øysand \ klett så sitter det 100-200 gås der hvær dag rett etter uddvollbrua.... noen som er kjent i området der, evt vet hvor man får kjøpt jaktkort der eller navn på grunneiere? ellerer området fredet??

Takker for svar...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noe på gang nå :D

Skjedde ikke mye i helga ihvertfall. Ble ingenting på meg. Skjøt etter noen overflygere jeg trodde var lavt nok på lørdag ettermiddag, men nei.

I morges konkurrerte jeg med de med lokkefløyter, så de viste ingen interresse for mine lokkegås. Generellt lite gås i lufta.

 

Nå er jeg tilbake på innhered igjen. Får vel prøve meg på kortnebben etter rypejakta.

Link to comment
Share on other sites

Hei Asle.

 

Har også sett på flokken som sitter ved uddevoll bru. Det er nok flere enn 100-200 gjess som sitter der. Minimum 500 stk. Har hørt med grunneier om å få jakte på jordet, men det er dessverre utleid til jakt i flere år fremover til noen andre. Det er veldig irriterende med tanke på at gjessene har sittet der i en uke uten at noen har jaktet på dem.

Link to comment
Share on other sites

Har dere observert noen kortnebbgås på fastlandet? Har ikke inntrykk av at de har begynt å trekke fra Svalbard ennå, men rundt Longyearbyen ser det ut til at hvitkinngåsa har overtatt fullstendig... Ikke det at jeg har noe imot hvitkinngås, smaker sikkert fortreffelig men det er jo f... ikke lov å røre den :twisted:

 

Hører imidlertid rykter om at det er en ny runde på gang mht å åpne for jakt på hvitkinngås. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er rapportert om at de første kortnebbene er på tur inn til Trøndelag. Dette er høyst normalt. Sjekket litt i forhold til i fjor, og de første kortnebbgjessene ble observert på denne tiden i fjor også, rundt 10. september +/-. Hovedtrekket pleier å kommer rundt 20. september.

Link to comment
Share on other sites

kortnebbgåsa har landet i lofoten,og er en åker jeg har sett gås på i dag,og får jakte...hvordan er kortnebben sammenlignet med grågåsa?stor sansynlighet at den er på samme åkeren i morgen tilig?overnatter de på jorder? har aldri jaktet kortnebb.kun grågås

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...