Jump to content

Gåsjakta 2012


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 372
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg som har jakta på jordet ved Uddevållbrua, og tro dere meg - jeg er antakelig den som er mest irritert av alle over at det ikke har blitt jaktet der - hadde først ulykke/dødsfall i familien, og ikke før var vi kommet hjem fra det så havna jentungen på St.Olav.. Dårlige kår for gåsejakt her i huset til nå i år.

 

Var 5 sekunder fra skudd på dem forrige uke, så rusa det opp en eller annen sinsyk motor (atv med rake rør eller noe sånt) oppe i krysset i en del sekunder og skremte hele flokken vegimellom.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Virker ikke som det er den helt store mengden gås for tiden heller. Så både fredag å lørdag, observerte 4 gås i elvekanten ved udduvollbrua å 5 gås i gaulosen. Virka som det var en del gås tidligere forrige uke, men med lite trøska åkrer og når gåsa drar mot klett og blir bomba på der, morgen og ettermiddag er det vel ikke så rart de flyr, tiltoss for storm å motvind :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

20120901_075442-724760.jpg

 

Endeleg vart det full klaff med 18 grågås i dag tidleg og gåsejakt er på nytt kjempe moro :-D

 

er den oppe til høyre rifleskutt,eller skutt på svært nært hold med hagle? :twisted:

 

Hei,

 

Eg brukar ikkje rifle på gåsejakt, men den trufaste Aya xxv i kal 12/70. Éit par fugl vart skutt forholdsvis nær ja... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Invasjonen er godt igang. Kortnebbgåsa teller nå ca 80.000 individer.

http://www.t-a.no/nyheter/article5659345.ece" target="_blank

 

Å så har politikerne igjen vedtatt at bestanden skal ned til 60.000. På 80-90-tallet vedtok de at bestanden skulle holdes på 20.000 :lol:

Leser forresten i papirutgaven, at på skogn er det kun "lokkejakt fra midt i åkeren med blinds" som er tillat. Posteringsjakt og snikakt er forbudt. :wtf:

Jeg skrev i en annen tråd en gang, at gåsjekt i sin enkleste form, var å sette seg i en åkerkant og vente i tilfelle det skulle by seg en sjangse. Men nå må en altså være en del av det organiserte systemet, og man må ha rikelig med utstyr utover hagle og heimværnsgenser. God tur! Jeg gidder ikke jakte på Skogn. Verdal er vel ikke ihjelregulert en så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva som skjer med kortnebbgåsa? I fjor på denne tida var det jo gås overalt på Innherred. Nå er det kun sporadiske flokker å se, og de flyver rett forbi de faste områdene....

 

Krysser fingrene for at de rett og slett er litt sene i år, og at de snart melder sin ankomst.

Link to comment
Share on other sites

er forøvrig ikke noe mye senere i fjor, var først etter 25 sept det ble mye kortnebb.

 

I såfall er det store lokale variasjoner. Over store områder hvor det ikke er en eneste gås pr. i dag var det fullstendig bonanza på denne tiden i fjor. Det hele braka løs rundt den 20-21. september og noen intense dager pågikk med ganske store fellingstall, før det gåsa åpenbart ble stressa og flytta på seg, men det var likevel gås å se hele tiden langt ut i oktober, selv om de virkelige store dagene var den første uka.

 

Så i forhold til i fjor er det i hvertfall en god del områder som er sent ute.

 

Det er selvsagt normalt med variasjoner, men jeg stusser over at det er så lite å se, også i trekk. I løpet av helga så jeg en del ploger, og jeg anslår at jeg totalt så 1000-1500 stk. fordelt på lørdag og søndag, men de fløy HØYT og hadde åpenbart ingen planer om å gå ned for landing med det første..

 

Men jeg nekter å tro at det ikke kommer mer gås, hehe. Satser på at den dårlige sommeren er årsaken til "forsinkelsen"..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et velkjent tema: der gåsa beiter er det gjerne kulturlandskap, og med det følger bebyggelse. Hvor lang avstand bør det være (som minimum) til nærmeste bygning i skytesonen? Jakter med hagle og vil selvsagt ikke bruke de groveste haglene jeg finner...

 

C

 

De sier at du ganger millimetern på haggelet du bruker med hunder, og du får svaret i meter

 

Altså hvis det er 3,5 mm haggel, blir avstanden 350m. Jeg holder meg alltid bak 500m

Link to comment
Share on other sites

Kjenner den regelen, men trodde den var for *farlig* avstand. Hagl høres godt mot bølgeblikk, selv om de kanskje ikke er farlige :-$

(Og den regelen er vel fra den gode gamle bly-tida. Stål burde bremses raskere...og den er vel nokså omtrentlig, dette er neppe lineært ift diameter)

C

Link to comment
Share on other sites

men når jeg kjører hjem om dagene forbi øysand \ klett så sitter det 100-200 gås der hvær dag rett etter uddvollbrua.... noen som er kjent i området der, evt vet hvor man får kjøpt jaktkort der eller navn på grunneiere? ellerer området fredet??

Takker for svar...

 

Jeg kjenner grunneieren på "Buvik-sida" av Udduvollbrua. Hender det at det lander gås der, eller blir det for trangt/nære veien!?

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt nesten helt dødt på Innherred. Har kun observert små flokker av kortnebbgås, og på himmelen er det fryktelig stille....

 

Lurer på hva som er årsaken. Håper virkelig det bare at den er kraftig forsinket i år og at det snart kommer dundrende tusenvis av gjess. Samtidig er det jo observert en god del høytflyvende gås som bare har satt kursen rett sørover..... Men med en bestand som er anslått til ca. 80.000 er det merkelig om ikke NOEN tar seg tida til en rast på gamle trakter. :-?

 

Kan årsaken være den kraftige forsinkelsen i treskinga? Er naturen virkelig så finurlig at dette er noe gåsa værer og dermed venter lengre nord....? Eller muligens bare flyr den forbi når den ser at så store områder fortsatt står uten mat til dem? :lol:

 

Det er i allefall stor aktivitet på åkrene nå, og ganske store områder har blitt tresket de siste dagene, så det er i allefall dekket bord for gåsa om den skulle være forsinket.

Link to comment
Share on other sites

Nå må det komme mye gås ned til dere ganske snart.

 

På mandag var det masse gås overalt her oppe. I natt kom snøen og det er nå -5 grader. Har vært ute i kveld og det er ikke en eneste liten gåsefjær å se noe sted; fullstendig stille innover dalene og elver og vann er i ferd med å fryse til.

 

Det er meldt kaldere utover uken, så de gjessene som eventuelt ikke var fornuftige nok til å komme seg avgårde nå vil nok ende som revemat...

 

Og da er det jo bare å konsentrere seg om rypejakta fram til revefangsten starter 1. november :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk høre av en kompis att det var helt svart utover rinnleiret mot bobyn:)

Så skal nokk ut på Søndagsmorran:D

Fikk 30 nye sillosocks i posten i går, så gleder meg til og prøve dem:DD

Hvordan funka sillosocks'ene? Hva har du kjøpt - kanadagås?

Har du prøvd med andre typer lokkefugler - hva er bra og rimelig?

Link to comment
Share on other sites

har sett noen flokker som flyr høyt i V-formasjon sørover fra Trondheimsområdet.

Virker som endel allerede har begynt å trekke?

 

...men er fortsatt tett på 2000 (??) gås som kommer tilbake til Gaulosen fra retning Melhus (???) hver kveld, i samlet skokk... Vet ikke hvor de har vært, men virker til at de får være i fred der de er iallefall...

Link to comment
Share on other sites

har sett noen flokker som flyr høyt i V-formasjon sørover fra Trondheimsområdet.

Virker som endel allerede har begynt å trekke?

 

...men er fortsatt tett på 2000 (??) gås som kommer tilbake til Gaulosen fra retning Melhus (???) hver kveld, i samlet skokk... Vet ikke hvor de har vært, men virker til at de får være i fred der de er iallefall...

 

Har ligget å sett på de i hele dag nesten. svirret frem og tilbake over øysand, har tilholdsted i det fredetområdet på byneset de. lite med mulighter på å få de ned på bakken, de flyr så høyt! fustrerende, ingen av de som reagerer på lokking eller noe...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Sillosocksene funker fjell jeg, faren min og en kompis skjøt 18 kortnebb i dag tidlig.

Kjøpte her ifra http://www.ukshootwarehouse.com/pink-fo ... sillosocks Kjøpte 25 beitende og

http://www.ukshootwarehouse.com/pink-fo ... sillosocks 5 speidere til ca 2000kr

Da får du de levert på døra, ingen tollpris på dem:D

Jeg kombinerer dem med 18 Nra fud grågås som jeg kjøpte på jaktfall og 33 vanelige plastskall til å fylle ut med:)

I dag så blandet vi dem litt for å få bevegelse over alt i lokkegjessene.

 

MEN husk viss du har plastskall så må du ikke sette opp dem kvelden før viss du bruker det, for da døgger det på dem og de glinser som ****

 

En ting er sikkert at gåsa har kommet her på innherred i allefall, forrige helg dro grågåsa så nå er det nesten bare kortnebb her.

Viss vi hadde ligget lengre i dag så hadde vi nokk skutt ENDA fler, men vi hadde ikke tid......

Når vi pakket sammen så slår det jo ikke feil at det kommer mer gås.... Men men må jo ha noe å skyte på til neste helg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer forsåvidt at det er gås på Innherred, og det ser ut til at det kanskje er gode forhold å jakte på enkelte steder.

Men det er ikke i nærheten av å være de mengdene som tidligere år.

Mange områder hvor det har vært på tusenvis av gjess tidligere er foreløpig helt tomme for gås. Kun små sporadiske flokker observeres. Enten er trekket ekstremt seint - eksempelvis tok det helt av i fjor rundt den 20. september - eller så har mesteparten dratt videre.

 

Hvor seint er det vanlig å jakte på gås? Når forsvinner gåsa fra Nord-Trøndelag?

Det observeres ofte gås langt ut i oktober, og det har vel til og med vært enkelte individer igjen i begynnelsen av november. Men de store mengdene er som regel dratt i midten av oktober. I fjor jakta jeg frem til ca. 6-7 oktober, og da var det fortsatt noe gås igjen, men det var helt klart begynt å dabbe av. Men dette er "normalår". Hva som skjer i år er ikke godt å si.....

Link to comment
Share on other sites

Er kommet noe kortnebb til Trondheim/Gaulosen også nå...

 

Hadde flere flokker som sirkla runde etter runde men ville ikke langt nok ned mot lokkegåsene. Mistenker enten at de ikke likte hvordan lokkegåsene var satt opp eller hvordan de sto i forhold til den nesten fraværende vinden eller at det store treet som jeg gjemte meg under virket skummelt...

Brukte veldig lang tid på å sirkle rundt området...

Link to comment
Share on other sites

Nei det er nokk ikke like mye gås i år som andre år, men det er mer voksenfuggel.

Jeg har hørt at årsaken er at gåseungene ikke har overlevd pga av været eller noe sånt...

Så det er mer voksenfuggel en det er ungfuggel.

Det er jo først nå hovedtrekket har kommet, så det blir nok mer fuggel :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Sillosocksene funker fjell jeg, faren min og en kompis skjøt 18 kortnebb i dag tidlig.

Kjøpte her ifra http://www.ukshootwarehouse.com/pink-fo ... sillosocks" target="_blank Kjøpte 25 beitende og

http://www.ukshootwarehouse.com/pink-fo ... sillosocks" target="_blank 5 speidere til ca 2000kr

Da får du de levert på døra, ingen tollpris på dem:D

Jeg kombinerer dem med 18 Nra fud grågås som jeg kjøpte på jaktfall og 33 vanelige plastskall til å fylle ut med:)

I dag så blandet vi dem litt for å få bevegelse over alt i lokkegjessene.

 

MEN husk viss du har plastskall så må du ikke sette opp dem kvelden før viss du bruker det, for da døgger det på dem og de glinser som ****

 

En ting er sikkert at gåsa har kommet her på innherred i allefall, forrige helg dro grågåsa så nå er det nesten bare kortnebb her.

Viss vi hadde ligget lengre i dag så hadde vi nokk skutt ENDA fler, men vi hadde ikke tid......

Når vi pakket sammen så slår det jo ikke feil at det kommer mer gås.... Men men må jo ha noe å skyte på til neste helg :lol:

 

Bestillte 20stk beitende sillosocks i går fra der, vet du noe om hvor lang tid det tar før de kommer? blir vel ikke brukt for neste år nå sikkert viss de kommer seint....tenkte å blande de med noen fud jeg har og noen skall håper det gjør susen. Har ligget å lokket på dem på øysand utenfor trondheim med graylag hammer, men har ikke klart å lure de enda... Tror ikke mine toner er helt stemte i den fløyta...er ikke noe dreven med den og synes den er vanskelig, men sikkert veldig bra når den funker med rette person bak.

Link to comment
Share on other sites

Til meg så ok det lengre tid enn foventet, for de ble stående i tollen på gardemoen selv om det ikke er toll på dem.....

Men det er bare å ringe Fedex så fort som mulig så ordner de det:))

Egnetlig skal det ikke ta mer en ca 2 uker.

Ja greylag hammer er litt vanskelig å bruke, til meg så kom det av seg selv etter att jeg hadde holdt på en stund, det er bare å øve :lol:

Link to comment
Share on other sites

I år kommer det vel ikke noe særlig gås på innherred. Det som er av gåsa har vel mest sannsynlig dratt rett forbi og er nå å finne i Danmark. Dette er i hvert fall en teori som jeg synes stemmer rimelig bra, i og med at det er tomt for kortnebbgås på Svalbard og at det ikke finnes mye gås nord for her.

 

Har til og med hørt teorier om at gåsa nå har lært seg at Innherred er en farlig plass å være, og derfor drar nå det aller meste rett forbi. Dette kombinert med seine avlinger mange plasser kan jo være en grunn til at det er lite gås her nå. Folk snakker om at de må se seg om etter nye jaktmarker for fremtidige gåsejakter, og dette synes jeg i grunn er trist. Får håpe det har vært en serie tilfeldigheter som har ført til de dårlige gåsebestandene her i år, og at gåsa kommer sterkere tilbake neste år!

Link to comment
Share on other sites

Å jo da, det er nok klart at det er noe mindre gås men jeg har hørt att det skylles hekkinga, og på søndagen som var da var vi ute å jakta da skjøt vi 18 gås og det fortsatte å komme gås på gås på gås når vi pakket sammen. Det var nesten bare voksen gammelfuggel

som vi skjøt, så det skyldes nok at det ikke er like masse unggås. Det har også med at man må være på rett plass, for gåsa kommer ikke hvor som helst uten at den er trygg. viss vi hadde ligget noen timer lenger så hadde vi nokk skutt ENDA mer.

Da jakta vi på Sætersmyra Levanger:)

Men det kommer nokk mer til neste år vis det går bedre enn i år :lol:

Link to comment
Share on other sites

ok, det er bare noe jeg har hørt så jeg er ikke helt sikker:)) men det handler bare om å være på rett plass til rett tid. men det kan jo hjelpe om dem setter opp vårjakt og ikke høstjakt en periode så gåsa blir trygg på høsten også bare bytte igjen.... men så langt har de ikke tenkt:S

Link to comment
Share on other sites

Til meg så ok det lengre tid enn foventet, for de ble stående i tollen på gardemoen selv om det ikke er toll på dem.....

Men det er bare å ringe Fedex så fort som mulig så ordner de det:))

Egnetlig skal det ikke ta mer en ca 2 uker.

Ja greylag hammer er litt vanskelig å bruke, til meg så kom det av seg selv etter att jeg hadde holdt på en stund, det er bare å øve :lol:

 

De kom på under en uke faktisk! Men jeg fikk toll på 232kr i tilegg da :(

Men da skal det jaktes i morgen!

Link to comment
Share on other sites

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article6392659.ece

 

dette kan umulig være bra for gåseflokkene på Gaulosen! :x

 

Har noen sett om den store grågåsflokken enda er på Gaulosen? Eller dro den denne uka? Bare sett noen få små flokker med kortnebb selv :(

 

De var der på onsdag. Håper den er der enda, skal ut å prøve lykken igjen i morgen tidlig...

Link to comment
Share on other sites

Vær klar over at selv om det fortsatt er mulig å få gode fangster enkelte steder, så betyr ikke dette det samme som at det er mye gås. Husk at vi snakker om en kortnebbgåsbestand som er stipulert til ca. 80.000 individer, hvorav størsteparten av denne bestanden tidligere har slått seg ned på Innherred. Det er MYE gås.

 

Problemet når det er såpass begrenset med gås, er at det blir få områder å jakte på, og med så mange jegere som det er i dag, blir det rimelig stor konkurranse om plassene. Før om årene når det var gås på adskillig flere steder, kombinert med færre jegere, sier det seg selv at det var andre tider.

 

Jeg har ikke jakta veldig mange årene, men nok til at jeg har et sammenligningsgrunnlag. Årets jakt er ikke i nærheten av det som har vært, og antall gjess er så ufattelig mye mindre enn tidligere, at det nesten ikke er til å fatte. Åkre som før om årene har vært fullpakka av gjess, har det i år ikke vært en eneste gås på. Og vi snakker her om STORE områder. Jeg har fått med meg at det er brukbart med gås på Levanger og Skogn, og en del også på Verdal, har dog ikke hørt noen antydninger til hvor mange det er snakk om. Om det f.eks. sitter 2000 gås på Verdal og 2000 gås på Skogn/Levanger er jo dette fortsatt forsvinnende lite i forhold til bestanden, selv om det selvsagt gjør at de som er heldige med valg av åker kan få vel så gode gåsemorgener som før om årene.

 

Det er altaå fortsatt ikke sammenlignbart med før om årene. Jeg husker spesielt tilbake til 2007 da jeg jakta gås for første gang, men da uten spesielt mye kunnskap om kamuflasje og taktikk. Da lå jeg stort sett i åkerkanten med kamonett og jakta på lokkegås av Canadaskall. Det var så store mengder gås at man nesten ikke trodde det man så, og da var bestanden vesentlig lavere enn nå. Hadde man visst det man vet i dag om gåsejakt tør jeg ikke tenke på hvilke fangster man kunne oppnådd. Det var gås overalt, nærmest på annenhver åker, og nesten ikke jegere, så man fikk tilgang til de beste åkrene stort sett der man ville.

 

Så ja, dette er et ekstremt dårlig år, og det jeg er mest bekymret over er at gåsa til slutt har funnet ut at den skal skifte trekkrute. Mange mener at det enorme jaktpresset, spesielt de siste 2-3 årene da gåsejakta virkelig har tatt seg opp er mye av årsaken. Når gåsa aldri får fred til å beite og alltid blir skutt på, nesten hvor hen den lander, vil det til slutt kunne gjøre at den velger andre steder å slå seg ned på. Dette er nok den teorien jeg har sett vært antydet mest. Hvis dette stemmer, kan det virkelig spøke for gåsejakta på Innherred de nærmeste årene. Noen har faktisk gått så langt at de har mer eller mindre dømt den fremtidige gåsejakta på Innherred nord og ned. Det er trist hvis dette stemmer, men frykten er nok betimelig.

 

Det man først trodde var at trekket bare var forsinket i år. Men nå snakker vi ca. 2 uker siden det som normalt skulle vært startskuddet for jakta. Det er mye. I fjor braket det løs rundt den 20. september. Det skal være bekreftet av ekspertene at klekkinga har vært sen i år, og at trekket dermed blir tilsvarende forsinket. Jeg håper virkelig at det er dette som er tilfellet (selv om jeg reiser hjem og uansett ikke blir å jakte mer i år), da dette gjør at man har troa på mer gås neste år også. Men vi skriver snart 1 uke ut i oktober, og jeg har ikke sett en gåseplog i lufta på ca. 1 uke, noe som også er et klart tegn på at noe ikke er som det skal. Når det heller ikke rapporteres om observasjoner av gåseploger hverken over Trøndelag eller nordover, begynner man jo å undres. HVIS det stemmer at hovedtrekket rett og slett ikke er ankommet enda, må det i såfall skje noe temmelig raskt, da vinteren er på full anmarsj på Svalbard allerede. Har vel vært kuldegrader der oppe i 14 dager og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer nokk det, men spørs om de skulle ha gjort om jakta til vårjakt så gåsa får være i fred en høst eller 2 og bytte tilbake igjen så den får være i ro på både høst og vår:) Jeg veit ikke om det kan funke men det kan jo være verdt å prøve.

Får satse på at det ordner seg til neste år:)) Men det har jo ikke vært noe mye gås som har fløyet forbi heller..... når det er snakk om 80.000 gås så er det jo egentlig ikke 1/3 del som har kommet forbi engang...... satser på att det kommer et helvettes trekk nå snart!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...