Jump to content

Gåsjakta 2012


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 372
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute og jakta til morran i dag i Farsund (Øst for lindesnes)

Fikk sett utrolig mye gås i dag, kan vell si at trekket virkelig har startet her nede nå, første dag med mye gås!!

Plog på plog.

 

Men fangsten ble med ei gås, HUSK FOLKENS SER DU ØYENE PÅ GÅSA ER DU PÅ RETT HOLD, IKKE FØR!!!!

Link to comment
Share on other sites

Dagens rekognoseringsrunde er over, og dette var ikke oppløftende. Kunne vell se ca 300 gås, og det var alt.

Det kan godt være at det er mye som sitter i myrene, og i ekrene med veldig høyt gress.

 

Håper ikke alt har kasta seg på trekket sørover enda.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og jakta til morran i dag i Farsund (Øst for lindesnes)

Fikk sett utrolig mye gås i dag, kan vell si at trekket virkelig har startet her nede nå, første dag med mye gås!!

Plog på plog.

 

Men fangsten ble med ei gås, HUSK FOLKENS SER DU ØYENE PÅ GÅSA ER DU PÅ RETT HOLD, IKKE FØR!!!!

Har også hatt to dager ute i Farsund nå. Ble 9 i går og 5 i dag. Mye gås rundt, ikke tvil om at trekket er godt i gang.

Men desverre enda mer uvettig skyting! Det skytes på hold som er helt horrible. Er sånn skyting som får folk til å klage på jegere. 20-30 skudd uten noe ned øker jo ikke akkurat annseelsen til jegerne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er endel unggås som har trekt, men skjer hvert år på denne tiden. Det var fremdeles mange kull som ikke var flyvedyktige i forrige uke på Smøla, så den kalde våren har nok gitt større "spredning" i flyvedyktighet enn før.

 

Nå er det dessuten nordlig vind, og da må en påregne at de som kan flyve, faktisk trekker.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm lurer på om det er mere grågås igjen på smøla? I dag har jeg sett ca 400 fugl på trekk over krsund ( ene siden av byen ut mot havet) og jaktkompisene mine har sett 5-600 på andre siden av byen ( vestbase/ frei ). Mest sansynelig gjellgåsa som stikker.... Håper noen årskull blir igjen til helga

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok noe igjen. Dere blir heldige med vinden nå, siden det er meldt sørvestlig vind.

 

I midten av forrige uke, så registerte jeg fremdeles mange kull som ikke var flyveduktige, så jeg tror det kan klaffe brukbart til dere.

 

Får ikke med meg førstehelga i år, så dere får ha sjitt jakt, og med ønske om masse knott!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var ute og jakta til morran i dag i Farsund (Øst for lindesnes)

Fikk sett utrolig mye gås i dag, kan vell si at trekket virkelig har startet her nede nå, første dag med mye gås!!

Plog på plog.

 

Men fangsten ble med ei gås, HUSK FOLKENS SER DU ØYENE PÅ GÅSA ER DU PÅ RETT HOLD, IKKE FØR!!!!

Har også hatt to dager ute i Farsund nå. Ble 9 i går og 5 i dag. Mye gås rundt, ikke tvil om at trekket er godt i gang.

Men desverre enda mer uvettig skyting! Det skytes på hold som er helt horrible. Er sånn skyting som får folk til å klage på jegere. 20-30 skudd uten noe ned øker jo ikke akkurat annseelsen til jegerne.

Nå er det meldt "feil" vind noen dager, så godt å sove litt igjen.

 

 

Godt jeg ikke er alene om og legge merke til det,enig meg deg om at jegerne får bare dårlig rykte når folk gjør sånnt!

Men ser ut til at vinden vil bli litt svakere i morgen, var ute i dag, men da var det sterk kuling NV og gjessene fløy Sky high

Link to comment
Share on other sites

Bra med gås igjen på Smøla enda, så det har iallefall ikke trekt ut 1000 fugler enda.

 

Begynner å bli mere urolig, og de begynner å bruke myra mere nå.

Håper virkelig det kommer sørvest snart, da har jeg tro på at det kan bli spennende på fredag.

Link to comment
Share on other sites

Nakkehårene reiste seg saftig i dag tidlig et tjuetalls kanadiske fjørkre kom inn til landing rett over hodet mitt, de satt seg på vel 30 meters hold, vel vitende om at det er to dager igjen.

 

Vurderer å kjøpe noen pakker med 12/89 WINGMASTER HD, hvilken haglstørrelse anbefaler kammeratene? BB eller nr 2

 

http://hjortefot.blogg.no/1344409819_heldiggs.html

Link to comment
Share on other sites

Har sett tre flokker på tur sørover. Idag landet det èn på et av mine jorder, 18 stk grågjess.

Sted: Troms

De er neppe her når jakta starter om 7 dager, så det er bare en "teaser" hele greia. Fornøyd med jakttidsrammen? Hell no!

Dere får plukke det dere klarer når de lander sørpå, skitt jakt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ei grågås i dag tidlig med rifla. Er tydelig at de har blitt skutt litt på nå, av ca 30 gjess hadde minst 10 hevet hode konstant, og de landet ikke utpå sjøen etter at det smalt slik de gjorde de første dagene i jakta. Om noen lurer, så jakter jeg i Halsa kommune hvor det er lov til å jakte grågås fra og med 26 juli. Frem til 10. august er det kun lov til å jakte i tidsrommet 02.00-10.00 om morgenen.

 

2hpuer4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nakkehårene reiste seg saftig i dag tidlig et tjuetalls kanadiske fjørkre kom inn til landing rett over hodet mitt, de satt seg på vel 30 meters hold, vel vitende om at det er to dager igjen.

 

Vurderer å kjøpe noen pakker med 12/89 WINGMASTER HD, hvilken haglstørrelse anbefaler kammeratene? BB eller nr 2

 

http://hjortefot.blogg.no/1344409819_heldiggs.html

 

 

Brukte 12/89 Wingmaster nr 4 i fjor, og fikk ned de 10 kortnebbgjessene jeg traff :D. Ser ikke noe poeng i å bruke grøvre enn nr 4 Wingmaster. Ingen av 4'er hagla ble funnet igjen i de gjessene jeg serverte, så de gikk nok stort sett tvers igjennom. Hadde 12/89 Wingmaster kommet i nr 6, trur jeg nesten jeg hadde gått for dem. Vet at det stort sett er nr 2 og BB igjen på lager bortover. Da er nok nr 2 den mest fornuftige størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt ei grågås i dag tidlig med rifla. Er tydelig at de har blitt skutt litt på nå, av ca 30 gjess hadde minst 10 hevet hode konstant, og de landet ikke utpå sjøen etter at det smalt slik de gjorde de første dagene i jakta. Om noen lurer, så jakter jeg i Halsa kommune hvor det er lov til å jakte grågås fra og med 26 juli. Frem til 10. august er det kun lov til å jakte i tidsrommet 02.00-10.00 om morgenen.

 

2hpuer4.jpg

 

 

 

Skutt i valsøyfjorden? jakter selv gås på halsa:)

Link to comment
Share on other sites

Da er det klart for første jakttur i år, som blir i grandefjæra på Ørlandet.

Lokkegåsa ligger klar, samt ny pusset våpen og ny innkjøpt ghilliesuit som skal bli gøy å prøve!

Sessongkort er også fikset!

 

Får jeg spørre hvor du var Gåsejegerenfrafosen, slik at det ikke blir en skikkelig bomtur på meg, at jeg drar dit du har vært! :lol:

 

Ha en fin dag!

Link to comment
Share on other sites

Tradisjon tro var jeg og kompisen ute 10. Fikk bare med meg morgentrekket i pr, grunnet bryllup. Påvei til Smøla igjen nå, gleder meg til jakt igjen! Som noen skriver, så ble det en våt jaktdag, men langt ifra trist. Jeg og kameraten tok ny pers, måtte pakke sammen 08.45 pga fly til Oslo, enda da kom det inn fugl på ekrene. Vi stoppa på 45 stk. En morgen vi aldri glemmer.

Hører rykter om finvær og nordavind på Smøla. Ikke bra, men tror det fortsatt er muligheter. Skal iallefall ut å se i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjon tro var jeg og kompisen ute 10. Fikk bare med meg morgentrekket i pr, grunnet bryllup. Påvei til Smøla igjen nå, gleder meg til jakt igjen! Som noen skriver, så ble det en våt jaktdag, men langt ifra trist. Jeg og kameraten tok ny pers, måtte pakke sammen 08.45 pga fly til Oslo, :mrgreen: enda da kom det inn fugl på ekrene. Vi stoppa på 45 stk. En morgen vi aldri glemmer.

Hører rykter om finvær og nordavind på Smøla. Ikke bra, men tror det fortsatt er muligheter. Skal iallefall ut å se i kveld.

 

Grattis med voksen pers å lykke til med og gjøre opp all gåsa ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...