Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler...II


hansen deluxe

Recommended Posts

Hvilke annen feil info. var det ? Noe nytt ellers ?

 

Klippet fra e-posten: "Det regelverk som var gjeldende før berostillelsen skal nå legges til grunn"

 

Siden den nye forskriften nå har trådd ikraft 100%, så blir jo dette litt feil. Men alt kan jo ikke byråkratene få med seg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg foreslår at du tar en utrskift av en av avisartiklene der Justisministeren (Faremo) opphever behandlingsstoppen. F.eks denne:

http://www.aftenposten.no/nyheter/Kan-i ... 71902.html" target="_blank

 

Ja, det burde være nok. Og hvis det ikke hjelper, kan man henvise til det som er kunngjort 13.03.2012 i http://www.lovdata.no/ltavd1/i2012-1-04.html. Å unnlate å ta opp søknadsbehandlingen igjen etter å ha blitt forkynt dette, er å betrakte som en tjenesteforsømmelse, med de konsekvensene det kan få.

Link to comment
Share on other sites

I dag skinner solen på Karmøy. Den vanligvis forblåste klippen helt vest i Norge- ytterst mot storhavet, har til en forandring en litt stille og fin dag, og de staute folkene som har valgt å bo der kan stelle i hagene sine uten risikere å bli blåst på havet.

 

En av dem finner en lubben konvolutt fra politiet i postkassen sin. Med det sjeldne solskinnet som sceneteppe bruker karmøybuen pekefingeren til å åpne meldingen fra høyeste hold. Han pakker ut, og kjenner igjen sin egen håndskrift nederst på papiret - og et stempel og det forløsende ordet "INNVILGET". Han blir bare stående og måpe en stund - er dette virkelig ? Har alle ukene og månedene med saklig argumetasjon på kammeret.no endelig bært frukt ? Har friheten ogt demokratiet seiret, og samfunnet ikke blitt diktert av en enkelt sinnsyk manns ugjerninger ? Det kan se slik ut !

 

I dag blir det fest :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :D

Det er ikke øvrigheta som har ventet på riktig vær til å bruke godkjennings stemplet da?

 

Det kan godt hende, men søknaden er stemplet mottatt Karmløy Lensmannskontor i august 2011 - og det har vært noen soldager siden det. Ikke så mange riktig nok, men noen. Ihvertfall en 5-6. OK da, kanskje 2 - eller 1. Greit, her er det stort sett drittvær 24/365, fornøyd nå :lol: Forøvrig glemte jeg å takke Grete Faremo, som er den som har ryddet opp i dette kaoset som ble initiert i panikk av Øystein Mæland/Knut Storberget. Selvsagt har påtrykket fra våpenrådet også vært viktig, men saken kunne veldig lett blitt trenert av en "uvillig" statsråd. Så 3x3 for Grete.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte Søndre Buskerud Politikammer i dag for å spørre om de var i gang med behandling av halvautorifler igjen, men i følge hun jeg snakket med, hadde de ikke fått noen rundskriv el for å starte opp igjen :trist:

Link to comment
Share on other sites

Ja, på Elverum er de i full gang. Bare så synd at jeg må fikse medlemsskap i skytterlag for å få godkjent søknaden. Skrev at det er datteren min som skal bruke den, og det var ikke veldig smart, for hun må da være medlem. Menmen, det var da godt de ringte fra våpenkontoret og fortalte det. Først i går, da han sa han skulle snakke med noen andre om det fordi han ble litt usikker pga alderen på jentungen (10 år), og så i dag da han hadde fått bekreftet det.

 

God service i det minste. Slapp å få et avslag i posten for så å begynne ny runde. Bare ettersender bekreftet kopi av medlemsskap med henvisning til søknaden.

 

Fjøra er allerede meldt inn i skytterlag (og jeg meldte meg jammen inn selv og), så da dukker det opp innbetaling i løpet av et par dager. Så blir det å vente noen dager på kvitteringslapp før jeg må få kopiert, attestert og sendt i vei.

 

Tar nok en uke ekstra alt det her, men det blir i hvert fall i orden!

Link to comment
Share on other sites

Kravet om medlemskap i skytterlag har nok ikke noe med hakvauto å gjøre. men at det er kravet for å fylle lovens definisjon av behov.

 

Ja, men så vidt jeg vet er det bare NFPS (og kanskje NROF?) som har halvauto som behov (utifra tråden antar jeg det er det vi snakker om) og der får du det jo ikke på en uke for tiden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte Søndre Buskerud Politikammer i dag for å spørre om de var i gang med behandling av halvautorifler igjen, men i følge hun jeg snakket med, hadde de ikke fått noen rundskriv el for å starte opp igjen :trist:

 

I Kongsberg er det oppe og går igjen..

Link to comment
Share on other sites

Da er Bushmasteren i hus med 4 magasiner, aimpoint, lyddemper og .22LR - sluttstykke :-) I morgen blir det skyting :-)

 

Gratulerer :) , og husk å flagge ! Det er viktig å markere store begivenheter med nasjonal forankring ved å flagge, selv om det bare er enkeltvedtak det dreier seg om.

 

Alle innvilgederer burde jo sendt roser til GF, men da haddde bare JD druknet i visnende biomasse. så ikke gjør det. GF vil få sin lønn ved neste valg uansett, det er jeg sikker på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Visste ikke at det gikk an å bli SÅ misunelig på en Garand, men det er ihvertfall noen her inne som har gitt beskjed til mitt våpenkontor om at det er strengt forbudt å eie eller å inneha Gaarand.

Vedkommende som ringte er sikkert for feig til å stå frem.

Men det er tydelig man må være forsiktig med hva man skriver her inne.

Link to comment
Share on other sites

Er selv misunnelig :mrgreen: Men aldri i livet om at man begynner å melde i hytt og pine, slike folk er feige.

 

Om vedkommende gav beskjed om at det er forbudt å eie en Garand, viser jo egentlig hvor mye h*n vet.

 

Du klarer vel å få den over på samlerlista di?

Link to comment
Share on other sites

Visste ikke at det gikk an å bli SÅ misunelig på en Garand, men det er ihvertfall noen her inne som har gitt beskjed til mitt våpenkontor om at det er strengt forbudt å eie eller å inneha Gaarand.

Vedkommende som ringte er sikkert for feig til å stå frem.

Men det er tydelig man må være forsiktig med hva man skriver her inne.

 

 

Det kan godt være noen i POD.

De er innom og leser hva som står på forskjellige forum...

(men hver gang jeg skriver det og påpeker man bør tenke seg om før man skriver, er det noen som ruller med øynene og sier "neida, bare tull, det skjer vel ikke")

 

Og det er jo ikke akkurat vanskelig for dem å foreta søk i våpenregisteret..

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal prøve på det.

Skal i møte med våpenkontoret i morgen tidlig, for å få ordnet opp i dette.

Der er bare her inne jeg har fortalt at jeg har tilatelse på Garand, og forstod det slik at det var noen utenfor Politiet som hadde gjort dem oppmerksom på dette.

Får nok greie på hvem som kontakta dem også da.

Link to comment
Share on other sites

Det har sine ulemper å poste under fullt navn på internettfora tydeligvis ...

 

Fantastisk at man henger seg opp i Garand som blir som en antikvitet å regne sammenliknet med moderne militære rifler. Jeg har mine tvil om det er misunnelse det er snakk om, det er vel heller den gode, gamle janteloven som slo til. Selvrettferdighet er viktig det ...

 

Jeg blir helt matt når jeg tenker på at vi i alle år har fått subsidiert Garander fra DCM her borte hvis man gidder å stille på et par konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Visste ikke at det gikk an å bli SÅ misunelig på en Garand, men det er ihvertfall noen her inne som har gitt beskjed til mitt våpenkontor om at det er strengt forbudt å eie eller å inneha Gaarand.

Vedkommende som ringte er sikkert for feig til å stå frem.

Men det er tydelig man må være forsiktig med hva man skriver her inne.

 

Hææ? sitter det "kammerater" å tyster på hverandre?? ikke at man sitter med urent mel i posen, men hvem f*n tør å diskutere noe om det rapporteres i samme slengen?

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ikke hvordan en Garand kan være farligere enn en Mini-14, BAR eller Benelli M3.

 

Det er kanskje bare meg.. :wink:

 

Da er vi to om den saken. En Garand har jo ikke engang løstagbart magasin og en magasinbegrensning på 8 skudd.

Den har heller ikke vert levert i fullauto verson heller.

Mini 14 kan en jo få 100skudds magasin til, og storebroren som heter M-14 er også forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Kan forstå at M1A, M14 og M1 Carbine bør være ulovlige, men M1 Garand er rett og slett å gå for langt.

 

At M1 Garand, Gw41 osv er ulovlige blir egentlig for dumt?

Som du sa, faste magasiner på >10 skudd, du "må" lade med klips og finnes ikke som helauto.

Om staten synes de ser for "militære" ut så kan man vel si det samme om Mini-14/-30, Molot Vepr, noen diverse halvautohagler og en hel del annet.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest et sted at den typegodkjenningen koster 5000, sikkert for å sikre seg at hvermannsen ikke sender inn hva som helst.

 

For øvrig er det vel en setning i aktuell lov/forskrift om at våpen som er godkjent etter tilsvarende regler i EU som hovedregel skal godkjennes, eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Du henviser til §7 i våpenforskriften nom jeg ikke husker helt feil. Jeg har prøvd å få svar på anvendelse av denne bestemmelsen fra både POD og fra Justis. Men det har latt vente på seg...

 

Det finns planer om å prøve å få typegosdjent Garand :wink:8)

Link to comment
Share on other sites

Kan forstå at M1A, M14 og M1 Carbine bør være ulovlige

Hvorfor det?? Dette må du forklare.

 

Edit: At M1A var en søppelpang som selv ikke Springfield trodde ville gjøre det bra på det sivile markedet er nå en ting. Jeg ser hva du mener med M14 om en tenker på automatisk, men en halvauto M1 Carabine?? Det er jo en super praktisk pang og toppfugel rifle

Link to comment
Share on other sites

Kan forstå at M1A, M14 og M1 Carbine bør være ulovlige

Hvorfor det?? Dette må du forklare.

 

Edit: At M1A var en søppelpang som selv ikke Springfield trodde ville gjøre det bra på det sivile markedet er nå en ting. Jeg ser hva du mener med M14 om en tenker på automatisk, men en halvauto M1 Carabine?? Det er jo en super praktisk pang og toppfugel rifle

 

Jeg kan forstå at enkelte i POD ikke vil ha dem lovlige pga. "høykapasitetsmagasin" og deres "skumle utseende". Jeg synes ikke at de bør være ulovlige, men ut i fra et legalt synspunkt så gir det på en særdeles dårlig dag mening.

 

Selv vil jeg gjerne ha alle tre..

 

pluss Garand, SKS, SVT-40, GW41, G43, AG-42, Hakim, Rasheed, osv.. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Edit: At M1A var en søppelpang som selv ikke Springfield trodde ville gjøre det bra på det sivile markedet er nå en ting. Jeg ser hva du mener med M14 om en tenker på automatisk, men en halvauto M1 Carabine?? Det er jo en super praktisk pang og toppfugel rifle

 

Det finnes plenty M14 på det sivile markedet som er mer eller mindre elegant bygd om til halvauto. M1A er jo bare en M14 uten helautomode. Å kalle f.eks en National Match M1A for en "søppelpang" synes jeg forøvrig ikke er helt rettferdig.

 

M1 Carbine fantes i en M2 variant med helauto på menyen. Det var vel på det tidspunkt (1944) at 30-skuddsmagasinene ble innført også.

Link to comment
Share on other sites

Hææ? sitter det "kammerater" å tyster på hverandre?? ikke at man sitter med urent mel i posen, men hvem f*n tør å diskutere noe om det rapporteres i samme slengen?

 

Ja, det er nok en her inne som har kontaktet POD, angående min søknad og opplyste om at en Garand var ulovlig og at det var veldig enkelt å bestille deler på nettet for å bygge disse om til full automat, og det var skrevet slik at det var det som var min intensjon å gjøre.

 

Får ta en prat med vedkommende og høre hva i helvete som plager fyren.

 

I og med det ikke er populært å skrive navn her inne, så er det bare å sende en pm for dem som vil vite hvem som kommer med ufulstendig og feilaktige opplysninger ovenfor POD for å lager vanskeligheter for andre.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...