Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler...II


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ringte POD idag og svaret derfra var at de var utålmodige på en avklaring fra JD da det var mye telefonpågang angående denne saken. De hadde visstnok ikke hørt noe fra JD enda og hadde heller ingen formening om hvor lang tid det ville ta.

Link to comment
Share on other sites

Hm.. det er besynderlig at en Minister kan gå ut i media og fortelle at nå er det åpnet for behandling igjenn, uten at det skjer noe. har forståelse for at papirmølla har en bestemt fart på seg, men må si meg enig at dette bynner å lukte trenering i laang vei. men hvor det holdes igjenn blir bare en gjetning.

Link to comment
Share on other sites

Håper da det skjer noe snart! Hentet en Rem 597 .22 lr fra en hyggelig kammerat i går kveld. Søknaden ble levert tirsdag, så får en se hvor lang tid det tar! På Elverum skulle de ta en dugnad på søknadende når brevet fra POD kommer (som da tydeligvis venter på brev og...). Blir å bruke låneerklæringer inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med mitt lokale våpenkontor og hørte hvordan det gikk med behandlingen av min søknad, og svaret var det at han ventet et skriv fra POD om gjennopptagelse av søknadsbehandlingen. :roll:

 

Han hadde ikke tenkt å gjøre noe før skrivet kommer, og han la ikke helt skjul på det at POD hadde god tid til å sende ut dette skrivet. Høres ut som skikkelig trenering av saksgangen...... :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Dette var jo storartede nyheter! Men, det har vært så mye frem og tilbake i denne saken at jeg tør ikke slippe jubelen løs, sprette champagnen og danse lettkledd på stuegulvet før det ligge en innvilget søknad i postkassa :lol: . Da blir det forhåpentligvis en standardrifle til praktisk i løpet av våren. Gleder meg, gleder meg :D .

Link to comment
Share on other sites

Moder Ator er litt streng om dagen synes jeg. Det må være lov å mene at Faremos angivelige instruks til POD er å sammenligne med en god flokk sus scrofa domesticus som flakser over Lommedalen i englefjær. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre om hvilket våpen som ble innvilget? Var det en jaktrifle, eller var det til praktisk?

 

Jeg fikk innvilget søknad tilbake i posten i dag :-)

 

Det er fortsatt ministeren som bestemmer.

 

PS. Vi bør kanskje endre tittelen på tråden eller starte en ny.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk innvilget søknad tilbake i posten i dag :-)

 

Det er fortsatt ministeren som bestemmer.

 

PS. Vi bør kanskje endre tittelen på tråden eller starte en ny.

Hvilket våpenkontor bruker du?

Lite jeg skal lage helvete på våpenkontoret mitt på mandag :(

Jeg har fortsatt tro både på myndighetene og at det er av stor betydning å ha høy deltagelse i approberte stevner. Jeg håper faktisk at det siste blir tillagt stadig større vekt.

+1 til

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg får si som -omega- svarte til -nhd-`s setninger om deltakelse på app stevner; Amen!

jeg er ikke en som er ofte å se i kirka, men de to setningene er en bønn jeg også bærer på :!:

 

 

og til -nhd-: gratulere med innvilgelsen :D

hva ville ditt forslag til navn på denne tråden evt være? siden du foreslo en navneendring?

Link to comment
Share on other sites

@fast freddy: Jeg har lite tro på å lage helvete eller den mildere formen som heter masing. Jeg har mer tro på å skyte stevner, ta trener/dommer/instruktørkurs samt ta på seg tillitsverv i skytterorganisasjoner :-)

 

@Tesla32: Hva med. "Halvautomatiske rifler - våpensøknader behandles igjen" ?

 

PS: Tror det er sjelden de får inn to søknader på samme tid der den ene er praktisk rifle og den andre fripistol :-)

Link to comment
Share on other sites

Edderkoppen: vet ik helt. har skumlest den nå nettopp.

nhd: er selv utdannet National dommer i NSF og har Tener1 kurs. har blitt lite med stevner "utenbys" de to siste årene, da jeg har fungert som gruppelder Pistol og har holdt miniatyrtreningen for klubben. og har gått lei. nå har jeg en pause fra styre og stell. trener luft tre ggr i uka og skal bli skytter igjenn. har vært litt mye admin, så nå får noen andre i klubben overta. men poenget mitt er vel som du sier. aktivitet, aktivitet, og aktivitet.

Bra forslag til navn på Tråden.

send en PM til Hansen Deluxe og spør om han vil skifte?

Link to comment
Share on other sites

@fast freddy: Jeg har lite tro på å lage helvete eller den mildere formen som heter masing. Jeg har mer tro på å skyte stevner, ta trener/dommer/instruktørkurs samt ta på seg tillitsverv i skytterorganisasjoner :-)

Sant nok, men jeg HAR stevnedeltakelse, jeg HAR tillitsverv i skytterorganisasjoner og jeg HAR gjort det som heter å mase!

Jeg har til og med sendt all dokumentasjon til fyren på våpenkontoret for å være sikker på at han har fått det.

Men fremdelses så gliser han en i ansiktet og fremholder sin påstand om at våpen skulle vært forbudt!

Det er tydelig at du har folk som ikke synes det samme. Men dette er jo den forbanna forskjellsbehandlingen som foregår på forskjellige kontor. I mitt verv så har jeg med to kontor å gjøre, og det ene er fantastisk å samarbeide med, men det jeg sogner til er bare tull og krangling uten å engang knapt vite hva loven er på våpen.

Og derfor lurer jeg på hvilket vk du bruker. For intet annet en å kunne ta en tlf for å bekrefte det du sier og på den måte påvirke mitt eget vk. Det kan jeg love deg er å lage et helvete for en som har proklamert at han hater våpen ;)

 

I morgen har jeg 5 L2 stevner i praktisk bare i år, så det skal vel ikke stå på aktivitet ??

Håper virkelig jeg slipper å måtte ta RO kurs for å få søknaden evaluert!???!

Så om du kan være så snill og oppgi på pm i det minste hvilket kontor du bruker så hadde det vært veldig snilt av deg!

Link to comment
Share on other sites

Det er noen løse påstander her om at JD har instruert POD, og til og med påstander om innvilgete søknader. Det virker litt snålt, for posten tar jo et par dager, og det er vanskelig å tro at et en tjenestemann i forvaltningen klarer å behandle, godkjenne og sende papiret i posten slik at søkeren har det i hende på mindre enn 3 dager. Og meldingene om at det var åpnet for behandling igjen kom omtrent samtidig som de første meldingene om innvilgede søknader. Det er noe som skurrer noe forferdelig her...... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Får håpe den børsa ikke blir inndratt på grunn av saksbehandlingsfeil.

Har sett eksempler på det.... :?

 

Men, det riktige er å vente til våpenkontorene får formell beskjed ad riktig kanal om opphevelse av stansen. Å mase fordi at andre kontorer muligens har gjort feil, kan føre til at enkelte vedtak blir omgjort.

Link to comment
Share on other sites

"Saksbehandlingsfeilen" er at den skulle aldri ha blitt innvilget. M1 står ikke på listen over godkjente våpen og kan således ikke omsettes med mindre det er snakk om samlervåpen.

Så våpenkontoret hadde ikke hjemmel til å innvilge søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Får ta å forandre bruksområdet til samling da...

 

Har samlelisens

 

Vil ikke være spesielt lurt og forandre bruksområdet til samling om du skal bruke våpnet, regner med at du kjenner kriteriene for benyttelse av samlervåpen.

 

Gratulerer forøvrig med nyervervelsen, M1 er et fantastisk morsomt våpen :D

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

for å pressisere:

Den tilbakallingen jeg har sett på et halvautovåpen reigstrert til praktisk, var nettopp begrunnet med at bevilgende myndighet (Våpenkontoret) ikke hadde nok kompetanse på tidspunktet til å gjøre et korrekt vedtak. Det var en del annet støy rundt akkurat denne tilbakallingen, så det kan ha bidratt i negativ rettning.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke være spesielt lurt og forandre bruksområdet til samling om du skal bruke våpnet, regner med at du kjenner kriteriene for benyttelse av samlervåpen.

 

Gratulerer forøvrig med nyervervelsen, M1 er et fantastisk morsomt våpen :D

 

Mvh.

NM149

 

Nei, kommer heller ikke til å forandre bruksområdet heller før det eventuelt blir siste utvei.

M1 er et morsomt våpen åskyte med, jeg har hatt to eksemplar av arten tidligere da jeg samlet på WW våpen.

Brukte den som jeg hadde sist til feltskyting i DFS i AG klassen, da jeg var med i Heimevernet.(fikk jo ikke skutt med AG uten tennstift).

Det var enkelte som mente det var juks å bruke den da dem mente det var et bedre våpen enn AG3. Men dem vart svar skyldige da jeg forklarte dem at M1 var utrangert fra Forsvaret til fordel for AG3, og jeg hevdet at det var dem som hadde fordeler som hadde et moderne våpen i stede for den utrangerte børsa mi. Så om dem fikk lavere poengsum enn meg, så hadde dem i alle fall et bedre våpen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...