Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler...II


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spesielt med tanke på M1 spesifikt er nevnt (ved sitt andre navn) som et våpen det ikke skal gi "bruks" erverv til, så kan det bli litt trøblete.

Når det er sagt så er jeg så klar for en slikt at jeg har en 12,7 kasse full med 30-06 og klips... :D

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig er det to muligheter

Det ene er en defacto godkjennelse av våpen som er godkjente til bruk i andre schengen land. MEN dette har ikke skjedd så langt, har henvnedt meg til POD om dette. (Det er en av de tingen jeg heller skulel brukt tid til å prosedere rundt, kontra spkeler i våpenlovforslagets muligheter...)

Det andre er innlevering til Politiet og gjennomgang av kripos på om våpnet bør godkjennes eller ikke - Koster 5000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få skyte inn noe ang godkjenning av halvautoer.

 

Det Hassel sier er metoden for å få godkjent halvautomatiske våpen. Meg forstått sjekker Kripos først og fremst om våpenet lett kan bygges om til å avgi helautomatisk ild.

 

Men, så kommer to nye etater inn i bildet: DN og POD. Hvis våpenet ikke skal brukes til jakt, kun POD.

 

La meg ta to eksempler, M1 Garand og Tigr (Dragunovklone).

 

Jeg snakket flere ganger med Sarpsborg våpen ang å ta inn M1 Garand/M1A ca 2008/09 (Noen av dere husker sikkert dette).

Når jeg nevnte å legge Garand frem for Kripos/DN som jaktvåpen ble det nærmest latteranfall på tråden.

Vedkommende kjente utmerket godt rette vedkommende i DN som styrte med dette, og som er grunnen til at Garand ikke er godkjent idag. Garand kommer aldri til å bli godkjent som jaktvåpen så lenge vedkommende sitter i den stillingen. Sånn er det.

 

Videre til POD. Tigr er typegodkjent av Kripos, OG godkjent av DN til jakt! Alt såre vel.

Jeg ville ha en slik til jaktvåpen, men den oppdaterte listen over godkjente halvautomater på den tiden inneholdt ikke TIGR'n.

En telefon til POD avslørte at selv om Kripos og DN hadde henholdsvis typegodkjent og godkjent den til jakt,

nektet (nekter) POD å føre den opp på listen over godkjente halvautomater til jakt. Hvorfor? De kan.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende kjente utmerket godt rette vedkommende i DN som styrte med dette, og som er grunnen til at Garand ikke er godkjent idag. Garand kommer aldri til å bli godkjent som jaktvåpen så lenge vedkommende sitter i den stillingen. Sånn er det.

 

En telefon til POD avslørte at selv om Kripos og DN hadde henholdsvis typegodkjent og godkjent den til jakt,

nektet (nekter) POD å føre den opp på listen over godkjente halvautomater til jakt. Hvorfor? De kan.

De kan!

Herlig!

Et demokratisk samfunn?

Og hva kan vi gjøre med det at de kan?

Og at en person sine personlige meninger er det som befolkningen generelt må forholde seg til, er vel det man vanligvis forbinder med stater som vi liker å sammenligne oss med, for å kunne kaste glans over nasjonen ellers.

Det finnes et ord for slikt. det begynner på D!

Link to comment
Share on other sites

Mer åpenhet, mer demokrati, my ass...

 

Det er direkte skummelt at en person, kun basert på sine følelser, kan gjøre noe som er lovlig, ulovlig.

 

Vedkommende som ikke godkjente Garand'en, har vel dårlige minner fra verneplikten sin eller noe der Garand'en gir "vibber" han ikke liker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Garand og US karabin + slipp ammo, ble delvis spesifikt forbudt på grunn av uvettig jaktbruk med dem. Gjerne tjuvjakt, og med helmantla skuler i fullt magasin for å få ned dyret. Jeg har de sverre ikke referansen på dette lenger, men det er snakk om 50 og 60 tallet.

 

Å begynne å syte om at den rødgrønne regjeringa er føl, med den kvalmende henvisningen til "åpenhet og demokrati" er stusslig (Tror dere en åpen folkeastemmning over hvilke våpen vi skal kunne erveve er en god ide???) Husk at magasinhaglene ble forbudt etter demokratisk påtrykk fra Høyre i 1978...

 

POD, har fått delegert den demokratiske makt til seg, til å avgjøre saker og ting på direktorat nivå. Riktig nok strides de lærde om hvor mye makt, men å kalle det udemokratisk er fordummende.

 

Gjør de ikke jobben de skal gjøre, er det å kontakte JD som er neste steg. Fint og demokratisk med klageadgang osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja, søkte på praktisk, rifle M1 i 3006

 

Hvis du ikke har en helt spesiell grunn til at denne rifla ble innvilget vil jeg være sikker på at du får et tilbakekall når POD oppdager denne tillatelsen/ rifla på sine revisjonsrutiner av godkjente våpen/bruksområde.

 

Dessverre tror jeg dette er en feil som ender med tilbakekallelse....Politimesteren har ikke kompetanse til å innvilge dette.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Nå er ikke den andre siden så mye bedre akkurat. Hadde det vært ordentlig demokrati, altså 100% liberalt, ville ikke vi hatt en stat som hang seg oppi om du og jeg eier hverken Garand eller US Carbine.

 

Gi meg heller enkelte staters i USA's liberalisme på våpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når ble "liberalt" og "demokrati" begrep som henger sammen på den måten?

Liberal er en (ofte misforstått) ideologi, demokrati er en styreform....

 

Haha :lol: Du høres akkurat ut som professoren min (Frank Årebrot). Du har i og for seg rett, men ideologien liberalisme og demokrati har faktisk en sammenheng slik jeg ser det. Selve iden om demokrati har lite med libralisme å gjøre, men de fleste demokratiske verdiene vi nyter til daglig har sitt opphav i opplysningstiden og enda lenger tilbake til naturretten med Aristoteles i spissen. Både John Locke, Charles Montesquieu og Mill regnes i dag som liberalismens fedre. Det moderne demokrati skylder liberalismen mye og jeg mener det er en dirkete sammenheng mellom dagens demokratiske system og ideologien liberalisme.

Link to comment
Share on other sites

Demokrati er en styreform bygget på liberalisme, men når det blir enten for rødt eller for blått, da går det over fra å være individets frihet til å bli enkeltpersoners grådighet. Derfor kommunisme (og undergrupper) og fascisme (og undergrupper) aldri har fungert noe særlig lenge. Årsaken til at demokrati (sosialdemokrati og lignende semi-demokratiske styreformer) har fungert, er at det fungerer på prinsippet om at man sakte men sikkert strammer løkken rundt borgeren, mens kommunisme/fascisme gjør det der og da. Forskjellen man føler er rett og slett brutaliteten.

 

Men nok om politikk, fikk nok av det etter 1 år med statsvitenskap :D

 

Poenget i bunn og grunn, er at jeg er for at enhver oppegående borger skal kunne inneha med få eller ingen begrensninger, akkurat hva vedkommende har lyst til å eie og bruke. La det vise seg å være biler, våpen, båter etc.

 

Og om folk som er her på forumet, har problemer med våpen, så tror jeg de har valgt feil plass å registrere seg.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert hysterisk festlig å diskutere politiske styreformer, selv mener jeg det opplyste eneveldet koblet med føydalsamfunnet er overlegent!

Men tilbake til saken, har noen fått bekreftet fra sitt våpenkontor at denne stansen er over?

Jeg rakk ikke å ringe mitt i dag, bommet med :cry: 7min.

Link to comment
Share on other sites

Ja, søkte på praktisk, rifle M1 i 3006

 

Hvis du ikke har en helt spesiell grunn til at denne rifla ble innvilget vil jeg være sikker på at du får et tilbakekall når POD oppdager denne tillatelsen/ rifla på sine revisjonsrutiner av godkjente våpen/bruksområde.

 

Dessverre tror jeg dette er en feil som ender med tilbakekallelse....Politimesteren har ikke kompetanse til å innvilge dette.

Får ta å registrere den som samlevåpen da, hadde bare morro av å ha muligheten til å bruke den på noen praktisk stevner, og hvilke andre grunner som jeg har for å kjøpe en Garand, eller hva mere som står på den søknaden kan jo du bare drite i...

Link to comment
Share on other sites

Svendsen i POD sier: Brev gikk ut til Politidistriktene i går, Behandlingstansen er opphevet. De våpnene i forskriften som ikke er trådd i kraft enda er de som det pr. i dag skal være mulig å søke på.

 

Mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolket det han sa som den nye listen med et par nye våpen på som den gyldige nå, mulig jeg misforstod han. Jeg spurte om det var listen på politi.no som gjaldt, han svarte ja. Men henviste til den nye forskriften som ikke har trådd i kraft enda med et par våpen til på, så går utifra at det var den han mente. Men Ingen våpen er fjernet presiserte han.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de ringte fra mitt våpenkontor i dag og forklarte at søknaden jeg hadde liggende ville bli behandlet. De sa at de nå hadde mottatt ny "forskrift". Jeg hadde desverre ikke anledning til en lengre samtale, men det var uansett positivt. Takk til alle som har bidratt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Da er den nye lista gjeldende:

 

Forskrift om endring i forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

 

Hjemmel: Fastsatt av Politidirektoratet 12. mars 2012 med hjemmel i lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 6a, jf. delegeringsvedtak 5. juni 1998 nr. 572, jf. forskrift 25. juni 2009 nr. 904 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) § 6 og § 7.

I

 

I forskrift 9. september 2011 nr. 930 om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen § 9 gjøres følgende endring:

 

Forskriften trer i kraft 15. oktober 2011, med unntak av § 4 til § 8 som trer i kraft 12. mars 2012.

Link to comment
Share on other sites

Da er den nye lista gjeldende:

 

Forskrift om endring i forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

 

Hjemmel: Fastsatt av Politidirektoratet 12. mars 2012 med hjemmel i lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 6a, jf. delegeringsvedtak 5. juni 1998 nr. 572, jf. forskrift 25. juni 2009 nr. 904 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) § 6 og § 7.

I

 

I forskrift 9. september 2011 nr. 930 om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen § 9 gjøres følgende endring:

 

Forskriften trer i kraft 15. oktober 2011, med unntak av § 4 til § 8 som trer i kraft 12. mars 2012.

 

Hvor fant du dette?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere har jeg søknaden i boks.

I dag fikk jeg mail fra leverandør. De har ikke Bushmaster. Derimot kunne de fikse en slik til samme spesifikasjoner og pris:

DPMS Panther Bull på lager i 18'' HB

Noen som kjenner denne og kan si noe om den?

 

Evt noen som kjenner til en forhandler av Bushmaster evt en HK?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...