Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler...II


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva skjer med Ruger 10/22 og Mini 14? Er det slutt på disse til jakt?

 

Ruger 10/22 er ei salongrifle. Med mindre spesifikt 10/22 har blitt ulovlig så er vel fortsatt fritt frem for alle salongrifler (enkeltskudd, bolt, bøyle, halvauto(altså alt som ikke er helautomatisk)).

 

Ok, jeg har sikkert ikke satt meg godt nok inn i det, men har bare fått opplyst om at 10/22 går under halvautomatisk rifle og derfor har vært belagt i ro. Da får jeg ta en tur ned på kontoret i morra og høre. :D

Synes ikke utfallet av dette har vært så drastisk som man til tider har kunnet lese om på dette forumet...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, du har rett i det at den er halvautomatisk. :smile:

Salongrifler er bare ikke inkludert i det generelle forbudet mot halvautomatiske rifler. Alle sentertenningshalvautoer i dag er jo faktisk bare unntak fra forbudet.

Lykke til. :wink:

 

 

Også jeg vil si takk til alle som har fått dette til å gå.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, du har rett i det at den er halvautomatisk. :smile:

Salongrifler er bare ikke inkludert i det generelle forbudet mot halvautomatiske rifler. Alle sentertenningshalvautoer i dag er jo faktisk bare unntak fra forbudet.

Lykke til. :wink:

 

 

Også jeg vil si takk til alle som har fått dette til å gå.

 

Hehe :D

 

Ånei! Det er til tider frustrerende når kassadamene på kammeret ikke har satt seg inn i lovverket de skal vurdere utifra...

Da burde jeg jo fått innvilget denne for evigheter siden!

Takk for det! ;)

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Meg bekjent (mulig jeg tar feil), var US carbine M1 lovlig til jakt i tidligere tider. Vil dette si at denne nå kan erverves igjen til både jakt og konkuranse?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som at saker og ting endelig har flasket seg :D Og med den etterlyste forskriftsendringen på plass, er det til og med mulig å få søknaden innvilget :wink:

 

Nei, jeg må si meg fornøyd, nå ja. Nå får vi bare håpe at all viraken rundt rettsaken ikke fører til en ny runde på samme karusellen :trist:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe tålmodighet til overs? jeg kjøper :lol: nei fra spøk til revolver, jeg ringte VK idag for å gi beskjed at jeg kom å henta søknaden i lunsjen. men nei. Dama på VK e ikke på kontoret idag og torsdag. så.. fredag.. kanskje? mulig? kem vet?

Link to comment
Share on other sites

§ 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

Politidirektoratet kan i forskrift godkjenne halvautomatiske skytevåpen dersom skytevåpenet ikke enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild. Private personer kan anmode om endring av forskriften.

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

§ 4. Godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting

Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til øvelses- og konkurranseskyting, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild:

1. Colt AR-15 H-bar/Sporter produsert etter 1986,

2. SIG SG 550 SP,

3. Steyr AUG sivil modell,

4. Valmet M76/78A2,

5. Galil AR,

6. HK-94,

7. Bushmaster mod. XM15,

8. Olympic Arms AR-15 H-bar,

9. Heckler & Koch modell SL 8,

10. DPMS Panther Bull 24/DPMS Panther Bull 24 Spesial (inkl. « Southpaw » mod),

11. Oberland Arms (OA) 15,

12. Izhmash Saiga sport 520,

13. Izhmash Saiga sport 555,

14. Tiger mod 03,

15. DPMS Panther mod LR-308 (inkl «Southpaw» mod),

16. Armalite AR 10,

17. Armalite AR 10T,

18. Arsenal SAR-M1,

19. Heckler & Koch MR 223,

20. Heckler & Koch MR 308,

21. JP Enterprise CTR-02,

22. Armalite M 15 og

23. STAG 15.

Link to comment
Share on other sites

Står det noen plass i den nye våpenloven,eller det nye forslaget til ny våpenlov om hvilke halvautomatiske salongrifler som er lovlige ?

Lurer f.eks på om det er mulig å få kjøpt en Browning SA-22 i disse dager?

Eller en 17hmr,22magnum eller lignende i halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Kunnskap er makt folkens... let og les selv!

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Står det noen plass i den nye våpenloven,eller det nye forslaget til ny våpenlov om hvilke halvautomatiske salongrifler som er lovlige ?

Lurer f.eks på om det er mulig å få kjøpt en Browning SA-22 i disse dager?

Eller en 17hmr,22magnum eller lignende i halvauto.

 

Tror ikke du får tak i 17 hmr halvauto lenger.

 

http://www.americanrifleman.org/Article ... 1927&cid=4" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Kunnskap er makt folkens... let og les selv!

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

Kvifor står det "ikke i kraft" med små bokstaver under i lovteksten ?

Link to comment
Share on other sites

Kunnskap er makt folkens... let og les selv!

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

Hva betyr nå egentlig dette? At man kun kan omsette våpen som allerede er i privat eie, eller mener man modeller som har vært omsatt frem til ikrafttredelse av forskriften?

Regner med at det er det siste, men det er jo surt hvis nyere modeller ikke kan selges i kongleriket!

Link to comment
Share on other sites

Oooooooog vi venter fremdeles på at vk skal få brev fra pod, for om ministeren hadde sagt at det var åpnet igjen så var ikke det det samme som at pod hadde sagt det.... Så det så....

Om noen har et problem med det så send meg en pm så skal du få nr til mitt vk så kan DU spørre om hvorfor det er slik.... Er rimelig dritlei dette nå!

Spurte i samme slengen hvorfor det var mulig å stoppe noe over natta med en mail, men at det måtte komme brev for å starte opp igjen, og svaret var da : "slik er det bare"

Ehhh ok, da så.... Liker slike forklaringer :P

Link to comment
Share on other sites

Kunnskap er makt folkens... let og les selv!

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

Kvifor står det "ikke i kraft" med små bokstaver under i lovteksten ?

 

Lese hele tråden...?

Denne delen av forskriften er satt i kraft, muligens i dag...

Link to comment
Share on other sites

 

Hva betyr nå egentlig dette? At man kun kan omsette våpen som allerede er i privat eie, eller mener man modeller som har vært omsatt frem til ikrafttredelse av forskriften?

Regner med at det er det siste, men det er jo surt hvis nyere modeller ikke kan selges i kongleriket!

 

AFAIK - så må nye varianter av halvauto .22 rifler også godkjennes. Men de som det allerede er solgt versjoner av er godkjent, de facto.

Strengt tatt burde vel vi kammerbrukere lage en tråd over hvilke halvauto .22 rifler vi har. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har POD gitt skriftlig svar tidligere på at løpslengdevariasjoner fra våpnene på listen er godtatt.

PODs svar er vel ikke med i våpenforskriften? Og da er det ikke forskrift [til loven], og da koker det ned til at det hele per definisjon ikke er lovlig — eller ulovlig, om du vil.

 

Er jo bare tull at løpslengden står der i utgangspunktet

Det er ikke løpslengden som står der, serru. Det er modellnavnene/-betegnelsene. Modellene har måltallet for løpslengden i tommer i navnet. Modellene har modellnummer RFA2-24SP & RFA2-B24 (kilde: DPMS' egen modelloversikt) og heter DPMS Panther Bull 24 Special & DPMS Panther Bull 24.

Link to comment
Share on other sites

Omega

Hvorfor skal da en Panther Bull 18 ikke være lov? Når POD har skrevet at løpslengde er uten betydning(Panther Bull 16" har forøvrig stått på listen før) Bull er forøvrig bare løpsprofilen. SÅ konklusjonen(både den logiske og jfr svar fra POD) er at løpslengden kun står der ved en inkurie :mrgreen:

 

Dette gjelder jo også Bushmasteren isåfall, da det er 20" som er godkjent....til tross for at løpslengden ikke står i listebeskrivelsen. Her er også forøvrig modellen endret fra en gammel liste, den som var godkjent var XM15-E2S hvis jeg ikke tar helt feil

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal da en Panther Bull 18 ikke være lov?

Fordi den er en annen modell enn de to eneste lovlige modellene fra DPMS; se mitt forrige svar.

 

Bull er forøvrig bare løpsprofilen.

Nope. I forskriftssammenheng er Bull (som riktig nok er en angivelse av modellens løpsprofil) en del av fullstendig og korrekt modellnavn/-betegnelse; se min forrige posting.

 

Når POD har skrevet at løpslengde er uten betydning […] SÅ konklusjonen(både den logiske og jfr svar fra POD) er at løpslengden kun står der ved en inkurie :mrgreen:

Inkurie eller ei: PODs brev til enkeltaktører i markedet står ikke i forskriften (Våpenforskriften / Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen). Selv om svaret fra POD er kult, er det ikke forskrift. Så lenge modeller med annen løpslengde tillates, er ev. innvilgelser på slike våpen uhjemlede forvaltningsvedtak. (Joda, POD har en viss kompetanse til å dispensere eller gjøre unntak, og forskriftens liste er nettopp slike unntak.)

 

Hvilke tanker man kan gjøre seg rundt slikt lovverk — og ikke minst en forvaltning som hjemler avgjørelser i lovverk av slik kvalitet — ja det er en annen historie …

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger nok i måten man har valgt å godkjenne halvautorifler på. Altså spesifike modeller, ikke mer generelle typer.

Det blir en liten klinsj mellom metodikk, logikk og praksis.

 

Det lureste ville jo selvsagt vært å kontakte POD før en eventuell søknad og få bekreftet skriftlig at den kortere varianten de-facto er godkjent. (vel, enda lurere ville det vært å få et bedre godkjenningssystem..)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, Hassel.

 

Gidder ikke å gjøre noen stor sak ut av dette, så du skal få leve i troen på at du har rett... :mrgreen:

Haha. Her bjeffer du opp feil tre. Skulle du lage en sak av dette, er den rette instansen departementet. ;)

 

Om så våpenloven hadde vært skrevet på klingon og dens forskrifter skrevet på alvespråk — og således vært helt utilgjengelig for borgerne — ville det ikke skjedd mer kriminalitet med jegere og skytteres våpen. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Lovverket vi har, fungerer ikke fordi det er så godt. Det fungerer fordi jegere og skyttere, Norges lovlydigste borgergruppe, er ansvarsfulle mennesker.

 

Ta en titt på noen av de andre modellbetegnelsene på våpnene på listen, og se om du får alle til å stemme bed betegnelser fra fabrikkene :lol:

Du har oppdaget at forskriften er full av huller på andre punkter? Velkommen etter i så fall! :mrgreen:

 

Eller bjeffer du opp feil tre nok en gang? Jeg har en mistanke om at du synes akkurat dét er litt morsomt? :-D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er forskriften som definerer dette, og spørsmålet gjaldt DPMS (ikke Bushmaster!) men jeg stopper her. ;-)

 

[Her skulle det være et innlegg om hva jeg synes om slike lister og forvaltningspraksisen som har utviklet seg på grunnlag av dem. Det ville blitt usaklig, så derfor setter jeg inn et bilde av CN Tower i Toronto istedenfor.]

 

post-6330-1190228992_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om så våpenloven hadde vært skrevet på klingon og dens forskrifter skrevet på alvesprå

Da hadde den i det minste vært mer forståelig... (Avslørte jeg nerdebakgrunne min nå? )

Ja. :mrgreen:

 

Live long and prosper! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva betyr nå egentlig dette? At man kun kan omsette våpen som allerede er i privat eie, eller mener man modeller som har vært omsatt frem til ikrafttredelse av forskriften?

Regner med at det er det siste, men det er jo surt hvis nyere modeller ikke kan selges i kongleriket!

 

Det menes selvsagt modeller. Og årsaken til at det er formulert slik er fordi det vil være en umulig oppgave å lage en liste over alle snodigheter av HA salongrifler som er lovlig omsatt opp gjennom tidene, fordi disse i praksis ikke har vært omfattet av forbudet. Når en ny modell kommer på markedet, må denne søkes godkjent på vanlig måte og blir lagt til listen over godkjente våpen. Det er ikke verre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det endelig ut som behandlingen av søknader på halvauto gjennopptas i Vest- Finnmark og. nettopp lagt på etter en telefonsamtale med våpendama. snakket med henne tidligere idag og da kunne hun ikke finne noe skriv om at stansen var opphevet. jeg forklarte henne på en ivrig måte at stansen ER opphevet. hun tok seg noen telefoner uten hell. jeg insisterte på at dette har jeg rett på. da ringte hun en annen Forvaltningsansatt i ett annet distrikt. 5min senere ringte hun meg tilbake og joda: du hade rett, stansen er opphevet 8)

"ja da hiver jeg meg i bilen og kommer og henter papirene da"? -"nei jeg tar søknaden i neste uke" etter en bønn om ferdig søknad idag ble skutt ned, fikk jeg en lovnad om at hun tar det på Mandag. så nå gjennstår det at hun får influensa i helga :roll:

Men den gode nyheten for alle i Vest-Finnmark: behandlingen av halvautosøknader gjennoptas Mandag. :)

Link to comment
Share on other sites

Da ser det endelig ut som behandlingen av søknader på halvauto gjennopptas i Vest- Finnmark og. nettopp lagt på etter en telefonsamtale med våpendama. snakket med henne tidligere idag og da kunne hun ikke finne noe skriv om at stansen var opphevet.

 

Helt utrolig :cry: Er det virkelig slik at man må ringe og mase på de enkelte våpenkontorene for at de skal oppdage det åpenbare ???

Noen som vet hvordan bevissthetsnivået er i Haugaland & Sunnhordaland ?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...