Jump to content

Stans i behandling av søknader på halvatomatiske rifler...II


hansen deluxe

Recommended Posts

Fullauto med 8 skudd? Skikkelig skumle greier det :mrgreen:

 

En litt annen diskusjon igjen, er at det finnes vesentlig flere lovlige halvautoer som har større magasinkapasitet og som uten større om og men kan gjøres om til fullauto, men nok om det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, det er nok en her inne som har kontaktet POD, angående min søknad og opplyste om at en Garand var ulovlig og at det var veldig enkelt å bestille deler på nettet for å bygge disse om til full automat, og det var skrevet slik at det var det som var min intensjon å gjøre.

 

 

Noe du har fått bekreftet eller noe du antar?

 

Jeg regner/regna egentlig med at det var POD selv som hadde sett det, og tatt kontakt med lokalt politi. Skjønner liksom ikke hvorfor noen vanlige brukere skulle gjøre det. Eneste måtte være en eller annen tulling som ringer POD for å spørre om det å kjøpe Garand: " hei, så på ett diskusjonsforum at det var en som hadde fått innvilget en Garand til praktisk. Er det slik at de våpna som tidligere registrert til konkurranse, kan nå videreselges til samme formål?"

Link to comment
Share on other sites

Mener det står en fullauto M1 Garand med M 1918 Browning automatic rifle magasiner på oppe hos Kripos.

Teknisk er dette en av de lettere riflene både å bygge om samt få fullautodeler til.

 

Mulig det, men visst jeg ville hatt noe å skyte på fullauto med, så hadde jeg vel fått tak på en MG eller en MP og reversert den. Desssuten så fikk jeg skutt nok på fullauto da jeg var i forsvaret og i heimevernet. Der fikk jeg skutt min kvote og vel så det med både AG3,MG3, MP5, og 12,7mm. Samt 81mm bombekaster.

jeg er desverre ikke av en sånn legning at jeg får stiv tiss om noen tilbyr meg å tømme ett magasin på fullauto.

Link to comment
Share on other sites

jeg er desverre ikke av en sånn legning at jeg får stiv tiss om noen tilbyr meg å tømme ett magasin på fullauto.

 

Fint med slike voksne og relevante syn på saken :winke1:

 

NFPS burde også reagere på den utviklingen man ser på erverv av rifler til deres bruk, en Garand er ikke et egnet våpen.

 

Kjøp en egnet rifle og slutt å syte.

Link to comment
Share on other sites

Leste i en bok om 2vk at det var en kar som ble berømt blant amerikanerne for å file akkurat nok på akkurat rette plassen og dermed lagde fullauto av garanden. Noe navn leste jeg aldri, så jeg har ikke fått verifisert det.

 

Gullhaug: Synes du ikke den tankegangen om at alt skal være så fryktelig egnet en litt skummel vei å begi seg ut på? Det er greit at det er vel ment i det korte løp, men det skal bare et par gløgge kiser til før det er mauser eller "no, sir"...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er på tide at folk i denne tråden, og på Kammeret generelt, slutter å gi POD gode ideer om hvorfor det ene og det andre potensielt burde forbys? At en eller annen amerikaner har påstått det ene eller andre på en skytebane en gang i tiden kan faktisk være nok til at visse byråkrater finner på nye og unødvendige begrensninger for oss. Og da har vi bare oss selv å takke... :roll:

Link to comment
Share on other sites

NFPS burde også reagere på den utviklingen man ser på erverv av rifler til deres bruk, en Garand er ikke et egnet våpen.

 

Det er vel nettopp det de har gjort med å dra fram dette med at våpenet skal være "velegnet" til grenen.

De stiller nå strengere krav en hva lovverket gjør og ekskluderer etter eget forgodtbefinende

en del av riflene som finnes på "godkjent-lista" til pod...

Utrolig teit, spør du meg...

:roll:

Link to comment
Share on other sites

NFPS burde også reagere på den utviklingen man ser på erverv av rifler til deres bruk, en Garand er ikke et egnet våpen.

 

Det er vel nettopp det de har gjort med å dra fram dette med at våpenet skal være "velegnet" til grenen.

De stiller nå strengere krav en hva lovverket gjør og ekskluderer etter eget forgodtbefinende

en del av riflene som finnes på "godkjent-lista" til pod...

Utrolig teit, spør du meg...

:roll:

 

 

 

Og hadde ikke NFPS tatt op dette med "egna" våpen og karantene tid for å ikke fremstå som det "våpensamler-forbundet" inntrykket vi har hatt, gjorde at våpenlovutvalget gikk inn for å la oss fortsette med sporten vår. Hadde ikke det skjedd, ville de ha gått inn for forbud og det hadde vært kroken på døren for disse i Norge.

Det er realitetene i Norge i dag og det må man forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

La oss skillemellom de to saken her

1) Invilgingen av Garand m1 til praktisk skyting var feil, fra politets side, fordi våpnet ikke står på lista over rifler som er godkjent til praktisk. Det er det fler av oss som har kommenter.

 

2) Et individ, har kontakte POD på eget innitiativ, med godt dokumentert fakta, rett fra internettet* - for å forkalere hvordan en havlauto rifle i 3006, med fast 8 skudds magasin, enkelt og hendig konverteres til helauto... Fordi det er jo innmari populært... :roll: **

 

vider vil jeg poengtere følgende ting.

I en praktisk rifle match er det gjerne en deltager (Ofte den samme fra stevne til stevne...) som vinner.

I en praktisk rifle match er det gjerne alle deltageren som har det skrekkelig festlig.

Un US garand M1 er aldeles utmerket og svært egnet til det siste målet.

 

Det er faktisk grunnen til at del svært suspekte individer, med tvilsomme hensikter, vurderer å prøve å få typegodkjent stridsvåpent garand, med skjulte motiver om å spre 30-06 hylser og garand klips over det ganske land på praktisk stevner, mens de ler mye.

 

* Jeg mistenker vedkommende for å ha blandet sammen Garand og M14....

**Å konvertere en Garand til helauto må vær en av de mer meningsløse konverteringen jeg har hørt om. Å ta et kontrolerbart kraftig og for andre verdenskrig, sukessrikt våpen, og gjøre det fullstending ukontrolerbart? Samt generere en fantastisk mengde med omladninger... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er på tide at folk i denne tråden, og på Kammeret generelt, slutter å gi POD gode ideer om hvorfor det ene og det andre potensielt burde forbys? At en eller annen amerikaner har påstått det ene eller andre på en skytebane en gang i tiden kan faktisk være nok til at visse byråkrater finner på nye og unødvendige begrensninger for oss. Og da har vi bare oss selv å takke... :roll:

 

Det tilfellet som var beskrevet var egentlig ikke så mye å bry seg om. Personen som uttalte seg på skytebanen var full av bull. Det er en grunn til at man skiller mellom rifler av denne typen som er yngre eller eldre enn ca. 30 år. Den grunnen er at loweren på de nyere versjonene må presisjonmaskineres av en kyndig operatør for å kunne bygges om til Select Fire. Hvis jeg husker rett er ikke de gamle riflene typegodkjente i Norge, så de er allerede forbudt for import hvis man i det hele tatt finner en for salg for de fantasiprisene man forlanger i utlandet. Jeg vil tro at også KRIPOS sitter på denne informasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Leste i en bok om 2vk at det var en kar som ble berømt blant amerikanerne for å file akkurat nok på akkurat rette plassen og dermed lagde fullauto av garanden. Noe navn leste jeg aldri, så jeg har ikke fått verifisert det.

*Helt OT her nå*

 

Mener det er en navngitt person som gjør dette i boka "Biggest Brother" som omhandler Major Richard "Dick" D. Winters liv.

 

Han får gjort dette med sin rifle som han senere mister.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...