Jump to content

Hvilken motorsag bør jeg velge?


Cola

Recommended Posts

Muligens litt feil forum dette, men jeg prøver meg. :D

 

Planen er å lage en gapahuk et stykke inne i skogen. For å komme meg dit, trenger jeg ca 1 time på føttene.

Det vil si at jeg helst bør ha en lettvekter av en motorsag, siden jeg må ta den med frem og tilbake hver gang jeg skal kappe trær og bygge. Den trenger ikke å være av de kraftigste, siden det helst er snakk om små laugtrær.

 

Men i tillegg kunne jeg tenkt meg å bruke sagen også etter at gapahuk-prosjektet er ferdig. Da tenker jeg på vedhogst av mellomstore trær.

 

Jeg har hørt mye bra om Stihl. Og mine erfaringer med Stihl fra tidligere er bare positive, så det blir nok det. Men modellen er jeg mer usikker på.

 

Derfor lurer jeg på hva folket anbefaler i mitt tilfelle?

 

Er det noen som har erfaring med Stihl ms 211 c-be eller ms 192 c-e, som kan fortelle hva de synes er bra og dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Mener det var denne eg kjøpte i fjor, Stihl ms 181c-be.

Det er vertfall en kanon sag. Har tatt rimelig store trær med den også.

Så eg setter en finger på Stihl.

http://www.stihl.no/isapi/default.asp?c ... efault.htm" target="_blank

 

Takk for svar.

Noen mener at hurtigstramming av kjede bare er noe drit, som fort går i stykker. Har du noe erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

IKKE sthil... er noe dritt!!! ryddet en tomt på 1,8 mål nå og jeg kjøpte en ny sthil til jobben... Endte opp med å låne en gammel jonsered sag, den funka bra...

 

sær på bensin, et helvette å stille inn på tomgang osv, Svært dårlig trekk-kraft på bladet (utifra HK og moment) Er generelt MEGET misfornøyd med Sthil...

 

mye kritikk om sthil her, men makan til drittsag har jeg heller aldri vært borti...

Link to comment
Share on other sites

har ikkeno mot Sthil.

faktisk en av to merker på Sønsterud som ikke blir kjørt på :mrgreen:

jeg sier nå bare. stikk innom FK eller noen som selger motorsager og hør med dem hva slags tips dem har til deg. det er mitt råd...

men så er jeg jonsered menneske da :) men jonsered er ikke redd for å bruke drivstoff bare så du er advart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Husquarna 140!

 

Saget masse med denne. Har tidligere brukt Patner og diverse annet jalla. Husquarna 140 er lett, kraftig nok, lett å stramme, driftssikker. Starter lett og er godt balansert med god vibrasjonsdemping.

 

Husk flere kjeder, utstyr til sliping, hjelm med visir og hørselvern og bukse.

 

Spesielt viktig med sikkerhetsutstyr hvis du skal holde på alene oppe i skogen!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke merket har så mye å si. Hør med de som selger motorsager, de tar ofte gamle proffsager i innbytte, overhaler dem og selger dem til en fin pris.

Kjøpte ei motorsag på jula ifjor, den har jeg brukt litt på hytta som rasksag, den funka en liten stund, men nå er ligger den i deler på verkstedet, startet med en bensinlekkasje og det har bare ballet på seg

Link to comment
Share on other sites

Er mye å jobber i skogen, og eier noen tusen mål skog, så det har blitt noen timer i skogen. Har både Stilh og Jonsered. Dritt gode sager begge to. Bruker ikke den Stihl så mye nå(tror det er en 270 om jeg ikke husker feil). Den var veldig bra når den var helt ny, men som en lenger opp her nevnte, ble den veldig sær på bensinen(kun vanlig 95 blyfri) vil den nå ha for å fungere, og veldig vanskelig å stille tomgang og blandings forhold på forgasseren. Men tror jeg har vært uheldig med min utgave?, for den fungerte bra de 2 første åra.

 

Ellers så bruker jeg nå Johnsred CR 2252, som har gått prikk fritt i akkurat 10 år nå. Noe av d beste med Johnsred er dette Turbo systemet!!. DVS at den blåser bort all støv og skitt fra luft filteret. Tror jeg bare blåser det rent 1 gang i året nå. Glad jeg slipper å holde på å tukle med tett luftfilter ute i snøen i skogen.

 

Johnsred og Stilh er gode greier begge, og du gjør ikke noen feil samme åssen av dem du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

ser det er mangen som mener Stihl sagene ikke er noe tess, men dersom du ser på tv der de driver i skogen er det vel stort sett et merke de bruker? Ja, nettopp Stihl. Bruker Stihl selv og er meget fornøyd med den, billig i drift og aldri start eller driftsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Stihl er kjent for å være vanskelige å starte når de er varme, og at de må justeres ofte.

 

Det er viktig å merke seg at vedkapping er noe av det tøffeste du kan utsette saga di for. Laaange perioder på full gass, uten nedkjølende tomgangskjøring i mellom. Små hage og hobbysager holder ikke lenge til vedhogst/kapp.

Sier som flere over: Kjøp ei brukt, men overhalt proffsag.

Ei motorsag er som alt annet avhengig av periodisk vedlikehold og rett bruk av olje og bensin. Ei proffsag i feil hender varer heller ikke lenge.

Link to comment
Share on other sites

Det er som å kjøpe snøfreser. Kjøper du noe annet enn Honda så må du forvente litt krøll.

 

Jeg vil anbefale Jonsered eller Husquarna. Har en gammel Stihl også, men du får det du betaler for. Å stå og file med ei underdimensjonert sag når du skal lage en gapahuk i tømmer er til å bli gal av...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet som tømmerhogger i en del år, og brukte alltid Stihl. Folk som har hatt havari etter å ha ryddet en tomt på 1,8 mål eller lignende, må enten ha fått en mandagssag eller behandlet den feil.

Stihl er en suveren sag. Husqvarna er også bra. Jonsered også. Det blir omtrent som om en skulle velge seg rifle, velg den du liker best. Teknikken i disse modellene er veldig bra, når det kommer til stykket er det ergonomien som er avgjørende.

Hvis jeg skulle gi deg et tips, måtte det bli å styre unna alt av ekstrautstyr som varme i håndtaket, kompresjonsknapper og alt ræl som kan gå til helsike. Konsentrer deg om det en motorsag skal gjøre - skjære i tre. Og når du har bestemt deg, bør du vurdere modellen som er hakket kraftigere enn den valget ditt falt på.

Og til slutt må du sørge for å få skikkelig skjæreutstyr. Sverdet og kjedet som sitter på originalt er som regel bra nok, men etter min erfaring finnes det ofte enda bedre saker å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Til de av dere som henviser til hva gutta i forskjellige tv-programmer kjører så vil jeg bare si en ting, markedsføring :wink:

Jeg vil tro Stihl er langt mer bevist på profilering enn Husquarna/Jonsered er. Det kan og være verdt å merke seg at disse programmene ofte forgår helt annet klima enn vårt. Det kan være noe å ha i bakhodet. Når det er sagt så tror jeg egentlig forskjellen på kvaliteten er minimal.

Jeg sier som jeg har sagt i tidligere motorsag-tråder. Kjøp det merket som har best servicetilbud der du bor.

For øvrig så er de aller fleste, om ikke alle, Jonsered- og Husquarnasager klin like under dekselet.

 

Kjøp den minste proffsaga fra det merket som har beste service der du befinner deg. Lær deg å file og kjøp verneutstyr! Da kommer du langt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både Sthil, Jonsered, og Husquarna. Brukar dei berre til å høgga tre til fire favner med ved i året. Jonsered saga gjekk til helvete når eg brukte for gammal bensin på ho. Stihl saga var tung å starta, og hadde trøbbel med korkane til olje og bensintankane (Dei skrudde seg opp heile tida). Husquarna saga er lett og hendig, men går seg tett heile tida, full demontering og reigjering må till ute i skogen.

Mi erfaring er berre med dei minste og billigaste modellane, trur alle fabrikat har bedre modellar når ein går litt opp på skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg / vi har Husqvarna, Jonsered og stihl i arsenalet og er helt sikker i MIN oppfatning av hva som er beste valg for proffbruk. Der er Jonsered og Husqvarna overlegen, Stihl er vel ikke direkte dårlig men når ikke opp i den sammenhengen. Driver med tømmerhogst i vintersesongen og vegkantrydding for Mesta/Vegvesenet i barmarksesongen så utstyret blir virkelig brukt og utprøvd.

Jeg har også registrert at på de forskjellige tv-seriene med tømmerhogst at det er mye Stihl men mener jeg har observert Husqvarna enkelte ganger også.

Etter min erfaring skjønner jeg ikke helt at Stihl dominerer der. Kansje prisforskjellen er større der borte til fordel Stihl, slik at pris-kvalitets balansen totalt sett går i favør Stihl ??

 

Ser at Jeffery over her er inne på markedsføring i forhold til Stihl i disse seriene, jeg tenkte tanken jeg også men Jeffery sa det høyt. Kan godt hende at det er en form for sponsing inne i bildet? I samme gate som

f, eks 71 grader nord og Bergans. (eller var det Norrøna?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt at du mener at Stihl ikke når opp til Jonsered eller Husqvarna. Jeg jobbet på et profesjonelt hoggerlag som telte seks mann med sag i tillegg til maskinkjørerne. Vi brukte stort sett Stihl og Husqvarna, og hadde av og til besøk av hoggere fra andre lag som også brukte Jonsered. Jeg hadde aldri trøbbel med Stihl. Tvert i mot. Ikke synes jeg de var vanskelige å starte heller, selv om jeg tok saga rett ut av snøhaugen om morgenen.

 

Men én ting var evig - diskusjonen om hvilken sag som var best.

Link to comment
Share on other sites

Støtter forrige taler ;-) Blir omtrent som "hvilket kaliber er best av 6.5, 308 og 30-06".

 

Sjøl er jeg husqvarna-mann. Har en liten skoglapp hvor jeg tar ut vinterved og litt laftetømmer. Saga blir også brukt under laftingen så den er bruk i både kaldt og varmt vær. Funker fint som snus, med lite vedlikehold. Var heldig og fikk tak i ei brukt 246 til tusenlappen. Har også ei gammal jonsred som reservesag.

 

Sjøl om du bare skal drive litt, så tror jeg du sparer i lengden på å kjøpe litt dyrere med en gang. Hvis du har noen som selger brukt i området så ville jeg ha sjekket der.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra egen erfaring vil jeg si Jonsered, uten tvil. Har en Stihl og to Husqvarna sager selv, og brukte Jonsered et helt år på VG2 Skogbruk på Mære Landbruksskole, Jonseredsaga er den jeg helt klart har likt best ;)

Men i følge læreren jeg hadde på Mære skal man velge sag etter hvilken forhandler som ligger nærmest.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som mener Stihl sagene ikke er noe tess, men dersom du ser på tv der de driver i skogen er det vel stort sett et merke de bruker? Ja, nettopp Stihl. Bruker Stihl selv og er meget fornøyd med den, billig i drift og aldri start eller driftsproblemer.

Der har du faktisk gjort en riktig observasjon!

På brukene våre har vi flere motorsager, både ryddesager, og mer proffe sager. Sagene er av merkene Stihl, Jonsereed, Husquarna. Stihl sagen er den jeg griper til for smårydding, Jonsereden (55 cc) for tyngre jobber som rydding av rotvelter (Berit og Dagmar gav meg mye jobb nylig!)

 

Den eneste sagen jeg ikke er helt fornøyd med er Husquarnaen. Det var overrskende, for andre har bedre erfaringer med HQ-sager. Har antagelig fått et mandagseksemplar.

Dersom man steller sagene, renser luftfilter regelmessig, sliper og strammer kjedene riktig, bruker god kjedesmurning, renser tennplugg, så holder sagene lenge. Uansett merke, hvis man styrer unna de billigste (f.eks. B&D, Partner).

Link to comment
Share on other sites

Vil du sage med ett smil, da velger du Stihl.

 

Vil du stå og dra i snora til toppen blir rød, da velger du jonsred.

 

Det var sikkert jeg som var uheldig, men jeg kjøpte ihvertfall en jonsred først, til rundt omkring 5.000 (proffsag altså). Første dagen fungerte den glimrende, andre dagen ville den ikke starte. Jeg dro til toppen var rødglødende (altså min topp, ikke saga), og enda startet ikke saga. Var ned til forhandler, byttet noe tenningsgreier. Da gikk det vel ei uke, så var samma faenskapet tilbake. Fikk da en helt ny sag, som skjærte seg iløpet av kort tid. Feilinnstillt ifra fabrikk slik at den gikk litt for mager. Da fikk jeg pengene tilbake og gikk til den lokale stihl forhandleren og kjøpte omtrent like dyr sag. Og beklagligvis husker jeg ikke betegnelsen på noen av dem. Den har jeg nå brukt i 3 sessonger, og det har ikke vært ett feilslag, selv om jeg ikke har behandlet den spesielt pent (lang tid mellom hver gang jeg renser den osv). Jeg har fyllt olje / bensin, samt filt kjede. Har selvfølgelig også skifta noen kjeder, og sverd en gang. (husk også på å snu sverdet jevnlig, noen sier for hver gang man filer, men jeg gjør det ikke på langt nær så ofte).

 

Har sikkert vært maks uheldig med jonsred, men som sagt har jeg aldri hatt noe trøbbel med stihlen, og derfor gidder jeg ikke prøve rødtoppen en gang til.

 

Det skal også nevnes at stihl forhandleren (altså her lokalt) er en betydelig mere "omsorgsfull forhandler". Han satte på sverd og kjede, samt testkjørte saga (og finjusterte forgasser) før jeg kjøpt den. Han finjusterte også forgasser igjen etter at saga hadde vært ibruk noen uker. Om han virkelig justerte, eller om justeringen var bra vet jeg ikke. Men jeg leverte ihvertfall inn saga for en sjekk siden forhandleren gjerne ville det. Jeg leverte den når jeg kjørte forbi, og hentet den igjen på ettermiddagen. Dette var inkludert i kjøpsprisen. Han jonsred forhandleren leverte meg bare saga i eske, og sverd / kjede måtte jeg sette på selv. Jeg antar da også at saga ikke har vært testkjørt siden den forlot fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

KalleKnall, har desverre opplevd det samme som deg med Jonsred. Ikke gøy :evil:

Kan nevne at jeg har en bekjent som har hugget tømmer for ski komune i nesten 50 år og har aldri eid annet enn Husqarna sager !!!!

Link to comment
Share on other sites

Oooopaa...

 

Her oppfatta jeg trådstarters innlegg som en forespørsel om en vurdering og erfaringsberetning ang. de to sagene han nevner, svarer på det, men så utvikler tråden seg til en reklamekampanje for ens egne preferanser.. :roll:

 

Skjerp dere gutter..ytterst få av alternativen dere nevner fyller et av trådstarters viktigste kriterier; Lett å bære på...

 

Så til min egne preferanser..

 

Stihl..udiskutabelt...

 

Har en 026 samt en 260 av proffutgavene, har en 021 til kvisting og lettere arbeid og har hatt 025 og 010 tidligere..

 

Proffsagene har fått og får fremdeles kjørt seg.. bare på 260'en, som det nå er 7-8 år siden jeg kjøpte ny, har jeg høgd 15 favner ved hittil i år..og høgger vel ennå 4-5...

 

Den saga bor i bilen i hogstsesongen, fyrer lett opp i -15 grader, og starter lett om den skulle være lunka, halvvarm eller whatever... Jeg har altså funnet mitt merke :wink:

 

Tilbake til saken; bortsett fra trådstarters vektkriterie, så er et universellt råd å kjøpe et merke der en kan få service og deler lokalt. Merkesagene; Stihl, Jonsered og Husky er tross alt bra alle sammen..

 

Just my 5 Kopek's worth..

Link to comment
Share on other sites

Er stihl mann og har snaut prøvd anna, ergo det er nærast til stihl forhandleren.

 

Har ms192 kjempe sag til rydding av småtre som er for store til ryddesaga. Lett og bere men ikkje ei kappe/tømmer sag.Kjeske fælt på ei MS201.

 

260en er parkert til fordel for ei 261, der er det to verdener. Grei sag til det meste.

Kjøp ei overhalt 260, du får dei for 1500+. Og du har sag i mange år.

 

Har og ei 361, kjempe sag for grovt tømmer/butting, men for spesiellt intereserte.

 

Livet er for kort til å ha dårlige motorsager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etter lengre tids tenking gått over til topphåndtak hvis saga skal være med i sekken. Driver med trepleie og synes at det er meget greit å kunne bruke saga med en hånd til mindre arbeid. har en proff Stihl av vanlig type og ei lita Echo med topphåndtak.

 

http://www.echo-usa.com/Products/Chain-Saws/CS-360T

 

Har brukt Stihl hele livet og er veldig fornøyd med det. MS 201-T er et bra alternativ med topphåndtak. Jeg bruker min Echo veldig mye og er i grunne veldig fornøyd med den også. Ekstremt lettstartet!!

 

Mvh

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg bruker stihl ms 241. Kjøpt på felleskjøpet. Godt fornøgd med den. Brukt på mye forskjellig skoging og rotvelt/vindfall etter stormen i jula.

Ms 241 starter lett, bra med kraft og lett å bære. Underkant av 5 kg. Skal være bedre og nyutviklet sagkjede på denne sagen også.

 

Denne bruker jeg også når jeg skal kviste råser og må gå et stykke. Har ikke prøvd jonsred og husqarna så kjenner ikke til andre.

 

Spm:

 

Jeg har bare brukt ferdig blandet bensin frem til nå.

Denne er dyrere enn å kjøpe 95 bensin og blande ut olje sjøl. Jeg har fått anbefalt 2 takts syntetisk motorolje blandet med 95 bensin.

Jeg lure på å blande selv da dette blir billigere.

 

Men er det noen som kan komme med synspunkter på hvorfor en skal bruke ferdigbandet bensin eller å blande selv.

 

Og bør eb blande 2 % olje på 5 l bensin , eller bør en øke oljemengden?

 

Og hva bør en gjøre når en blander i oljen for å få blander dette skikkelig i hop?

 

Bensinen blir brukt opp etter maks 1 uke vist jeg blander selv så den vil ikke stå lenge nok til å skille seg.

 

Noen som vet :) ?

Link to comment
Share on other sites

...Men er det noen som kan komme med synspunkter på hvorfor en skal bruke ferdigbandet bensin eller å blande selv...

 

 

Uten at jeg i farten har oversikt over hvilke stoffer som er tilsatt/fjernet så er det en grunn til at den ferdigblandete går under betegnelsen miljøbensin. Tanken er at den skal ha mindre giftige stoffer i avgassene. Om dette holder stikk vet jeg ikke, da jeg aldri har brukt selvblandet på motorsag. Det jeg vet er at det finne en god del folk som påstår at de merker en forskjell på skrotten etter at de gikk over til miljøbensin. Og denne forskjellen er altså med positivt fortegn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alkylatbensin 4T er en ren bensin basert på

bensinkomponenten alkylat. Blyfri, i tillegg til at innholdet

av aromater, benzen, svovel er redusert så langt dagens

teknologi tillater. Dette betyr en meget ren forbrenning.

Alkylatbensin 4T er meget lagrings -stabil. Tar ikke skade

av lagring på redskapstanken f.eks. over vinteren.

 

 

http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...