Jump to content

Hvilken motorsag bør jeg velge?


Cola

Recommended Posts

jeg sverger til Stihl.

 

Har Stihl selv, men på jobben går det stort sett i Jonsered pga at selger med eget verksted er nærmeste nabo.

der går det stort sett i Jonsered 2152 tror jeg det er, men jeg er ikke imponert over de. Min Stihl 250 er sterkere og enn Jonsered 2152. Vi har vel 5-6 forskjellige Jonsered på jobben, har vel kjørt alle, de er like "svake" i forhold til min egen Stihl.

iallefall noen av disse har vi vært hos selger å fått justert, uten at de går noe bedre av den grunn.

 

Har sånn hurtig stramming av kjede på min Stihl, det fungerer ganske greit så lenge man rensker bort det værste rasket som samler seg der, men den gangen jeg skal bytte tror jeg heller jeg kjøper en med vanlig stramming. Det er nesten like kjapt, verktøy er ikke noe problem, bare å ha en nøkkel i brystlomma

 

Hva kjedestramming angår er det en teit detalj på jonsered-sagene på jobben, når man strammer kjede riktig, så strammer den seg mere når man setter til mutterne, så man må legge inn litt ekstra slakke før man strammer til. Dette ender ofte med at man må løsne et par ganger før man får det korrekt. Om det er likens på nye Jonsered idag vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja kjøp deg ei proffsag, de er bygd for å holde lenge.

Hadde selv ei Jonsered 2149 W den havarerte i høst etter nesten 12 år med hardt bruk, ene fjøropphenget røk og måtte da bytte chassi, kjøpte ei Husqvarna 346XPG kjempesag med nok power til gardsarbeide tømmer/ved, starter på første draget , og går silkemykt på miljøbensin, har allerede hogd og kappet opp vinterveden for flere år med denne.

Men vær klar over at Jonsered og Husqvarna nå er samme produsent

Link to comment
Share on other sites

Spm:

 

 

Men er det noen som kan komme med synspunkter på hvorfor en skal bruke ferdigbandet bensin eller å blande selv.

 

Og bør eb blande 2 % olje på 5 l bensin , eller bør en øke oljemengden?

 

Og hva bør en gjøre når en blander i oljen for å få blander dette skikkelig i hop?

 

Bensinen blir brukt opp etter maks 1 uke vist jeg blander selv så den vil ikke stå lenge nok til å skille seg.

 

Noen som vet :) ?

 

 

Jobbet mye i skogen for noen år siden, og brukte i starten selvblandet 95 bensin.

Var nesten ikke en kveld uten sterk hodepine. Etter at jeg begynte med miljøbensin ble hodepinen borte.

Dette alene er et godt nok argument for min del til å bruke miljøbensin.

Fordelene med selvblandet er mer effekt på saga, fordelaktig å kunne bruke litt mer ojle ved kapping og billigere enn miljøbensin.

Men jeg kommer aldri til å bruke vanlig bensin igjen.

Kan jo ha en liten oljeskvett ekstra i miljøbensinen ved vedkapping også da..

 

Når det gjelder sag sverger jeg til Stihl.

Brukte mye både stihl og jonsered proffsager, og har klart best inntrykk av stihl.

Nålelageret gikk flere ganger på jonseredsagene, og de var vanskelige å starte etter å ha fylt tanken, spesielt i råvær.

Stihl sagene har bedre dreiemoment på lavere turtall, og det mener jeg er en fordel. Liker også belansen i Stihl sagene bedre.

Link to comment
Share on other sites

Men vær klar over at Jonsered og Husqvarna nå er samme produsent

Ja ser ikke ut til at så mange er klar over det. Jonsered er eid av Husqvarna og produsert av Husqvarna. De har de siste 7-10 årene hatt nesten helt identiske sager. Eneste forskjellen er fargen på sagen og vinkelen på håndtaket. Mener at Jonsered er en divisjon i Husqvarna-konsernet...

 

Selv har jeg en Jonsered 2150 og har vært veldig godt fornøyd med den. Starter alltid og går som en klokke. Men er forsåvidt enig med dem som mener at sagen kan virke litt svak. Skal lite press til på håndtaket før kjedebremsen slår inn. I følge forhandler skulle det være sånn. Vi har to 2150 og begge er sånn så det er nok ikke noe feil. Om Stihl er bedre på dette vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Være OBS på at sager/motorer som tidligere har gått på selvblandet bensin helst ikke skal ha miljøbensin. Årsakene er flere, men resultatet er økt sansynlighet for full skjæring. Mange av "gamlekara" forbanner miljøbensin, fordi sagene skjærer seg. Det er på grunn av at de har begynt å bruke miljøbensin i sager som har gått på selvblandet (og gjerne med en "dæsj ekstra olje") i mange år)

Nye sager/motoerer bør kjøres på ferdigblandet miljøbensin, og kun det.

Å blande ekstra totaktsolje i miljøbensin har ikke noe for seg, og virker mot sin hensikt. Det samme gjelder å blande i en % ekstra i selvblandet. Det eneste man oppnår er igjenkoksing av kanaler og effekttap.

Bruk kun det blandingforholdet produsenten anbefaler, hverken mer eller mindre.

 

Det finnes også luringer som har en skvett totaktsolje i diselen på bilen sin for "å smøre dysene" som det så fint heter. Totaktsolje er satt sammen for å blande seg i bensin, i diesel oppfører den seg helt anderledes og kan i varste fall ødelegge både pumpa og dysene.

Link to comment
Share on other sites

Blandingsforholdet bensin/olje er ikke bombastisk fra produsenten heller da, 2-3% sommer vinter forhold tror jeg det sto i instruksjonsboken på siste sager vi kjøpte (Husqvarna) Med et lite forbehold da jeg ikke har boka foran meg. Skal man bruke selvblandet bør man bruke BARE det, som antydet i et innlegg over.

Jonsered og Husqvarna er begge en del av Electrolux konsernet, men jeg tror jeg var borti noe om at Husqvarna var skilt ut på en eller annen måte for mere rendyrking av merkenavnet. Modellene fra disse to har som sagt vært temmelig like under skallet i mange år, dette ser også ut til være endringer på. F,eks de nye større modellene i XP serien kan jeg ikke se har noen parallell hos Jonsered.

Link to comment
Share on other sites

Stihl uten tvil!

 

På skolen har vi Jonsered og vi plundrer hver gang vi skal ut i skauen. Selvfølgelig er det jo sånn at ikke alle elevene har like stor peiling og det er nok mye av grunnen til alt trøbbelet. Men sagene blir vedlikeholdt nesten hver uke og fortsatt har vi såpass mye problemer. Lærene sier hvertfall at neste gang blir det Stihl. Vi hadde det før også, men dem ble stjælt.

 

Jeg trur også vedlikehold er en viktig del for at saga skal leve lenge. Da lønner det seg også å vite hva som er vedlikehold. Ikke bare file kjede..

Link to comment
Share on other sites

Pratet med en jonsered forhandler ang miljøbensin kontra egenblandet. Han fortalt at de 10 siste motorsagene de hadde hatt inne for reperasjon pga havari/skjært stempel så var det brukt egenblanda bensin. Ferdigblandet var ikke 'mulig' å få havari.

 

Nå selger de 25 liter ferdigblandet bensin for ca 640 kr, så det er ikke så gale.

Link to comment
Share on other sites

Pratet med en jonsered forhandler ang miljøbensin kontra egenblandet. Han fortalt at de 10 siste motorsagene de hadde hatt inne for reperasjon pga havari/skjært stempel så var det brukt egenblanda bensin. Ferdigblandet var ikke 'mulig' å få havari.

 

Nå selger de 25 liter ferdigblandet bensin for ca 640 kr, så det er ikke så gale.

 

 

Bare svada! Har en 15 år gammel Jonsered som kun har gått på egenblandet bensin. Er like bra enda. Det der er bare et salgstriks for å selge mer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker stihl ms 171 og 180 til vedhugst og kapping av ved, fungerer helt greit og er lette å drasse på og å vedlikeholde. Og der er jeg nøye, kjedet blir hold hvasst og når vedsjauen er over blir sagene gjort rene. Den eldste er fra 2006 og juster-skruene på forgasser er fremdeles urørt, har kun kjørt på miljøbensin.

 

Ellers har jeg vert fornøyd uansett merke/type sag jeg har brukt, det meste fungerer med vedlikehold og når det gjelder størrelse/ytelse er det bare å sette ned til et tempo redskapen tåler.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å bruk miljøbensin og hjemmeblanding om en annen.. Tror du muligens får deg ny sag da

 

Du slipper å bytte sag, men du må bytte plugger jevnlig om en skal gå frem og tilbake på sjølblanda bensin og miljøbensin. Det at man aldri har rørt justeringsskruene sier meg ikke at det er ei bra sag, men at sagføreren ikke nødvendigvis er en hardbarka tømmerhogger.. men nå er det heller ikke dette trødstarter spør etter. Som hobbysag fungerer nesten alt..

Link to comment
Share on other sites

har ei stihl 23 som jeg har brukt i lag med min far og bror i noen år nå. vi er 3 hus stander som hogger vår ved hvær vinter. saga har disse åra gått på færdigblandet bensin og selvblandet bensin alt ettersom. kapper ca 6 favner pr år totalt så det er ikke så mye da.stihl saga har bare vært en fornøyelse i bruk for oss. lettstartet og problemfri på alle måter.

Link to comment
Share on other sites

Har Husquarna 350, funker til mitt bruk, Stihl og Johnsred har jeg ikke prøvd, men gode merker det også!

 

Det jeg merker er at saga går mere ugjevnt med selblanda bensin/olje, enn miljøbensin. Og jeg blir mindre så i øya av miljøbensinen.

Denne saga har gått med begge delene om hverandre.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ferdigblandet var ikke 'mulig' å få havari.

 

Som en annen her sa, dette er svada. Forhandleren vil selvfølgelig at du skal kjøpe miljøbensin av han til omtrent dobbel pris i forhold til selvblandet. Havariene vi har opplevd er faktisk med miljøbensin på enten riktig varme eller riktig kalde dager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blanda sjøl før, men de siste 20 åra har jeg brukt Aspen. Har ikke hatt motorhavari på noen sag etter at jeg begynte med den. Hovedårsaken at jeg skifta til ferdigblanda Aspen, var at den inneholder mye mindre stoffer som er farlige for helsa. Og jeg bruker sag MYE! Både ryddesager og kjedesager.

Link to comment
Share on other sites

Alle som driver manuell skogsdrift i litt større skala sverger til Husquarna. Mest fordi den er mest behagelig å bruke.

 

Men for oss som driver litt mindre (jeg tar ut ca 60 kubikk i året) betyr det mer å ha en forhandler i nærheten.

 

Selv har jeg Jonsred, og førstesaga mi er ei 2152 med varme i håndtaken (ca 10 år gammel), andresaga er ei 2042 (tror jeg, merkene er borte for lengst) (over 20 år gammel).

 

Begge sagene fungerer greit og har krevd minimalt med vedlikehold, har vel skiftet drev og clutch en gang på 2152'en, 2 ganger på 2042'en. Også har jeg skiftet fjæroppheng to ganger på 2042'en, men så er dette ei hobbysag også da og er litt slapp i fisken, men fin til kvisting.

 

Stihl har gode sager, for all del, men at landslaget bruker denne saga er ene og alene begrunnet med at den er raskest å skifte kjede på, kjedeskift er en av øvelsene i VM i motorsag. Så om en har behov for å skifte kjede på 8-10 sekunder er stihl helt klart saga en MÅ ha....

 

 

Jeg skulle gjerne hatt Husquarna selv, men gidder ikke å kjøre en time (hver vei) for å få reservedeler, da er det bedre med 20 minutter til Jonsred -forhandleren...

 

Så, mitt råd er å kjøpe sag av den forhandleren som er nærmest, (da av de som selger Stihl, Jonsred eller Husquarna, andre merker kan en bare glemme).

 

Proffsag er unødvendig for en som kun skal hugge egen ved, da er det bedre å legge litt penger i fil-utstyr og gjerne en elektrisk kjedesliper (den fra Claes O. er helt grei). En kommer lenger med ei kvass mellomklassesag enn med ei sløv proffsag.

Hobbysager er for de som aldri (eller kun unntagsvis) skal sage kvist over 15 cm tykkelse, og kun kortvarig bruk (pga dårlig brukskomfort).

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

MacJoJo: Skrev følgende usannhet:

 

Alle som driver manuell skogsdrift i litt større skala sverger til Husquarna.

 

Oppfordring;Les gjennom innlegg før du sender dem og og spør deg selv er dette sant? dersom varet er nei: IKKE post for da bidrar det ikke til et forum som dette. Dt beste er vel å omformulere det slik at du selv kan få fram poenget samtidig som det ikke er usannt.

 

ALLE kunne jo byttes ut med DE FLESTE AV DE JEG KJENNER......

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har rett jøtul. Jeg skulle selvsagt skrevet "De fleste som driver manuell skogsdrift i litt større skala sverger til Husquarna" (de andre ville også sverget til Husquarna om de bare fikk prøve en, hehe).

 

Å skrive "de fleste jeg kjenner ...." blir helt feil, for med unntak av en er det kun Jonsred som brukes her (pga tidligere nevnte forhandler). Denne ene kjører en gammel Jobu fra 70-tallet en gang som andresag.

 

 

Klipp fra en annen diskusjon:

Før i verden var det mange som hadde motorsaga som levebrød, eller som attåtnæring om vinteren når det var stille i jordbruk og anlegg.

Dette er riktignok 20 år siden, men den tida hadde minst 70% av tømmerhoggerne Husquarna. De andre hadde Stihl og Jonsereds.

Årsaken til at Husqvarna var så enerådende var at den var mye smidigere å kviste med enn de andre. Sagkroppen på Husqvarna var smalere og mere kompakt så saga lå bedre på stokken. Håndtakvinkelen var også mere tilpasset håndleddene, og gjorde at kvistingen gikk lettere. I dag er Husqvarna og Jonsereds så og si like, forskjellen på dem er stort sett utformingen av utvendige pyntedeksler. Men den viktigste detaljen med vinkelen på venstre håndleddet er fremdeles Husqvarna alene om.

Ting som kan tale til Stihls fordel er at det er bare ett håndgrep for å få ut luftfilteret og tennpluggen. I motorsagkonkurranser bruker "alle" Stihl, men årsaken er KUN at den har kjededrevet på utsida av kløtsjen. Dermed er den mye raskere å skifte kjede eller snu sverdet på, og det er jo 1/3 av konkurransen i motorsag-VM.

 

Men jeg holder nå fortsatt på at nærhet til forhandler er viktigere enn merke. Det er vel ikke mange i dag som lever av saga si?

 

Forøvrig kan det være penger å spare på å kjøpe sag fra USA, ref. siden jeg lenker til ovenfor. Vær da obs på at sager fra USA ikke er CE-merket, og kan/bør derfor ikke brukes i yrke (av ansatte).

Link to comment
Share on other sites

Byttet akkurat fra Partner til Jonesereed, og siden bruken er hobby/ved og opprydding når Dagmar og henne slike har vært på færde. Sierd et seg selv at vi snakker om sporadisk og til tider krevende bruk (kjøre - tommgang lenge på tomgang mens man drar ut greiner etc. Fullpeis o.s.v.

 

Partneren (en 495 mener jeg det er, som egentlig er en ganske sterk hobby sag går enda den, men er umulig å stille etter at simmeringene mistenkes å lekke falskluft). Partneren gikk på grunn av for mye stillesitting.

 

Kjøpte like godt ny sag, og valget da ver lett. Jonsereed har jeg god erfaring med fra tidligere ryddearbeid for kommunen (møre, 1992, rotvelter, og rydding av skogstier er noen stikkord). Solid tommgang er i alle fall ett must ved slikt arbeide.

 

Det er vel en av de største hobbysagene til Jonsereed som ble kjøpt (husker ikke nr 2145 eller 2245 tror jeg det er).

Butikken leverer kun monterte, og testede sager, som de starter og sjekker før du får ta den med deg. Jeg har ikke brukt noe annet enn Aspen 2T alkyd bensin på årevis på gårdens totakts utstyr. Den tåler å stå endel i redskapet, og gir mindre problemer med hodepine etc.

Ikke minst så er det ikke mulig å drite seg ut ved t.d. å glemme oljen, eller bruke feil mengde olje (i kommunen klarte noen engang å drepe 3 sager ved å ta feil bensinkanne, og det ble dyrt...)

 

Personlig er valget av sag likevel først og fremst bestemt av hvilken sag den beste forhandleren fører og anbefaler (Jonsereed i mitt tilfelle).

 

P.s. motorsager er faktisk ganske så forskjellige å holde i og bruke, og noen gir deg vibrasjoner som gjør at henndene etterhvert kan bli "numne", en motorsag er ihvetfall ikke bare en motorsag.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra tråstartes behov så må Stihl MS 192 C-E og Dolmar PS-3410TH være perfekte, lav vekt og grei ytelse til små jobber.

Etter 6-10 år som dommer i motorsag konkurransjer, må jeg si at jeg er overrasket over hvor tungstartet disse "hvitevare" sagene er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har så vidt jeg vet tre klasser for motorsager:

- hobby

- Farmer

- Pro

 

Hobbysaga brukes en gang i blant og til oppsaging av ved, farmer saga er laget litt mere solid for lengere arbeids oppdrag :-) av typen vogntog sett med trær.

Pro saga er som sagt for de som jobber i skogen. Jeg gikk selv for en Jonsred CS 2152 WH fungerer for meg, har ikke brukt den så mye de siste men starter lett.... så lenge du fyller olje for kjede på rett tank..... jeg har ikke gjort den tabben men jeg vet om de som har gjort det :-)

Link to comment
Share on other sites

Hjemme har vi nå to Stihl sager. MS 170 og MS 260. 260 ble kjøpt inn for to år siden, og har ikke hatt noen problemer med den enda. Den starter alltid lett. Før den hadde vi ei Jonsered sag, den hadde da vært i drift i 20 år uten noen problemer. Den største forskjellen jeg merket da vi byttet, må være forbruk av drivstoff, som har gått betraktelig mye ned nå. Tror egentilig ikke merke har så mye å si med tanke på kvalitet. Finn ei sag som du liker :)

Link to comment
Share on other sites

Etter at Felleskjøpet begynnte å selge Stihl sager har jeg noen ord fra han som reparerte sager der; "Nå om dagen er det ikke så mye tid jeg bruker på motorsagverkstedet i motsetning til før. Da kunne det være fulle dager av og til"

 

Min erfaring; Husquarna er vel profflinjen fra elektolux konsernet, Johnsred og Partner er vel hobbysagene. Trenger du deler til ei Stihl sag så finnes disse på Ebay nesten gratis. Johnsred får du ikke treff på.

 

Stihl er verdens største motorsagprodusent.

 

Jeg legger merke til at flere her baserer råd på det de selv har vært heldig/uheldig med. Egentlig sager vel de fleste ikke nok til at de har slitt ut 8-10 sager av hvert merke(som meg), så de som skal velge bør lese litt på de som har erfaring.

 

Men en ting har jeg testet og må være obligatorisk for alle hobbybrukere; www.powersharp.com en på finn.no selger de. Har prøvd systemet og satte på et til fatteren sin sag. Skjerper kjedet på 5 sekunder i felten. Du jobber med skarpt kjede hele tiden. Filing er en kunst og er best i stikke i garasjen. I felt er det å ha med 4-5-6 kjeder ferdigslipt å bytte det som jeg bruker, men powersharp systemet er genialt for alle mindre sager som den du jakter på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det betyr svært lite hvilket merke du velger av "de tre store". Kjøp hos den nærmeste, seriøse forhandleren.

Videre er jeg temmelig overbevist om at man får det man betaler for. Styr unna det aller billigste, uansett merke. Jeg ville satset på ei mellomklassesag, disse finner man ofte på tilbud.

Det som er viktigere enn sagmerket, er at du lærer deg å file kjedet ordentlig. Når du kan file, så vet du hvor lang tid det tar å sette det opp, slik at du passer på å kun skjære i tre.... :wink: Et riktig filt kjede holder seg skarpt lenge. Det er ikke vanskelig å lære seg riktig filing, hvis man gidder. En filmal som passer til kjedet er et bra hjelpemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Du?? Nå gadd jeg rett og slett ikke lese hele tråden fordi jeg regner med det er like mange meninger om motorsag som det er om 6,5x55 og ulv, men hvis det stort sett bare er til dette gapahuk-prosjektet ditt, hvor mange fler kalorier koster det å bruke snekkersag/ tursag og øks kontra å bære denne motorsaga med bensin og olje 1 time hver vei? Lurer bare :)

Link to comment
Share on other sites

Du?? Nå gadd jeg rett og slett ikke lese hele tråden fordi jeg regner med det er like mange meninger om motorsag som det er om 6,5x55 og ulv, men hvis det stort sett bare er til dette gapahuk-prosjektet ditt, hvor mange fler kalorier koster det å bruke snekkersag/ tursag og øks kontra å bære denne motorsaga med bensin og olje 1 time hver vei? Lurer bare :)

 

Bensin og olje er det ikke spesielt med verdi i, så det legger jeg bare igjen. Somregel er jeg i skauen en hel helg, så det går nok ikke med så mange kalorier på bæring som du tror. :D

 

Takk for mange gode råd folkens. Har enda ikke klart å bestemme meg for modell, men det jeg er sikker på er at det blir Stihl. Har nok muligens kommet litt vekk fra hobbysagene, men det er fortsat noen å velge melom. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...