Jump to content

Hvilken motorsag bør jeg velge?


Cola

Recommended Posts

Har 2 Sthil-sager, og er det noe ikke de liker er det "miljøbensin"; den første jeg kjøpte (Sthil 025 etter orkanen i -92) ble foret med FK miljøbensin de første sesongene. Saga var tilbake hos Fk flere ganger for justering uten noe voldsom suksess; gikk bare såvidt på tomgang, dårlig respons ved pådrag, soting og tildels tungstartet. En fin vinterdag opp i Kleives dype skoger rigget jeg meg til for å sikre husholdningens vinterved; hadde alt på plass; kaffe, mat, liggeunderlag, øks, sag, eska med fil og annet verktøy, sagkjedeolje, men ikke noe ferdigblandet miljøbensin. Mange ord og uttrykk av typen (&¤(/&¤#&%// senere var jeg på Kleive Sentrum (he) og der fantes det jo ikke noe miljøbensin(og fint lite annet for den dels skyld..); så da ble det vanlig 95 og to-takts olje. Etter det har det vært NULL problemer med saga; starter på andre draget, går på tomgang til tanken er tom og pluggen tror jeg ikke har vært ut i dette årtusenet.

Handlet en bitteliten Sthil 017 som selger hatet som pesten pga hosting, dårlig tomgang osv. Samme der, ga den vanlig bensin-går som en klokke.

 

Ellers lite å fortelle-:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samme med mi Stilh sag, den nekter og samarbeide med miljøbensin. Har hatt den inne hos den beste mekaniker i området, og han fikk den heller ikke til. Men med vanlig 95 oktan og totakts olje, går den som en klokke. Fikk haupine av den sure røyken, og kjøpte ei Jonsered etterpå, som går uten å mukke på Aspen bensin. Vet ikke hvorfor disse Stilh sagene fra 2000 mod og oppover ikke vil gå på Aspen bensin?.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mye bra. Selv har jeg en Jonsered Cs 2150, som jeg kjøpte i -07. Bruker den titt og ofte. Noen sier den er tungstarta.. Når min er kald, tenner den på 5. drag, av med choke, så er det fyr på 6. Ikke vært noe tull med min. Har bare brukt miljøbensin hele tida.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg, for en kort stund,plutselig 3 Sthil sager, en kjenning hadde en 025 han mente var bare å hive, ville ikke starte og så mishandlet ut, så vi hivde den baki bilen min.

For å i hele tatt orke å skru på en tok jeg den på Statoilstasjoen og kostet på den noen tiere med høytrykksvask og avfetting; mange hundre prosents forbedring med en gang:-)

 

Rengjorde bensintank og filteret på pickup slangen i tanken (mye guffe, har nok fått dugelig med oljen denne), byttet luftfilteret da det var revnet, byttet plugg, Generellt dugelig rengjøring og smøring i krinker og kroker; skyllt/spylt ut av kanalen fra luftfilter til sylinder med bensin (mye dritt, det filteret har nok vært ødelagt lenge), dusjet masse WD40 inn på sylinderen og dratt rundt ørti ganger; satt sammen, fyllt olje og bensin; "pumpet blæra"-saga startet på første draget :D

 

I morgen flytter den til ny eier og får en fin pensjonisttilværelse som vedsag :lol:

Link to comment
Share on other sites

vet du hvem som selger powersharp i norge? har alltid hatt lyst å prøvd:)

Jeg har inne bestilling på PowerSharp til bruk på den ene saga mi. Håper den er på vei i posten denne uka, samt litt annet snaks.

 

http://www.tosalg.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fikk svar på både e-post og telefon angående kompatible modeller. Flott det.

Ser de også har gode priser på kjeder/ sverd-pakker og annet nødvendig til ved/ skogryddingsarbeidet.

 

Er dog fersk bruker av motorsag rundt tunet hjemme. Godt fornøyd med Jonseredsaga 2152 som jeg kjøpte ny for to år siden. Godt å jobbe med kvisting og grøfterydding med 13" sverd og 1,3mm kjede. Lett å starte også, starthjelpen er ved halvkald sag å dra ut choke, og trykke den inn igjen før en napper lett i snora.

 

Tenkte å kjøpe meg en bruk J 2152 til for å montere 14" Powersharp på. Har planer om å rydde litt rotvelter (mye jord og grus og hyppigere kjedefiling)

 

Fikk en eldre nedgrodd J 455 av snille naboen her forrige uke med trøblete startsnor (deformert plastsnelle, spolte ikke inn snora. Mulig den har gått varm med rusk inni.) Hadden en ennå eldre J 450 delesag på bruket, og der passet jammen hele startsnordekselet med innmat rett på :)

Plukket av alle deksler, blåste rent med luft og sauset over med WD40 (Var meget møkkete over det meste). Vasket tanken med en kopp fersk Aspen bensin. Skrapet pluggen, og skyllet gjennom litt bensin rett i sylinderen.

Startet på første draget og jeg lo i to sekunder til den stoppet. Det var ikke verre enn at bensinslanger var tomme, og måtte dra en ti slag før saga gikk og starter nå som den skal.

 

Brukt " gamlesaga" 455 ett par økter til å rydde i skråning langs en elvegrøft. Har satt på ett nytt originakjede til 149 kr i påvente av Powersharp. Det er også 13" sverd her, men 1,5mm "sporvidde" på kjedet.

 

Brukererfaring mellom de to jonseredmodellene

Det er ett skarpt kjede som skjærer veden :)

 

Med ett litt mer bestemt drag i snora starter også gamle 455 på første draget, nye 2152 er litt "mykere" å dra i gang. Har ikke bedre måte å si det på.

Kjedebredde: Merker det er lettere å jobbe med 1,3mm bredden i kjede/ sverd enn med 1,5mm. Spesielt når kjede begynner å miste litt av bittet.

Sagene har bare noen få hundre gram i vektforsjell fulltanket, så brukeropplevelsen vil jeg mene er forskjellig pga forsjell i sverd/ kjedebredde.

 

Så til topic: jeg ville som trådstarter velge 1,3mm bredden til å kviste og kappe med i forhold til 1,5mm.

 

Jeg gjør forsøk på å montere 14" 1,3mm powersharp på gamlesaga 455 til bruk som rotveltsag/ kapping av grovere trær når jeg får det tilsendt. (Opprinnelig bestilt til nysaga)

Beholde 1,3 mm kjede og 13" sverd på 2152` til kvisting og rydding samt kapping. Trenger ikke å risikere å rote så mye i jorda med det sverdet.

Gleder meg til å prøve Powersharp, håper det blir greit

 

Håper trådstarter finner noe han blir fornøyd med til slutt.

Det var mine 50 øre...

 

Mh

jarnth

 

Edit- rettet tomme bensinslanger...og flere skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Skal kjøpe meg en kraftigere motorsag.

Har er Stilhl ms241 c og er godt fornøgd med den, men skal ha en kraftigere sag med ihvertfall 60 cm sverd og kraftig motor.

Jeg skal da bruke lille saga til kvisting og allround sag, mens jeg bruker den store sagen til større stammer etc.

 

Skal enten ha Stihl, Husquarna el Jonsered da alle de merkene har verksted i nærheten av meg.

 

Dette skal være en proffsag med kraftig motor.

 

Jeg har kikket litt på STihl 660

standard sverdlengde her er 45 cm, men kunne sette på 60 sm sverd.

 

Er det noen som har erfaringer med denne eller noe tilsvarende i Husquarna eller Jonsered.??

 

 

Og er det noen her inne som driver aktivt på fritiden eller i et firma med skogbruk eller f.eks trefelling/hagestell etc og har div utstyr.

Jeg har noen spm som jeg vil gjerne ta over PM ang drift og utstyr :)

 

Mvh Daggi

Link to comment
Share on other sites

Man trenger normalt ikke mer enn 13" til felling. Man kan skjære seg inn i midten av felleskåra, det blir uansett nok brytekant på 2 sider.

Det må isåfall være noen meget store eiker eller noe lignende. Du trenger uansett ikke 80 ccm. Jeg foretrekker xpg sagene til hva.

Har selv 346 xpg, denne går overraskende godt. Den som er hakket større går helt rått. Den nye nå tror jeg heter 560 xpg. Det er ingenting i veien for å bruke større sverd på disse sagene.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig viktig å ha en kjempestor sag for å vise seg frem.

 

Men jeg har ihvertfall funnet ut at en må nesten ha 2 motorsager når en skal holde på med eks vindfall hogst,

forferdelig slitsomt vist en setter den eneste motorsagen en har fast i et tre.

Og har en ikke en ekstra motorsag da så blir det mye spekulering og ekstra arbeid for å løsne motorsagen.

Mye tid bruker en også på dette.

 

Har felt litt større stammer med Stihl ms241 saga med standard sverdlengde(13-14 tommer?).

Og det går veldig bra, men en bruker lengre tid, ihvetrfall jeg.

Jeg bruker da denne instikk metoden ved å skjere seg inn i midten av felleskåret, så det fungerer bra.

 

Men merker at på enkelte stammer så blir ms 241 sagen for liten også, men det er ikke ofte da :)

 

Det viktigeste er at en kvesser kjedet, det er jo det som egentlig gjør mesteparten av jobben :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Går å lurer på ny motorsag. Det er to som er aktuelle. Stihl ms261 cm (den nye oppgraderte 2016 modellen), eller Husqvarna 550xpg. Noen som har brukt begge og som kan si noen om hvilken som er best til allroundbruk? Ikke fått kikka på og holdt i Huskyen ennå, men har vært å sjekka ut Stihlen. Føles velbalansert og gud. Stihl forhandleren er min nærmeste, dette betyr jo også noe når tiden kommer for deler og diverse

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har ihvertfall funnet ut at en må nesten ha 2 motorsager når en skal holde på med eks vindfall hogst,

forferdelig slitsomt vist en setter den eneste motorsagen en har fast i et tre.

Og har en ikke en ekstra motorsag da så blir det mye spekulering og ekstra arbeid for å løsne motorsagen.

 

Ha med et et ekstra sverd og kjede. Så løser du det fort.

Link to comment
Share on other sites

Ser det diskuteres motorsager, uten at dere nevner hva dere skal bruke sagene til. Eks. "all raund". Hva er det? Er det tømmer hogst, i egen skog? Er det vedhogst/vedsanking? Er det litt kvisting og felling av småtrær?

 

Jeg har brukt noen få Sthil sager, samme med noen Huskverna, som jeg ikke kjenner typenavn og numer på hos bekjente. Samt et par el. sager. Men den sagen jeg har brukt mye til vedhogst (2,5 - 3 favner, hvert år) de siste 22 årene, samt felleing av enklte store trær hos bekjente, er en gammel proff sag type; Huskværna 0,44 cm3. Det er felt trær opp til 25 og 30 m høyde uten problemer. Det tilhører sjeldenhetene at jeg har måttet skjært fra begge sider, for å nå i gjennom stammen på store trær. For få ti-år siden, var denne saga førstvalget til mange proffe tømmerhoggere, her i Lier. At noen av dem senere gikk opp et hakk, til 0,45, eller tilsvarende hos Sthil, er noe annet. De er greie både å felle og kviste med. Og jeg har gått (daglig) opp til både 8 og 10 timer med denne saga.

 

Forstår ikke hva dere skal med de store sagene som nevnes her? Er dere sikker på at dere trenger så store sager? Tror de fleste hadde klart seg med alle sager som har en cm3 fra ca 0,4, til litt vedhogst og annet småtteri. Kanskje mindre.

Link to comment
Share on other sites

Går å lurer på ny motorsag. Det er to som er aktuelle. Stihl ms261 cm (den nye oppgraderte 2016 modellen), eller Husqvarna 550xpg. Noen som har brukt begge og som kan si noen om hvilken som er best til allroundbruk? Ikke fått kikka på og holdt i Huskyen ennå, men har vært å sjekka ut Stihlen. Føles velbalansert og gud. Stihl forhandleren er min nærmeste, dette betyr jo også noe når tiden kommer for deler og diverse

 

Eg har hat 550 xp, no har eg 261 den nye versjonen. Det er fordeler og ulemper med begge. stihlen er utrulig lettstarta, den mest lettstart saga eg noken sinne har vært borti, den er like kjapp som 550 eller kanskje litegrann kjappere og like eller litegrann sterkare. Kjedestramminga er litegrann bedre på stihlen, lika og stramma skikkelig opp før eg file kjedet. begge drar lite skit inn i saga. Stihl bruker torx skruer på startapparat, mykje bedre enn HVA si løysing med umbrako/flatjarn. Litegrann mindre motstand i gasshendelen på stihl viss du har lett for å få senebetenelse. Husqvarna er smalare noke som gjere saga hendigare HVA har jo klutchen ytterst stihl har drevet. Eg lika best stihl si løysing, slepp stempelstoppar ved skifte av drev, enklare viss du vil prøva ei anna deling enn .325. Sthil er lettare eg har veid begge fulltanka med 13 toms sverd og kjede husker ikkje heilt men meiner det skilte ett par hg. Egentlig lika greit å vega sagene sån pga det er jo den vekta du skal bera på. Begge har fellemerke på sagkroppen. Begge er litt glad i bensin. Skrur alltid av barkstøtta på sånne "småsager" så kven som er best der veit eg ikkje.

 

Til slutt vil eg sei noke om det eg synes er viktigst, nemlig skjæreutstyret. Eg synes at oregon har bedre kjeder enn stihl. Den kjede eg har brukt på begge to er oregon 95 vpx som på Husqvarnaspråk heiter H 30. Dette er akkurat samme kjeda. No har Husqvarna laga sin eigen fabrikk for å produsera kjeder. Den første dei kom ut med er SP 33G. Dette er ei pixel kjede akkurat som 95vpx/H30. Du kan bruka samme sverd som før. Oregon har slutta og laga 95 vpx no heiter ho 95 txl. No for tida held eg på å prøver ut kven eg liker best av oregon si 95 txl kjede eller Husqvarna si SP 33G kjede ( for enkelthetskyld oregon speedcut og husqvarna x cut) Ville valgt ei av desse kjedene dersom eg var deg enten du velge HVA eller stihl, eg ville valgt sistnevnte av sagmerka når det gjeld akkurat av desse 2 alternativa 261/550. Når det gjeld sverd så ville eg ha prøvd å få tak i oregon sitt speedcut sverd dersom du velge stihl saga, eg har vært fornøyd sålangt. Stihl lagar såvidt eg veit ikkje 13" .325 sverd med 1,3 mm spor så du er uansett nødt til å få tak i fra ein anna plass dersom du vil ha dette. Iggesund ha og men oregon sin variant er ca 200 gram lettare. Ein ting som talar imot stihl er dette med kjeder og sverd pga at stihl bruka ofte ulike antall drivlenker i forhold til HVA/ oregon men for .325 deling og 13 toms så bruka begge 56 dl så dersom du tar sikte på å bruka ett såpass kort sverd (personlig så brukar eg alltid så kort sverd som mulig, iverfall til kvisting) så er det ikkje noke problem. Uansett så trur eg du blir fornøyd samma kva sag du velg, sjå litt på avstand og korleis forhandlar er og, men det har du sikkert tenkt på, lykke til. ps dersom du velge stihlen så gå for basisversjonen den med varme blir for tung for meg iverfall må veia meir enn det dei oppgir, med varme og det tunge skjæreutstyret som originalt følge med saga så er ho ein klamp.

 

Eg ville valgt stihl 261 basisversjon med 13 oregon spedcutsverd og sålangt 56 dl Husqvarna x cut kjede. (SP 33G kjede)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, Stihl er vel den beste saga tror jeg. Har ikke vært så heldig med mi Stihl sag jeg, for den nekter å gå med miljøbensin, og vil kun starte å gå med vanlig bensin 95 okt. Med timeprisen hos verkstedene idag, så har jeg bare lagt den i boden. Kjører Jonsered nå, og den har vært hard brukt siden 2002, uten noe tull. Eier masse skog, og er på skogen meste av vinteren, så mine sager får kjørt seg. Husqverna og Jonsered er vel like sager det vel????. Er nå Eletrolux som eier begge, og de ser like ut utenpå. Bortsett fra prisen da. Det jeg setter mest pris på med Husqverna/Jonsered er dette "Turbo" griene, som gjør at luftfilteret ikke pakker seg med sag spon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 241 som stort sett holder seg ren og fin inni. Men når spjeldet står i vinterdrift blir den fort full av skit når man hogger gran. Jeg har ikke brukt saga når det har vært kaldere enn ca 15 minus, og lar den nå stå på sommerdrift hele tida. Har ikke merket noe forskjell på motoren enda.

Link to comment
Share on other sites

Stihl tåler heller kjedeolje fra biltema eller bensin fra statoil... Fikk kraftig røykutvikling på nysaga. Leverte den inn på det jeg trodde var garanti rep. Endte med å betale 1800 nok for feilsøk og skifte av olje. Det står på kvitteringa " ikke kjøp bensin til saga på bensinstasjoner".

Tore

Link to comment
Share on other sites

Eg og er ute etter ei ny sag. Har ikkje erfaring med mange sager,men har ein Stihl 170. Synes den er for veik og vil derfor ha ei sterkare sag + at det har vore ein god del feil på denne og elendig service av Stihl forhandlaren. Treng ingen proff sag,men har sett på Husqvarna 543XP som sjølv om den blir omtalt som proffsag ikkje er så altfor dyr. Den er ikkje av dei kraftigaste,men meir enn nok til mitt bruk og i tillegg er den relatict lett, berre 4.5kg Er det nokon som har erfaring med denne? Ordinær pris er 5899kr. Til nesten samme ordinære pris 5890kr og samme antall 2.2kw finn eg Stihl 251. Den er littegrann tyngre 4.8kg Sjølv om eg dessverre har fått ein viss Stihl skepsis så er det positive at eg muligens kan få kjøpe ein slik modell 3 år gammal ,men heilt ubrukt, ikkje ein gong starta. Prisen blir det han betalte då han kjøpte den på tilbud, trur det var 3990kr eller muligens enda mindre. Felleskjøpet kjem forresten ut med eit tilbud i morgon på Stihl 231 til 3990kr,men dette er jo eit litt svakare sag enn 251. Er det nokon som har prøvd denne 251 modellen? Eg reknar med at dette er ein bra pris om han ikkje ombestemmer seg, og eg har ikkje sjekka andre tilbud på Husqvarna 543XP så det er jo mulig den kan fås ein del billegare enn ordinær pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og far har både Stihl, Jonsered, partner og Husqvarna.

 

Stihl var en skuffelse, ikke noe god å holde, lite motorkraft og dårlig mellomregister sammenligna med andre sager i samme klasse. lettstartet er den!

 

Jonsered er ok sag, litt jevnt god på alt men ikke best

 

Partner er og helt ok på alt men ikke best. litt tung.

 

Husqvarna er min favoritt. God motorkraft i sin klasse, kraftig mellomregister og behagelig å sage med. Lett sag og smarte patenter som gjør alt så mye lettere. kommer kun til å kjøpe Husqvarna framover:D

 

Dette er kun min mening på erfaring av mine sager:D

Link to comment
Share on other sites

uavhengig av merke pleie det finnas enkelte gode modeller og enkelte minder gode. eks på klassikare (har ikkje kjørt alle sjølv) Husqvarna 242, 254, 262, 346, 372, 390 alle desse er proffsager har ikkje vært så mykje borti andre utenom husqvarna 353 som er ei veldig bra allroundsag. Klassiker fra stihl 361 og 660. Klart ein del av desse er jo for store for "normal vedhogst" no til dags har husqvarna 550 og 560 ett bra rykte sjølv om det kanskje har vært ein del problem med 550. stihl 261 er bra. Jonsered har eg ikkje brukt så veldig mykje men er mykje det samme som husqvarna men eg foretrekk den orange varianten. Dolmar og skal vera bra men dei har eg aldri prøvd, men har ikkje så godt utbygd forhndlernettverk som dei andre 3. Ein liten detalj som eg missliker hos stihl er tanklokka, synes Husqvarna sine lokk er bedre ein flipp på lokket og normale gjenger, dei har iverfall det på proffsagene. Eg har egentlig aldri likt stihl sin variant, men det er nå meg da.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gammel tråd men..... rister liv i den igjen.

 

Japanske ECHO var en positiv overraskelse for min del som bare har hatt Husqvarna-sager (36, 45 og 353G) opp gjennom årene (og en Stihl batterisag MSA-120 C nå siste årene som ekstra-sag å ha med for småbusker og litt kvisting etc.).

 

De nye Husqvarna 550 XP etc har vel nå elektronisk dyseregulering på forgasser (autotune), så der er det vel en styrenhet etc.

 

ECHO CS-501SX har ingen slik elektronikk, men etter å ha hatt denne nå en stund så kan jeg bare si at det er bra kvalitet, og den er sterk (3,5 hk) og driftsikker. Starter lett og det er også en lett sag for en 50-kubikker å være. Produsert i Japan står det på den, de bruker jo å lage bra saker.

 

Sverdene er produsert av japanske Sugihara, og du får dem fra 13" og opp til 20" hvis man vil. Det sitter på et Oregon-kjede på dem som standard.

 

Jeg kjøpte en slik spesialskrutrekker (enkel-D) som passer på L og H skruen i forgasseren, jeg måtte gå litt utover på L-skruen så ble den perfekt. Jeg bruker Felleskjøpet alkylat-bensin på den (4-takt bensinen med 2% innblandet Mobil 1 racing 2T olje). Det ryker lite og saga går veldig bra. Aspen 2 bensinen ble jeg litt uvel av etter en stund, den lukter litt mye synes jeg.

 

Echo har jo en drøss med modeller, fra den lille CS-310ES til den store CS-7410ES.

CS-621SX er ei kraftig 60 kubikk sag med 4,4 hk.

 

CS-3510ES  er en 35 kubikk sag som er veldig lett og passer til ved-sag. Det er mer plast i denne saga, og den er en rimeligere modell. Den jeg har nå måtte justeres opp litt med den spesial-skrutrekkeren, så vil anbefale å skaffe en slik hvis man kjøper ECHO motorsag. Jeg kjøpte et slikt sett med spesialskrutrekkere på finn.no for en rimelig penge.

 

ECHO forhandles i Norge av Ariens.

 

Echo_CS_501SX_.jpg

CS-621SX - skog-small.jpg

Echo CS-3510.jpg

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min nye flamme heiter stihl 201. Er byrja på nr 2 no men den foriger var no ikkje utslitt men eg fekk ei ny for det. Kjører med 12 toms lettvektsverd & picco super kjede. Kjedet er det originale som kom med saga. Lettststarta og hissig, saga alltså. Av alle sager eg har kjørt er dette den beste til no skånar albogar, skuldre og armer eigentleg heile kroppen. Eg var litt plaga med senabetennelse før men har ikkje kjent Noko til det etter eg fekk 201. Skuldre og nakke er og utsatt ved mykje arbeid med tung sag så 201 lettar der og. Einaste  til felling av tre over sånn ca 40-50 cm er ho litt liten, same og dersom det er mykje kapping av halvstore dimensjonar. Men til alt anna er ho ypperleg og eg brukar ho vel 80-90 prosent av tida eg brukar sag, men som før nemnt dette vil vera svært avhengig av type jobb. https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Motorsag/Motorsag-skogbruk/243584-130/MS-201-C-M.aspx

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Stihl Crazy said:

Brukar Echo Husqvarna innfesting til sverd?

 

Det jeg vet er at de små Echo-sagene CS-310ES, CS-3510ES etc. bruker Oregon feste A041 og 3/8" "low profile" inndeling på kjede/drev. Husqvarna X-cut kjede 3/8" low-profile (mini) passer, med 4mm fildiameter. 12" Oregon sverd heter 120SXEA041  og 14" sverd heter 140SXEA041. Husqvarna X-cut kjede S93G 45 lenker passer på 12" sverdet i hvert fall, og jeg tror 52 lenker passer på 14" sverdet.

 

De noe større sagene Echo CS-501SX osv. bruker Oregon D176, men også K041 feste passer. Og inndeling .325" på kjede/drev. Husqvarna X-cut kjede .325" passer. Og fildiameter 4,8mm. Det beste sverdet er Echos egne, enten 13" (X122-00410) eller 15" (X123-000670) med 1,3mm sporbredde. Husqvarna X-cut kjede SP33G passer, med 56 lenker på 13" sverdet, og 64 lenker på 15" sverdet.

 

De større sagene CS-621SX bruker Oregon D176 og kjede/drev 3/8" med 5.5mm fildiameter.

 

CS-7310SX bruker også Oregon D176 feste tror jeg, men her er jeg usikker fordi Echo oppgir et annet sverdfeste i sin katalog på akkurat denne saga.

 

ECHO originale sverd/kjeder:

 

image.png.b052e106ebd20bb481724d9a41ab46c8.png

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Stihl Crazy said:

Brukar Echo Husqvarna innfesting til sverd?

 

Det ser ut som om mange Husqvarna sager har Oregon K095 sverdfeste, men noen har også D009 feste. Så de går nok ikke om hverandre mot Echo sagene.

 

https://www.outdoorking.com/pages/Oregon/Oregon Chain and Bar Reference.pdf

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her var det mykje kunnskap, drister meg til å kuppe tråden litt. 
Far min har eit gårdsbruk der det er rikeleg med tilgang på ved, samt han trenger aktivisering. Derfor har eg kjøpt kløyvar og vi produserer no vår eigen ved (eigentleg idioti at eg har kjøpt ved i alle år). 
Men i den forbindelse skal eg også sage ned ein del grov skog, blandt anna ein del forblåst og grov lerk. Eg har ei Husqvarna 135 mark ii, som duger fint til lettare arbeid - men eg ser at den blir litt spinkel til grov skog. Eg skulle derfor forsøke ein rimligare løysing og kjøpte det eg trudde var ei fint brukt Husqvarna 55, som eg kjøpte nytt 15’’ sverd og kjeder til. Det viser seg at mest truleg er saga mykje brukt(utslitt), den går ikkje på tomgang - bortsett frå hvis eg holder den sideveis. Eg er blitt førespegla at den vil bli dyr å reparere - eg skrur ikkje sjølv.

 

Derfor vurderer eg no å kjøpe ei ny sag, ei som eg kan forvente å vere driftssikker og som har kraft til å handterer grovare skog. Eg har derfor sett på ei Husqvarna 550 gxp, då kan eg flytte over sverdet (som eg betalte blodpris for) eg kjøpte til 55’n.

 

Synspunkter? 

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Personlig så liker jeg best ei lita sag med sylskarpt kjede (sliper hyppig når jeg feller). Vi har fire Stihl-sager på gården (gamlingen har ett nærmest amorøst forhold til Stihl).

jeg husker ikke modellnavnene i hodet, men de varierer fra en av de mindre modellene, til ett beist på 7-8hk (brukes til å flaskeskjære store stokker på stativ). Den som stort sett blir med meg, er ei av de minste med sylskarpt blad.  Unntaket er dersom vi skal felle store trær hvor man trenger lengre sverd. 

Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser skrev (1 time siden):

 Eg skulle derfor forsøke ein rimligare løysing og kjøpte det eg trudde var ei fint brukt Husqvarna 55, som eg kjøpte nytt 15’’ sverd og kjeder til. Det viser seg at mest truleg er saga mykje brukt(utslitt), den går ikkje på tomgang - bortsett frå hvis eg holder den sideveis. Eg er blitt førespegla at den vil bli dyr å reparere - eg skrur ikkje sjølv.

 

Derfor vurderer eg no å kjøpe ei ny sag, ei som eg kan forvente å vere driftssikker og som har kraft til å handterer grovare skog. Eg har derfor sett på ei Husqvarna 550 gxp, då kan eg flytte over sverdet (som eg betalte blodpris for) eg kjøpte til 55’n.

 

Synspunkter? 

Det kan være noe så enkelt som bensin slangen som er dårlig når den bare går på tomgang når den ligger på siden, har ei gammel Husqvarna 45 kubikk på jobb som fikk samme symptom, den ble bra med ny slange. Bensin slangen er lett å bytte å koster lite. Jeg kjøpte også ei ny Husqverna 45 kubikk som vi bruker nå så har vi den gamle i reserve.

 

Men det er jo alltid kjekt med ny sag så hvorfor ikke kjøpe ei ny. Om du får liv i den andre saga så er det jo alltid kjekt å ha ei i reserve.

 

Hjemme bruker jeg ei eldre Jonsered 42 kubikk og ei nyere Husqverna 45 kubikk begge med 13 tommer sverd som brukes til det meste, Jonsered'en blir mest brukt av disse to.  Så har jeg ei eldre 65 kubikk Stihl på større trær, sistnevnte blir ikke brukt så veldig mye på grunn av vekta, men det er ei knall god sag. 

Link to comment
Share on other sites

Et allment tips: Ikke kjøp Stiga. Jeg fikk se en till 999 kr på black friday og tenkte det kunne være en bra reservesag til vedhogst. 

Det første treet gikk ganske bra (men diameter over 20 cm gikk sakte), men midtveis i tre nr 2 var det bråstopp. Det viste seg at bremsen lå så nærme eksosen at plasten hadde smeltet!

 

Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (39 minutter siden):

Det kan være noe så enkelt som bensin slangen som er dårlig når den bare går på tomgang når den ligger på siden, har ei gammel Husqvarna 45 kubikk på jobb som fikk samme symptom, den ble bra med ny slange. Bensin slangen er lett å bytte å koster lite. Jeg kjøpte også ei ny Husqverna 45 kubikk som vi bruker nå så har vi den gamle i reserve.

 

Men det er jo alltid kjekt med ny sag så hvorfor ikke kjøpe ei ny. Om du får liv i den andre saga så er det jo alltid kjekt å ha ei i reserve.

 

Hjemme bruker jeg ei eldre Jonsered 42 kubikk og ei nyere Husqverna 45 kubikk begge med 13 tommer sverd som brukes til det meste, Jonsered'en blir mest brukt av disse to.  Så har jeg ei eldre 65 kubikk Stihl på større trær, sistnevnte blir ikke brukt så veldig mye på grunn av vekta, men det er ei knall god sag. 

Eit verksted gjekk gjennom saga og justerte forgasseren, for å sjå om problemet kom seg. So det er dessverre neppe ein quickfix 🤢

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...