Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

Skjøt 4 dyr igår. Så store flokker tidlig på morgenen, men de dro avgårde i halv 5 tida og da var jeg for langt unna til at jeg kunne gjøre noe.

Ikveld er det meldt opplett og noe måne, så da får vi se om jeg får lurt en kalv eller noe. Kalvene er forøvrig ute og beiter sammen med resten, og det ble skutt en kalv igår med slaktevekt på 27 kg. I avisa ser jeg at folk advarer mot det ene og det andre, og leser at kalvene omtrent er nyfødte i disse dager. Skulle ikke tro at folk har studert hjort før.

 

Gleder meg til brunsten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sett slike trofeer fra flere land. Er ikke særlig overbevist om de har samme gen som våre norske hjorter...

 

Norsk hjort er vel i hovedsak beslektet med skotsk hjort; en eller annen hjorteforsker har/hadde en løs teori om at hjorten er kommet som tamdyr med vikingene. Ikke usannsynlig, skottene har farmet hjort siden 800tallet.

 

Kan ikke si at dette geviret var så veldig stort men kroppen må ha vært usedvanlig stor. Angående hjortens utbredelse så finnes der tegn etter hjort 8000år tilbake i Norge, det er litt før vikingene. Der er også en mengde jordfunn fra steinalderen.

Det siste jeg har lest angående slektskap er at der finnes en vestlig hjort og en noe annerledes østlig variant i Europa. Den vestlige er da i Norge, GB, Frankrike, Tyskland og i Skandinavia m.fl., mens den østlige finnes Ungarn, Romania og deromkring, Polen og Østerrike er jeg usikker på men mest sannsynlig østlig type.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvsagt stas med store gevirer, og enhver jegers drøm å felle et slikt dyr.

 

Poenget mitt er at det er svært sjelden de blir slik i vill tilstand uten menneskelig innblanding med fòrtilsetning eller manipulering av gevirvekst. Senest forrige uke jaktet jeg villsvin på eiendommen til et svensk gods. På låveveggen hang en rekke enorme gevirer fra hjortehegnet på eiendommen. Man kan godt påpeke at disse hjortene ikke er lette å felle, selv i et hegn. Og guiden fortalte at (de feite) jegerne kunne jakte i flere dager i hegnet før de lyktes med å felle sin store kronhjort. Hvis man måler dette opp mot naturlige hjortebestander er det vel ikke så mange norske jegere som feller et slikt gevir i løpet av hele jegerlivet.

 

Derfor er jeg ikke så veldig imponert av hvilken status disse unaturlige hjortegevirene har....

Link to comment
Share on other sites

Kalvene er forøvrig ute og beiter sammen med resten, og det ble skutt en kalv igår med slaktevekt på 27 kg. I avisa ser jeg at folk advarer mot det ene og det andre, og leser at kalvene omtrent er nyfødte i disse dager. Skulle ikke tro at folk har studert hjort før.

 

Kva ynskjer du å få fram med dette utsagnet..?

Generalisering rund eit viktig tema blir like feil uansett kva utgangspunkt ein har...

 

Etter mitt syn er det bra at det har vorte sett ekstra fokus på skyting av mordyr frå kalv. Enno er det for mange jegrar som ikkje tek nok hensyn til dette, og let egoisme gå føre hensyn til viltet dei jaktar på.

Det er ikkje noko nytt at lovverket har straffebestemmelsar mot inhuman jakt, ei heller at morlause kalvar har dårlege odds for overleving eller normal utvikling. Men med 10 dagar tidlegare jaktstart aukar sjansen for å påtreffa koller som har lagt kalvane frå seg, vidare kan desse døgna vera utslagsgjevande for kalven.

Det er difor heilt på sin plass å vera ekstra forsiktig i forhold til å skyta på vaksne koller.

Link to comment
Share on other sites

Du holder deg ikke til saken.

 

Du blander det å skyte mora fra kalven, mot det jeg skriver, som er hvor stor kalven er 1 september.

La meg si det med en gang. Jeg er ikke ute etter å skyte koller som har kalv, og la kalvene gå aleine, det har skjedd noen ganger, ved uhell, men jeg har vært heldig og klart å kneppe kalven etter en dag eller 2.

 

Men når garvede eksperter av noen hjortejegere skriver i lokalavisene, at man ikke bør skyte koller pga at kalven ligger mer eller mindre nyfødt inne i skogen 1 september, blir litt i tåka.

Merkelig nok skyter disse jegerene lett kolla 10 sept, for da er kalven stor nok til å ikke lenger ligge inne i skogen. Fælt så en kalv vokser på 10 dager. DET er poenget mitt.

Og når jeg da ser at kalvene som har blitt skutt her i området de siste 3 døgn, har slaktevekter opp mot 30 kg, så er de langt fra nyfødte, og de er faktisk så store at mor ikke lenger parkerer de i skogen. Igår var første dyret inn på marka på nabovaldet hvor jeg ser rett bort på, en kalv. Stor og fin. Kolla kom luntende etter, noen minutter seinere.

 

Men jeg har skutt kalv i oktober som har vært 10 kg på vekta. Men det hører til eksteme tilfeller og er ikke noe man bør ha i hugen hele høsten. Jeg ser ikke noe grunn til å være mer varmsom disse dagene nå, enn det man ellers burde være fra 10 sept og utover. Sunn fornuft bør alle ha. Og de som påstår at de aldri har skutt kolla fra kalven, de lyver.

 

Jeg skjøt i fjor en kalv, og lot kolla gå. Noen dager seinere er det ny jeger i området. Han ser et enslig dyr, studerer det i flere timer, (månskinn), det kommer flere dyr, bukk og kalv, og til slutt skyter han denne enslige kolla. Juret er fullt av melk. Så kommer spørsmålet, er dette en kolle som har en kalv liggende i skogen nå i oktober, eller er det mora til kalven som ble skutt fort 2 dager siden?

Dette er en situasjon alle kan komme borti. Siden det er vanskelig å gjenkjenne dyr i mørket, ble det holdt utkikk etter en enslig kalv resten av jakta. Den dukka aldri opp. Men tanken på å ha skutt kolla fra kalven kverna lenge i hodet på jegeren.

 

I år har jeg hittil skutt 5 dyr, skjøt seinest i dag tidlig. En eldre kolle, uten melk i juret, den gikk sammen med en mindre kolle, som jeg ville betegne som et skrapdyr. Jeg skulle i utgangspunktet ta begge, men den minste ville aldri stå. Så jeg tenkte at om jeg tar den store først, så stopper vesla opp og da kan jeg ta henne. Men kolla jeg skjøt, tok en løpetur på 30-40 meter, siden jeg skjøt den litt skrått og lavt. Så den lille stakk. Dette var kolle nr 4 som jeg har skutt i år, liten sak på 2.5 år. Fint å ta ut de "eldre" kollene ved å skyte 2.5 åringer som ikke har kalv. De er små pga fjorårets harde vinter, og klarer ikke ta igjen det de har tapt på det. Tipper vekta stopper på 40 tallet.

 

Kollene som har kalv, er mye større, så om man har jakta i noen år, og samtidig er litt ute og kikker på hjort utenom jakta, så kan man lære seg litt av hvert. Flere burde gjøre det, og ikke bare tenke skyting og kjøtt.

 

Dette ble en lang avhandling, beklager det, men jeg tror jeg fikk frem poenget mitt. Hvis ikke, er jeg klar for mer diskusjon. Jeg har hele dagen :)

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke gjøre kalver morløse første året, flere grunner til det. Kanskje mest at en morløs kalv blir lavest på rang i en flokk og blir ofte hundset og jaget av andre dyr. Som nevnt over her så hender det at koller med egen kalv også "adopterer" mørløse kalver, det kan ihvertfall se slik ut. En annen ting er at morløse misser muligheten til å lære mer av sin mor.

 

Angående dette med at kalvene blir liggende usynlige for jegerne har alltid vært et problem men det kan se ut som om det gjelder seint fødte kalver i hovedsak og tidlig i jakta. Problemet avtar utover høsten, derfor synes jeg at man skal være veldig forsiktig med å skyte koller tidlig. Det er ingen hyggelig opplevelse å finne at kolla man har skutt er full av melk, og jakt skal vel være hyggelige opplevelser.

Med trening ser man lett hvilke koller som er 1,5år særlig hvis de er sammen med andre definerbare dyr. En enslig kolle er vanskelig å bedømme for mange, kort spisst hode, "tutræv" med tydelig knekk i hofta og nesten spiss bakerst er noen tegn.

 

Så min oppfordring er å la kollene gå i fred enda et par uker, det haster vel ikke så fælt med jakttid fram til Jul? Skyt bukkene nå mens de er flotte og feite, fra midten av okt. skrantes de veldig og uti nov. er kjøttet på litt større bukker helt utarmet og ikke særlig egnet som menneskemat. Bare fiber med lite smak og saft.

Link to comment
Share on other sites

Startet årets jakt som vanlig med smygjakt i dårlig tru då det kun var et par store koller på innmark om natta. Fant fort ut kvifor når det er så mykje mat i skogen endå. Støkte ut fleire flokker, deriblant en trio med spissbukker. Et par koller med kalv og en liten bukk. Etter kvart som tida gjekk fekk eg endeleg ein sjanse der eg såg hjorten før den var klar over meg. Felte ein bukkekalv på 26 kg.

 

Dagen etterpå, altså i går, var det smygjakt i nytt terreng. Såg mykje spor og ferske perler, god vind og elvar så rann gjorde det ypperlig for å komme inn på hjorten. I det eg gjekk og tenkte på dette såg eg plutselig ein hjorterygg berre 10 meter foran meg. Hjorten gjekk og beita bak ei rotvelte for dei som veit kva det er. Hodet på hjorten såg eg ikkje sidan den gjekk og beita, og måtte dermed avvente for å sjå om det var ei kolle som kunne ha kalv. I det eg tok av sikringa på våpenet hiver hjorten hodet opp og stirrer meg i mot. Eg blei litt forfjamsa då eg såg det var ein tregreinar. Nok til at den heiv seg rundt og forsvant oppover i tette skogen. Artig opplevelse!

Link to comment
Share on other sites

Angående det med å skyte kolle, så var en kamerat av meg litt uheldig. Han sa at han så på kolla i 20 minutter før han skjøt, ingen kalv på bøen. Kolla hadde melk i jura, slik er selvsagt trist. Spørsmålet er jo om kalven har vært parkert i skogen, eller om kalven er blitt skutt. Sistnevnte er vel kanskje litt usannsynlig så tidlig i jakta.

 

Utrolig herlig å endelig komme ut i skogen igjen. Synd det har vært så forbaska dårlig vær, men det falt et dyr i går.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Detta var litt av en rusk ja. Skulle hatt slike i norge også. Det hadde vært noe det !

 

Er vi ikke Norge nå da... :forvirra:

 

Tengte på bildet av den danske som ble vist :?

Og hvorfor detta inlegget har dukka opp her vet jeg ikke. Orginalen står mye lenger opp i tråden. Ref "Vovobrage."

Link to comment
Share on other sites

Angående det med å skyte kolle, så var en kamerat av meg litt uheldig. Han sa at han så på kolla i 20 minutter før han skjøt, ingen kalv på bøen. Kolla hadde melk i jura, slik er selvsagt trist. Spørsmålet er jo om kalven har vært parkert i skogen, eller om kalven er blitt skutt. Sistnevnte er vel kanskje litt usannsynlig så tidlig i jakta.

 

Utrolig herlig å endelig komme ut i skogen igjen. Synd det har vært så forbaska dårlig vær, men det falt et dyr i går.

Ikke godt å si. Men gå tilbake på den plassen der Kollen ble skutt, kalver kjem nesten alltid tilbake der moren forsvant.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen i storm er ikke stor. Holder på med andre ting enn jakt da.

Regn og litt vind er fint smygjaktvær. Dyra står ikke så eksponert for været, så du må gjerne ta turen inn i grankjemmer/plantefelt. Ellers kan de godt være i tett lauvskog og.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med hjortejakt i dritvær?

Er meldt storm og mye nedbør her i trøndelag fremover.

....................................

 

Storm og nedbør er det beste været en kan ønske seg på hjortejakt. Den tar alle lyder og lukt- og hjorten ser ikke bevegelsene dine. Mitt ynglingsvær på stilljakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hva man ser på som "hjortejakt". Jakt på bøen er ikke optimalt, etter min erfaring. Da trives hjorten bedre inni skogen. Under smygjakt, så vil dette kunne være en fordel siden som sagt tidligere så blir sansene til hjorten "dårligere. Dette på grunn av at det er mer bråk i skogen, men dette kan jo selvsagt gå begge veier. Det å trakke i vått terreng er ikke optimalt, siden dette også støyer.

Link to comment
Share on other sites

Moderat regn og vind er flott hjortejaktvær, før mye vær er neppe så bra både for optikken vår og det er ganske ubehaglig. Jeg vil nok heller sitte i ro plasser som man har litt utsyn helst høyt. Stilljakt kan nok være artig for de uerfarne men man setter lukt i terrenget og dyrene skyr det etterhvert og de blir váre. Hvis man heller går der dyrene normalt ikke går og sitter slik at man ser mest mulig terreng kan man jakte morgen og kveld hver dag hele jakta samme plass. Om dyr man ønsker å skyte dukker opp på for langt hold får man heller smyge inn på dem.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med møkkavær er at hjorten står inni eit kjepphelvette av eit plantefelt .

Umulig å snike seg innpå, og fem meter med sikt .

Men vist dere er flere , så er drivjakt en mulighet .

Når det etter en lang periode med møkkavær , blir opplett og fint vær ,er det mange dyr som trekker ut får å beite .

Er litt usikker på om hjorten bryr seg så mye om regn nå når det er så varmt og tidlig på høsten ?

Link to comment
Share on other sites

Starter 10. i vårt vald, ja. Mener nabovaldet starter den 10. også. Ikke jakttidsrammen som har begrenset uttaket her, så da lar vi ting være som det er. Mange begynner faktisk ikke før i oktober. Hva trenger vi 10 ekstra dager for da?

 

Samtlige jeg har snakket med er soleklart enig i vårt vedtak i styret.

 

Begynner å kjenne kriblinga nå. Skal ordne en god post i morgen. Sjekke treffpunkt på riflene lørdag og pusse optikk på søndag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å koke bastgevir? :lol:

 

 

Vi i innlandet har da lange jakttradisjoner å ivareta! Som brustfredning fra 29 sept til 15okt. 8)

 

Nå vet ikke jeg hvilke kunnskaper hjortefot har om den norske hjorten, hvis han mener det han skriver så må den være begrenset :shock:

 

Her et bilde som er tatt på Vestlandet, ytre strøk 8.aug 2004, geviret er ikke bare feid den er allerede svart. Dette er rett nok en skikkelig voksen bukk.

 

http://www.fotonatura.no/Hjort/slides/2 ... 5_377.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Skyt ikke kolla fra kalven! Bra utspill fra Tormod Meisingset i Fylkeskommunen M&R!

http://ut.no/artikkel/1.8314051" target="_blank

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more ... /1.8314051" target="_blank

 

Jeg hadde en lang prat med Stensås i DN om denne problematikken i fjor engang, det virket faktisk som om han forstod det. Men da de nye jakttidene ble presentert skrev DN at de var blitt gjordt oppmerksom på nevnte problematikk, men at slike jaktetiske ting var det Mattilsynet og Politiet som måtte ta seg av. ANSVARSFRASKRIVELSE.

 

For snart 20år siden foreslo jeg at man måtte få bukkejakt på hjort fra 1.sept. og at man kunne skyte "midt i flokken" fra f.eks. 25.sept som for rådyr. For rundt 100år siden hadde man lignende regler med ulik jaktstart for bukk og kolle, dengang hadde man åpenbart vettuge folk i forvaltningen for kalv var fredet hele året. Å skyte kalv ble først lovlig i 1963-64, først kun etter søknad til viltnemda.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei 3 timers økt for å lage en "meget oppegående" post, som Kjellen Bigset ville sagt det.

Har en treestand like i nærheten fra før, men den dekker bare en overgang/trakk over elva. Det er en annen overgang som er mye brukt litt lenger ned. Nå har jeg fått en treestand 7-8 m oppi ei furu. Rydda litt med motorsag (ikke mer enn at sikten er god. Hjorten må fortsatt føle det bekvemt å trekke der). Nyposten de to mest brukte overgangene. 30 m til den ene og 50 m til den andre. Mye sus fra elva gjør at jeg må bruke øynene flittig. Får ikke noe gratis fra ørene. Skal dekke overgangene med viltkamera nå, slik at jeg får et inntrykk at når de krysser. Posten er også genial under jag. Fornøyd nå. Ikke noe som er verre enn å sitte på en plass og gruble på om man egentlig burde sittet en annen plass.

Link to comment
Share on other sites

"Ikke noe som er verre enn å sitte på en plass og gruble på om man egentlig burde sittet en annen plass."

 

Enig, en gang så tenkte jeg dette - og flyttet på meg. Halvveis på den 200 meter lange turen til post nummer to, kom en bukk springende rett mot meg - som jeg hadde fått i rett i fanget på den originale posten...

Link to comment
Share on other sites

Jakthytta mi står på en naturlig "topp" i terrengert, og jeg har utsyn 360 grader så langt øyet kan se.

Ingen hjort passerer forbi uten at jeg ser den, men mindre den bedriver lav åling 1 km unna.

Jeg er aldri i tvil om jeg er på rett sted. Det hender at jeg må ut av hytta for å kunne stille innpå, pga en vei som deler valdet i 2, men det er sjelden.

 

Etter 16 år i terrenget ble hytta plassert der etter observasjoner gjort tidligere år. Gull post.

 

Tok et dyr derfra kl 21 i går. Nabovaldet åpna ild, og noen øyeblikk seinere kommer det dyr i full gass forbi hytta. Fikk satt en stopper for ferden da dyret stoppet opp ved noen bjørketrær 320 meter unna. Perfekt skudd i bog, 140 grs Accubond la den ned etter noen få meter.

 

Sleit litt med å finne igjen dyret etter at jeg hadde vomma det ut og henta ATV, men det gikk bra til slutt. Blir fort mørkt nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...