Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

Da har ting begynnt å normalisere seg, med 324 dyr på innmark. Håper endel fleire trekker unna.

 

No reiser endel på sommerferie og kjem heimatt til Oktober.

 

Skal være ei telling til.

Håper på kvotefri kalvejakt til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ser ut til at det ble rekordtelling med 949 dyr . Tidligere rekord var 2 tellinga fra 2011 var på 936 dyr

 

Hundeidvik 324

Sørestranda 89

Straumsdalen 20

Vikedalen 36

Sentrum 41

Søvikdal 209

Ramstaddal 108

Velledalen 122

 

Totalt 949 dyr

 

Det blir spennende og se den siste tellinga.

Link to comment
Share on other sites

Gode tellinger på sørsiden i Rauma. Snakket med en ute der igår. Han kunne fortelle om rekordtelling for Vågstranda/Hjelvika, 132 dyr. Alle tellingene var gode og han jeg snakket med kunne fortelle om jevn trafikk på jordene sine. Gledelig at han også fremhevet at mange av dyra så ut til å ha god vekt.

Link to comment
Share on other sites

hei, var akkuratt ute og kjørte for og se etter hjort såg 7 stykk på en times kjøring, begyner og bli ganske lei av at det er så lite hjort, på terrenget kans har vi skutt 2 hjorta på 50år er bare streif dyr, eller dyr som bare bruker terrenget som sommerbeite, og er veldig lite hjort rundt om i resten av kommunen, min teori er att det blir skutt for mange voksne koller og bukker (over 8takker). men føler liksom at alle de voksne bare ler og ikke tenker så mye over det når jeg prøver og forklare att detta kommer til og ende med "tragedie" for hjortejakta i Nore og Uvdal. hva skal jeg prøve og få gjort for att hjortestamma skall komme seg opp på ett nivå som det går ann og ha ett normalt uttak av? hilsen fortvilet seksten åring :cry:

Link to comment
Share on other sites

Burde vært mer dyr i ditt område, helt klart. Du sier det er hjort der om sommeren som forsvinner om høsten. Det kan komme av for stor avskyting av voksne bukker. Dyra trekker da til områder med store bukker når brunsten nærmer seg. Nå når jakta kommer til å starte 1. sept. tipper jeg du vil se flere dyr. Men det blir ikke bedre før dere sparer på hanndyra (og voksne koller), tror jeg. Hadde samme problemet i mitt terreng i flere år. Dette er høgtliggende terreng i nord østerdalen (700-900m. oh.) Etter at det ble restriksjoner på voksne bukker, klarte vi å bygge opp en stamme som holder seg i terrenget helt til november. Ser nå mye hjort. untatt om vinteren og skyter hvert år.

Link to comment
Share on other sites

hei, var akkuratt ute og kjørte for og se etter hjort såg 7 stykk på en times kjøring, begyner og bli ganske lei av at det er så lite hjort

 

Hei på du gvammsingen. Jeg trur ikke det er så lite hjort men som du sier så er de vanskelige å finne. Jeg bor litt lengre ned i dalen men kjenner flere som jakter i Uvdal, faktisk skøyt stebroren min den første hjorten i Uvdal på lange tider for ca.15 år siden. Jeg veit ikke åssen du/dere jakter men jeg kjenner igjen problemet ditt, der jeg jakter elg har vi nå nesten like mye hjort som elg på viltkamera men under elgjakta ser vi kanskje 2-3 hjort tilsammen. Du trenger nok ikke bekymre deg for mye for hjortestammen kommer til å øke endel i årene fremover tror jeg. Det er strengt tatt ikke så mange hjort som blir skutt der oppe, har ikke noe tall men skal jeg tippe så vil jeg tru ca. 20 i året? Og storbukk er det svært sjelden jeg hører om som blir skutt? Men det er klart at for hver hind som blir skutt så er det 2-3 dyr mindre neste år....

 

Skjønner hva du mener med de (godt)voksne som som ikke bryr seg om å spare dyr, har vært med og jakta litt der oppe og husker godt ett par av de eldre kara i blå fjøs dress som kun var med for å få mest mulig kjøtt i fryseren :lol:

Link to comment
Share on other sites

38 hjort på tellinga her i går kveld. Kunne vært enda høyere hvis det ikke ble tett snø drev på slutten med ca. 2 m. sikt. Litt mindre enn i fjor. I tillegg 15 elg og 4 rådyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der jeg har booka hjortejakt til høsten er det mer hjort enn man i de våteste jaktdrømmene kan forestille seg. Det er et område hvor rettighetshaveren kjører knallhard avskytingspolitikk.

 

Gleder meg som en liten drittunge på julaften. :lol:

 

Trodde du hadde et bra område heime med deg?

Link to comment
Share on other sites

hjortefot:

 

Ut fra beskrivelsen din går eg ut ifrå at du snakker om Skotland? I såfall vil eg tørre påsta at det er lettare å holde ein strengare og kontrollert avskyting i eit område uten så mykje som ein buske å gøyme seg i. Der er kvotene basert på presis og rein fakta og ikkje synsing som har blitt mykje av i dei norske skoger...

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i et terreng som har vært blant de beste, og skal også jakte her hjemme i høst. Vi har ikke skutt voksen bukk her siden 2008, og vi har de siste årene registrert flere storkarer, deriblant en skikkelig gigant, så jeg vil tro at brølinga vil ta helt av her hjemme også.

 

 

Helt riktig, jeg skal til Skottland!

Det har alltid vært en drøm å jakte i Skottland, det å få oppleve det skotske høylandet som formelig koker av hjort ligger høyt på ønskelista mi. Nå blir drømmen realitet i månedskiftet sept/okt. Dette blir jakt på returbukker, i Skottland rekker hjorten å bli returbukker.

 

Jeg vil tro at jeg lærer mye av en slik tur..

 

 

Området vi skal jakte i er omtalt i siste Årbok fra JEGER. Et skikkelig flott område.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kammerfolket erfaring med desse countourkamera som er på markedet?

Jaktar i eit terreng der vi praktiserer å ikkje skyte kolle med kalv, og får derfor mange fine sjansar til å filme dyr på post og ellers i drivet. Har nokre filmar som er filma med mobil, men kvaliteten blir jo deretter når ein må følge med om det kjem ein stut diltande etter :)

Link to comment
Share on other sites

Åker sådd og rulla. Et hjørne ble brukt til formargkål. Resten Spire 10 pluss.

Skal bli kjekt å sitte ved kjøkkenbordet og se om hjort og rådyr finner det interessant.

Blir neppe skutt mye dyr her. Mest for å forskjønne området med ny eng samt gi dyra noe å ete. :D

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder fra mai 2012. Plukket ut noen som viser hvor langt ulike bukker har kommet i gevirdannelse. Har tre kamera som skal avdekke vårtrekk. På denne plassen hadde jeg bilde av ca 100 dyr. Ca. 75 av dyra gikk mot kamera, i den retningen som vi vet vårtrekket går.

vilt_080512.jpg

 

vilt_120512.jpg

 

vilt_120512_2.jpg

 

vilt_140512.jpg

 

vilt_210512.jpg

 

vilt_230512.jpg

Link to comment
Share on other sites

En bukk mindre i valdet. Funnet død nå i februar. Sikkert ligget en stund. 13/14-takker. Dette er ikke unormalt, spesielt når vinteren er hard. Det har den ikke vært i år. Andre årsaker kan være at den er skadd i kamp med annen bukk. Tredje årsak kan være påkjørsel.

0013.jpg

 

0011.jpg

 

 

Har nye opplysninger om bukken. Skutt under brunsten i oktober. Jeger har mye dyr og bukkejaging på innmarka foran seg. Denne kommer langs kanten. Kommer fint opp foran jeger, som slipper skuddet. Bukken går ned. Spretter opp igjen uten at jeger får inn noe nytt skudd.

 

Ettersøk: Bikkja følger et spor. Stopper opp og blir tatt med tilbake. Nytt søk tar i motsatt retning. De finner en bloddråpe. Etter mye att og fram blir søket avsluttet og dyret friskmeldt...............

 

Dyret ble funnet noen hundre meter fra skuddsted. Vet ikke hvor nærme hunden kom før søket ble stoppet. Hunden gikk visst mye på overvær, og med mange dyr i området ble det dårlig resultat. Kan det være at bikkja blir brukt på vanlig jakt også?

 

Kula ble funnet på dyret. Vet ikke kaliber eller kuleprodusent. Ei heller treffpunkt.

 

Trist at en slik ressurs ble reve- og kråkemat pga. uheldige omstendigheter og "moderat" hundearbeid.

Link to comment
Share on other sites

Ekvipasjen har ingen bemyndigelse til å friskmelde noe som helst :!:

 

"Den som under jakt eller forsøk på felling skadeskyter storvilt eller kongeørn, plikter å gjøre det en kan for å avlive dyret snarest mulig. Vedkommende plikter å forvisse seg om påskutt dyr er truffet eller ikke. Jegeren og jaktlaget som har skadeskutt storvilt, skal ikke oppta jakt eller påskyte nye dyr mens ettersøk pågår. Innen valdets grenser skal ettersøk om nødvendig pågå ut dagen etter skadeskytingen. På annet vald opphører retten til ettersøk og felling ved utgangen av den dag skadeskutt storvilt kom inn på valdet, jf. lov av 29. mai 1981 nr. 38 om viltet § 34."

 

"Dersom pliktig ettersøk første dag er uten resultat, skal jeger eller jaktlag uten opphold underrette jaktrettshaver og kommunen eller nærmeste politimyndighet om de faktiske forhold. Jeger og jaktlag som har deltatt ved skadeskytingen av viltet, skal uten godtgjørelse bistå viltmyndighet eller politi i det videre ettersøk."

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 08.html#28

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til denne. I praksis blir den nok ikke fulgt opp i alle tilfeller, ser det ut til.

 

...da er det gjerne litt lettvint å konkludere med et "moderat ettersøksarbeide", dersom det er slik at jaktleder ikke har gjort sin plikt?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg lekt "Sherloch Holmes" en hel vår, og kunnet være så bastant i mine konklusjoner, så hadde jeg gått videre med saken til onkel blå. Men kanskje med ett litt annet utgangspunkt.

 

Istedet for å "henge ut" en ettersøksekvipasje på nett, så ville jeg heller bedt onkel blå se på dugeligheten til jaktleder, som er den eneste som har syndet her. Samme hvilken vei en vrir og vender dette - det burde faktisk fått konsekvenser for årets jakt. Hele historien vitner om en total manko på jaktledelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, uavhengig av hva du sier, at hunden gjorde en moderat jobb, tatt i betraktning at dyret ble funnet innenfor "moa" av påskutt sted.

 

Hva angår jaktleder i det aktuelle området, er det nok på sin plass å konferer fakta med han. Det er jeg enig i.

 

Sherlock Holmes er å ta i. Jeg slo av en prat med jeger på oppskyting i går kveld. Rent tilfeldig at dette kom for mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor misforståelse blandt folk flest, da de tror at en ekvipasje kan friskmelde. En ekvipasje har ikke en slik myndighet. En ekvipasje er kun ansvarlig ovenfor "Jaktleder", og ingen andre. "Jaktleder" er så i neste omgang pliktig å ivareta resten. Gjør han ikke det, så er han den eneste som skal svare for "feil", både på vegne av ekvipasje, og jeger.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jaktfeltet driter i dette. Heller anså det hele som over. Ved at ettersøksjeger friskmelder dyret har jeger muligens fått inntrykk av at det ikke er mer å gjøre. Rutinesvikt. Manglende kunnskap. Kall det hva du vil.

 

Det positive i det hele er at det her viser at rutiner ikke er slik de burde være. Kommer til å ta det i viltnemda. Skjerpe rutinene over for ettersøksringen og alle involverte aktører, inklusive jegere/jaktlag.

 

Ser for meg å få laget et lite infoskriv som ettersøksringen og jegere får. Kortfattet og forståelig skal det komme fram hva som skal gjøres i hvert enkelt tilfelle.

 

Synd for dyret som ikke ble funnet. Kanskje det kommer noe positivt ut av det likevel.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hadde jegeren visst kor mykje oppstyr ein slik episode hadde laga på forumet, hadde han truleg halde munn. Synes det er heilt feil at fleire her inntek ei slags dommarrolle og deler ut konsekvenser i øst og vest.

 

Av og til finn ein ikkje viltet sjølv med hund. Det veit alle som har jakta ein del.

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...