Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Satte meg ned med kikkerten sent i gårkveld. Kveldssola stod høyt i lia, der fjellbjørka går over i snaufjell.

Såg med en gang to dyr som beitet. Byttet om til stativkikkerten med stor forstørrelse og fikk

snart øye på to dyr til. Alle fire var relativt unge dyr. 50 m nedom gikk det er par-tre sauer.

Hjorten orket ikke mer av bjellerangel og trakk etter hvert opp over et skar. Den siste hjorten stilte seg i siluett

mot himmelen og kikka utover.

Det var et utrolig flott syn!

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går med 7mm-08rem/Pappa :D Var mange flotte synn vi fikk se :) Så 3 Hjorter :winke1:

 

Her er 2 av Hjortene. En 10 tagger og en som har mistet det enne horne men har halve i gjen :smile:

 

Her er det potensiale til noe gromt til høsten. Hvor er vi i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Har bare ett ute nå. Fikk det opp på en bra plass for noen få dager siden. Skal sette opp et kamera på en annen god plass, men må få tida til å komme meg dit. Er litt å gå. Ett kamera skal brukes rundt innmarka for å sjekke rådyrbukken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I oktober 2010 var det snakk om hjortebukken til Knut Miland som sto som norges største i flere år, ligger idag som nr 3. Idag på min runde i skogen for å sjekk noen av viltkamera kom jeg forbi hytta til Knut å han satt ute på trappa, jeg gikk bort å slo av en prat å jammen fikk jeg kommet meg inn å tatt noen bilder av rekord geviret. 21 tagger :D

 

20g79.jpg

 

2drryns.jpg

 

349f32c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har i dag kjørt langs E39 fra Bergens omr til Nordmøre. Sett Vannvittig mye hjort, mest fjordyr, men også noen bukker. Siste tallet eg husker er 40, slutta å telle etter det. Vil tippe en ca 60-70 stk. Den eine holdt på å ta sine siste skritt foran bilen, mm tok til vet å hoppa vekk rett før eg dundra i den. Ikke lett å stoppe når man kjem i 80 rundt en sving og hjorten står 50 m foran...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er hjorten redd husdyr/beitedyr?. Nei. Har kikret mye over fjorden etter hjort siden før påske

På det meste 18 dyr i 1 flokk og 21 dyr på ett område 400x400meter. En kamerat har 20+ storfe på beite, i går kom flokken frem dit jeg har sett mest hjort. Kikra i sted 4 hjorter rett ved ei stor ammeku nærmeste kalven bare 3-4 meter unna :smile:8)

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Bugsen, storfe er greit ser ut som hjorten synest det går fint.

 

Sau eller geit er ikke så greit....

Hørt fleire som seier det, men ser ofte hjort som går ilag med sauer..Av og til kver for seg i flokkar men av og til ilag og!

Kan det være det varierer fra plass til plass?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...