Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

Sjølv om vi per dags dato er eit godt stykke unna 10. september, er vi likevel godt i gang med det nye året som minner meg om at vi nærmer oss dag for dag. Nokre av dykk har kanskje brukt deler av tida til å sørge for at dyra har det bra gjennom fòring på dei mest snørike dagane, mens andre har allereie ferdig-skissert den kommende jakthytta som skal settast opp til sommaren. Andre har kanskje ikkje brukt tid på å tenke på årets sesong i det heile tatt.

 

Vi er forskjellige alle mann, men ein ting har vi felles; når startskuddet går er vi like ivrige etter å komme oss ut når muligheten byr seg for å ta del i opplevinga av å ferdes i den fantastiske naturen Norge har å by på. Spenninga er minst like stor som den var i fjor, og året før. Det er noke som driv oss ut uten at vi alltid klarer å sette ord på kva det er. Naturopplevinga, spenninga, mestringsfølelsen, viltsmaken fra panna, eller ein kombinasjon av alt.

 

Sjølv om startskuddet er 10. sept (eller er den 01.sept?) så håper eg at vi kan starte å dele tanker om årets sesong allereie i dag. Stikkord som kan vri hjernen litt: Bilder fra fjoråret, nye terreng på gang, vinteren til no, observasjoner til no, slaktevekter fra i fjor, synspunter på den nye sesongen osv...

 

Så håper eg som trådstarter at vi alle kan jobbe for å ha ein ryddig og god tråd der vi blant anna lar være å henge ut andre på ein negativ måte.

 

Snurr film! :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenkte å delta på opplæringsjakt gjennom bjf.no i år... Har aldri jaktet hjort før og gleder meg stort til å få sjansen i år... Ellers blir det også første bukkejakt for meg 10 aug. som blir første jaktdag etter hårvilt i min livshistorie, så høsten for meg i år ser jeg frem til med spenning, glede, (angst) og lykkerus!!! :):D

Link to comment
Share on other sites

var på møte i går angående hjortestamma her i terrenget og viss areal per hjort vert sett ned til 450 daa per hjort vil det seie at vi skal felle 44 hjorter på vårt terreng :o vi som jakter på dette område blei i går enige om og opprettholde "gamle" kvoten på 33 dyr og heller se bestanden litt ann etter det :D i år vart det felt 30 dyr :)

 

Gjennomsnittsvekta på 1,5 års kolle låg på 49,5 kg

Piggar rundt 53 kg

2,5 åring bukk og oppover låg på rundt 85 kg (høgaste 130-140 kg minste 56 kg) Kun 1 bukk over 100 kg trass i at det blei felt 3. 12-tagger 1. 11-tagger og 1. 14-15 tagger av ein kvote på 8 bukker..

 

Kalv var på 25,5 kg gjennomsnitt

2,5 åring kolle og oppover husker eg ikkje..

 

Men slaktevektene hadde gått oppover i gjennomsnitt dei siste 3 åra, men langt i fra samme gjennomsnitt som rundt 2005.. Rundt 5-6 kg lavere!

 

Ser framover til neste års sesong. Har eit lite håp om at det skal satses meir på hjortejakt oppover mot fjellet og det er dette som virkelig er hjortejakt. Bratte lier nesten uframkommelig terreng da liker eg meg best :D Hjortejakt skal av og til være eit slit. Det du får igjen for slite er mykje god mat, flott utsikt, opplevelser både sosialt og i naturen.. Frustrasjon og ikkje minst gleden over og lykkes!! sist men ikkje minst kansje litt strammare frontparti :wink:

Link to comment
Share on other sites

En bukk mindre i valdet. Funnet død nå i februar. Sikkert ligget en stund. 13/14-takker. Dette er ikke unormalt, spesielt når vinteren er hard. Det har den ikke vært i år. Andre årsaker kan være at den er skadd i kamp med annen bukk. Tredje årsak kan være påkjørsel.

0013.jpg

 

0011.jpg

Link to comment
Share on other sites

En bukk mindre i valdet. Funnet død nå i februar. Sikkert ligget en stund. 13/14-takker. Dette er ikke unormalt, spesielt når vinteren er hard. Det har den ikke vært i år. Andre årsaker kan være at den er skadd i kamp med annen bukk. Tredje årsak kan være påkjørsel.

]

 

Det såg jo ut som ein fin bukk!Du som har greie på det, kor gammal trur du den er?

Link to comment
Share on other sites

2012 blir nok et bunnår når det gjelder hjortejakt for min del, jakter på flere forskjellige plasser ( averøy,tusna,frei og fursetfjell) og en ting er klnkende klart, hjorten er for hardt beskattet hadde det vært opp til meg så hadde hjorten vært freda i år! Hvis ikke kvotene blir kraftig redusert noen år ender vi opp som revejegere alle hjortejegerne,Nei i år blir det reinsjakt for første gang og grågåsa kan bare glede seg til at den nye sx3 hagla skal gi lyd fra seg...

Link to comment
Share on other sites

Smyg fordrer andre tekstilegenskaper enn postering. Men, som et kompromiss finnes ulike dresser. Event. kan god gammeldags vadmel og ull gjøre nytten.

 

Jeg kjøpte en Sastadress hos ABC. Er godt fornøyd med dressens utseende. Gore-tex gjør at den takler dårlig vær. Men, den er ikke helt lydløs. Som smygdress er den middels. Men, som kompromiss funker den.

 

http://www.abcfritid.no/produkt/sasta-mehto-camo-sett

Link to comment
Share on other sites

Bukser/ jakker som Norrøna Finnskogen og Forelhogna bråker for mye til smygjakt, så kan du teste ut i butikken hvor mye lyd disse lager, og i alle fall ikke gå til anskaffelse av disse eller noe som bråker mer.

 

Selv har jeg god erfaring med Chevalier Outland Action. Buksa er lett, "lun", har veldig god bevegelighet, har lite polstringer som blokkerer for pusteegenskapene, og ikke minst er den støysvak. Greit å ha en allround bukse til hjortejakt hvor du bare kan plumpe ned på en våt tue, uten at det trekker gjennom plagget. Buksa puster også tilfredsstillende, og det skriver en kar hvor svetten siler bare han tenker på å bevege seg.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/jaktklaer ... se-1055898

 

 

Denne er mer lydløs enn de 2 jeg har nevnt ovenfor. Ser at årets modell har fått noe som ligner på forsterkninger over knærne, noe som muligens vil føre til mer bråk igjen...så det får du event sjekke ut selv hvis det skulle være interesant.

 

Jeg har valgt den løsningen at jeg bruker Chevalier Outland Action på hjortejakt, og ellers bruker jeg Norrøna Dovre til friluftsaktiviteter med variabel fuktighet. Hvis ikke disse to er dugende, været er for varmt og tørt, blir det en lett skibukse ala swix.

 

Ovennevnte vurdering er av nokså "top of the line" produkter. Det er viktig å huske på at en ikke trenger disse plaggene for å drive smygjakt eller annen jakt, det være seg på hjort eller annet. Det gikk vel over 10 år fra jeg begynte å smygjakte hjort til jeg tok meg råd til disse investeringene. Tidligere brukte jeg andre mer kreative løsninger, som flere lag med "vanlig" (ikke regntette) plagg osv, hvor det ikke var så farlig at jeg ble våt innover mot skinnet, bare jeg holdt varmen til jaktturen var over. Funket det også. Alt er en prioritering. Økonomi handler om å prioritere på best mulig måte.

 

Just my five cent...

Link to comment
Share on other sites

.........."Å skyte ei kolle fra en kalv kan være et brudd på dyrevelferdslovens forbud mot å hensette dyr i hjelpeløs tilstand. Forbudet håndheves av Mattilsynet og politiet."

 

Interessant!

 

Jeg tror mange har en slapp holdning til overnevnte problemstilling. De føler de må gjøre som forvaltningen sier, og det er å ta ut mye mer hjort. Og da kan man tillate seg å lempe på "uskrevne regler". Som plutselig har blitt skrevne.

 

Interessant!

Link to comment
Share on other sites

For valdet vårt synes vi det er heilt greit med jakt fra 01 sept. Jakt på kolle og kalv blir uansett uaktuelt før seinare ut i måneden. Fokuset fra 01. sept og dei to første månedane blir nok ungdyr. Da slepper vi å risikere uheldige situasjoner som tidligare beskreve. Vi kjem vel til å åpne for å skyte bukk også, men det har vi ikkje tatt stilling til enda. Bukken holder gjerne kollene igjen i området fram mot brunsttida.

 

Blir uansett spennande med den nye endringa :)

Link to comment
Share on other sites

I valdet vårt har vi praktisert et par år å skyte kalv før kolla så da vil det være mindre interesant med for små kalver, men systemet forutsetter en viss grad av tillit, og det er vanskelig å kontrollere om det blir skutt rett kolle, men på slutten av jakta er det lettere å se om ei kolle er uten kalv.Antall hjort har blitt betydelig redusert her i vårt vald siste åra, så kansje kalvane burte få leva og heller felle fleire ungdyr og ungbukk, siste jaktuka ifjor så jeg nesten bare bukker men kvoten var oppbrukt.

Jeg håper vi kan stabilisere stammen på det nivået vi har nå!! Noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er positivt med jakt fra 1. september. Vi får bedre tid til å ta ut dyr, og 1. september er ikke alt for tidlig synes jeg. Vi praktiserer selvsagt det med å skyte kalven før kolla. Det ser også ut at det er fullmåne 31. august, så dette blir en skummel kveld for dyrene. Har gledet meg siden 23. desember. (:

Link to comment
Share on other sites

http://www.nationen.no/2012/03/07/landl ... t/7292202/

 

NOAH anmelder DN for den fremskyndete jaktstarten på hjort. Kan bare ikke gjøre annet enn å le. I følge NOAH må jo hjortekalvene vokse noe enormt i løpet av 10 dager siden de tydeligvis er nyfødte 1. september :shock::lol: Den hjorten som NOAH sikter til lever ikke der hvor jeg jakter. Hos oss blir kalvene født i månedskifte mai-juni...

Link to comment
Share on other sites

Eg gleda meg i alle fall til å starte jakta den 1.sept, med dei fordelane det fører med seg.

Eg er kanskje naiv, men eg trur at eg sjølv skal klare å holde igjen dersom eg er redd for at det er kolle med "ikkje-følgande" kalv eg har foran meg.

Eg trur ikkje at eg er nokon særleg mykje betre jeger enn alle andre, so defor trur eg at dei fleste andre jegerar og meistrar det same. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok problemet vil være like lite eller like stort som før. Har liten tro på at 10 dager forskjell vi gi noen store utslag. 10 dager er jo mye mindre en variasjonen i fødetidspunktet til de forskjellige kollene. Men det kan jo hende jeg tar feil, det vil tiden vise ;) Uansett, poenget er at det blir helt feil å kalle en kalv nyfødt 1. september.

Link to comment
Share on other sites

Einig i at utvidinga ikkje er like nødvendig no som den var for nokre år sida. Men hvis ein ser det frå ei anna side, kan dette bli fordel for dei valda som ligger høgt og som berre har mulighet til å skyte dei to første vekene da dyra trekker nedover veldig tidlig. Altså, sllik eg ser det sørger denne endringa for at det blir meir "rettferdig" for alle valda, anten det ligger lavt eller høgt i terrenget.

 

Uansett er det jo til syvende og sist opp til kvar enkelt jeger og vald om dei vil prioritere å benytte seg av ei tidligare jaktstart, eller ikkje. Så lenge den humane jakta framleis er høgt prioritert, ser eg ikkje noko problem med det i det heile tatt. ALLE er pliktig til å sørge for at kalven blir skutt før kolla. 10 dager fra eller til skal ikkje hindre dette!

Link to comment
Share on other sites

Jaja skulle tro vi trengte 10 dager extra for å skyte ned den stadig synkende hjortestammen på norvestlandet :roll:

 

For me som har hatt jakt kun til 15.nov så blir det en ganske så stor forandring. Trur denne utvidelsen kjem til å gå hardt utover bestanden. Mitt tips er at innen 5 år er me tilbake til de gamle jakttidene.

Link to comment
Share on other sites

Kvotene som skal bestemme utaket , ikke jaktida !

Enig i det , men når blårussen som aldri har vært ute i felten sitter å fordeler med grunnlag i at enkelte bønder klager på stor skade på skog og innmark og hjortetellinga (har deltatt selv) er som å telle ett dyr tre ganger...leieprisene skyter i været så "naboene' MÅ ha kjøtt,, bukker er fredet .. Da kommer di 10 dagene til å gjøre en merkbar forskjell... Når koller ( som da er produksjonsdyr for de som ikke har skjønt det) stikker nesa utpå åkeren ,så skyter di som betaler 7000 for dyret .......

Link to comment
Share on other sites

For oss som har terreng høyt opp, er jakt fra 1.september utmerket!

Hos oss trekker dyrene bort, og nedover dalen allerede etter få uker i den opprinnelige jakttiden.

Selvfølgelig litt vær avhengig, men sånn generelt. Så nå får vi 10 ekstra dager!

 

Men når det er sagt, så må vi være ekstra forsiktige når det kommer til å skyte hodyr så tidlig i jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I kveld blir første tellerunde for kommunen. Blir totalt fire onsdager framover. Spent på hvordan ståa er for vårt vald og nabovaldene. Tror nok vi kommer til å se nedgang fra i fjor. Fjoråret var også en nedgang fra året før.......

Link to comment
Share on other sites

I kveld blir første tellerunde for kommunen. Blir totalt fire onsdager framover. Spent på hvordan ståa er for vårt vald og nabovaldene. Tror nok vi kommer til å se nedgang fra i fjor. Fjoråret var også en nedgang fra året før.......

 

Men det er vel ikke så rart når forvaltningsplanene for hjort i Rauma 2011-2015 legger opp til reduksjon i hjortestammen på Nordsiden..

Link to comment
Share on other sites

Hei! En som har lest litt planer. Flott!

 

Ja, det er sant at vi er inne i en periode der vi skal redusere bestanden. Men, det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg haka.... Jeg vil tro målene må justeres etter tellingene. Visst vi er i mål med reduksjonen, er det neste å stabilisere det. Men, tallene må på plass først.

 

Hvor holder du til? Rauma-mann?

Link to comment
Share on other sites

Hvor holder du til? Rauma-mann?

 

Jepp. Jakter i Innfjorden, hvor bestanden også skal ned...

 

Ifjor greide vi ikke å fylle kvoten, fikk 3 av 8 dyr. Men så skal det også sies at det var første gangen vi jaktet på dette valdet, så en del skyldes jo nettopp dette. Blir spennende i år, når vi har gjort oss litt mer erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Bestanden ned :shock: har pinadø ikke vært dårligre jakt enn de siste 2 åra på valdet som ligger på andre siden av fjellet for dere(isterdalen)nei stammen er kraftig redusert her i nedre romsdalen ikke bare pga jakt men 2 harde snøvintre og toget som tok 60-70 hjort....samtidig har vi merket en stigende grad av tyvjakt på enkelte områder!! dyra har lagt om trekkrutene også!i innfjorden ble det sogår lagt ut rundballer for å ta kvoten :thumbdown: :crazy: noe som jeg iallefall ikke anser som jakt men problemet er jo kjent man betaler for en vare og vil ha noe tilbake noe som de som leide dette valdet fant på å legge ut rundballer skjøt 5-7 dyr på 2 netter og så fjerna de rundballa igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper til en viss grad. Men at en mild vinter vil føre stammen opp på "normalnivå" igjen er lite trolig. Det skal gå en del koller med kalv i magen rundt om før det vises. Redd kolleskytinga de siste par-tre årene har tært kraftig på kapitalen.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje korleis det er andre plasser, men hos oss har ikkje andelen koller på kvota stege noke meir enn normalt dei siste åra. Av 14 dyr er det mellom 3 og 4 koller som blir skutt kvart år. Slik har det også vert i mange år...

 

Synes årets sesong blir ekstra spennande. Kva har den milde vinteren hatt å seie for bestanden? Personlig trur eg ikkje dei kalde vintrane har så stor innverknad på bestanden som folk skal ha det til. Vi veit at hjorten er ekstremt tilpasningsdyktig og har heilt spesielle evner til å overleve i hardt klima. Ellers blir det spennande å sjå om den store nedgangen mange plasser vil stagnere, eller om den fortsetter ned bratte nedgangskurven.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett har vel valdene holdt seg til planene når det gjelder %-vis avskyting av de ulike kategorier. Jeg aner likevel en liten tendens til at enkelte vald har økt uttaket av voksne koller. Et riktig middel når man skal redusere bestanden. Men, når man når målet om reduksjon, bør trykket fordeles på alle kategorier igjen.

Her er et eksempel på avskyting i 2011. Som dere ser er trykket på koller......

HjortKommune.gif

Link to comment
Share on other sites

I dag var det møte i storvaldet.

 

Vi hadde reduksjon på slaktevekter i fjor, hovedsaklig på grunn av selektiv avskyting fra flere jaktfelt.

Jeg har snittvektene liggende om noen er nysgjerrige :D skrik ut!

 

Hva gjelder nye jakttider, vi vedtok å opprettholde gamle jakttider da vi har redusert hjortestammen betraktelig i storvaldet og ser de 10 dagene som mer verdifulle for hjortekalvene og andre naturbrukere enn oss selv.

 

Fellingstallene har falt drastisk de siste to årene, og vi vurderer årets tildeling etter hjortetellingene er unnagjort. Vi har 150 tildelte løyver pr år i de to neste årene, men vurerer å legge oss på mellom 80 og 100 avhengig av tellingene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ser meget positivt på at jaktstart er flytta fram til 1september, da dyra trekker ut fra vårt område i løpet av første 2jaktukene på hjortejakta.

mye dyr tidligere på sommeren/høsten men stortsett borte når jakta har begynt. og bra økning av hjort de siste åra. ser virkelig fram til at snøen førsvinner så det går ann å begynne å trene både hund å skyter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...