Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

Sjølv så synest eg debatten rundt storbukk(er) og forvaltning byrjar å gjenspegle seg i snart alle hjortetrådene den seinare tida... Klart alle jegerar kan bruke hovudet og unngå å skyte gullbukker til ein kvar tid, men kva er så forbant heilagt med hjortebukker ? Gjeld ikkje dette temaet alle klovviltartene med pynt på toppen ?

 

Folk byrjar nok snart å vegre seg til å skrive i desse trådane viss dei "uheldigvis" skyt ein storbukk eller éit anna "heilagt" dyr for nokre, men heller postar éit bilete av ein pingle kalv som nabovaldet skaut i frykt får reaksjonar. Kanskje på tide å døype om "klovvilttrådene" til kalvetråder, og då helst sterile dyr....

 

Det sanneste som er skrevet på lenge.

Personlig har jeg kjøpt to løyver i år, der iblant en storbukk som jeg legger ned med god samvittighet om anledningen byr seg.

Jeg føler meg trygg på at forvaltningen er i varetatt på beste måte både av grunneigar og storvaldstyre.

 

Skal vi ta ut bare ungdyr får vi snart eldrebølgen ut i skauen, kun eldre og demente hjorter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Folk byrjar nok snart å vegre seg til å skrive i desse trådane viss dei "uheldigvis" skyt ein storbukk eller éit anna "heilagt" dyr for nokre, men heller postar éit bilete av ein pingle kalv som nabovaldet skaut i frykt får reaksjonar. Kanskje på tide å døype om "klovvilttrådene" til kalvetråder, og då helst sterile dyr....

 

Flere som rett og slett gir f.. i å poste jakthistorier og jaktbilder her inne; en vet at en eller annen selvoppnevnt hobylennsmannforvaltningsekspert kommer med surt oppgulp (feil bukk, feil kolle, for langt hold, dårlig skuddplassering, blir kvalm av å se 3 ryper, for stor kalv, feil kule, jakka di er rar, det der er ikke jakt, bygdetullinger, byfolk osv).

Link to comment
Share on other sites

Folk byrjar nok snart å vegre seg til å skrive i desse trådane viss dei "uheldigvis" skyt ein storbukk eller éit anna "heilagt" dyr for nokre, men heller postar éit bilete av ein pingle kalv som nabovaldet skaut i frykt får reaksjonar. Kanskje på tide å døype om "klovvilttrådene" til kalvetråder, og då helst sterile dyr....

 

Flere som rett og slett gir f.. i å poste jakthistorier og jaktbilder her inne; en vet at en eller annen selvoppnevnt hobylennsmannforvaltningsekspert kommer med surt oppgulp (feil bukk, feil kolle, for langt hold, dårlig skuddplassering, blir kvalm av å se 3 ryper, for stor kalv, feil kule, jakka di er rar, det der er ikke jakt, bygdetullinger, byfolk osv).

Hehe +1 kunne ikke få sagt det bedre selv

Link to comment
Share on other sites

Disse siste innleggene var god og oppbyggelig lesing, så da var jeg ikke helt alene om å mene det samme som dere skriver. Veldig bra.

Jeg har lurt litt på hvorfor der ikke er det samme hylekoret på råbukker, har aldri sett noen av disse selvbestaltede hjemmelagede "forvalterne" hyle når noen har skutt en flott råbukk?

Link to comment
Share on other sites

Beklager å si det, men her var det mange sure tryner samlet på et sted!

 

 

Selv om ikke alle liker å høre det, så er det etter min menig fantastisk bra at noen iherdige fortsetter å stå på, for en sunnere forvaltning av hjorteviltet her til lands. Dere mener kanskje alt er bra, og at ingenting kan bli bedre.

Vel tallene sier noe annet, stadig synkende snittvekt på hjorten, senere kalve fødsler, en hjort som i snitt ikke blir eldre enn 4-5 år osv....

 

Dere er kanskje de samme folkene som rister på hodet og fnyser av forvaltningen som blir gjort i Skottland. Og ja, Skottland og Norge er faktisk sammenlignbart. Bortsett fra at de i Skottland har skjønt hvordan hjort skal forvaltes, og har gjort det lenge.

 

Forvaltningen i Norge har et enormt forbedringspotensiale. Og jeg håper at det fåtallet av mennesker her inne som har skjønt det, fortsetter å forsøke få den sure hopen her inne til å skjønne det samme. Selv om de blir grinete av å høre at ingen bukker i Norge får anledning til å bli på topp / voksne. Om de hører det mange nok ganger, kan det faktisk være at en person holder igjen skuddet og lar 10-taggern på innmarka gå forbi neste gang. :shock:

 

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Det er uhyre viktig å skilje område her... Hjortebestanden på Vestlandet er betydeleg større enn her på Austlandet. Vestlandshjorten har òg vorte i auga mine eit offer for feilaktig forvaltning, men kven skal menn skulde på ? Jegeren som i god tru har handla seg bukkekort til x mengder 1000 lappar, eller grunneieren som stappar desse i lomma ? Det er grunneierens ansvar å forvalte bestanden så godt som mogleg, og ein kan ikkje forlange at hjortejegeren skal kunne kjenne til sunnheten i denne aktuelle bestanden der han akkurat har vorte trekt ut eit bukkekort !

 

Her på Austlandet har vi ikkje den luksusen som blir vist f.eks i filmen Hjortefeber, det kan til tider vere veldig langt mellom dyra som vil vise seg her. Er menn først så heldig å får eit dyr på post, så må menn forsvare seg "her inne" mot brukarar som sit på ulike meiningar i tilhøve til forvaltning og riktig avskytning.

Såg kan hjortejegeren på nytt byrje å lure...kva veit eigenleg desse menneska om hjorten i jaktområdet mitt ? Har dei ein fasit på all hjortejakt i alle område rundt omkring i Noreg

eller vil dei ikkje at eg skal gå i same fella som dei sjølv har gjort i ei årrekkje ?

Link to comment
Share on other sites

Det folk avgjør selv er jo tydeligvis feil hvis man leser innlegg tilbake..

 

Hvis jeg får 5 fellinger på hjort, 1 bukk - 1 voksen hudyr - 3 ungdyr/kalv. Dette er vel ikke en usannsynlig tildeling ?

 

Hvem bukk skal jeg skyte? piggbukk? mellomstor ? 10 pigger ? 12 ?

 

Det er jo veldig mange som sier seg sterkt imot felling av hudyr, så jeg skal ikke skyte det dyret av kvoten ?

 

 

Jeg spør om dette fordi jeg er langt ifra kunnskapsrik når det kommer til dette, og hvis man ser på tidligere innlegg er det mange

som er faglært på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaringer med denne jaktformen, så jeg skal ikke komme med skråsikre uttaleleser. Men uansett art, er det moralskt fullstendig forkastelig å skyte kolla fra kalv(ene). Noe som nok er mer vanlig under hjortekata enn noen annen jaktform.

I mitt hode, gjør man det bare IKKE!

En annen ting som slår meg hva forvaltning anngår, er litt samme tankegang, som jeg har for fugleviltet. Brunfugl legger egg, erego den fuglen jeg vil ta ut minst av. Samtidig, ser jeg behovet av gode gener. Hva med en vesentlig mye kortere sesong for uttaket av bukker. Klare de seg gjennom "bukkejakta", så er de fredet forøvrig. Det vil innebære, at man med god samvittighet jakter bukk av alle str. når dette pågår?

For slik det er nå, føler man nesten at man skal skamme seg over drømmen om en storbukk!

Link to comment
Share on other sites

Syns også det grenser til latterlig å lese alle "ekspertuttalelser" i denne tråden. Skyt for all del de dyr du har på kvota. Har du stor bukk, ja så skyt stor bukk. Har du voksen kolle så skyt voksen kolle. Man må da for guds skyld kunne stole på den lokale forvaltningen? Det er ikke opp til den enkelte jeger å forvalte en stamme? Vi jegere skal ta ut de dyrene vi får lov til å ta ut.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke så dramatisk meint :)

Prøver og si at det bør brukes litt sunn fornuft også ,og ikke bare se hva du har blitt tildelt av fellingsløyver .

Rekner ikkje med at utenbygds kjenner til all hjort nei , og desuten har mange betalt for å jakte .

Men tidligere forvaltning finner du på hjortevilt.no :)

Link to comment
Share on other sites

Neida, eg skjønner det @hjort :)

 

Men eg ynskjer no at denne tråden skal få leve ( utan meir blåskrift ) vidare med fangst resultat der jegerar kan vere stolte av bytet sitt utan at utenforstående angrip desse med bedreviten etc etc.

 

Riktig forvaltning er viktig, men det finst mange ulike modellar på kva som er riktig ut ifrå område og bestandstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Eg har dessverre inkje oversyn på bukka i Lisleherad ! Terrenget vårt er vist ikkje eit "brøle terreng". Hjorten vandrar ut tidleg i september og blir borte til rundt november. Dei som er så heldige og bur i dette området har observert brøling nærare Notodden tidlegare år, skal høyre i morgon om stasgutane har byrja der...

Link to comment
Share on other sites

Ikke tegn til brunstaktivitet her i Ytre Sogn. Var ute på fjellet i dag, mye action.

 

Jeg og kameraten min så to dyr på fjellet i horisonten, bestemte oss for å prøve oss på de. Prøvde å gå på hver vår side av dyrene, men vinden var ikke helt optimal - og støkte mest sannsynlig dyrene. Jeg satt meg ned på post, og det sprang en 1 år gammel kolle forbi i full fart fra naboterrenget, men den stoppet ikke da jeg ropte på den. Kolle med kalv sprang forbi, og endret retning rett mot meg. Utrolig fint å se hjort på 5 meter, som ikke ser deg. Heldigvis for Fru Kolle & barn at vi ikke har kalv på kvota, i hvert fall. De luktet meg da de var 5 meter unna, og sprang bort.

 

Herlig naturopplevelse! Mye dyr i terrenget er alltid lovende, gleder meg til brunsta.

Link to comment
Share on other sites

Skal ut en tur i morga kveld. Har blitt lite hjortejakt til no, mest pågrunn av været som har vert. Blir berre en kveldspost før mørket faller.

 

Som trådstarter vil eg berre igjen oppfordre alle til å legge ut bilder og historier fra hjortejakta, uavhengig av om det er storbukk eller spissbukk. Det må være lov å diskutere forvaltning og ha ulike meininger om det. Det gir oss berre bedre kunnskap. Dette må foregå uten at man dømmer andre. Det må vere lov å dele synspunkta sine også på denne tråden uten at man skal være redde for å få nedlatande kommentarer tilbake. Dette var berre ei oppfordring fra meg til deg.

 

GLEDER meg til brunsten er i gang. No nærmer vi oss jo også fullmåne! Glede :)

 

 

Skitt jakt folkens!!

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Hadde kolle med kalv og tre koller uten kalv foran meg i kveld. Noen var sikkert kviger, men slet med å vurdere de etter hvert. Skulle til å ta kalven, da de fattet mistanke og beitet seg vekk fra meg. Da ble holdet 80-100 m. De beitet så tett at jeg ikke kunne skille dyra fra hverandre. På det nærmeste var de 20-30 m. Spennende. Hørte de gikk og åt. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk meg på kolle med kalv på morgenen i går. De oppdaget meg samtidig som jeg fikk øye på dem omlag 40 meter oppe i lien. Jeg gikk ned på kne samtidig som jeg avsikret, men kollen stilte seg foran kalven. Kalven sto og så på meg over ryggen på moren. Jeg vurderte et kort sekund om jeg skulle skyte kalven i skallen, men jeg valgte å senke børsa. Begge dyrene satt fart oppover lien og det ble ikke noen ny sjangse.

Link to comment
Share on other sites

I helga datt ein spissbukk på 48.5 kg på bøen og ein 6-taggar på 63 kg i marka. 6-taggaren datt heldigvis etter 100 m for skotet var tidenes dårlegaste... Sat i ein skytestol og prata i radioen om at vi skulle gi oss. Da oppdaga eg dyret som sto og såg på meg. Den begynte å gå fort over myra, men stoppa så vidt opp i enden av myra. Da skaut eg kjapt, men fekk ei uggen kjensle med ein gong. Det var laaangt bak. Og det var det også viste det seg. Men av og til har ein flaks. Men det kan ein ikkje lite på kvar gong....

 

Bauringa har begynt i dette terrenget i Fjaler i Sunnfjord. Uvanleg tidleg, men reknar med at det er frostnettene som har trigga dette.

Link to comment
Share on other sites

Hatt ei flott jakthelg denna helga og!:)

Kom heim fredags kveld og reiste ut på jakt..Blei litt sein, så når eg var på plass i skogkanten var allerede dyra komt ned på bøen, men i feil ende..Greide snike meg innpå nært nok og fekk skutt ei kolle:)Gjekk ein bukk ilag med den og..

DSC04745_zps67eccbd9.jpg

 

Kom heim og fekk hjelp av brodern til og slakte:)Mens eg rydda var han heime og ordna litt snack, stekt hjortehjerte:)

DSC04747_zpsa5fee823.jpg

 

Lørdags morning var det klart for jakt igjen:)Bratt rute på veg til post!

DSC04749_zps8a4bd9dd.jpg

DSC04750_zps1231abf5.jpg

 

Posten eg hadde er heilt fantastisk, ser fire postar rundt meg og alt ellers som skjer nedi dalen:)

Kom først tre dyr springande inn på post..Kolla stoppa opp med breisida til, men då sto kalven og ein liten bukk igjen i skogen så ville ikkje skyte kolla då..Så dei sprang videre uten og stoppe og opp til naboposten..Han skaut såklart kolla før han såg kalven..

Ikkje lenge etter hørte eg lydar frå skogen og snudde meg bort..Då kom det ein liten bukk småstressa ut av skogen!Stoppa opp litt for skrå, men når eg hoppa litt bak for og sjå han skikkeleg snudde han seg perfekt til:)Fekk eit skudd i bogen!Blei litt utålmodig når han ikkje datt og skaut han i halsen, men det var heilt unødvendig..menmen..

La seg fint inn i buskaset:p

DSC04752_zps1ca9d393.jpg

 

Etter vi fekk dratt den ut..Stolt skyttar:p

DSC04753_zps5915a406.jpg

 

På veg ned med fulle sekkar i det fantastiske været:)

DSC04757_zps526e760c.jpg

 

Naboposten skaut ein fin 10 taggar før vi var komt på post, sikkert skremt fram når dei fremste postane gjekk på plass:)Dei andre i jaktlaget trudde det var ein gammal bukk sidan den mangla to taggar og hadde tynt gevir..Sjekka tennene og den hadde berre ei tann nede på eine sida, så det stemte sikkert:)

DSC04759_zps50173985.jpg

DSC04760_zps72e166f7.jpg

 

Han skaut og ei kolle..Den kom imellom oss, men eg ville ikkje skyte sidan eg syns vinkelen blei for mykje opp mot han + nærmt himmelsyn..Så han skaut:)Den mangla nederste del på eine foten, så bra den blei tatt!Var ein gammal skade, var grodd heilt fint og det var pels på stompen..Heilt frisk ellers, men den hadde ikkje kalv

DSC04758_zpsdd9f00e5.jpg

 

Går og ventar på neste helg og ber til gud om opplett så det blir måneskinnsjakt!

Link to comment
Share on other sites

Det er nok brudd. Mye som kan forårsake det. Påkjørsel (mindre sannsynlig-hadde nok vært skader høyere opp mot hofta kanskje), at de tråkker ned i hull i urete/steinete terreng, skuddskade fra en elendig skytter, osv......

Skjønner:)Rekner nesten med det er brudd fra eit uhell då, skuddskader hadde eg nok hørt om sidan eg jaktar her for 5 året no + har vært med ei stund før det:)

Link to comment
Share on other sites

Fikk uventet en frihelg som ble brukt på jakt. Fikk en kollekalv på vei hjem fra post fredagskvelden. Og en liten sekstagger lørdagsmorgen. Lørdags kveld hadde jeg dessverre mindre hell. Lita fjordskolle på 70-80m hold, sett på henne ca 10 min for å dobbeltsjekke om det allikevel kunne være med kalv. Ventet flere ganger med å skyte i påvente av optimal skuddvinkel. Skjøt det jeg mente var et godt skudd og kolla gikk rett ned i smellen på samme måte som både kalven og bukken gjorde. Lå på vanlig måte og sparket etter skuddet så jeg satt bare og sikret og ventet på at krampetrekningene skulle gi seg. Stusset litt på at hodet kom opp en gang, men så la det seg igjen. Begynte delvis å pakke litt sammen da den plutselig kom seg på beina og sjanglet avgårde. Falt igjen og så at den prøvde å reise seg igjen. Så bare hodet pga terrenget og hastet avgårde et skudd etter det. Kom seg opp og fortsatte fra meg og fikk avgårde ennå et skudd fortsatt kun med hodet synlig uten synlig resultat.

Lette der den forsvant uten blodspor, fant skuddplassen og fant liten pelsdott og minimalt med blod. Konkluderte med hårtype og blodmengde med å ha streifet ryggen med midlertidig lammelse som resultat. Ettersøk kontaktet og kom til samme konklusjon. Fulgte sporene noen hundre meter med kun et par små bloddråper å finne og da avbrøt han.

 

Ødela mye av helga, men trøster meg med at det sannsynligvis gikk bra med kolla. Selvtilliten fikk seg også en knekk i tillegg til irritasjon over at jeg ikke rolig gikk bortover med en gang skuddet falt da jeg tipper det gikk et minutt før den livet til. Hadde imidlertid mistet den litt ut av syne på veien så jeg tror at det i de fleste tilfeller ville ha vært best å gjøre som jeg gjorde..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var og jakta nå som jeg skrev litt lenger opp i tråden, kom igjen i går. Jeg skøyt en vakker 17 tagger og den er jeg stolt av. Ei nydelig krone. Bildene kommer så snart jeg får tak i "Jonathan" :D Den datt etter sammarbeid mellom min kone og meg med vær vår jaktradio. Greit og ha med seg "kjærringa" en gang i mellom :D . Brukte accubond, vi fant kula og den hadde 70 % restvekt. Det var jeg veldig fornøyd med.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

@mork

 

Ser du er ute med opphøyde kommentarer igjen;

Det er nok brudd. Mye som kan forårsake det. Påkjørsel (mindre sannsynlig-hadde nok vært skader høyere opp mot hofta kanskje), at de tråkker ned i hull i urete/steinete terreng, skuddskade fra en elendig skytter, osv......

 

Du vet jaggu bedre enn oss andre om det meste.

 

Du har vel rett vildyret, får ta meg noen super medusin så går det vel over

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@mork

 

Ser du er ute med opphøyde kommentarer igjen;

Det er nok brudd. Mye som kan forårsake det. Påkjørsel (mindre sannsynlig-hadde nok vært skader høyere opp mot hofta kanskje), at de tråkker ned i hull i urete/steinete terreng, skuddskade fra en elendig skytter, osv......

 

Du vet jaggu bedre enn oss andre om det meste.

 

Du har vel rett vildyret, får ta meg noen super medusin så går det vel over

 

:shock:

Kaster ut ville tanker om mulig årsak til brudd. Kunne sikkert lagt til beinskjørhet, gått i revesaks, medfødd skavank, sett for mye tv, lest for mye på kammeret osv.

 

Du må ikke lese deg blind på alt som står her. Og så går det an å trekke pusten og telle til ti, selv om du er uenig med andre (meg) om andre saker.

 

Visst du har et horn i siden til meg, får du ta det på pm. Er ikke særlig konstruktivt det vi nå driver med.

Link to comment
Share on other sites

@mork

 

Ser du er ute med opphøyde kommentarer igjen;

Det er nok brudd. Mye som kan forårsake det. Påkjørsel (mindre sannsynlig-hadde nok vært skader høyere opp mot hofta kanskje), at de tråkker ned i hull i urete/steinete terreng, skuddskade fra en elendig skytter, osv......

 

Du vet jaggu bedre enn oss andre om det meste.

 

Du har vel rett vildyret, får ta meg noen super medusin så går det vel over

 

Synes nok dette var litt upassende. Han kom vel bare med forslag til mulige årsaker, var nå hvertfall slik jeg tolket det.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Eg er lærar og tenkte å poste eit innlegg...

 

Viss eg skal samanlikne med tidligare år meinar eg å hugse at det var betydeleg meir jakthistorier og bilder på samme tidsperiode i fjor enn det er i år. Vær så snill og legg ut bilder og del historier med oss. Det smitter og gjer tråden meir attraktiv og interessant. No nærmer det seg fullmåne og eg er overbevist om at det er fleire enn meg som gler seg til denne perioden. Eg skal ut i fjorden med båt lørdags morgen og skal bestige nokre meter for å komme meg inn i eit dalføre. Der skal eg sitte og kikre til at eg finner dyr i fjellsida. Det går også rykter om at brølinga er i full gang i naboterrenget, så eg gler meg som ein idiot til å komme meg avgårde.

 

For å få litt liv her:

 

Kor mange av dokke skal ut til helga, og kva er slagplanen?

 

 

 

(PS. I denne tråden er ALLE velkomne til å dele sine synspunkt og erfaringer. La oss fortsette å ha takhøgde for kvarandre og akseptere at vi har ulike meiningar. Da blir tråden deretter :wink: Vi er jo ein liten familie i eit ellers så veksande byråkrati)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Eg er lærar og tenkte å poste eit innlegg...

 

Viss eg skal samanlikne med tidligare år meinar eg å hugse at det var betydeleg meir jakthistorier og bilder på samme tidsperiode i fjor enn det er i år. Vær så snill og legg ut bilder og del historier med oss. Det smitter og gjer tråden meir attraktiv og interessant. No nærmer det seg fullmåne og eg er overbevist om at det er fleire enn meg som gler seg til denne perioden. Eg skal ut i fjorden med båt lørdags morgen og skal bestige nokre meter for å komme meg inn i eit dalføre. Der skal eg sitte og kikre til at eg finner dyr i fjellsida. Det går også rykter om at brølinga er i full gang i naboterrenget, så eg gler meg som ein idiot til å komme meg avgårde.

 

For å få litt liv her:

 

Kor mange av dokke skal ut til helga, og kva er slagplanen?

 

 

 

(PS. I denne tråden er ALLE velkomne til å dele sine synspunkt og erfaringer. La oss fortsette å ha takhøgde for kvarandre og akseptere at vi har ulike meiningar. Da blir tråden deretter :wink: Vi er jo ein liten familie i eit ellers så veksande byråkrati)

Flott initiativ!:)

Blir så forferdeleg mykje diskusjon om alt mulig, denna tråden er vel til for og dele jakthistorier?

 

Eg skal på jakt med jaktlaget lørdags morning!:)Gleder meg skikkeleg, sjølv om det blir jaging:)Har hatt ein god start på sesongen og har skutt 7 hjortar i år så då er det gøy og jage og:)Ser like ofte hjort der som på post..

Viss det for ein gang skyld skulle bli opplett her på vestlandet blir det måneskinnsjakt:)Skaut mitt første dyr på måneskinnjakt ifjor, fantastisk opplevelse!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...