Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjøt ei kvige på 45 kg i dag tidlig. Gikk to koller, to kviger og en kalv sammen. Måtte jobbe litt med å plukke ut rett dyr. Men utfallet ble bra. Da har vi brukt begge kvigekortene våre, og kan konsentrere oss om andre kategorier. :)

 

Dyra var på vei av innmarka. Vinduskarmen stoppet mer vinkling på rifla, så kula ble plassert høyt. Ideelt ville jeg plassert kula 10-15 cm lenger fram. Men slaktet ble veldig fint.

IMGn_2926.jpg

Link to comment
Share on other sites

Datt ein spissbukk på 58 kg på bøen i går kveld. Blei veldig enkelt sia eg brukte kikkertsikte.

 

Veldig bra!! Det må jo være hvor mange variabler vi kan fjerne for å kunne avgi et perfekt skudd som teller. Ved skyting på bøen har man muligheten til å fjerne de fleste.

Forstår ikke dem som må henge etter en arm og skyte med speil over skuldera mens dyret løper mellom trærne. Det eneste som er tøft på jakt er å ikke ta noen sjanser og å felle dyret med et perfekt skudd. Det meste annet skal man kun gjøre på pappskive.

Link to comment
Share on other sites

Minste kalven vi har skutt her i år er 27kg.

Er mange år siden jeg har skutt kalv under 20 kg, men tok en liten tass på 10 kg slaktevekt i oktober for endel år sia. Den hadde nok ikke klart vinteren.

Observerte 20 dyr her idag, så nå begynner det å skje noe.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Her er det nå bukkelukt i skogen, jeg var hundefører i morges, vi stilte lydløst inn på 3 hjort, kolle, ungdyr og en bukk. Kolla stod med bredsida til 30 meter unna. Hadde det vært en liten spissbukk hadde den fått en 12grams.

 

Bukken i følget var enten en stor 2 1/2 åring, eller en utgammel bukk, den kom så fort rett bak kolla og ungdyret da vinden snudde at jeg ikke fikk sett den så tydelig.

 

Jeg meldte fra på radioen at postskytterne kunne vurdere om bukken var skytbar om den kom på post. Og det gjorde den, men tvilen kom den tilgode, jegeren (småkalvskytteren fra i går) mente at det kunne kanskje være en gammel rakker, den hadde to middels lange stenger med korte tagger, vi får studere den nærmere utover høsten.

 

Bukkelukta var stram og som parfyme for hunden. Det er lenge siden vi har sett bukk, og kjent brunstlukt så tidlig i jakta.

Kamera skal plasseres ved den nye brunstgropa som har kommet.

 

1536621-1-1347781100784.jpg

Hunden senket halen da vi var vel 100 meter unna.

 

 

En kjempeflott morgen på hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

No har eg kome heim frå årets hjortejakt i Lisleherad. Vi drog opp til koja sist sundag og har levt i denne fram til i går. Primitive tilhøve, men ein flott plass nestan midt i terrenget, og med bilvegar som strekkjer seg gjennom alle høgdedraga i området.

 

Sundag etter adkomt, avgjorde vi oss for å hente éit viltkamera som Jon hadde plassert ved ein saltstein tidlegare i sommar. Vi tok òg ein befaringsrunde på dei postane kor hjorten tidlegare hadde vorte observert. Områdd er utan innmark, men prega av gamle små hogstflater og mykje blandingskog. Vi rydda "veg" til postane ved å kaste vekk dei tørrkvistene som ville skape problem under ansmygning til post.

 

Måndag morgon kl: 04:30 ringte vekkeklokka i koja. Forventningene var store til trass for at viltkamera ikkje hadde teke bilete av hjort på 14 dagar ! Postane var klåre og hodelyktene full ladet. Etter ein kjapp frukost og kaffi kopp bar det til skog sin der postane vart avgjort etter vindretning. Jon og eg hadde avgjort oss om å poste fram til kl 09:30. Etter denne tida fell hjorten ofte i ro eller trekkjer seg vekk frå opne beiteområde. Sjølv så eg verken dyr eller fugl denne morgonen, men Jon hadde hatt besøk av ein piggokse.

Då vi samla oss i koja vart gasskomfyren på nytt tent og ein betre lunsj sto på menyen. Ertar, kjøt og flesk med ein pils vart reine sovemedisinen og vi slåknet begge 2 på kvar skumgummi madrass til klokka runda 4.

Vi valde same post til kveldsjakta, men inkje ville vise seg.

 

Tysdag byrja likt som måndag. Vi valde dei same postane mykje pga vinden. Eg var han einaste som fekk selskap på post denne dagen. Det var ein elgokse på 6 taggar som elghunden i naboterrenget verkeleg fekk lufta ! Fy som ein fart til trass for at hunden låg forholdsvis langt bak. Ertar, kjøt og flesk vart bytt ut med lapskaus...

 

Onsdag morgon måtte vi skrape is av bilen ! Det var rett og slett kaldt. Vinden hadde dreidd seg litt og vi prøvde nye postar denne dagen. Ikkje hadde vi sett hjortespor tidlegare, og denne dagen vart lik dei andre. Fullt daudt, og med regn til kveld sin vart det stearinlys, pokerentil 2 menn og litt fleire pils på kvelden istedetfor jakt.

 

Torsdag hadde regnt gjeve seg og forventningene etter regnværet kvelden og natta før, gav oss eit nytt von om svolten hjort i ope terreng. Det skulle vise seg at hjorten på nytt glimra med sitt fravær, men eg fekk ein veldig fin opplevelse på post då ein elgokse på 8 taggar og ei elgku med tvilling kalvar kom smygande ut på post like før det vart heilt mørkt. Slike opplevelser sit lengje i hovudet.

 

Fredag vart dagen då orrfuglen spila for oss på post, fantastisk. Han heldt det gåande på morgon og kveld. Ei skikkeleg cowboy gryte med flesk, bacon, bøner og egg sat verkeleg i gang magesekken, og det vart nokre turar på utedassen før natta !

 

Laurdag vart det berre morgenjakt fordi eg skulle i festelige lag om ettermiddagen. Jon fekk ei rågeit med kje på post samt ein 4 taggar elgokse, sjølv fekk eg 4 tiuer som kom seglande og slo seg ned i ei furukrone ca 120m frå post.

 

Avsluttning: Jon og eg har hatt ei flott veke i Telemark. Di verre resultat lòs når det gjeld hjort, men veldig rikt på mykje anna. Fleire hjort sto i havreåkeren i naboterrenget og ei gruppe gaupe kan mogleg vere årsaka til at vi ikkje fekk hjort på post denne veka. Uansett så har vi kost oss masse og gleder oss veldig til neste sesong. (Jon skal jakte fram til jul, eg var bede med denne veka)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er det noen av dere som har jakttidsbegrensing på storbukk?

Tenker da på kjøttkvaliteten, som ikke kan sammenlignes før og etter brunsten

og dertil vekttap. Bukkene taper mye masse, og vil begynne å tære muskelmasse.

Problemstillingen er: "Skyter vi geviret" fra medio nov-des?

Vi snakker bukker som er så stor at de har noe å drive med under brunsten. 10-12-takkere og oppover.

 

Har hatt noen samtaler med viltforvaltere og slaktere. De er veldig klar på at storbukken burde vært

fredet på slutten av jakta. Visst vi skal tenke kjøttkvalitet. Noe jeg mener er meget essensielt for storviltjakta.

 

Så igjen, vil gjerne høre om det er flere som har jakttidsbegrensing på storbukk.

 

mvh

mork

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå begynner det jaggu og krible så smått i en gammal skrøtt også. Reiser fredag morgen til Sverige på hjortejakt. (er stort sett ikke så jævla bratt der borte) Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg litt. Skal prøve og få "Jonathan" til og legge ut bilder for meg om det blir noe :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Kjørte på fjellet kl. 18.45. Satt i en treestand/9m oppi ei furu i 60 min. Da kommer det ei kolle med kalv trekkende. Kalven står fint til på 50 m og jeg slipper kula i bogen. Utras på 25 m. Fint slakt. Artig jakt. Har ikke veid den enda. Hokalv, tipper 22 kg.

Bilde0680.jpg

Greit å ha jaktbilen når dyret skal ned igjen.

Bilde0681.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nærmer seg en øøørliten tur til Sunndalsøraområdet her (Meisalstranda). Var en tur dit i oktober i fjor, men så ikke noe dyr da, til tross for spor overalt. I mangel av alternativer, ble det samme sted i år. Er da i det minste litt kjent! Reiser fredag efta. Blir bare helga, men det blir da tur i det minste. Mer tid til jakt i høst har en vel knapt...

 

Terrenget går fra fjord til snaufjell. Hvor er det greit å starte å lete etter dyra da?

 

Det er meldt sol og svak vind, etter haugevis med møkkavær (etter hva jeg har sett på Yr.no) i det siste. Håper det er kjekt med litt værendring!

 

Torsdag blir det å testskyte rifla for siste gang. Børsedingsen er en gammel Sako AII .308 med en Zeiss Classic 2,5-10x50 på toppen. Usikker på hva jeg faktisk skal mate den med! Har skutt inn med Rhino SS 165 grs, men hører den kan være vel hard og kanskje ekspandere lite. Alternativet er Remington PSP Corelokt 165 grs (ikke ultrautgaven, men den "gamle"). Rhinoen rusler ut i ca 780 m/s, mens Corelokten tar turen i ca 750 m/s etter mine ladninger. Begge går like godt, og de har så å si samme treffpunkt. Skal gjøre meg sikker torsdag, så får en se hva det blir! Rhinoen er hard, mens Remingtonen kanskje fragmenterer noe. Mest knall og fall med den siste, men mer kjøttødeleggelser, kanskje?

 

Ellers blir det vel neppe et tema uansett. For å si det sånn; jeg fant vel ikke akkurat opp begrepet "jaktlykke"... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nærmer seg en øøørliten tur til Sunndalsøraområdet her (Meisalstranda). Var en tur dit i oktober i fjor, men så ikke noe dyr da, til tross for spor overalt. I mangel av alternativer, ble det samme sted i år. Er da i det minste litt kjent! Reiser fredag efta. Blir bare helga, men det blir da tur i det minste. Mer tid til jakt i høst har en vel knapt...

 

Terrenget går fra fjord til snaufjell. Hvor er det greit å starte å lete etter dyra da?

 

Det er meldt sol og svak vind, etter haugevis med møkkavær (etter hva jeg har sett på Yr.no) i det siste. Håper det er kjekt med litt værendring!

 

Torsdag blir det å testskyte rifla for siste gang. Børsedingsen er en gammel Sako AII .308 med en Zeiss Classic 2,5-10x50 på toppen. Usikker på hva jeg faktisk skal mate den med! Har skutt inn med Rhino SS 165 grs, men hører den kan være vel hard og kanskje ekspandere lite. Alternativet er Remington PSP Corelokt 165 grs (ikke ultrautgaven, men den "gamle"). Rhinoen rusler ut i ca 780 m/s, mens Corelokten tar turen i ca 750 m/s etter mine ladninger. Begge går like godt, og de har så å si samme treffpunkt. Skal gjøre meg sikker torsdag, så får en se hva det blir! Rhinoen er hard, mens Remingtonen kanskje fragmenterer noe. Mest knall og fall med den siste, men mer kjøttødeleggelser, kanskje?

 

Ellers blir det vel neppe et tema uansett. For å si det sånn; jeg fant vel ikke akkurat opp begrepet "jaktlykke"... :lol:

 

Har dere mulighet til å komme dere opp mot Meisalvatnet, ville jeg på dagtid brukt tid med kikkerten og lagt opp til ansmyging om dere så dyr. Det er jo vei helt opp. Poster ved innmark nedi bygda på kvelden, eventuelt finn aktuelle hjortestier som har mye og ferske spor. PS! Ikke sitt midt i stien, men finn en god post i nærheten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips, Mork! :)

 

Skal ta med de over. Nå er ikke terrenget helt opp til vannet der, så får se nærmere på hvor vi går.

 

Slik jeg forstår det da, så er det best å gå høyt i terrenget på morgenen/dagen og ned mot innmark på kvelden. Går skogsvei et godt stykke opp, så da får vi se om vi ser spor langs veien. Var ganske tett der i fjor.

 

Så får en se om en i det hele tatt finner dyr. Ryktes om lite dyr i terrenget, nemlig... :?

Link to comment
Share on other sites

Da datt det en spissbukk tidligere i kveld. sneik meg inn på ca 100 meter og sendte avgårde et skudd rett i bogen. lungeskudd, og hjorten gjorde ikke annet en og snu 180 grader, så sto den ca 10 sek før den falt om på skuddplassen. inn i bogen, ut litt lender bak da den stod litt skjevt. min 2 hjort for året, første hanndyr og 3 hjort totalt. da er det bare to dyr igjen på kvota, en bukk og ei kolle.

 

skutt på innmark, med norma elite ekspress ladd i en mauser m98 30.06 med mackenzie 2.5- 10 x50 på toppen.

 

 

6png5e.jpg

 

inngangshull

16m252x.jpg

 

utgangshull

142r251.jpg

Link to comment
Share on other sites

Leste i lokalavisa at i Måndalen/Rauma var ei kolle avliva. Ho bar på eit dødt foster som stakk halvveis ut av kolla. Hadde nok ikke hatt det godt, det dyret.

 

Hadde 2 + 4 dyr forbi meg i går kveld. Posterte på trekk. De gikk rolig, men for langt hold skyminga til at det ble skutt. Satt i et tre. Avstanden kunne nok være 150 m. Veldig kjekk naturopplevelse.

 

Gikk noen på innmarka da jeg kom ned. Kunne skutt, men tok tidlig kveld.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg voldsomt til vi reiser opp til Stadlandet på jakt om snaut to uker. Har virkelig ikke peiling på hva vi begir oss ut på i forhold til tetthet av dyr, hvor de evt står, osv. Men for oss søringer blir det et eventyr uansett. Håper vi :D

 

Hvor på stadt er det du skal jakte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter endel rådyr, og bruker heimelada Nosler Ballistic tipp 150grs i 308w.

Er godt fornøyd med denne kula, og lurer på om den kan brukes på hjort, eller om

jeg bør bytte til feks Accubond eller Partion ? Kommer ikke til å jakte mye etter hjorten, og det hadde vært greit å kunne bruke samme skudd på både rådyr og hjort....

Link to comment
Share on other sites

Hadde min livs sjangse i dag :o :O satt på post på fjellet og der kom det tuslande ein gigantisk 12 tagger!! taggene i krona var rundt 20-25 cm og dei resterende taggende var borti 50 cm.. (hadde den på ca 30 m) Stor flott bukk!!!

 

Grunneiger laget vi jakter i oppfordrer til og ikkje skyte store dyr genereelt i område og vertfall ikkje store bukker!! DESVERRE for min del latt eg den få gå videre, men den var ein herlig opplevelse!!

 

Han kom tuslande ut på ei lita myr la seg i myra og begynte og rulle rundt, stanga geviret i bakken og lekte seg skikkelig reiste seg opp igjen, rista seg godt og tusla videre... Jaja blei sett ein anna 14 tagger i jaget og den fekk også gå.. Blei ein liten 8 tagger på rundt 70 kg i dag..

Link to comment
Share on other sites

Sjølv så synest eg debatten rundt storbukk(er) og forvaltning byrjar å gjenspegle seg i snart alle hjortetrådene den seinare tida... Klart alle jegerar kan bruke hovudet og unngå å skyte gullbukker til ein kvar tid, men kva er så forbant heilagt med hjortebukker ? Gjeld ikkje dette temaet alle klovviltartene med pynt på toppen ?

 

Folk byrjar nok snart å vegre seg til å skrive i desse trådane viss dei "uheldigvis" skyt ein storbukk eller éit anna "heilagt" dyr for nokre, men heller postar éit bilete av ein pingle kalv som nabovaldet skaut i frykt får reaksjonar. Kanskje på tide å døype om "klovvilttrådene" til kalvetråder, og då helst sterile dyr....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...