Jump to content

HJORTEJAKTA 2012


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 999
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tok skyteprøva i helga, hjorten datt 5 ganger på første forsøk - ingen nerver, som jeg tidligere har hatt (selv om det har gått fint da også). Det viser seg at de nærmere 50 skuddene med rifle, og 400-500 skudd med salong gjør noe med skytingen. Blir nærmest rutine da.

 

Det er kjedelig med jaktabstinenser...

Link to comment
Share on other sites

Vi (Jon, Thomas og meg selv) begynner hjortejakta 10 sep i år som vanlig. Gleder meg veldig til én uke med betalt jakt (spart ferie) i Telemarks dype skoger. Kvota er 25 dyr (trudde det var 17 !) i storvaldet.

Vi skal ligge midt i terrenget i en gammel koje med solcellepanel og primitive forhold. Håper vi er heldige alle 3.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner at det klør litt, men ikke så ille som det gjorde før i tida. Har brukt siste uka på å bygge opp igjen jakthytta som fikk seg smell i mai. Den hadde flytta seg litt i orkanen i romjula,og da jeg skulle slepe den på plass med traktoren, ble den ødelagt.

Har modda den med 4 nye skyteglugger på gulvnivå, så jeg kan ligge med 2 fot istedet for å sitte og vingle på en stol.

 

Skal jakte med 338LM i år. Det er vel det jeg ser mest frem til med årets jakt. Kvota er på 50 dyr, så det blir nok å gjøre.

Satser på å få filma noen fellinger.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi fått oss viltkamera med MMS-funksjon. Utrolig irriterende at naboens sauer liker å trakke seg inn på innmarka vår, hvor kameraet er plassert. Begynner å bli lei av bilder av sauer som gnager gress, og skremmer bort hjorten - som helt sikkert har lyst til å besøke epletreet hvor kameraet er plassert...

Link to comment
Share on other sites

vi starter jakta 1. september.. Har 16 dyr på kvota i år og grunneigarlaget har bestemt at dei ca 8 ekstra dyrene skal ikkje delast ut før i oktober måned for og se bestanden ann..

Bukker over 10 tagger er også blitt ulovlig og skyte :( Mykje dyr i området her.. Går på hjort under kvar einaste ettermiddagstur med bikkjene...

Link to comment
Share on other sites

Mest pga utleiejakt vil jeg påstå. Er ikke alle som bryr seg så mye om forvaltning når de leier jakt en plass. Ihvertfall der det leies ut på perioder/ukesjakt.

Men der folk har langtidsleie på jaktterrenget, tror jeg nok at folk tenker litt mere langsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Har modda den med 4 nye skyteglugger på gulvnivå, så jeg kan ligge med 2 fot istedet for å sitte og vingle på en stol.

 

Smart! Har tenkt tanken selv også. Kjedelig med "stol-vingling" i glugga , spesielt når det begynner å bli litt dårlig lys på kveldene. Greit med stødig anlegg da, så en kan konse på skikkelig skuddplassering.! Har du noen bilder av praktverket kanskje? :)

 

Selv så begynner jeg vel jakta den 3.sept,,men tviler på jeg kommer til å skyte kalv med det første. Observert flere koller med kalv under bukkejakta og kalvene er SMÅ enda ja...

 

Blir uansett morro å komme seg ut. Kanskje jeg får skuddsjanse på rådyrbukken som har vært som sunket i jorda siden 10.august også ...

 

Så masse hjort under bukkejakta så har forhåpninger :)

Link to comment
Share on other sites

Mest pga utleiejakt vil jeg påstå. Er ikke alle som bryr seg så mye om forvaltning når de leier jakt en plass. Ihvertfall der det leies ut på perioder/ukesjakt.

Men der folk har langtidsleie på jaktterrenget, tror jeg nok at folk tenker litt mere langsiktig.

 

har ikke utleieren noen påvirkning/ansvar her mener du ?

Link to comment
Share on other sites

Mest pga utleiejakt vil jeg påstå. Er ikke alle som bryr seg så mye om forvaltning når de leier jakt en plass. Ihvertfall der det leies ut på perioder/ukesjakt.

Men der folk har langtidsleie på jaktterrenget, tror jeg nok at folk tenker litt mere langsiktig.

 

Nå har jeg leid det samme valdet i 11 år og det sier vel seg sjøl at jeg er like int. i å holde stammen ved like som de

"fastboende"

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

ALT ansvaret ligger desverre på utleier av jakt, uansett hvor i landet, på hva slags vilt, kjønn og alder. Også uansett om det er dagjakt, ukesjakt, bestemte perioder eller langtidsleie. Ikke alle grunneiere jakter selv og hva som da menes med utleie i denne artikkelen, undrer meg. Er det naboen som er leietaker tro, en utenbygds eller er det en fra nabolandet som kjøper guidet jakt på trofedyr.

 

Meeeeen, det jeg tror artikkelen dreier seg om, og er et nødrop om, - er riktig forvaltning, fremfor utleie av jakt. Man kommer aldri til å komme unna dette med at mennesker har mer eller mindre individuelle ønsker om å vise frem sine "trofeer" :P. En holdningsendring (kan det kanskje oppfordres til), eller i verste fall lov om å vise, ikke å kunne vise frem eller bedømme trofeer, vil ramme ytringfriheten så dypt, at det ikke er vits i å tenke på det en gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er klart at personer som har betalt for et trofé, også må kunne felle dette dyret uten å ha dårlig samvittighet. Det er i dette tilfelle utleier som må stå for forvaltningen av sin egen hjortestamme.

 

Når det kommer til utleie av hele jaktfelt over flere år, stiller det seg anneledes. Her må jegerne tenke lengre frem i tid, da de selv skal få best utbytte av kvoten i alle årene de jakter.

Eg er sjølv med i eit jaktlag som leier et jaktfelt. Problemet vårt er at om vi forsøker å spare dei store bukkene, så trenger ikkje nabofeltene som grenser til oss å ha den samme opfatningen om dette, og da skyter de bukkene med en gang de kommer over i nabofeltet.

Om slik forvatning skal fungere skikkelig, så må valdene innføre regler som alle felt må følge.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle grunneiere/utleiere som tenker det samme, finnes de som dessverre bare tenker på hvor mye penger som kommer inn på konto og gir blaffen i ei god forvaltning av hjortestammen våres.

 

Artikkelen kunne hatt denne overskriften; "Grådige utleiere ødelegger den norske hjortestammen"

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle grunneiere/utleiere som tenker det samme, finnes de som dessverre bare tenker på hvor mye penger som kommer inn på konto og gir blaffen i ei god forvaltning av hjortestammen våres.

 

Artikkelen kunne hatt denne overskriften; "Grådige utleiere ødelegger den norske hjortestammen"

 

 

Godt sakt! Det handler ikke lenger om kjøtt, ødelagte avling osv det blir som med havet, man ofrer det meste for laksen.

Link to comment
Share on other sites

I sum er det vel ikke utleiejakta som er den største årsaken. Vanskelig å anslå, men den utgjør vel ikke så stor andel av totalen vil jeg tro. At noen områder driver "trofejaktutleie" er ikke trusselen mot hjorten i Sogn. Det er tildelingene man kan gjøre noe med. Sammenligner vi Sogn&Fjordane med andre fylker, har S&F tatt ut mer bukk de siste årene (ser vi bort fra 2011). Det er mye mer avgjørende for lav bukkeandel enn de håndfulle rettighetshaverne som driver "trofejaktutleie".

Det er kommunene og valdene som må endre tildelingene. Da kan man få opp bukkeandelen.

Jegerne er de som trykker på avtrekkeren. Får de fem bukkekort i hånda, ja så smeller de ned fem bukker. Får de tre kort, lever to bukker over jakta og kan bygge masse til neste høst.

 

Det er lettere å justere kvotene enn å endre jegernes holdninger. Tror jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig bra at det vert sett fokus på hjorteforvaltning i media, men er det ikkje snart på tide at vi sluttar å gje leigejegerar skulda for dårleg forvaltning...?

Det fins råtne epler i alle kurvar, og det er sjølvsagt veldig lettvindt og fristande og gje nokon andre skulda. Men er det særleg konstruktivt?

Link to comment
Share on other sites

Hjortefeber ja, 40 i feber siden fredan. Og fremdeles samme form. Håper bare det retter mye til hælga. Har en del store bukker gående på en fin post jeg tenkte å bruke før vi begynner samjakta med laget om lørdan i 9 tia. Håper bare vi får i litt mer dyr før de starter trekket rundt 14-15september. Eller om det er jakta som starte trekket

Link to comment
Share on other sites

Ja den er fin, hadde den innom noen ganger ifjord også men fikk aldri noen skudd mulighet på den å fant aldir helt ut hvor den tilbrakte dagene... men nå tror jeg at jeg har funnet plassen så får vi se om jeg får lurt den i år :D

 

Ligg han rundt 17 taggar el ? Skikkeleg dominat herre dette altså, håpar du lykkast ;-) Den største vi har fått på kamera i år er 8 taggar, men det var med bast i juli, elles mykje hind og kalvar samt anna ungdyr.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hundre prosent sikker, 17 eller 18... :) har veldig bra men bukk i alle str i år, noe mindre hind å kalv.

 

Pratet med Haugan på jobben, og han sa at det rusla store bukkar oppe i Tinn... Tenkjer RR75 òg er klår, ein gullbukk til på veggen hadde nok smakt ;-)

Store bukkar i Tinn og elles rundt Tinnsjøen er eit kjent fenomen, ypperlege oppvekstvilkår og j..... bratt ! Jaktar ikkje veldig langt unna eg heller (Lisleherad) men vi er få (3stk) utan bikkjer tidleg i jakta. Satsar på dyr i alle fall :-)

Link to comment
Share on other sites

Hovin har alltid vært godt hjorte terreng, men avskyting av for mange storbukker har straffet seg med det som blei nevnt tidligere i tråden... fordeling mellom bukk, hind å kalv har sikkert vært riktig men av bukkene som blir skutt er det alt for mange store. Snakker av og til med RR75 å dem hadde betraktelig mindre stor bukk i 2011, mener det blei skutt 4 medaljebukker i Hovin i 2010.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi jaktar ikkje spesielt etter storbukk, men kjem det ein på post så lever han farleg ! I fjor vart det kun Jon som jakta, unntatt elgjegerane i elgjakta. Det ble felt 12 hjort av 17 på kvota, ingen store men mest ungdyr. Jon skaut 3 spissbukkar aleine før elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Uff! blir sein jakt-start på meg i år :( . på grunn av varmen som er meldt har jaktlaget bestemt å utsetta jata nokre veker. kjipt, men sånn er det. Me får satsa på litt kaldare vær framover :winke1:

Fekk foresten 4 dyr på 4 mann i år. Ein bukk, ein spissbukk, ei kolle og ein kalv.

 

Det går ein skikkelig stor bukk i terrenget for tida, men denne har me freda. Er ikkje mange igjen på denne størrelsen (12-14 taggar).

 

Hadde også ein artig opplevelse med denne hjorten for nokre veker sidan. Var på tur i terrenget for å sjå da eg plutselig høyrte ein lyd. Eg stoppa heilt opp og høyrte. plutselig var det noko som skvatt til inne i skogen 30m framfor meg og for over ei elv så steinane spruta. Sat meg ned på ein stein for å venta litt då hjorten plutselig ''gjødde'' mot meg. tok då fram mobilen og opna lokke-appen til njff. Hadde ikkje særleg trua på den, men prøvde meg no litt fram. Hjorten svara og kom tilslutt nærmare, før den stakk av igjen. lokka den inn på 20m fleire gonger men den kom liksom aldri heilt fram slik at eg fekk auga på den. den sto nemlig bak ein haug, inni tett skog. Seinare såg eg også ei einslig, lita fjorskolle. Skal vedde mykje på at bukken kjende lukta av meg da det var dårlig vindretning. er det foresten vanlig å lokke til seg bukk i sommarferien?

 

kjenner at jakta nærmar seg no og at det bare blir vanskligare og vanskligare å konsentrera seg på skulebenken :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på mørningsprosessen og flue. er meldt rett under 20 grader og da skal den jo bare henge i litt over 2 døgn. Eg ha selv lyst til å begynne jakta den første september med tanke på fullmåne og heile pakka, men jaktlaget er (desverre) eit demokrati :roll:

 

Hjort er det foresten nok av her borte, så er ikkje noko problem å få tak i den :)

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig bra at det vert sett fokus på hjorteforvaltning i media, men er det ikkje snart på tide at vi sluttar å gje leigejegerar skulda for dårleg forvaltning...?

Det fins råtne epler i alle kurvar, og det er sjølvsagt veldig lettvindt og fristande og gje nokon andre skulda. Men er det særleg konstruktivt?

 

Er det ikke slik det er alle steder (nesten) at de som ikke er fra bygda får skylda for alt som virker negetivt og at de innfødte kan gjøre nesten som de vil for alle har noe på alle. Mulig det er innavl, ikke vet jeg.

 

Det har jo vært veldig beleilig for de som ikke kan jakte hjort at man skal spare alle bukkene, ja helst ha 2-3bukker pr kolle. Problemet er at nevnte "jegere" sjelden eller aldri kommer på skikkelig hold på en bra bukk, da er det veldig enkelt å si at man sparte bukken. Dårenes trøst!!

Nå har ikke jeg jaktet hjort særlig lenge men det er vel en mannsalder denne sesongen. Jeg kan ikke forstå hva man skal med svære bølinger med bukker som gnager på vinterbeitet i konkuranse med ungdyrene som skal vokse og bli store. Husk bukken har gevir hele vinteren her i landet med få unntak.

Jeg synes det er gøy å se og høre store bukker og har ingen problemer med å la dem fortsette med det men jeg går heller ikke av veien for å skyte en når det passer meg. Men de er jæ.... tunge når men skal slepe dem lange distanser alene så jeg foretrekker mindre dyr.

 

Hvis noen tror at de har "egne" bukker som holder seg i deres terreng så har jeg hørt om en bukk med GPS som i brunsten forflyttet seg 50km i luftlinje på ett døgn, da snakker vi om mine og dine bukker. Tidlig i jakta kan de derimot være ganske stasjonære.

 

Så noen som skulle vente til senhøstes (nov.)med å skyte utranglede bukker, tull og vas. Ofte er geviret skadet, hvis det er det man etterstreber. Men enda verre er kjøttkvaliteten på disse utarmede dyrene, det er nesten som cellulose helt uten saft og smak. På et slakteri hadde det blitt klasse helt i bunnen. Hvis man skal spise bukkene bør de skytes før 20.okt. men helst i sept.

 

Men for all del spar bukkene jeg kan skyte dem jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det skal også nevnes at store bukker i et terreng, også fostrer store dyr generelt. Det er en kjensgjerning at de store bukkene kommer tidlig i brunst, som gjør at de samler større harem med de beste kollene. Disse kollene kommer også tidligere i brunst, noe som igjen fører til tidligere fødte kalver.

Disse kalvene har igjen større sjanse til overlevelse ved strenge vintre.

Så å ha en viss grad av store bukker i terrenget er en vinn-vinn situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det skal også nevnes at store bukker i et terreng, også fostrer store dyr generelt. Det er en kjensgjerning at de store bukkene kommer tidlig i brunst, som gjør at de samler større harem med de beste kollene. Disse kollene kommer også tidligere i brunst, noe som igjen fører til tidligere fødte kalver.

Disse kalvene har igjen større sjanse til overlevelse ved strenge vintre.

Så å ha en viss grad av store bukker i terrenget er en vinn-vinn situasjon.

 

Selvsagt er det bra med store bukker i et terreng men man trenger ikke flere enn der er koller. Dette med tidligere brunst er nok noe overdrevet, under kontrollerte forhold i hegn viser det seg at denne forskjellen er kun 5dager i et hegn med stor gammel bukk og et med ungbukk.

Ellers så er størrelsen på dyrene mye mer styrt av bestandstetthet enn hvor gamle bukkene er når de parrer seg, husk bukkene har de samme arveegenskapene fra de er født til de går av med pensjon.

De viktigste to faktorene for en sunn og god stamme er miljø og tilfeldigheter. En kalv av verdens beste kolle og verdens beste bukk blir et skrapdyr om den mister mora tidlig i sept., det den taper første og andre vinteren, om den overlever, kan den aldri ta igjen.

Og det hjelper heller ikke hvilke foreldre man har hvis der er for lite mat slik at man må bruke uforholdsmye energi for å finne nok mat for å overleve, slik det blir ved for stor bestandstetthet.

 

Et godt døme på hvor mye maten=miljøet betyr er de pinglete skotske hjortene man sendte til New Zealand, idag har deres etterkommere verdens største gevirer og svære kropper. Noe av det samme ser vi i mer nyetablerte bestander i Norge f.eks. i Telemark, små bestander og åpenbart meget godt med god mat med mye godt i. Husk disse dyrene regnet ikke ned fra himmelen, det er dyr som enten er fortrengt andre steder eller de har hatt eventyrlyst, "undre meg på hva jeg får se over de høye fjelle"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...