Jump to content

Elgjakta 2012!


AHL

Recommended Posts

Guest graahund

@PederR, grattis, det er ihvertfall ingen tvil om at det bor en stor jeger i deg :clap::-D . Og så bare 16 år da gitt !. Virkelig imponerende. Synd det er så få av dere i den kaliberen. Igjen, grattis. Mvh graahund.

Beklager Peder, 17 år :D .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

gjestejeger hos et vennlig jaktlag denne helga. Det eneste vi ikke kunne skyte var ku. og den kunne jeg skutt iallefall 30ganger der den så fint kom spankulerende på en 120-130m. Den stoppet ofte og hele tiden med bredsiden til. litt skuffende iogmed at det var feil dyr men utrolig morsomt å kunne ligge og "skyte " i en 5-6min på den :)

Desverre ikke felling denne helga

Link to comment
Share on other sites

Men en ting jeg reagerte på var at kalvene knapt nok når 60 kg og er helt avmagret (de vi skaut idag) og slike som vi kaller for sekkelg oppi Trysil, tror ikke det hadde vært no problem å lage ryggsekk av dem og bære dem en par tre kilometer slik som de så ut

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg noen tidlige oktoberdager på elgjakt i år også, og de ble godt brukt :D Flott Nordlandsnatur, bra vær, maaange timer i felt, godt hundearbeid, fuktige kvelder på hytta og elgfall er elementer som gjorde den drøye uka veldig, veldig minneverdig. Noen bilder:

 

normal_Lyttepost_%5B800x600%5D.jpg

Jeg gikk mye med hund denne gangen, noe jeg trives veldig godt med :)

 

normal_FFP_%5B800x600%5D.jpg

Tok meg en svipptur opp i bratta for å få oversikt over det ellers ganske uoversiktlige terrenget - det ble til at jeg lå og døsa på fjellduken en halvtimes tid i solskinnet med kongeørnen svevende 50-60 meter over meg.

 

normal_DSC_0258_%5B800x600%5D.jpg

En av to elger jeg har felt for Bamse i høst. Denne falt etter flott overværsarbeide og lang tids smyging!

 

Nå håper jeg på å rekke en dag eller tre på jakt i hjemkommunen også før sesongen er over!

Link to comment
Share on other sites

Da er første runde med elgjakt unnagjort for i år.

Tatt i betrakning at terrenget ligger midt i et av norges mest kjente ulverevirer i moderne tid, har jakta gått ganske bra.

Vi har sålangt skutt 6 av de 8 elgene vi har på årets kvote.

Etter at det ble påvist ulveynling i dette området i nesten 10 år på rad, har det de 2 siste åra kun vært spor etter revirmarkerende ulv/ulver.

Både på viltkameraer i sommer, og under årets jakt har det vært en god del kuer med kalv og ungdyr å se.

Dette er meget gledelig, da ungdyr har vært mangelvare i mange år i disse områdene.

 

Jeg har vært heldig å få skutt kukalv, kvige og senest på søndag en pen okse.

 

normal_okse2012RL.jpg

 

Vi lar terrenget få litt ro noen uker nå før vi jakter på de siste 2 elgene.

Jakta er utvidet helt fram til jul i år, så kanskje er vi heldige å får vi litt sporsnø til rundt 1. november når vi skal jakte igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt fjorten effektive jaktdager så langt. Er langt fra ferdig for i år, men totalt 15 elger har blitt felt. Selv har jeg skutt 3:

 

001-9.jpg

Piggokse på 169kg. Skutt på 20 meters 1 minutt etter uttak for hunden min Balder.

 

001-13.jpg

6 spiring på 214kg. Skutt på 50 meters hold nok en gang rett etter uttaket for Balder.

 

005-1.jpg

Kalv på 65kg. Skutt i los for hunden til brutter på 6-7 meters hold!

 

Alle skutt med 300 grains TB i 375H&H.

 

Blogg: http://gitteogulfsinjaktblogg.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

Er det bytte elg vi skal jakte på ,, Her har vi tatt pause i år ,, elg har jeg ikke sett siden gud vet når ,, jau nå kom eg på det i dyreparken i sommer ,, nei elg regulering fra fylkets side kan di stikke en viss plass ,, men enig i at grunneiere er noen virre ravser soom en skulle tru ville dø av sult vist ikke di får det elgkjøttet(ja jeg er grunneier selv) Kunne vært inntresant forsøk vist hele valdet freda elgen i 3 år og sett om det da ble mindre elg,, noe som her nesten er umulig! :?

Link to comment
Share on other sites

Forrige helg var det plutselig litt opptur igjen. Lørdag så vi tre(!) forskjellige kyr som alle hadde tvillingkalver pluss to ungdyr som vi ikke fikk sjansen på. Har lagt ut video på fjesboka, tror ikke det går an å legge inn her, men den er offentlig for de som er der: http://www.facebook.com/photo.php?v=10151066699657681" target="_blank

 

Søndag fikk jeg lagt min elg nr 3 i bakken, dog med en liten bismak da naboposten hadde sneiet låret på den.

 

286203_10151067849187681_175266405_o.jpg

 

Det andre laget jeg jakter med fikk skutt ei ku, og så en liten okse.

Link to comment
Share on other sites

Er første høsten med børse i år og hadde et håp om at det kanskje kunne bli en elg på meg. Etter å ha fått noen dyr på post som ikke var skybare, kom det endelig en av den skytbare typen på den fjerde jaktdagen for min del i år. En kluftokse (4-tagger) kom plutselig i lett trav mot oss etter å ha ristet av seg løshunden og da bar det ned i knestående. Holdet var 80-90 meter og den sakket ned farten med breisida mot oss og skuddet går.En hårdott flyr av og oksen girer opp i maksfart og blir borte. 90 meter unna skuddstedet ligger den da vi kommer fram, stein dau. Den hadde stupt noe voldsomt i noe steinurer og detti rett mot rota på ei gran og brekt den ene gevirstanga. Dermed var elgdebuten i boks, også en okse og da! :D Skal sies at det var en god del gratulasjoner fra gamlekara og god stemning på fallet da! Skuddet hadde penetrert begge lunger, så skuddet satt der det skulle!

 

IMG_8411.jpg

Min aller første, 7/10-12! 8)

 

Helga etter var det kommet litt snø i fjellet og vi hadde en mistanke om at dyra stod høyt. Ikke lenge etter at jakta hadde starta smalt det fra en av de nærmeste postene. Ei stor ku som senere ble veid til 215 kg (nest største kua som noen gang har blitt felt i laget vårt) hadde kjent på den første snøen for siste gang. En stund senere ble det også observert to okser fra den posten, en pigg og en storokse, men på for langt hold. Plutselig braker det bak oss og da vi snur oss kommer ei ku med kalv over en høgde bak oss. 10 - 15 meter bak følger det en okse. De kommer ned gjennom den glisne bjørkeskogen og stopper rett framfor oss, helt åpent, på 40 meter. Jeg peiler meg inn på oksen, skuddet går, og elgene setter i å løpe ned i et lite dalsøkk. Vi venter ikke lenge med å gå på spora og finner etter 40 - 50 meter mer og mer bloddråper i snøen. Etter ca 170 meter og blodfunn på kvist og busker svinger sporet opp over et lite berg og forbi noen grantrær. Da vi går nedenfor granene får jeg plutselig øye på oksen som ligger, og vi går fram til den. Da snur den litt på hodet og glaner på oss. Setter et fanstskudd og betrakter elgen. En pen okse, kort i skråtten men med et flott gevir.

 

Må inrømme at jeg har vært fryktlig heldig med resultatene så langt første høsten! Er ikke alle som er såpass heldige og skyter 2 okser, en 4 tagger og en 5 tagger første høsten! Disse opplevelsene tror jeg nok jeg aldri kommer til å glemme. :) Men vi er jo ikke ferdige ennå vi, så kanskje det blir noen flere møter med skogens konge før jakta er over den 15. november.

 

IMG_8540_zpsf700b8d6.jpg

Nr. 2, den 14/10-12! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Da var kvota på 6 dyr fylt. Jeg fikk skutt to dyr i år. Superfornøyd!

Den første var ei gjeldku som kom på posten den 29. September. Skjøt ho på 120 meter med 338WM ladet med Barnes TSX. Kua veide 193 kg

223273_10152172496140338_1369913193_n.jpg

 

I dag jaktet jeg med nabolaget og etter en halvtime på post kom det ei ku med tvillinger på posten min. De stoppet og fikk øye på meg, alle sammen sto i ei klynge så jeg fikk ikke skutt, men akkurat i det kua heiv seg rundt kom den ene kalven fri og jeg skaut. Kalven datt rett ned i smellen etter et litt høyt treff med 308'en ladet med 180 grs Woodleigh. Denne tvillingkalven veide 84 kg.

560619_10152186499515338_1485777405_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig å se alle som får elg...hehe har jaktet lovlig med rifle i 4 år og har ennå ikke skutt elg.. i årets jakt såg jeg såvidt hode på en ku som løp og ble skutt av naboen

 

 

"If love is a pain in the ass your doing it wrong" :lol::lol: Neida-seriøst-for hver suksesshistorie postet her er der masse folk som har sitttet 5 år på en stubbe og ikke sett noe som helst annet enn gjerdesmett og fine skyer....

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig å se alle som får elg...hehe har jaktet lovlig med rifle i 4 år og har ennå ikke skutt elg..

 

Slettes ikke alle som får skutt elg hvert år.

 

Selv har jeg ikke skutt elg på 9 år, men har da hatt mange gode jaktopplevelser på elgjakt for det.

Nå skal det sies at jeg kun er med på elgjakta annenhvert år pga jobb, og jaktlaget vårt hadde kun 3 elg i år.

Vi er 7 jegere, så da sier det seg selv at det ikke blir elg på alle hvert år da.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi gitt oss for året i begge lagene jeg jakter i. En elg ble felt og en overført til neste år i hvert lag. I Marnardal så vi godt med elg, men stort sett bare kyr med kalv (bl.a. TRE forskjellige kyr med tvillinger), mens i Øvrebø så vi kun kua vi felte og en liten okse. Har vært noen flotte dager, elgjakta er alltid et av høstens desiderte høydepunkt.

 

Kjedelig å se alle som får elg...hehe har jaktet lovlig med rifle i 4 år og har ennå ikke skutt elg.. i årets jakt såg jeg såvidt hode på en ku som løp og ble skutt av naboen

 

Hold motet oppe, så er det ikke lenge til det lykkes. Man skal ha flaks for å felle elg når man er en del av et stort lag og har få dyr på kvota. Selv har jeg hatt griseflaks og skutt tre elg på fem år, selv om vi er 15 skyttere og har to-tre elg i året :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi så også flere kuer med tvillinger i år samt flere med en kalv også.

Jeg jakter i kvinesdal.Vi så lite ungdyr i år ,men det var lite kalv i fjor og det så vi igjen i år.Kan bli bra til neste år med ungdyr ser det ut for.Vi tok en tre tagger og en kalv på mitt lag,grei avskyting,har redusert fra 4 til 2 dyr i fra i år noe som er greit da det har minket litt med elg de siste åra her.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne slenge inn noe bilder i fra jakta sålangt i høst.. :D (Oppfordrer andre til å gjøre det også!! :thumbup: )

 

IMG_8411.jpg

Stolt jeger med sin første elg! 8)

 

IMG_8420_zps487ec08d.jpg

Nysgjerrig unghund på sitt andre fall.

 

IMG_8286_zps3c149cdc.jpg

Været skifter fort i fjellet..

 

panoramabilde_zpsb5a4f3fd.jpg

Norsk natur er flott!

 

IMG_8317_zps4d859e67.jpg

Fargespill i skogen.

 

 

Panoramabildebekkerudsjlia-teigeseterdalen_zpsc5042043.jpg

Plutselig var snøen der.

 

IMG_8493_zps36b80bfc.jpg

Jeger i drømmeland

 

 

IMG_8540_zpsf700b8d6.jpg

Oksefall, min andre elg (5-takker) :mrgreen:

 

IMG_8552_zps3003b21c.jpg

Øret smakte godt gitt..

 

IMG_8580_zps354fc3d0.jpg

Oksen.

 

 

IMG_8584_zpsec8073ca.jpg

Balder, Elgenes skrekk.

 

IMG_8612_zps7c30f8c9.jpg

Elgku, veid til 215 kg.

Link to comment
Share on other sites

Blitt 3 elger på meg. 2 kalver som tok noen skritt før de datt. Og en 11-spiring det ble ettersøk etter, den hadde gått (løp t?) ca 400 m. Trodde det var et dårlig skudd, men skuddet satt perfekt. Gjennom begge lungene, oksen ble skutt på kort hold, og merket meg nok akkurat i det det small. Skutt med 6.5X55 norma forbedret elite. Det var slakk nedoverbakke det meste av strekningen den hadde forflyttet seg. Det merkeliige var at det ikke var blod å se, før vi fant den. Skal måle med gps for å se nøyaktig hvor langt det var, men garantert over 300 m. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Hvis alixero sikter til samme artikkel som jeg leste tror jeg nok ikke konklusjonen var gjennomsnitt 300 m før elgen veltet.

Det var "hvis jeg ikke husker helt feil" mulig at en voksen elg kunne komme seg opp til 300 m før det ble mørkt, ved lungeskudd. Temaet for artikkelen var vel hvor man skulle sette en mer eller mindre eksakt grense for hvor en utrusende praktisk talt død elg eventuelt går over i kategori skadeskutt elg.

Denne undersøkelsen omfattet annet vilt også. Det var et svensk veterinær institutt og mer eller mindre kjente Jon M Arnemo bl a som hadde studert dette her. Fritt fra hukommelsen, vet ikke riktig hvor jeg leste dette så dette er ingen direkte sitering fra artikelen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi har fått 11 så langt. Vi har 13. Jeg har ingen bilder, men det har detti en 9 tagger og en 5 tagger også. Blir vel siste dagen i morra tenker jeg. Så får vi se. :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Så har vi hatt første lørdagen på vårt jaktlag. Vi så ei kyr og 2-3 kalver, men oss grunneiere har lagt ned forbud mot å skyte avlsdyr og kalver.

Vi hadde vel 4 eller 5 jag, den på morgenkvisten var en iskald fornøyelse.

 

Håper på å kunne få brukt "sniperrifla" på elgen i år :twisted: spesielt siden jeg har vært heldig med mine poster som har vært langholdsposter.

Link to comment
Share on other sites

Strekningen på 300 meter som nevnt over, er fra den artikkelen som her er henvist til:

http://www.forskning.no/artikler/2012/september/334962

Linken er til en beskrivelse av selve artikkelen, og det er linket til selve artikkelen nederst på siden. Det er teoretiske anslag, at en voksen elg kan løpe i 30 sekunder med skudd gjennom begge lunger, og at på disse 30 sekundene kan den tilbakelegge 300 meter. Altså er all elg som har gått mer enn 300 meter fra skuddstedet å betegne som skadeskutt.

Jeg synes det blir vel teoretisk, men har nå hørt historier om elg som har løpt lenger enn det med gode skudd.

Men nok om det.

 

Var på elgjakt selv i helga (siden begge tispene mine har løpetid...).

Laget hadde igjen en okse, så det var "fullt pådrag" av folk og mange poster. Jeg fikk post i et granholt i ei bratt li, og fikk tilliten til å finne meg post selv. "for å se om jeg hadde teft".. som hundekaren sa....

Jeg fant meg en post der jeg dekket to dråger jeg regnet med at elg ville komme, og det kom også snart ei ku med kalv på slep. Ikke skytbare altså. Problemet var at det var vind oppover lia, og rett før første glenne stoppet de. Her fikk hun vind av meg, og vinklet rett oppover. Selv om de ikke var skytbare, håpet jeg det var okse med. Eller at jeg kunne fått noen brukbare bilder. Men dengang ei..

Oksen ble skutt av en post på andre siden av drevet litt etter. Jakta for året ble avblåst, og jeg pakket sammen fra post klokken ti på formiddagen...... Kort jakt, med andre ord.

Resten ble ikke kort, for elgtrekken stoppet etter 50 meter og lot seg ikke starte igjen. Den bar ned i bygda etter en annen, og omsider kom oksen til slakteriet. Først klokken tre var skinnet av... Masse venting, med andre ord!

Men så var elgjakta slutt for det laget sin del.

Jeg har stående invitasjon til en kamerat i Sverige, så det er mulig jeg tar ei helg der før jul. Og kanskje etter jul....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Årets kvote på 5 dyr (2 kalver, 2 okser og ei ku) ble felt i løpet av 4 dager, så elgjakta på vårt vald var kjapt overstått. Men vi har vært heldige og fått jaktet med hundene hele perioden på forskjellige vald.

Legger ut noen bilder fra årets elgjakt.

 

i59124340._szw1280h1280_.jpg

Okse og 2 kalver felt i stålos for unghunden, på første jaktdag

 

i59124301._szw1280h1280_.jpg

Litt bålkos mens man venter på ATV

 

i59124321._szw1280h1280_.jpg

Kalvene

 

i59124455._szw1280h1280_.jpg

Nydelig vær under store deler av jakta

 

i59124528._szw1280h1280_.jpg

Min samboer fikk sitt første elgfall i år, en fin okse

 

i59124555._szw1280h1280_.jpg

Velplassert skudd av førstegangsskytteren

 

i59452847._szw1280h1280_.jpg

1,5 årig okse, felt av jaktkompis på ett nabovald

 

i60394091._szw1280h1280_.jpg

"Bonusokse" på årets siste elgjaktdag. Felt etter flott løshundarbeide av "gammelhunden" med min samboer som fører

 

Flere bilder er å finne på min hjemmeside som er linket til i signaturen.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange flotte bilder fra jakt rundt omkring i landet, vakkert å se Norge fra sin beste side om høsten. :)

Har selv hatt flotte natur opplevelser under jakta i år, ble 2 elgfall på meg også og er kjempe fornøyd med det. 2 kviger ramlet i år, 4 dyr på mine 2 første år på jakt er man ganske godt fornøyd med. :D

Og hadde sjansen på flere men tok kanskje noen feige valg..., men skal vell ikke angre på skudd man har holdt igjen, man skal angre når man skjøt og det vart bom/skadeskyting...

 

Desverre hadde jeg ikke greid å slått på Contouren under elgfallene i år..... :evil: Men har flere videoer av nesten sjanser :P

 

okzqeu.jpg

Okse 310 Kilo og 11,5 Takker, skutt av en på jaktlaget.

 

17g3md.jpg

Stemmnings bilde fra Målselv, sånn her hatt vi det i 20 dager med kanon vær og 2 dager med litt regn :)

Link to comment
Share on other sites

Så ble det endelig elgfall på Rulle, en halvannetårig gråhund. Dette etter en høst med mange loser på særdeles lettbeint elg, og loser på "feilt dyr".

 

Rulle har jobbet godt hele høsten. Bra søk og påhengelighet, men elg som stort sett har tatt ut med en gang selv om Rulle har vært svært så forsiktig i uttakene. Jaktlag i omliggende områder har hatt samme utfordringer. Lettbeint elg som ikke vil stå for hund. Lenge så det ut til at vi ikke skulle få skutt for Rulle dette året, men:

 

I dag felte konemor Turid en 15 takker etter lang og krevende jakt. Se gevir og referat fra jakta her:

 

http://www.rontur-elghunder.com/29589132

 

5l2bzl.jpg

Turid min kone, elgokse 15 takker, Rulle 17 måneder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...