Jump to content

Elgjakta 2012!


AHL

Recommended Posts

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da har vi fått årets første elgfall i valdet. Vi snakker midtre Romsdal, kjent for hjort, ikke kjent for elg....I mitt jaktfelt er det lov å skyte en elg. Vi har ikke spesifikk tildeling, men kan skyte en av de aktuelle kategoriene som valdet delte ut. Okse, fjorsokse, kvige og kalv. Etter å ha skutt et par hjorter siste døgnet, tok vi i dag turen på fjellet. Vi er to mann som jakter i feltet. 12 hjorter og en elg er det vi har foran oss i høst.

 

Været skiftet fra opphold med solgløtt til regn og skiftende vind. Vi satt lenge og kikra. Spotta en hjort høyt oppi fjellsida. Ikke mulig å gjøre noe der den stod. Elg ble sett både mandag og onsdag, men de tror jeg var samme dyret, ei lita ku/kvige. Ble ikke skutt, da hjortejegere ikke er sikker nok i elgbedømming. Vi smygjakta parallelt gjennom interessant fjellskog. Plutselig fikk naboen elgen foran seg. Han fikk inn et treff med 9,3x62, og elgen gikk i bakken. 2,5-åring på 195 kg.

Ikke elghund. Ikke 15 mann. Bare to enkle hjortejeger med litt flaks. :wink:

 

IMGn_2935.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi er i gang på Nordmøre også. Okse på 257 kg. og kvige på 110 kg. henger nå til mørning. Oksen er den nest største som noen gang har blitt felt på vårt vald. (Den største oksen var den første elgen som noen gang ble felt på vårt vald. Den veide 300 kg. og ble felt i 1980.) Virker som vi begynner å få en nogenlunde sunn elgstamme nå. Vi har et par andre okser i terrenget som er minst like store som den vi felte. Elgoksene kan bli store på vestlandet også så lenge de får leve lengre enn 2,5 år... (Lokale jegere her i området måtte bruke nesten 30 år for å innse det....)

Link to comment
Share on other sites

Elgen er virkelig ett imponerende storvilt! Ivertfall for en hjortejeger fra vestlandet, som har skutt ferdig, med bukk 10 tagger 83kg.og pik bukk 40kg.??? Men nå er jeg så heldig at jeg via gode kontakter, skal for første gang få være med på opplæringsjakt på elg i trøndelag, kansje i to jaktlag, dette kan bli årets jakt opplevelse, bare jeg ikke tråkker uti og dummer meg ut, så jeg tar imot gode tips og råd om hva man gjør og ikke gjør på elgjakt!!! Med stooor takk!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så stor forskjell mellom hjortejakt og elgjakt ;)

Hvor i trøndelag skal du da novise? :)

 

Gruvet for at det ikke ble noe jakt på meg i år ettersom jeg klarte å få ei metall plate på 200-300kg over rista på høyrefot på jobben...

Men fikk på meg jaktskoa idag, så det blir jakt ja! :D Dæggern var letta når foten smatt nedi skoen uten problemer! :D

Link to comment
Share on other sites

Det mest sansynlige er nok inærheten av røros-svenske grensa, og så i nærheten av trondhjem. Jeg har bare tilbud om å være med noen jeg kjenner på post, men jeg skal få lov å ha med børsa, så jeg håper selvsakt at det kommer en sværing til min post slik att jeg blir "nødt " til å skyte :lol:. Uansett så gleder jeg meg til opplevelsen , og ser på det som en fin måte til å lære og bli kjent med jaktformen, og miljøet. Hjortejakta her foregår mest som postering, kveld/morning/måneskin avstander fra 40 til 130m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jakte i Ørje området.....har noen av dere erfaring med .375H&H på elg..?

 

I så fall, hvilke preferanser har dere med kulevalg...type, vekt....?

 

Jeg har brukt 375 på elg i 3 sesonger nå. Meget fornøyd! Har skutt mye elg med 308, men som hundefører ønsker jeg tydeligere skuddtegn på trange og korte hold. 375`n gir meg de tegnene jeg ønsker. Det er ingen tvil når man treffer med dette kaliberet. Elgene dauer like godt med 308, men for meg handler det om å få godfølelsen i skuddøyeblikket.

 

Jeg har brukt Federal Trophy Bonded 300gr og det har fungert bra. Har ladet opp 270gr Swift-A-Frame som skal brukes i høst.

Link to comment
Share on other sites

hadde elgjakta vært igang igår hadde det allerede ligget minimum en okse på 250kg+.

lokket til 3 okser igår under harejakta. 2 små/medium og 1 som var selveste sjefen i hele terrenget, og målet på han er det verste jeg har hørt, grovt og han hentet det nærmest fra ballene da han okket :mrgreen:

så jeg gleder meg til helga da jeg vurderer å jakte i det terrenget å lokke på den oksen da jeg sånn ca vet hvor han holder til nå!

Link to comment
Share on other sites

For første gang siden jeg begynnte å jakte elg så går jeg glipp av premieren på elgjakta, ja ikke bare premieren, men faktisk hele første uka av jakta. Det er tragisk når man har en hund som er trent og fullstendig heltent og skjønner at nå nærmer det seg.

 

Jobb er oppskrytt!!!

 

Men til alle dere som kommer dere ut på elgjakt i morgen vil jeg ønske skitt jakt! Finnes ikke misunnelig....

Link to comment
Share on other sites

Her startet vi å jakte 27/9, vi(3stk)hadde en 1 1/2-åring i år. Ble skutt 4 timer ut i jakta :!::?:oops: Har igjen 2 stk rådyr, så disse må nytes frem til jul. Så, alt i alt ble det ble kortvarig elgjakt på våres vald. Håper selvfølgelig på tilleggdyr, samt at vi har stillt oss disponible for postering på nabovaldene :D .

 

AS

Link to comment
Share on other sites

I går kom jeg hjemm etter første uka på elgjakt i år, vi har til nå skutt 8 dyr og mangler bare ei kvige :winke1: . Til helga skal vi prøve å få has på den :winke1: . Vel fort overstått i år også, men det er ikke lenge igjenn til neste år :winke1: . Jeg var så heldig og skyte 2 av dyra, en kalv og ei lita ku :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jaggu moro å sitte inn med brukket bein, nå som det braker løs for mange (bokstavelig talt) Den som tror at jeg er misunnelig, har helt rett.

 

Nå er jeg langt nede!

 

På grunn av sykdom har jeg de siste åra sitti på post enten ved vei eller rett på innersida av veien. Det går bra det, har blitt ett par ælj der og så fortvil ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Oppsumering av elgjakta så langt...

Tirsdag: Ute i marka hele dagen med laushund. Ikke en elg å se, men 14 stk på innmark hvor vi ikke får lov å jakte.

Onsdag: Oppringt for ettersøk. hele dagen går med. Blir en liten tur i marka på kvelden. Får en 45 min los på jamten varg og feller en 11 takker.

Torsdag: Oppringt av viltnemda. Elg fast i myrhull. Kommer dit å får dratt opp en fin okse kalv. Etter 5 min med masasje pga nedkjøling springer den ut i marka.

Fredag: Elgku har gått til angrep på 2 forskjellige mennesker på tur i ett turområde. Politiet vil ha dyret fjernet. Tar 5 min å finne den og alt går bra, bortsett fra at det var ett hel...... område å få henne ut fra.

Lørdag: Ettersøk. Jaktlag 2 timers biltur unna har skutt kvige som de ikke finner. 15 min søk så finner vi den død og alt vel.

Skal bli godt å dra til vestlandet på hjortejakt nå. Kalven som er igjen på kvota får vi ta i andre halvdel av oktober.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake fra en vellykket elgjakt for vår del.

Jaktlaget endte opp med en okse, lita ku og en kalv.

 

Kua datt for .375H&H ladd med Accubond. Denne kula skal ikke brukes noe mer på elg.

Den har jeg lite lyst til å bruke igjen. Laget ett kjempehull i elgen. :?

 

normal_DSC_0036b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

I går kom det en ny advarsel på Østlands sendinga. Ulv i området. Han på Losby bruk skulle ikke bruke løs hund i år. Østmarka som er en del av vårt tereng var og tatt med i advarslen Det er som faan altså. Unskyld uttrykket, men kunne ikke dy meg. Trur jeg får gå over til fiske på fulltid i steden. Da har man forhåpentlig hvis ikke probemer med rovdyr :wink: . Blir ikke lett og slippe sin øyestein nå :trist: . Vi begynner på mandag :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...