Jump to content

Elgjakta 2012!


AHL

Recommended Posts

Vi tok oksen vår i dag, da har det blitt skutt dyr annehver dag, totalt 3 dyr.

 

 

Fikk ikke skutt noen elg i år heller, det er faktisk 9 år siden jeg sist skaut elg :roll::shock::roll:

 

 

Så nå starter rådyrjakta for vår del, og der har jeg stort sett mer uttelling :D:lol::D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er første dagen av elgjakta over,knall start med 8 fall! 20 igjen:) Jeg fikk ikke skutt noe men fikk da slakta en del:p

Har ett håp om og få testa 9,3'n min iløpet av jakta så krysser fingra! Men det var en annen på laget som fikk testa en nyinnkjøpt S&L, den ble kjøpt for et gavekort han fikk av jaktkameratene i 60års gave. Han skaut kalv,ku og okse(8 takker) i en smekk. 3 skudd og 3 elg på bakken:) Det får man kalle ordentlig illdåp av nytt jern, Morro!!

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da var første dagen ferdig med elg jakt.

 

Første gang for meg på elgjakt, og heldig som få fikk jeg felt en ku på 125-150 meter som kom i god fart.

 

Det er ingenting å skryte av. Jeg er selv førstegangsjeger, og har satt meg en regel at jeg aldri skyter hvis holdet er over 100 meter, helst litt under. Du kan være lettet over at det gikk bra, det er ingen selvfølge når du strekker forsvarlige grenser så langt.

Link to comment
Share on other sites

Er med på to jaktlag i Vest-Agder, og det er stort sett sørgelig over hele linja. I det ene laget har vi sett ku og kalv (fredet), i det andre har det vært skåltomt. De som kaller seg forvaltere sitter og maser om høyere uttak fordi det er for dårlig beite i skogen. Hvordan skal man ta ut mer når det ikke finnes elg? Synes hele greia er latterlig. De har styrt elgbestanden i grøfta og sluppet helt unna med det, men verst er jo at de fortsatt ønsker å skyte ned bestanden. ARG :twisted:

 

Dere som fortsatt har litt elg i skogene får forvalte den godt og ikke høre på såkalte "eksperter" :winke1: Her satser vi på fredning og å komme seg på heia for å jakte det vi har – hare og rådyr – igjen snart! :)

 

EDIT: Vær så snill og dropp å kritisere alle som gjør ting dere ikke ville ha gjort. Slike hylekor forsøpler hele tråden. Hvis noen vil skyte på 150 meter i fart er det opp til dem. Basta!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på elgjakt til uka for første gang! Gleder meg veldig, og det skal bli spennende uavhengig om jeg får dyr på post eller ikke. Nye jaktformer er alltid spennende og jeg håper virkelig at noen er heldige nok til å få skutt et dyr da jakta foregår i skolesammenheng og det skal være litt akademisk innhold i dette også. Skitt jakt til alle som er ute på elgjakt for tida!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De to første drevene i dag var det tomt for elg. Ble sett tre rådyr.

 

I tredje drev ble det veldig tidlig meldt om okse, ku og kalv, uten skuddmulighet på vei ut av terrenget.

 

Det gikk en god stund og jeg satt meg tilbake mot et tre, da jeg plutselig hørte lyder, ku og kalv på vei ned mot myra jeg satt på og min første elg var et faktum :)

 

Link to comment
Share on other sites

Er med på to jaktlag i Vest-Agder, og det er stort sett sørgelig over hele linja. I det ene laget har vi sett ku og kalv (fredet), i det andre har det vært skåltomt. De som kaller seg forvaltere sitter og maser om høyere uttak fordi det er for dårlig beite i skogen. Hvordan skal man ta ut mer når det ikke finnes elg? Synes hele greia er latterlig. De har styrt elgbestanden i grøfta og sluppet helt unna med det, men verst er jo at de fortsatt ønsker å skyte ned bestanden. ARG :twisted:

 

Dere som fortsatt har litt elg i skogene får forvalte den godt og ikke høre på såkalte "eksperter" :winke1: Her satser vi på fredning og å komme seg på heia for å jakte det vi har – hare og rådyr – igjen snart! :)

 

EDIT: Vær så snill og dropp å kritisere alle som gjør ting dere ikke ville ha gjort. Slike hylekor forsøpler hele tråden. Hvis noen vil skyte på 150 meter i fart er det opp til dem. Basta!

 

Med fare for å spore helt av...

 

Det er disse holdningene som gjør at det vil gå enda lengre tid før elgstammen tar seg opp. Folk hører ikke på "ekspertene" og velger egne veier på ting. Dvs alle gjør det de selv vil og ingen kjører samme vei. Kjenner meg veldig igjen i det du nevner, men her må man rett og slett velge å høre på uttalelser fra folk fra høyere hold og ikke plutselig tro at vi er eksperter på beitetaksering osv. Tiden der man hadde mye elg er over, det må vi bare innse...

Link to comment
Share on other sites

De to første drevene i dag var det tomt for elg. Ble sett tre rådyr.

 

I tredje drev ble det veldig tidlig meldt om okse, ku og kalv, uten skuddmulighet på vei ut av terrenget.

 

Det gikk en god stund og jeg satt meg tilbake mot et tre, da jeg plutselig hørte lyder, ku og kalv på vei ned mot myra jeg satt på og min første elg var et faktum :)

 

" target="_blank

 

Fin film. Hvor har du kameraet festet?

Link to comment
Share on other sites

Takker før gratulasjoner :D

 

Som en liten sak til ettertanke før en del personer som er kjappe til at dømme uten at ha en peiling på hvem dem dømmer.

 

Jeg skrev at det var første gang på elg jakt. Ikke første gang på jakt.

 

Jeg skrev i god fart. Hva er god fart? Før meg er det da viltet har så pass fart at det er forsvarlig at skyte.

Som regel har man ikke mange sekunder til at bedømme hvis det er forsvarlig eller ikke, og hvis det er en ting jeg har lært fra andre er at hvis du er i tvil på hvis du vil treffe rett. Ikke skyt.

 

Jeg ska være forsiktig med at si hvor mange skudd en "normal" jeger skyter per år, men jeg skyter rundt 14.000 skudd i året med pistol og rifle, så jeg trur at jeg med sikkerhet kan si at jeg skyter mer en en "vanlig" jeger.(hva det nå er)

 

Så lenge skudd faller og det ikke resulterer i farlige situasjoner eller skadeskudd så må jeg påstå at jegeren har tatt en riktig vurdering utfra den setting jegeren befinner seg i.

Link to comment
Share on other sites

Da var første dagen ferdig med elg jakt.

 

Første gang for meg på elgjakt, og heldig som få fikk jeg felt en ku på 125-150 meter som kom i god fart.

 

Det er ingenting å skryte av. Jeg er selv førstegangsjeger, og har satt meg en regel at jeg aldri skyter hvis holdet er over 100 meter, helst litt under. Du kan være lettet over at det gikk bra, det er ingen selvfølge når du strekker forsvarlige grenser så langt.

 

Han skryter jo ikke. Han bare sier det som det er. I tillegg må man huske på at alle har forskjellige ferdigheter når det gjelder jakt og skyting. At du ikke vil skyte hvis holdet er over 100 meter er vell og bra. Men det betyr ikke at andre ikke har andre ferdigheter og kan skyte elg både i fart og på lengre avstander uten problem. Man kan ikke dømme andre utfra egne ferdigheter. Det er litt typisk Norsk og tenke slik desverre.

Link to comment
Share on other sites

Første gang for meg på elgjakt, og heldig som få fikk jeg felt en ku på 125-150 meter som kom i god fart.

 

Gratulerer med første elgen, Den følelsen husker jeg godt. :P

Lykke til videre.

 

Gratulerer med felling. Så vidt jeg forstår deg så er du ikke heldig med skuddet, det er elg på post du er heldig med.

 

Kjenner meg igjen på den, er ikke hvert år en feller elg, men skuddplassering trener en på hvert år likevel.

 

Husker også godt min første elg, kan vel gjennforteller hvert minutt av de ca 40 minuttene jeg kikket på den før skuddet falt....

 

 

Forøvrig bør du unngå å fortelle om skudd på dyr i god fart (om fart i det hele tatt) evt stående skudd osv... Det er alt for mange som tror at alle skyttere er like dårlige til å skyte som dem selv, så det er like greit å spare slike historeier til jaktkveldene med gutta/jentene på jaktlaget....

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg sitter her og syns jævla synd på meg sjæl. :( Må til kiropraktor i dag og vel ett par dager til fremover før jeg kan delta. Er det ikke kolsen så er det noe annet jevelskap. Har hatt dette noen ganger før så jeg vet hva det er, men alikevel. Vil ønske alle på laget mitt skitt jakt, de greier seg nok utmerket godt uten meg. Men hadde vært morro og få vert med fra dag 1 da. Flere på det laget er også her på kammeret :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Til slutt falt valget på elgjakt forrige helg (valget stod mellom rypejakt og elgjakt...).

På første drev hørte jeg to svake lokkelyder nordafor meg. Så jeg lokket et par ganger, uten at det ga noen uttelling. Men i etterkant så vi at i den retningen jeg hadde hørt lydene, hadde det vært ett helt følge som hadde beitet, og som glei unna.

Andre drev satt jeg i kanten på ett stort hogstfelt med tett granli nedafor meg. Selv om drevet kom fra andre kanten, hadde jeg oppmerksomhet også bakover mot denne granlia. Det er tett, og elg kan lett så like ved og komme ut på gruppa. Hundekaren startet i min del, og etter at han hadde gått igjennom området foran meg begynte jeg å lokke litt. Jeg holdt på og lokket sånn iblandt. Det nærmet seg en time av drevet, og jeg tok ett rutinemessig sveip bak meg mot granlia. Da stod det en okse og så rett på meg! Den stod på en liten kolle med ei furu på. Det var blodrødt blåbærris rundt der den stod i sola. Den hadde ikke mange tagger, men ganske lange og bøyde, slik at de pekte rett opp der han stod og så rett på meg. Det var ett utrolig fint syn! Den så lenge på meg, og jeg stod dønn rolig. Etter "en liten evighet" senket den hodet og tok ett steg i min retning. Så opp med hodet, og så rett på meg igjen. Jeg stod like rolig. Men så senket den hodet og gikk ned i en liten dump imellom oss. Der står noen små graner, og jeg benyttet sjansen til å komme meg ned på kne og få opp børsa. Den kom fram igjen og var nå på 50-60 meter. Men den stod så leit til, på skrå mot meg. Jeg har ikke lyst til å skyte rett i bogkula, og vil ikke skyte. Den gjør seg klar til å ta ett steg til som vil gi meg mer bredside, da får den plutslig vind av meg! Alt ragg står rett ut over ryggen, og den snur på femøringen og drar.... Jeg stopper den med en kontaktlyd til, men nå er en av smågranene i veien! Så setter den igang igjen og er borte. Det var ingen kjempe. Når den kom mot meg så jeg at det var en 4-tagger, men som sagt ganske lange spisser av stanghorn-typen. Men stor eller liten, den ga meg en stor opplevelse ihvertfall!

Vi hadde elg i hvert drev hele helga. Tre drev lørdag, og ett søndag. Søndag ble det skutt to mindre okser, og da ble dagen avsluttet. Jeg så ikke mer (levende) elg, men hadde iallefall fått en fin opplevelse.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk skutt min andre elg i går, en 7 takker okse. Den første var en 5 takker så dette går veien:)

 

Jeg fikk se ku og kalv som forsvant mellom noen busker ca 150m foran meg, så etter en liten stund bestemte jeg meg for og lokke litt(bare for morroskyld da jeg ikke har peiling på lokking) å plutselig sto det en okse å så på meg på 150m:)

 

Den ble skutt med 9,3x62, 250gr Barnes i 790m/s. Oksen ga tydelig skudd tegn og gikk 20m før den la seg ned. Pent slakt og minimalt med kjøtt ødeleggelser. Oksen jeg skaut i for med oryx i 6,5x55 var ikke pen, ga 0 skuddtegn og gikk 60 meter, Så veldig fornøyd med kaliber og kule denne gangen:)

(Dette var min erfaring!!)

 

Nå har vi 18 elg på 5 dager og 10 igjen, Så kanskje det blir flere på meg om jeg er heldig.. detta har jaggu gått unna:)

 

20121009164536.jpg

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Peder !

Hvor skøyt du den hen da ? Trysil eller med skola ?

 

Jeg har skutt kalv og kvige så langt.

Tok jaktfri i dag etter at vi har fått 5 elger på de 6 første dagene.

På'n igjen i morgen, med 3 dyr igjen på kvota.

Blir spennende da okse gjenstår på kvota.

Link to comment
Share on other sites

Fikk min første voksne okse i går :D - 4 tagger og slaktevekt på 210-220 kg. Kom rett på posten i trav med bikkja 1 minutt bak - fyra på 30-40 meters hold. Elgen stoppet etter første skudd uten å vise tydelig tegn på at den var truffet så den fikk raskt en kule til. Vaklet så 15 meter og lenet seg inn mot noen småtrær, gikk inn på 10 meter og skjøt dauskudd.

 

Nå har vi fått 6 av 9 og må ut å lete etter ku uten kalv og 2 kviger. Bra med elg i terrenget så det er drev hele tiden, men ofte med "feil" dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jakta var i utgangspunktet over for vår del i går, og jeg var heldig nok til å få skyte 3 av 6 dyr. Henholdsvis okse, ku og kalv. Idag fikk vi kontrabeskjed fra mottaket vi leverte kua og kalven - kua måtte kasseres på grunn av (ref. kassasjonsvedtak): "pyelonephritt og hepatisk lipidose".

 

Hva er dette og er det noe vi som relativt ukyndige kunne(burde?) sett med det blotte øyet? Av 250 dyr levert ved mottaket i år var dette dyr nummer to som måtte kasseres.

Link to comment
Share on other sites

Jakta var i utgangspunktet over for vår del i går, og jeg var heldig nok til å få skyte 3 av 6 dyr. Henholdsvis okse, ku og kalv. Idag fikk vi kontrabeskjed fra mottaket vi leverte kua og kalven - kua måtte kasseres på grunn av (ref. kassasjonsvedtak): "pyelonephritt og hepatisk lipidose".

 

Hva er dette og er det noe vi som relativt ukyndige kunne(burde?) sett med det blotte øyet? Av 250 dyr levert ved mottaket i år var dette dyr nummer to som måtte kasseres.

 

Det er betennelse med puss i nyrer og fettlever (levera har hatt for tøff jobb over lang tid.)

 

Vi har tatt en hjortebokk med betennelse i lunge og med fettlever.dvs levera er grovkorna og porøs.

Link to comment
Share on other sites

Forrige helg ble det to kalver og en fjorårsokse - en av kalvene i en skikkelig stålos for bikkja, på ei øy ute i Figga-elva. Helt kongelig morsomt både for meg og bikkja. I dag ble det en skikkelig Knalldag[tm]. Vi har flytta jakta med jaktstart 1.oktober og jakter i ett til 31.oktober, mest for å spare oksene i tidlig brunst. Har i tillegg oppfordra om å spare oksene til 10. okt. Som leder i området syntes ikke jeg at jeg kunne gå mot en henstilling jeg selv hadde kommet med, så jeg har latt 4 gode og 1 halvgod skuddsjanse på 7,7,8,8 og 16-spiring gå fra meg. Første uka jakta vi i ett og skjøt 4 kalv og 2 fjorårsokser, og vi hadde da 2 kviger og 1 okse igjen når vi starta i morres. Kun tre poster møtte opp, og vi starta opp langs elva med løshunden. Helt på slutten av drevet ble det stålos og jeg sneik meg innpå. Trodde det var ku og kalv, men syntes kalven var vel aggressiv mot bikkja, og fant ut at det var ei kvige omtrent i samme vaset som de bestemte seg for å gå ut. Var da inne på 15 meter i tetta. Hunden fikk stopp på dem igjen i kanten rett før siste posten i drevet, og etterhvert fikk han på et par kurante smeller, og kviga ble liggende igjen.

 

Vi slakta og kjørte på til neste drevet, der jeg så ku+kalv og okse på morran. Rimelig brukelig okse, ikke så mye på hodet men en bra skrott. Slapp bikkja og den spora opp dyra og fikk stålos. Jeg sneik innpå, og så at det var ku og kalv. De gikk ut og jeg gikk på for å støkke igjen, fikk losen innover i terrenget. Sjekka samtidig en vei der de bruker å krysse, og der hadde det ikke gått ut elg, så oksen var mellom meg og postene (sannsynligvis). Ytterste posten meldte at han hørte kvister som knakk, og etterhvert gikk stålosen over i ganglos og opp mot denne posten. Og så rapla det i vei tre skudd på rappen, to kjappe og et litt etterpå. Kua og kalven hadde kommet ut på posten med oksen hakk i hæl. Oksen ble liggende igjen, flott sjuspiring med skikkelig stanggevir. Jeg vil tippe at den er 3-4 år etter tennene og rosenkransene, ikke en 2-åring som de bruker å være her i området...

 

Så da er det ei kvige igjen til i morra, og tilleggdyr om vi gidder mer.

 

 

elg1~0.jpg

Halvstøveren Karo med kalven fra forrige helg (skikkelig klomp av en kalv det der)

 

elg2~0.jpg

Halvstøveren Karo med kviga fra i dag.

 

elg3~0.jpg

Halvstøveren Karo med oksen.

 

Til info: Karo er en 10 år gammel krysning mellom gråhund og haldenstøver, som ble innjagd som elghund som valp og som er brukt i 9 sesonger nå. Han har bra nok søk for våre små teiger, og sporer "lite nok" til våre teiger (dvs han starter ikke på gamle spor, men har blitt bedre til å utrede nattspor). I tillegg henger han ikke på støkt elg over noen særlig avstand (4-500m) men klarer ofte å få stopp på støkt elg før det. Vi har nok ganske "tam" elg... Loser heller ikke på støkt elg, kun i stålos/ganglos, men kan glefse til et par ganger hvis det blir litt for hardt "uttak". Har skutt et betydelig antall elg i stålos, ganglos og støkk for denne bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...