Jump to content

Elgjakta 2012!


AHL

Recommended Posts

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjøt min første elg søndag 11.11.12

 

Satt 5 timer på post, vi skulle til å gi oss da plutselig en av postkarene så beina på 3 dyr. Vi valgte å sitte litt til, men endte med at vi slapp unghunden i laget, en 6 måneder gammel gråhund. Han tok igjen dyrene 400 meter unna postkaren som så den, deretter var losinga igang.. Ku, kalv og piggokse passer en post, der kalven blir skutt stående på 150 m, med 2 skudd som satt hull i hull i bogen! Kua og piggoksen gikk deretter videre, og kom til meg... Først kom kua, så piggoksen. De kom i stor fart, holdet var kanskje 20 meter. Plystra 1 gang, og de begge stoppet. Satte et skudd i piggoksen, og begge løp videre. Angsten spredte seg når jeg ser 400 meter unna at en elg løper over ei myr, skadeskyting tenkte jeg! Etter litt om og men kommer hundføreren, og unghunden kommer ned til meg. De starter ettersøk, og 20 meter inni tettskogen lå piggoksen, herlig! Min første elg var i bakken!

 

Vi fikk dratt ut både piggoksen og kalven, og vekta på oksen var 142 kg.

 

Når vi flådde oksen, så så vi at kula rett og slett hadde ødelagt mange kilo kjøtt. Innskuddet var det værst, her måtte vi skjære bort masse pågrunn av blodutredelse... Spørsmålet mitt er om kula kan ha truffet en kvist, også gått på tvers inn i elgen. Kula var Partizan 285 grain.

 

Uansett, en super opplevelse!

 

1zm1qtv.jpg

 

- Hveberg

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med en flott fjordokse, og vell overstått første fall :winke1: . Det går ann at kula kan ekspandere og skifte retning ved treff i kvist. En på elglaget jeg jakter i skjøt en 2,5 årig okse i tetta i år, og den så ut som hadde blit skutt med hagle. Ble et ettersøk, og oksen lå død 700 meter fra skuddplass. Dette var forøvrig en 180grs oryx i 3006.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en hjotejeger fra vestlandet som har vært så heldig å få vært med på elgjakt for første gang, med to jaktlag fra røros og trondhjem, og jeg kunne faktisk skutt ei ku, men jeg venta på kalven som skulle tas først, men den kom ikke for kua var enslig. :( . Uansett så var det en helt fantastisk opplevelse å få vere med en jeng erfarne jegre på min første elgjakt, å bli godtatt som en av gutta med en gang. Håper jeg kan komme på elgjakt neste år og.

Link to comment
Share on other sites

Kort beretning fra helgens jakt i Østerdalens vinterskoger:

Fredag dro jeg og en kompis til Jordet for å hente en jämthund vi var så heldige å få låne. Ankom hytta som holdt 0 grader rundt 16 tiden og satte i med hardfyring og ventet på siste jegerkompisen. Han kom fram til god å varm hytte i 20 tiden med rakfisk (+akevitt) i posen, og da var jo kvelden selvfølgelig sikret. Vi åt, drakk og koste oss med historier og gitarspilling til vi fant det for godt å gå til sengs. La oss ikke ett minutt for sent, for vi våkna alle mann når jaktleder rulla inn utenfor hytta. Stressa som tusan, kasta i oss maten og kledde oss for 12 spek. Det var nysnø og vi slepte jämten på ei fæl i veien. Bikkja rekte på egenhånd og det tok ikke lange stønna før det var uttak. Så flytta levenet seg ca en kilometer nordover langs rekka vår å ble da stående pal. Ei kolle kom løpende forbi ene posten og hunden sto igjen med kalven i los. Den var tydeligvis rådvill, for den brydde seg ikke en pøkk om at det sto noen jegere 10m unna å prata høylytt og prøvde å kalle inn hunden.

 

23u3ko9.jpg

 

243lxld.jpg

 

Malen på stålos!

 

Meget spesiell situasjon! Kolla og kalven har trolig funnet tilbake etter det vi har sett av spor. Kalven så stor og frisk ut.

Vi skulle ikke ha noen kalv, og dro hunden på 4 stive fra stedet, mens kalven sto å stirret dumt på oss. Slapp på nytt lenger sør i terrenget hvor det var 2 ferske skuringer og spor med snø i. Først var det uttak ca 250m unna der vi sto, og det ble jaging. Elgen var garantert var oss. Bikkja slapp etter en drøy kilometer i vill hastighet, og på tur tilbake fikk den lukta av en annen elg som ble stående i uttaket. En av oss snek innpå losen, det var ei kolle som vi heller ikke skulle ha. Støkte losen, men den ble stående igjen bare ett par hundre meter unna. Måtte "gørstøkke" får å få skikkelig fart på driten, klarte ikke å kalle inn bikkja. Tipper hunden var rimelig irritert på øss tullinga som ikke vil skyte på gullet han hadde fått stående. Når bikkja var kobla var det mørkt, og vi kom oss inn til en dugelig porsjon egg og bacon, for senere på kvelden å innta litt taco :winke1:

 

2ajxvf7.jpg

 

w7kdh2.jpg

 

I dag våkna vi til 25spek (!!!) og bestemte oss for å prøve ett slipp før vi vaska og forlot hytta. Først slapp vi på ett spor som hadde dukka opp i natta og det ble jag antakelig. Usikker på om det var elg ell fugl det var uttak på, men bikkja bjeffe 150m unna og kom ganske fort tilbake. Ble til at vi slapp på nok ett nytt spor som ble ett langt jag, også denne elgen sto for nærme oss. Kulda gjorde egentlig at jaktlysta var døyva hos oss alle sammen, så vi pakka sakene og dro hjem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Legger denne her, selvom dette er etterøk. Fortsatt innenfor jaktåret 2012.

 

Elgkalv påkjørt, observert lørdag morgen. En ekviparsje ut fra fallviltgruppa på søndags morgen uten hell. Tok over vakta på søndags kveld og startet mandag morgen med sporing i gamle spor. Det var nok mye lukt for Fenris dro jamt i båndet. Da jeg var sikker på at han fulgte riktig dyr og vi ikke hadde sett noen etter 500m valgte jeg å slippe. Det tok ca 5 min fra slipp til uttak. Kalven sto i uttaket.

 

Video; kameraet hadde vridd seg litt over mot høyre, elg ved venstre side av bilde, dårlig lyd også da jeg har skrudd ned følsommheten på mic. :oops:

http://www.flickr.com/photos/32756175@N00/8428382593/

 

Lårbein brukket

8426211763_84be9c1f21_b.jpg[/url]

Untitled by killertriz, on Flickr[/img]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har blitt en tradisjon for meg nå å avholde elgjaktkurs i Moss & Omegn JFF. Dette er vel fjerde året på rad og det har blitt såpass populært og bra at dette må vi fortsette med :D Det blir MANGE timer med dugnadsarbeid, men det er virkelig verdt det når en kursdeltaker feller sin aller første elg!

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/ostfold/lokallag/moss_og_omegn/nyhet?element_id=197012081

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her noen bilder fra årets vinterjakt på elg i Fyresdal. Her er det jakt i januar måned pga. trekkelg og beiteslitasje.

Ps. bildene er screenshots fra video, så litt "blurry".

 

normal_Skjermbilde2~0.JPG

 

normal_Skjermbilde3~0.JPG

 

Kvota som gjensto når jeg var med var okse og kalv. Kalven datt først.

 

normal_Skjermbilde7~0.JPG

 

Vi var i kontakt med flere elg, men sleit med å finne en okse.

 

normal_Skjermbilde6~0.JPG

 

normal_Skjermbilde9~0.JPG

 

Her var det nære på vi fikk oksen! Men glapp i siste lita. Vanskelig å kjønnsbestemme etter at geviret er felt.

 

normal_Skjermbilde4~0.JPG

 

normal_Skjermbilde11.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...