Jump to content

Elgjakta 2012!


AHL

Recommended Posts

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Gledar meg vannvittigt til det andre året med børse og det sjette som medlem. Det skal vell mykje til å toppe fjorårets høst på to oksar, noko som tilsvara heile kvota.. (håpar eg ikkje blir jaga..) Hehe ;)

Blir artigt å møte gamlekara att og høyre fleire artige historiar. Har vell høyrd dei fleste men er like morsomme kvar gong. Er bare eg, far min og ein anna under 70 på laget... Hehe, men er litt godt au. Gjeng ann å ta det litt med ro då. Heh.

 

Blir artigt å eg ser fram til ein ny haust med triveleg drivjakt!

 

- Aslak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Barmark og fine forhold såpass tidlig på våren er fine greier for oss hundeførere. Da rekker man å holde hund og jaktlyst i sjakk før båndtvangen trår til. Det er noen tråe måneder for både tobeinte og firbeinte.

 

Men nå om dagen er det knall. I dag ble det en flott 3 timers los:

 

 

Og en effektiv innkalling når man må hjem :D

 

Link to comment
Share on other sites

Blir mest fokus på opptrening av finnevalp i høst, men elgjakta er jo selvsagt et høydepunkt. Til høsten er det jaggu tre år siden jeg felte elg. Ekstremt nære i fjor, men med onkel som bakgrunn, nytter det ikke å skyte. Til alt overmål løp piggoksen rett ned og datt hos han :mrgreen:

 

Bare ei ku og ei kvige på kvota i år. Burde nok helst vært fredet i hele Agder, men ser ikke ut som det blir noe.

Link to comment
Share on other sites

Terreng 1: 4 dyr, 1 okse, 1 ku, 2 ungdyr/kalv

Terreng 2: 6 Dyr 1 Okse, 1 ku, 4 ungdyr/ kalv

Terreng 3: 7 Dyr 1 Okse, 1 piggokse, 1 kvige, 4 kalv

 

Forhåpentligvis terreng 4, så man har jakt fra 25 sept, ellers er det jo bare å sitte og bite negler.... Finnes det noe verre enn å vente på jaktstart frra 25 sept til 5 okt?? Nei, tror ikke det altså!!! :

 

12 dyr: 2 Okser, 2 kyr, 8 ungdyr/ kalv

 

Joda, skal da få brukt bikkjene i år også... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Debuterte ifjor med egen ny børse å fikk 1,5år Ku og års Kalv.. .Så var greit fornøyd med 2 dyr på 2 skudd første sesongen med egen børse :D

Nå er det bare 6 måneder igjen, til man skal ut i skumringa å sitte å lokke... kanskje kommer oksen ???

men først så må man komme seg hjem fra jobb så blir det innskyting og trening på Nidaros banen.. gleder meg som en unge :)

 

I år er det siste året av samarbeidsplanen på jaktlaget, tror vi har 6-7 dyr på kvota, med mulighet for opp til 4 ekstra dyr så god mulighet for å få elg i tråkorset

Jakter i Målselv og her har vi mye elg og stor elg :)

 

Her er et bilde av søskenbarnet mitt, Lars skjøt denna oksen på 14 tagger og 340 kilo på Ringvassøya :)

 

http://farm9.staticflickr.com/8149/7147933987_e3b5521097_m.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Har vært med nå snart i 40 år, men rart med det gitt. Når tia nærmer seg så er liksom alt på plass :D Vi har 13 dyr fordelt på en prosentvis avskyting som jaktleder står for. Det går veldig greit det :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan legge ut noen bilder fra jakta 2011, mens vi venter på høsten. 2 måneder igjen nå bare :D

 

2rctjjp.jpg

 

Skutt i los for våres Leo

 

6qi347.jpg

 

Skutt i los for våres Bill

 

9jnep0.jpg

 

Min første elg, skutt i los for Leo. Kvige på 125 kg.

 

2rp4qah.jpg

 

Min andre elg, skutt siste helga på post. Kom ku og kalv for hunden våres Bill, kalven veide 80 kg :)

 

håper på en like bra høst iår :)

Link to comment
Share on other sites

Bra noen startet denne tråden:-)

 

Vi har nytt terreng i år. Det ligger ved Sandsjøen i Lierne. Er det noen som har vært der på jakt før?

 

Terrenget ligger i kjerneområdet for bjørn, så det rusler vel noen bamser der også. Hvordan tror dere det påvirker elgjakta? Er elgen vanskeligere å få til å stå i stålos i bjørneområder?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Bare en måned igjenn nå :overrasket: . Greier nesten ikke vente. Gleder meg til og prøve min gråhund valp som nå er 6 mnder, og min nye rem 700 xcr i 375 h&h mag :winke1: . Er med på 10ende året nå, men har samme jaktfeber hvært år :winke1: . Jakter i overhalla, og det ser bra ut med elg. Skjøt min første voksne okse i fjor, etter en heftig lokkerunde. Datt i smellen på 7 meters hold, en 6 spiring :winke1: . Ellers er d blitt fordinger kalver, og selfølgelig ei stygg-gammel ei :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det går stygge rykter om ulv i nabokomunen nå og det er ikke morro. 2 stk. Det gjennstår og få det verifisert, men uansett er det ikke morro med tanke på at vi jakter med løshund. Vi har jakta der inne så lenge jeg kan huske, hvor veien har vært hovedbryet. Nå KAN det bli ulv også.

Får virkelig ikke håpe det, men tankene er der :( .

Link to comment
Share on other sites

3 elg ble tildelt i år, 1 okse (fri størrelse), 1 ku (fri størrelse) og en kalv.

 

 

 

Hvordan er det med dreperten i elgbørsene rundt omkring :?: Har dere fått rettet opp dreperten etter eventuelle skadedyrsfellinger?

 

 

En kompis fikk ormet godbørsa etter bjørnefall :shock: :

normal_Orm01.jpg

 

Pga fredningen av huggorm måtte det gjennomføres kaldorming :roll:

normal_Orm02.jpg

 

Ormingen ble utført umiddelbart etter bjørnefelling (i Sverige), på bjørneskrotten.

Det sies at med dette er dreperten gjennopprettet, og sannsynligvis bedre enn før skadedyrsfellingen.

 

 

Hvordan er det igjen med fluktskuddskompensatoren, er ikke helt sikker på om min (Blaser R93) er kaldpresset eller varmpresset, og jeg er blitt fortalt at om den er kaldpresset kan den fungere dårlig i kaldt vær.

Må vel innom en børsemaker for å få greie på hva slags type jeg har? Kjipt å sitte der med kaldpresset fluktskuddskompensator om det skulle bli kuldegrader :roll:

 

By the way, ormen levde i beste velgående etter ormingen:

normal_Orm03.jpg

 

Bamsen var det værre med :twisted:

 

Er det noen som vet om "haill" kan kompensere for manglende orming :?::?:

Mener jeg har hørt at "kveit-haill" fungerer greit på hjortejakt, men virker det på elgjakt :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Bare en måned igjenn nå :overrasket: . Greier nesten ikke vente. Gleder meg til og prøve min gråhund valp som nå er 6 mnder, og min nye rem 700 xcr i 375 h&h mag :winke1: . Er med på 10ende året nå, men har samme jaktfeber hvært år :winke1: . Jakter i overhalla, og det ser bra ut med elg. Skjøt min første voksne okse i fjor, etter en heftig lokkerunde. Datt i smellen på 7 meters hold, en 6 spiring :winke1: . Ellers er d blitt fordinger kalver, og selfølgelig ei stygg-gammel ei :winke1: .

 

Tror jeg skal ta meg en stor en i år. Blir litt lei av 10-spiringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...