Jump to content

Lyddemper og tjuvjakt ?


seawolf

Recommended Posts

Som nevnt i en annen tråd, et forbud må alltid vurdere skadepotensiale opp mot nytteverdi.

 

Skadepotensialet er her relativt lavt (forenkler tjuvjakt litt) og nytteverdien er svært høy (skåner hørsel og omgivelser).

 

Et forbud blir da nødvendigvis bare ulogisk.

Link to comment
Share on other sites

Skepsisen til lyddemper har eg full forstelse for at enkelte har.

Det er ikkje mange år sidan at ein av landets mest profilerte våpenforhandler i eit intervju utalte var uroa over alle lyddemparane som vart seld til vestlandet. Han såg egentlig ikkje nødvendigheita av dei!

Han brukte det ikkje på elgrifla si den gangen og da hadde ingen bruk for det.

 

 

For dei som lurer på kven det var som sa dette så var det ein av sjefane i dette firmaet: http://landro.no/

Link to comment
Share on other sites

Greit, jeg skal slutte å valse over Haavard her, han har jo tross alt noen ganske så gode poeng innimellom.

 

Men når det kommer til en automatisk kobling mellom lyddemper og tjuvjakt så syns jeg det skurrer litt.

For det første er ikke en lyddemper såååå lydløs, for det andre har den høyere nytteverdi enn skadepotensiale.

Selv hadde jeg gladelig montert lyddemper på de geværene jeg bruker mest, om det ikke var for at det ene er en drilling og det andre er en 9,3x62 med åttekantet pipe... :?

 

Men dama skal helt klart ha lyddemper på .308'n!

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste ikke at om man har lyddemper blir man automatisk tyvjeger....Det sa dem ikke noe om på butikken når jeg kjøpte demperen....men men, man lærer så lenge man lever......

:)

Hmmmmmmmm..........når starter egentlig tyvjakta :?:

Finner det ikke i Forskiften om jakt og fangsttider :roll:

Link to comment
Share on other sites

[ :)

Hmmmmmmmm..........når starter egentlig tyvjakta :?:Den starter vel den 1 januar, og slutter den 31 december, bare avbrut af en periode hvor den normale jagt pågår 8)

Finner det ikke i Forskiften om jakt og fangsttider :roll:

Har du ikke set det uofisielle tillæg til denne forskrift, her står det med småt på bagsiden nederste linje : :wink: :

Link to comment
Share on other sites

At det skulle kjøre rundt folk som ikke har hjortejakt, i hjortejakta og skyte på dyr der man garantert finner lovlydige jegere ute i samme ærend, hører vel til sjeldenhetene.

 

Hører tilsjeldenhetene, nope tror ikke det du, i år har det blitt felt minst ett dyr her i bygda på tjuvjakt og kansje to :evil: Også der besta mi bur er det blitt drevet tjuvjakt mange år. Disse tjuvjegerne kommer med store lykter og lyser ut på bøane, og bruker børse med store dempere. Dei berre skyter spring ut av bilen henter hjorten slenger den i tihengeren og kjører vekk :evil: Folk er blitt så irriterte på tjuvjakt så når eg og ein kammerat var ute og lyste etter hjort så kom det to menn opp og trudde me dreiv med tjuvjakt :lol: Og ein ting til, eg er ikkje mot lyddempere tvert i mot eg synest lyddempere er ein kjempebra ting :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her var det, som vanlig, mange som skjelver i buksene når de får kritiske kommentarer til det de tror er den eneste rette veien.

 

(Jeg mener ikke de jeg siterer nedenfor. Det er de inleggene jeg finner det verdt å kommentere.)

 

Ja ja Haavard, på seg selv kjenner man andre. Du er med andre ord kriminell ved anledning.

Javisst! Det vanligste er å kjøre for fort når jeg "vet" politiet er fraværende. Resten holder jeg for meg selv...

 

Provoserende innlegg (også kalt "trolling") besvares best med øredøvende taushet!

Der tar du feil. Provoserende innlegg og trolling er ikke nødvendigvis det samme. Mine inlegg i denne tråden er ikke trolling, de er ren diskusjon.

At mange ville la seg provosere visste jeg, men det er et viktig poeng med et forum at man har ulike meninger.

 

Greit, jeg skal slutte å valse over Haavard her, han har jo tross alt noen ganske så gode poeng innimellom.

Nå må du være forsiktig så du ikke blir utstøtt av det gode selskap... ;)

Link to comment
Share on other sites

Haavard,

¨

Det fins jo en rekke mer eller mindre gode argumenter både for i mot å bruke demper. At noen framsetter argumenter mot må vi tåle, og at noen ikke har bruk for demper kan jeg forstå.

Det jeg ikke kan forstå, er hvordan men kan mene at det burde vært forbudt? Tjuvjakt ER forbudt, men folk gjør det likevel, og siden du selv kjører for fort, så lurer jeg på om også er for å påby fartssperre? Eller er det bare andres små "tråkk på siden av stien" som skal hindres?

Er det virkelig sant at du er for å forby lyddempere? Ja eller nei?, OG hvorfor vil du eventuelt ikke påby fartssperre og alkolås på biler.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

trenger man jegerprøven får å drive med tjuvjakt?

hva skriver man som behov på ervervstilatelsen?

og er systemvåpen veien å gå?

 

Dette problemet synes å være verst i "Hjartens" rike, alsår vestlandet.

 

Kan vi ikke heller forby vestlendinger, så treffer vi sakens kjærne med en gang????

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Nok en popcorn tråd.... :lol:

Klarer ikke dy meg, jeg må bare spørre;

Hvor mange er det som leser Åndalsnes Avis :wink:

Er det en av de Avisene som lager en stor sak når naboen skifter gardiner :?::lol::lol:

 

Ei lita lokalavis med lokale "nyheter" som kommer ut tre ganger i uka. Kunne nok klart meg uten, men samtidig må man

gjerne få med seg disse få lokale sakene og da.... Avisa kunne gjerne vært mer ivrig med jaktstoff. Men litt har den i løpet av høsten.

Syns ikke de driter seg ut med denne saken. Kunne gjerne stått i større aviser og dette.

Link to comment
Share on other sites

Joda. Vestlendinger er forbudt.

 

For dere andre.

 

Du skjønner at da Gud skapte mennesket skapte han Bergenseren.

Men etterhvert så hendte det at det ble født barn som ikke opprettholdt rett standard.

Disse var oftest resultatet av befruktninger skjedd lørdags kveld da gjerne begge foreldre var i overkant beruset for at en vellykket befruktning skulle finne sted.

Disse ble som regel satt ut i skogen og glemt.

Men på grunn av mangelen på store rovdyr på vestlandet overlevde mange av disse individene lenge nok til å formere seg og disse individene utviklet seg etter hvert til resten av verdens befolkning.

 

Avviket fra original standard blir større jo lengre vekk fra Bergen man kommer og etterhvert opp igjennom årene har utviklingen ved hjelp av globaliseringen gått så langt at gener og normer som normalt sett skulle vært på andre siden av Atlanteren er dukket opp i Oslo.

 

Dette sees godt igjennom den stadige økningen i kaffebarer og på klesstilen til de som nylig er kommet i kjønnsmoden alder der ting som mannevesker, langt hår og øredobber tydelig signaliserer en klar forvirring om noe så enkelt som hvilket kjønn man tilhører.

 

Og denne utviklingen er kommet også tilbake hit til Bergen og mye tyvparing fører til at også den siste rest av fullblods bergenser fører avkom som tilegner seg disse egenskapene og åpenbart utvanner det originale bergenser mennesket.

 

Det er innført forbud for paring av fullblods Bergenser og andre raser, men Internett og andre media gjør at ungdommen lett forvirres og rett og slett ikke skjønner faren.

 

Det siste forsøket på å sette ut ulv på Østlandet for å bote på skaden viser seg å være for lite for sent.

 

Hva fremtiden bringer vet ingen....

Link to comment
Share on other sites

Du skjønner at da Gud skapte mennesket skapte han Bergenseren.

Dette er en totalt uriktig og uforsvarlig påstand, på linje med å anbefale komprimerte ladninger i 30-378 med hurtigbrennende pistolkrutt!!

 

I følge et tillegg til 1. Mosebok, som, av en eller annen besynderlig grunn, heller ikke kom med i den siste Bibeloversettelsen, kom Gammel-Erik bort til Gud Fader, da han satt og hvilte ut med en skarp en i glasset, etter at han hadde skapt Himmelen og Jorden.

"Nå har du skapt alt mulig, men jeg har ikke fått laget annet enn et høvelig kaffebål nede i Helvete", klaget Gammel-Erik, "hvorfor kan ikke jeg få skape noe, jeg også?".

"Vel, vel, nå er jo alt skapt, og det er såre godt", sa Gud Fader, "men borte i vest, i et land langt nord, er det sju fjell, og mellom dem er det ingenting. Og siden du er en slik helvetes fyr, kan du jo få prøve å lage noen skapninger til å ha der".

 

Og slik gikk det altså til at Bergenserne oppsto!

Link to comment
Share on other sites

Til Håvard.

 

Undertegnede er i praksis døv på høyre øre (og plaget av tinnitus), og det skyldes ett enkelt skudd fra en kortløpet jaktmauser. Det skjedde da jeg var ca 18 år, og juniorgruppa lå og trente på 100 meter'n med ombygde Krager i 22 lr. Da kom det en tufs som skulle ta jegerprøven. Det var grus på standplassen, og han lå og makte seg til for å få en god liggeposisjon. Da han omsider var klar hadde han munningen ca en meter bak og en meter ut fra mitt høyre øre. Jeg hørte ikke et kvekk på 3 dager, da vendte hørselen langsomt tilbake på venstre øre. Høyre øre var permanent skadet, en hørseltest vurderte rest-høre-evnen til 20%. Vi som lå og skjøt med 22Lr brukte ikke hørselvern, og hørselvern i de dager var forøvrig bare ørepropper, klokker hadde vi vel knapt hørt om den gangen.

 

Jeg tror faktisk at skaden ikke hadde vært så massiv om denne jegeren hadde hatt en av våre dagers effektive lyddempere, om de kan brukes på tjuvjakt eller ikke. Evnen til å beskytte folks hørsel veier mange ganger opp for det. Slik det er for meg i dag, selv med høreapparat er jeg ikke i stand til å oppfatte ord når folk visker, gresshopper og sisikker må andre fortelle meg om, og når jeg danser med en søt pike er jeg ikke i stand til å oppfatte de kjærlige (?) ord hun prøver å viske i mitt høyre øre!

 

Da jeg leste Håvards første innlegg her trodde jeg også at dette var ironisk ment, men etter hans innlegg nummer to må jeg innse at han faktisk mener det han sa. Forholdet Håvard, er at det aller meste av "lovlige" ting her i livet kan misbrukes til å gjøre noe ulovlig med dersom man skulle ønske det. I kveld meldte de på nyhetene om et gjengslagsmål på Oslo S og en alvorlig skadet etter knivbruk. Kniv er vel også den redskap som er ansvarlig for flest drap her i landet (i normale år, hold 22. juli utenfor). Det er klart, lyddempere kan brukes på tjuvjakt, men en mye viktigere forutsetning for å tjuvjakte er at man har tilgang til en børse. Hvorfor ikke ta skrittet fullt ut Håvard og foreslå at man forbyr børser, du kan jo gå foran med et godt eksempel og avhende den 308'n du har? :winke1:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Du skjønner at da Gud skapte mennesket skapte han Bergenseren.

Dette er en totalt uriktig og uforsvarlig påstand, på linje med å anbefale komprimerte ladninger i 30-378 med hurtigbrennende pistolkrutt!!

 

I følge et tillegg til 1. Mosebok "blablablabla....." - Sittingduck

 

Og slik gikk det altså til at Bergenserne oppsto!

 

 

:lol::lol::lol::lol:

Har tilbrakt 4 år av livet mitt mellom de fjellene. Godt jeg slapp fra det med dialekten i behold.

 

 

Så til saken: Undertegnede har fra to-års alderen til slutten av tenårene gått gjennom et tosiffret antall øre-operasjoner og nå handler det om å ta vare på stumpene.

Lydemperen er kommet for å bli.

Link to comment
Share on other sites

og når jeg danser med en søt pike er jeg ikke i stand til å oppfatte de kjærlige (?) ord hun prøver å viske i mitt høyre øre!

 

Du mener: "HJEEEELP! SLIPP MEG! NEEIIII!!!" ? :lol:

 

 

Og joda.

 

Jeg fikk meg flett ny jaktkanon her om dagen. Veldig god pris fra en sørlending. Med denne bestilte jeg også en Hardcore TMD45 demper.

 

Dette var ikke med hensikt å gå på tjuvjakt eller drive med drap, men ble bestemt av følgende grunner:

 

1. Dempe smellet for å irritere naboene minst mulig. Jeg bruker fortsatt Supreme Pro X'ene mine da jeg føler smellet fortsatt er for høyt til å være trygt for ørene, samt at jeg digger det at jeg kan høre hjorten 200 meter ute i marken.

 

2. Mye av hjortejakten min foregår tildlig morgen og kveld. Dette gjør at lys ofte er begrenset. Lyddemper tar bort munningflammen sånn at jeg ikke blir blendet og dermed er klar til oppfølgingskudd om dette skulle være nødvendig.

 

3. Det forsvinner endel rekyl. Noe som er ganske ok i jaktens mange underlige skytestillinger.

 

 

Hvis man på død og liv skal forby alt man ikke liker så er det ikke mye igjen.

 

 

Jeg mener at det enkleste hadde vært og gjøre absolutt alt lovlig, men samtidig innføre ett totalpåbud om å gå med tvangstrøye.

Så kan man søke politiet om tillatelse til å få tatt av tvangstrøyen. Så kan man vurdere utifra det enkelte individ hvem som får ta av og gjøre det de måtte ønske og hvem som helst burde beholde den på.

Link to comment
Share on other sites

Du skjønner at da Gud skapte mennesket skapte han Bergenseren.

Dette er en totalt uriktig og uforsvarlig påstand, på linje med å anbefale komprimerte ladninger i 30-378 med hurtigbrennende pistolkrutt!!

 

I følge et tillegg til 1. Mosebok "blablablabla....." - Sittingduck

 

Og slik gikk det altså til at Bergenserne oppsto!

 

 

:lol::lol::lol::lol:

Har tilbrakt 4 år av livet mitt mellom de fjellene. Godt jeg slapp fra det med dialekten i behold.

 

 

 

Må advare tilfeldige tilflyttere mot opphold i Bergen. Jeg har tilbragt 3 år der, det resulterte i 2 barn! Og sønnen har fått varig men, - han er Brann-fan!

 

og når jeg danser med en søt pike er jeg ikke i stand til å oppfatte de kjærlige (?) ord hun prøver å viske i mitt høyre øre!

 

Du mener: "HJEEEELP! SLIPP MEG! NEEIIII!!!" ? :lol:

 

Kan nok være noe i det, jeg har nådd bestefarstadiet!

 

(Beklager litt OT, kunne ikke dy meg!)

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Må advare tilfeldige tilflyttere mot opphold i Bergen. Jeg har tilbragt 3 år der, det resulterte i 2 barn! Og sønnen har fått varig men, - han er Brann-fan!

 

Her er det viktig å være forsiktig, ikke blande seg for mye med bergenserne. Her har jeg tatt forhånds regler og tatt med meg dame fra østlandet i den tiden jeg skal være her. men takk for tipset, vis det skulle bli små skal jeg være forsiktig :twisted:

Link to comment
Share on other sites

At en er født i Bergen gjør en ikke til bergenser; hardcore-bergensere hevder at en må være minst 3.generasjon født der for å kunne besmykke seg med hederstittelen (nåja...) bergenser.

 

 

Ellers har de et interesant vær der; på besøk hos noen venner (trøndere må vite) som ble tvangsflyttet dit, sto husets 4 år gammle sønn og kikket ut det bergenske været. jeg spurte "Regner det mye i Bergen?", barnet svarte med gravrøst "Ja, jævlig mye".

Link to comment
Share on other sites

Vi må være glad for at vi bor i det landet i europo som har "sett lyset".

Der det er lov å jakte på storvilt om natten og der lyd-dempere er i fritt salg og bruk. :D

At dette skulle ha noen betydelse for at "tjuvjakt" lettere kan utøves, må jo bare bli for dumt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Undertegnede er i praksis døv på høyre øre (og plaget av tinnitus), og det skyldes ett enkelt skudd fra en kortløpet jaktmauser. Det skjedde da jeg var ca 18 år, og juniorgruppa lå og trente på 100 meter'n med ombygde Krager i 22 lr. Da kom det en tufs som skulle ta jegerprøven. Det var grus på standplassen, og han lå og makte seg til for å få en god liggeposisjon. Da han omsider var klar hadde han munningen ca en meter bak og en meter ut fra mitt høyre øre.

Som jeg skrev i et av inleggene mine: På bane "må" man ha hørselvern. På jakt er munningen 1 meter foran hodet og lyden forsvinner fra oss. Han som ødela øret ditt lå bak deg og du lå midt i den mest utsatte sonen.

 

Slik det er for meg i dag, selv med høreapparat er jeg ikke i stand til å oppfatte ord når folk visker, gresshopper og sisikker må andre fortelle meg om, og når jeg danser med en søt pike er jeg ikke i stand til å oppfatte de kjærlige (?) ord hun prøver å viske i mitt høyre øre!

Jeg har medfødt dårlig hørsel - på sesjon fikk jeg 2 av 9. Har ikke høreapparat selv om jeg nok burde ha det på det ene øret, så hører kanskje litt bedre enn deg (?), men har aldri hørt en gresshoppe jeg heller.

Link to comment
Share on other sites

[quote="Haavard"Som jeg skrev i et av inleggene mine: På bane "må" man ha hørselvern. På jakt er munningen 1 meter foran hodet og lyden forsvinner fra oss. Han som ødela øret ditt lå bak deg og du lå midt i den mest utsatte sonen.

quote]

 

Kan du da forklare hvorfor jeg får øresus når jeg skyter utenfor banen da????

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har aldri vært på sporet!!

 

Nå Yhaug, den startet i hvert fall "på sporet" og har i hvert fall vært innom fra tid til annen.

 

Starten var referanse til et avisintervju med en formann i en viltnemnd som mente lyddempere burde forbys fordi det ble så enkelt å tjuvjakte fordi man ikke røpet dette ved skuddsmellet.

 

Trådstarter syntes å være enig i dette, og deretter har det vært mye om hvorvidt lyddemper virkelig maskerer smell fra tjuvjakt (det gjør det jo ikke, selv med lyddemper "smeller" det) og fordelene for hørselvern, (der jeg er et levende bevis for hva som kan skje uten,) redusert rekyl og munningsflamme, at man slipper å skremme opp naboer etc. Alle synes dessuten enige om at det at en lovlig vare/gjenstand også kan brukes til gjerninger som er forbudt ikke er noe argument for å forby dette, så lenge nytten ved den lovlige bruken så langt overskygger den ulovlige og forbudte bruken.

 

Mitt innlegg skyldtes påstand om at det måtte en del smell til for at man skulle oppleve hørselskader, min hørsel gikk ad undas etter et eneste smell, riktignok pga vedlig uheldige omstendigheter, men slike forhold kan veldig godt oppstå under jakt også, se bare hvordan to som jakter rype sammen kan stå i forhold til hverandre når kullet letter. AT dette skjedde på bane for meg må tilskrives manglende erfaring, omtanke og disiplin hos han som avfyrte det fatale skuddet, han burde ha passet på å ligge "på linje", da hadde munningen som Haavard skriver vært en meter foran meg, skuddsmellet hadde gått fra meg, og jeg hadde kanskje både kunnet høre gresshopper og hva søte piker hvisker til meg.

 

I dag er det en klar selvfølge at på skytterbanen bruker man hørselvern i form av godkjente klokker, men som jeg skrev et sted, jeg har nådd bestefarstadiet, og for 50 år siden var man ikke så nøye med hørselvern. Lyddempere var det vel knapt noen som hadde hørt om, men jeg tror fremdeles at en moderne lyddemper nok hadde medført at mitt hørseltap den gangen ikke hadde blitt så dramatisk!

 

Moralen? Bruk gjerne lyddemper, og gå ikke på tjuvjakt!

 

Ha en fortreffelig aften og natt alle sammen :lol:

 

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Jeg har medfødt dårlig hørsel - på sesjon fikk jeg 2 av 9. Har ikke høreapparat selv om jeg nok burde ha det på det ene øret, så hører kanskje litt bedre enn deg (?), men har aldri hørt en gresshoppe jeg heller.

 

Da forstår jeg.

 

For deg er vel faktisk lyddemperen lydløs og vil fungere utmerket til tyvjakt i ditt vald.

 

Men selv skudd med de beste demperne kan fortsatt høres langt unna for oss med normal hørsel.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har aldri vært på sporet!!

 

Nå Yhaug, den startet i hvert fall "på sporet" og har i hvert fall vært innom fra tid til annen.

 

Starten var referanse til et avisintervju med en formann i en viltnemnd som mente lyddempere burde forbys fordi det ble så enkelt å tjuvjakte fordi man ikke røpet dette ved skuddsmellet.

 

Trådstarter syntes å være enig i dette, og deretter har det vært mye om hvorvidt lyddemper virkelig maskerer smell fra tjuvjakt (det gjør det jo ikke, selv med lyddemper "smeller" det) og fordelene for hørselvern, (der jeg er et levende bevis for hva som kan skje uten,) redusert rekyl og munningsflamme, at man slipper å skremme opp naboer etc. Alle synes dessuten enige om at det at en lovlig vare/gjenstand også kan brukes til gjerninger som er forbudt ikke er noe argument for å forby dette, så lenge nytten ved den lovlige bruken så langt overskygger den ulovlige og forbudte bruken.

Istmus

 

For ordens skyld:

Trådstarter (undertegnede) har ikke på noe tidspunkt antydet at han mener dempere bør forbys.

Trådstarter ( undetegnede) eier kun ett lyddempet våpen (cal.22 rifle) og har ingen umiddelbare planer om å gå til anskaffelse av flere

Trådstarter (fortsatt undertegnede) lider av nedsatt hørsel og tinnitus, bruker høreapparat og er sta og grinete, men er for frie mennesker i et fritt land og mener at mengden forbud i kongeriket forlengst har passert den fornuftige grensen, så for hans del må det svært gjerne fortsatt være fritt salg av lyddempere.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld:

Trådstarter (undertegnede) har ikke på noe tidspunkt antydet at han mener dempere bør forbys.

Trådstarter ( undetegnede) eier kun ett lyddempet våpen (cal.22 rifle) og har ingen umiddelbare planer om å gå til anskaffelse av flere

Trådstarter (fortsatt undertegnede) lider av nedsatt hørsel og tinnitus, bruker høreapparat og er sta og grinete, men er for frie mennesker i et fritt land og mener at mengden forbud i kongeriket forlengst har passert den fornuftige grensen, så for hans del må det svært gjerne fortsatt være fritt salg av lyddempere.

 

 

Ber tusen ganger ydmykt om unnskyldning Seawolf, det kanskje gjør litt med humøret så du blir litt mindre grinete? :(

 

Min brøde var at jeg ikke gikk tilbake til starten, men baserte meg på hukommelsen, og den er ikke helt patent når man er kommet til bestefarstadiet. Jeg forvekslet deg med Haavard, han har jo ganske bastant hevdet at lyddemper bør forbys, slik at jeg faktisk først trodde han var ironisk.

 

Ellers har jeg også en lyddemper, på en Sako salongrifle. Det er en del katter som litt sent oppdaget at fruen blir sur når de kommer inn i hagen og markerer på dørmattene, kombinasjonen demper og subammo er utrolig effektiv!

 

Kan forsåvidt være enig med deg i at vi kan ha en del unødige påbud og forbud, kan forsåvidt komme med en liten OT fra den tiden det fremdeles fantes et Sovjetunionen:

 

I Frankrike er alt tillatt som ikke er forbudt.

I Tyskland er alt forbudt som ikke er tillatt.

I Sovjet er alt forbudt.

 

Vi er vel enige om at vi ikke ønsker å forbli "den siste sovjetstaten"?

 

Fortsatt god natt til alle nattugler :lol:

 

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Jeg har medfødt dårlig hørsel - på sesjon fikk jeg 2 av 9. Har ikke høreapparat selv om jeg nok burde ha det på det ene øret, så hører kanskje litt bedre enn deg (?), men har aldri hørt en gresshoppe jeg heller.

 

da skjønner jeg godt at du ikke trenger lyddemper....like greit å være døv,for da kan du ligge å plaffe uten å tenke på noen konsekvenser.....for oss andre med gode høreegenskaper,er lydemperen et nødvendig onde.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...