Jump to content

Ikke SÅ glad i vilt-smak, what to do?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har planer om å tilberede et rypemåltid til svigers (prestisje til 1000).

 

Nå er ikke jeg så veldig begeistret for den villtsmaken som rype/hare osv har.. Nå har jeg ikke spist det så mye, men har hatt dårlige opplevelser.

 

Er vel måter å dempe den litt på? Legge i melk ellerno?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, fekk nesten lyst å sende deg kyllingfilet`er, så me kunne kastebytte, dei er totalt uten viltsmak... :mrgreen:

 

Tja, eg veit sannelig ikkje, rypa har sin sære og kraftige smak og den er ikkje så veldig lett å fjerne, men du kan kamuflere den med andre smaker..

 

Alternativet eg ville ha gjort, er å rett å slett lage ei rypegryte, der du reinskjør alt kjøtt, steiker det og lager saus med godt med creme fraiche, fløte, brunost og tyttebærsyltetøy..

 

Alternativ 2 er å legge brystfilet`ene i ein god marinade, med innslag av litt søtt, så du får runda av smaken..

 

Begge desse forslagene går i grunn under min kategori hærverk, men det er din mat, he, he... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe!!

 

Glemte å si at de er heller ikke noen garva villt-etere.. Så er nok fordelaktig om kjøttet bare er "godt", så kan tilbehøret sette prikkene over alle i'ene ;)

 

Blir rypebryst med saus kokt på skrog, hjerte og lår/vinger, kantarellpurré, mamdelpotet og grønnsaker :)

 

Mauser: Nja du har vel rett... Blæh! ;) Er ikke noe man kan gjøre med sausen el. for å kamuflere litt? Tyttebær f.eks?

Link to comment
Share on other sites

That's blasfemi :twisted:

 

Neida, kan jo gjøre som en bekjent av meg gjorde for noen år siden da han inviterte svigermor og co på rypemiddag. De var ikke så glad i rype i utgangspunktet,

derfor ble duekjøtt servert som rype under middagen.

Maken til rype hadde de ikke smakt :lol:

Og due? Nei det var noen skitne greier som ikke egnet seg til menneskeføde :mrgreen:

 

Bon Appétit

Link to comment
Share on other sites

Rypegryte blir feil om du vil dempe viltsmak. All viltsmak blir meir framtredande jo meir du koker/steiker kjøtet. Rosasteikte rypebryst, evt heilt rød kjerne, smakar mykje mindre vilt enn om du kokar dei "grå" inn til beinet. Det er for så vidt ein regel som gjeld for alt rødt kjøtt.

 

Riv rygg, lår og hals av rypeskroget i eitt stykke, hakk i mindre delar, kok kraft på dette og lag saus du likar. Det kan vere rødvinsbasert sjysaus, eller klassisk fløytesaus som er så tjukk at den står på høgkant. Brun rypekammen med filetane på i jerngryte/steikepanne med smør (ikkje margarin), salt og peppar. Legg til side. Lag ferdig alt anna, og 15 min. før servering set du rypebrysta i steikeomnen i langpanne. 200-210 grader i åtte-ni minuttar, deretter i folie 10 min. på disken.

 

Gudd løkk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg testet en enkel variant i høst. Jeg hadde orrfugl, så jeg tok med lårene. Antar at du ikke skal ha med disse, eventuelt for kraft til sausen.

Jeg skar ut brystfilètene og lårene. Stekte først lår og noe av skroget en god stund (for at lårene skal bli litt mere møre). Tok ut skrog-delene som bare var for smaks-forsterker. La i brystfilètene og lagde stekehinne på disse. I god tid før de var gjennom stekt, bare en svak stekehinne, tok jeg panna av for å senke temperatur, og hadde oppi fløte, creme fraiche og litt løk. Lot alt sammen putre til brystfilètene var ferdige, det vil si rosa.

Jeg satte panna rett på bordet, og fløte/creme fraiche ble saus. Det ble etter min mening en nydelig avrundet viltsmak. Jeg serverte med kokte poteter, men man kan sikkert bruke bakte poteter, fløtegratinerte (smør på flesk...), potetmos, ris.....

 

Jeg må si meg litt enig i helligbrøde, da det minner mye om gryterett. Det var imidlertid svært lettvindt der og da, og det viste seg å gi en fin smak.

 

Filèter av rype vil jo stekes fortere enn av orrfugl. Og man vil kanskje ikke bruke lårene heller annet som til saus sammen med skrog. For å tilberede rype på samme måte ville jeg først stekt filetene lett for å få hinne, og så legge de tilside. Så ville jeg stekt lår, vinger, skrog ganske kort og hardt i samme panne, og helt over fløte. La det putre en stund. Fjerne skrog, eventuelt sile fløten over i en kjele. Ha i creme fraiche (rømme kan brukes, men har en tendens til å skille seg..) slik at sausen tykner litt. Legg i filetene og litt løk. La det putre til filetene er passe stekt. Husk at filetene også etterstekes i den varme sausen.

 

Salt og pepper etter behag. Noen ville likt hvitløk også, men ikke jeg.......

 

Ingen eksakt oppskrift, men er ment som en idè til videre utvikling.

 

Mvh Dagl

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har planer om å tilberede et rypemåltid til svigers (prestisje til 1000).

 

Nå er ikke jeg så veldig begeistret for den villtsmaken som rype/hare osv har.. Nå har jeg ikke spist det så mye, men har hatt dårlige opplevelser.

 

Er vel måter å dempe den litt på? Legge i melk ellerno?

Spise kylling fra rema?

Link to comment
Share on other sites

Noen, ikke ukjente, kokker sier at gode råvarer er viktig for en god matrett. Dét tolker jeg som at krydder og dominerende smakstilsetning ikke er like viktig for en god matrett. Men, det er ikke dette du spør om :winke1:

 

Selv synes jeg tomatsaus, fersk rosmarin, sterk chili eller røkt, lettsaltet sideflesk fra svin kan bli dominerende smak(er) for smaksopplevelsen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Et tips som jeg praktiserer er å skjære ut brystfileene (og ta ut hjerte+muskelmage) samme dag som fugl er felt, for så og mørne bare kjøttet på kjøkkenbenken til neste dag også en dag i kjøleskap før fryseboksen/gryten. Etter min mening (og resten av familien) gir dette nok viltsmak, men en unngår den kraftige/stramme? smaken. Andre fordeler er at plassbehovet i frysteboksen blir kraftig redusert og at planlegging av viltmiddag blir veldig enkelt. Det er ganske mange etterhvert som er konvertert tilbake til viltetere etter at jeg startet med denne fremgangsmåten.

 

Noe annet som er viktig er å få fjernet alt levret blod (svart gugge) da dette vil surne og sette veldig sterk usmak på kjøttet. Selv fugl som er veldig hardt truffet blir god mat hvis en åpner fuglen og skraper/skyller vekk alt levret blod samme dag. Om en ikke har tid eller anledning til å gjøre opp fugl samme dag, går det bra om den henger litt svalt til neste dag.

 

Et tisp som jeg og fruen spiser mye til kvelds er som følger:

- Rosa stekt bryst av rype, and etc skjæres i tynne skiver og legges på ristet brød med smør.

- Kutt litt råløk i små biter og strø over + en dryss med salt og pepper.

 

Bon appetit :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis hverken du eller svigers er særlig glad i vilt.... da ville jeg heller servert noe annet godt som alle liker! Heller det enn å ødelegge den karakteristiske smaken på nydelig viltkjøtt som er så ettertraktet.

 

Helt enig med @jaktlykke her.

 

Og hvis du ikke er begeistret for dette kjøttet ville jeg vurdert å omsette det slik at andre "sofa-jegere" kan få muligheten til å nyte viltet fult ut. Rammene rundt jakta er jo det samme, om mann beholder kjøttet selv eller selger det videre. Jeg gjør dette med grågås, siden antallet noen sesonger blir for stort til eget bruk. (ikke pga smak)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ønsker å spise selvskutt fugl, da det gir måltidet en ekstra dimensjo , så mener jeg at det bør være greit å tilberede det på en så måte at jeg liker det best mulig.

 

Nei; det er ikke det samme å spise kylling fra rema å spise viltkjøtt hvor man har dempet (ikke fjernet) viltsmaken.

 

Igjen, tusen takk til dere som klarte å holde dere til tema :) Tar med meg tipsene sammen med en del snacks fra google ;)

 

Og Trapperman: jeg praktiserer det samme med hare. I fjor gav jeg bort nærmere 60 harer da jeg ikke liker kjøttet spesielt godt. Men hadde jeg kunne tilberedt det på en måte som jeg hadde likt, så hadde jeg beholdt flere av dem, og jakta hadde i mine øyne blitt enda mer meningsfyllt.

 

Kan og legge til at det beste kjøttet jeg får servert er (i korrekt rekkefølge) rådyr, hjort, elg så hval. Så det er ikke det at jeg HATER viltsmak, men rype og hare har jeg opplevd som for stram.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg ønsker å spise selvskutt fugl, da det gir måltidet en ekstra dimensjo , så mener jeg at det bør være greit å tilberede det på en så måte at jeg liker det best mulig.

Selvfølgelig. jeg er helt enig med deg. Og om jeg ønsker å lage kjøttdeig av elg-indrefilet så har jeg full rett til det uten at noen trenger klage på det(satt litt på spissen). ;)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å skjønne dette. ;)

 

Men!

 

Fløte, creme fraiche o.l. sammen med sødme, demper vel noe av smaken, og man kan jo steke og tilsette slike ting mot slutten. Videre ville jeg vurdert å lage karbonader og tilsette annet kjøtt (avhengig av hvilket viltkjøtt du har) under malinga. Funker bra det.

Link to comment
Share on other sites

Å kritisere trådstarter for å ville dempe viltsmaken pga at han liker en dempet viltsmak best opplever jeg noe merkelig. Jeg regner med at dere kritikere lager mat tilpasset deres egen smakssans?

Jeg elsker sel og hvalkjøtt og spiser dette rått slik at smaken virkelig kommer til sin rett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet er vel at flere tar ting ut av kontekst, for å spøke litt, og da mister tråden sin mening. Jeg har aldri sagt at jeg skal drepe/fjerne viltsmaken, og ei heller at jeg ikke liker viltsmak. Det jeg har sagt er at jeg ønsker å dempe viltsmaken.. :)

 

Anyways, tråden har nå utspilt sin rolle og jeg har fått de tipsene jeg trenger! :)

Link to comment
Share on other sites

Rypekyllinger med kroa fulle av blåbær er det beste utgangspunktet. (Styr unna vinterskutte og snarefangete ryper)

 

Som en appetittvekker serveres et lett grillet rypehjerte med 2 flak maldonsalt og en akkevitt.

 

Lag hjemmelaget loff og la hjemmet dufte som et bakeri

Lag en god frisk salat

Grill rypebrystene med brystbein på kull (6-7 minutter på min grill)

Loffskivene får et tykt lag med Snøfrisk

Serveres med rosèvin

 

Helt nydelig mat som selv kresene pyser vil elske.

OBS OBS kjøttet skal være rosa, 1 minutt for lenge på grillen så blir det tørt

 

Ikke lag saus på kraften dersom du ikke vil ha viltsmak. De som ikke liker denne smaken risikerer å miste appetitten lenge før maten serveres da duftene fra sausen er veldig dominante. Sopp og poteter vil også fremheve viltsmaken.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Joda ser den. 

Jeg for min del synes enkelte typer viltkjøtt kan være litt vel smakfullt. For eksempel hare.. jeg parterer, skyller og hiver rett i gryta/fryseren. Jeg er veldig glad i harekjøtt men jeg henger den ikke i flere dager for å mørne og samtidig gjøre smaken sterkere når jeg uansett koker den mør i gryter ol. 

Eller skarv... en færing jeg seilte med kunne ikke skjønne hvorfor jeg skar ut filetene og vasket dem i sjøvann så og si før den var kald.. han var vant til å hive hele stasen i gryta når den var plukket.. transmaken var jo nam...tja.. han om det. Jeg slutter ikke å jakte skarv eller å sørge for at smaken blir litt mildere. 

 

Samtidig er jeg motstander av at viltkjøtt skal/må spises på bestemte måter. Jeg jakter mye og spiser vilt relativt ofte. Da må det varieres for at alle arvingene skal spise uten å mukke. 

Harepølse, hare i kål, sheapards pie av kobbekjøtt, elglasagne.. kjør på!

 

Men rype.. ok.. de tilberedes og fortæres på klassisk manér etter å ha hengt til kjøttet nærmest detter av beina. Selv om det er som perler for svin å regne når det serveres for mine håpefulle. 

Link to comment
Share on other sites

Med mye vilt i frysen, kan man ikke spise klassiske middager med store sauser, rødvin og fint bestikk hver dag.

 Det er veldig fint å bruke i mat som er «tasty», og passer således utmerket når man er litt lei viltsmaken, er fyllesyk eller serverer til noen som i utgangspunktet ikke er veldig fan av selvskutt fra skogen.
 Viltkjøtt tåler litt trøkk&krydder ala hva lam gjør- tenk Midtøsten (ras el-hanout krydder, youghurtdressinger og store salater), eller Mexico/latin Amerika.

 Bogkjøtt fra rådyr/hjort/rein bruker jeg ofte til  f.eks Tacos(ikke Toro-varianten). Med hjemmelagde maislefser, salsa macha, guacamole og løk/koriander. Det er supergodt, og både kone og unger trør det i seg. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tilberedt rypebrysta sous vide med passende krydder. Da beholder kjøttet all aromaen og saftigheten. Men dette blir vel den motsatte effekten av hva trådstarter ønsker seg. Har hørt historier om å legge viltkjøttet i melk for å mildne viltsmaken. Det høres lite fristende ut for meg....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå det er interessant tema hvordan man kan tilberede mat for å få en viss smak eller bare variere smaken.

Ikke plager det meg at tråden er gammel heller. 😀

Men det irriterer meg litt at andre irriterer seg over det. Det må jeg slutte å irritere meg over. 😃

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hjortedyr, er det fettet som er problemet. Fett fra eldre dyr smaker ikke spesielt godt, så mest mulig av dette må bort. Men lager man kjøttdeig av fettfritt kjøtt, blir det for tørt. Heldigvis nærmer vi oss jul, og medisterdeig med 22% fett kommer i butikkene. blander man f.eks karbonadedeig av elg med slik medisterdeig, kan man lage kjempegode kjøttkaker. 2:1 eller 1:1.

 

Det kjøttet som de fleste synes er godt, har fett som smaker godt. Storfe, svin, kylling, kalkun. Mens for sau, er det litt det samme som for vilt, kun unge dyr (lam) har fett som smaker godt. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (8 minutter siden):

Heldigvis nærmer vi oss jul, og medisterdeig med 22% fett kommer i butikkene. blander man f.eks karbonadedeig av elg med slik medisterdeig, kan man lage kjempegode kjøttkaker. 2:1 eller 1:1.

Alternativt kan man bruke svinespekk som er tilgjengelig hele året. Jeg maler inn 7-9% spekk sammen med viltkjøttet, og får da et glimrende utgangspunkt for viltburgere. (Og de smaker fortsatt av vilt😋!).

Link to comment
Share on other sites

Fikk så søkkanes lyst på hare i kål 😁 

Skutt for et par timer siden. Fikk et kjapt oppkok før jeg byttet vann, for å dempe smaken litt sånn at alle ungene er happy. Kjører på med masse pepper, sjalottløk, kål og salt. Nå skal det få stå til senere i dag når ØHK kommer av jobb. 

16660048452981286516855922641161.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei, jeg var på jakt nylig og vi hadde noen andre jegere som bodde hos oss i en jakthytte, de kokte hare i rømme, det var guddommelig. Jeg spurte dem ikke om oppskriften, kanskje noen vet en lignende oppskrift?
Jeg vet i hvert fall at det var rømme, litt ost og stekt løk. Men hvilke krydder de brukte og hva slags ost er uklart. De lagde ingen ekstra saus, alt var deilig som det var.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...