Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Siden jeg har besluttet å øke ladingen i 338'n med 1 grs, så måtte jeg ut i går og skyte opp de siste 50 skudda som har 88 grs i seg.

Prøvde noen runder på 1200 meter, på den lille plata, men var veldig vanskelig å se noe da det er snø i bakken bak plata, og denne slukte alle spor etter nedslag. Fant plutselig noe is, og fant ut at jeg var litt langt høyre. Da det var retta opp traff jeg plata. Vinden var som vanlig ekkel, så det ble vel 3 treff, av 6-7 forsøk etter at jeg var inne.

 

Prøvde så på 1010 meter, men bomma totalt på vinden, som vi trodde hadde løyet, og første skuddet gikk langt uttafor.

Men skudd nr 2 og resten gikk omtrent dit de skulle. Tok en tur ut i dag for å skyte resten, og traff greit på 1000. På 1200 prøvde jeg 2 skudd, men det gikk ikke.

 

I morra blir det chronografering av ny ladning og ny innskyting, så blir det ny tabell og nye eventyr.

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Som jeg kanskje har nevnt tidligere, så er jeg litt nerdete ang hylser og lading av dette kaliberet.

Noen vil sikkert himle med øya når de leser at jeg vasker hylsene mine 2 ggr pr omlading.

Etter avfyring, så blir hylsene litt sota, og evnt litt møkkete, om de havner uttafor skytematta.

Detter er ting jeg ikke vil ha i dia, så dermed får de en omgang med Citrus rens, og et gammelt håndkle. Eller, jeg sier det er gammelt, fruen vet ikke om det ;)

 

Legger ved et bilde tatt nå nettopp, etter at jeg har vaska over de 50 hylsene som skal lades seinere ikveld og i morra.

Det blir faktisk litt møkk.

 

2012-04-11211337.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter avfyring, så blir hylsene litt sota, og evnt litt møkkete, om de havner uttafor skytematta

Derfor har jeg "glemt" utkasteren - fisker hylsene ut og setter dem pent i boksen. Er det forresten nerdete å vaske seg på hendene før men arbeider med hylser og lading? Kan jo ikke ta i hylsene med skitne fingre :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk på nippet til å bestille meg en sånn:

http://www.stainlesstumblingmedia.com/s ... ckage.html" target="_blank" target="_blank

 

Ser veldig bra ut, og om det tar litt tid, så spiller det ingen rolle.

Ikke er den spesielt dyr heller.

 

Ikke nøl, kjøp.

 

Det står det tar 4 timer å tromle 907 gram med hylser (Maks vekt med hylser per tromling).

Men, det er kun hvis du har skikkelig skitne kylser med massiv misfarging/irr.

Når jeg har skutt hylser som har vert tromlet før omlading, holder det lenge med en halvtime, kanskje bare 15-20 min.

Da er de rene og skinner som gull:) Jeg er i meget fornøyd!

 

Les mer her:

viewtopic.php?f=22&t=58408

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ultralydvasker og Lymans vaskemiddel Turbosonic.

Jeg har en Eumax Ultralydvasker(proff type). Vasker 2 x 10 min i 60°C

Så skylles de i rent vann. Hvis ikke så blir de sjollete.

Så tørking i ovn. 100°C i 5 min. Eller lar de ligge noen dager å tørke.

Etter vask så polerer jeg med maiskolbemedia i fra XXL og den poleringen de har der i vibrasjonsvasker. Ca 30 min/til de er polerte.

Så blåser jeg de rene med trykkluft og for å få vekk evnt. rester av mailskolbebiter.

 

Fordelen med ultralydvasker er at du vasker helt rent inni hylsa inkl. tennhetteåpning.

Du vil også merke at veska blir mer møkkete når du vasker hylser som har blitt skutt flere ganger uten ultralydvask enn de som vaskes hver gang.

 

Er på bølgelende med Knut Erik når det gjeller renslighet av hylsene.

Man sparer formene(diene) og jeg tror man oppnår mer like forhold ved skyting når hylsene har lik friksjon etc.

Man forlenger nok levetiden samtidig som at man lettere ser spor etter overtrykk og sprekkdannelser i hylsa.

Og at jeg syntes de er fine å se på når de er blanke.

Er jo et håndtverk dette også.

 

Har du merket noen markant bedring ved å gløde hylsene Knut Erik ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får en mye lavere ES av å gløde hylsene, annet enn det, har jeg ikke merka noe, ennå.

 

Jeg har kommet dit at jeg vil skyte 1 skudd, kaldt løp, mot 60x40 plata som henger på 1000 meter.

Dette for å se om jeg klarer å treffe inne i 22.5 cm sirkelen, etterhvert, på første skudd, og kan kalles trening til jakt. Man får som regel ikke så mange sjangser akkurat da, så defor bør første skuddet sitte der det skal.

 

Pga vind har jeg ikke kommet meg avgårde før idag. Logget alle forhold på et data ark jeg har kopiert fra Millett.

Der merka jeg oxo av hvor på plata jeg traff. Har nå tatt bilde av arket, og legger det ut her. Kommer til å legge ut alle etterhvert, og avslutte med bilde av plata med 10 skudd i.

 

Skuddet idag var kanskje noe spesielt, løpet var helt reint. Evnt så må jeg pusse mellom hvert skudd, men det tror jeg at jeg lar være. I tillegg mistenker jeg lyddemperen for å gi noen m/sek ekstra, så jeg skal kronografere alle skudda som kommer nå etterhvert. Tar litt mer tid å rigge opp, men det går greit.

 

Så får vi se utover sommeren om det blir bra skyting, og ikke minst, etter kurset i juli, om ting evnt da forbedrer seg drastisk.

 

Her er bilde av første skyting og et bilde av plata sånn den så ut før jeg skjøt idag.

 

2012-04-15135550.jpg

 

2012-04-17160328.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke dumt nei.

 

Men til akkurat dette som jeg sysler med her, så er disse arka jeg har kopiert gode nok. Bruker de bare for å holde orden på hvilken kule som gikk hvor, og evnt litt data ang forhold den dagen. Jeg har 500 stk, så jeg har vel en stund ;)

Link to comment
Share on other sites

Du får god struktur på notatene dine med slike ark.

 

Et tips kan være å legge ut ammunisjonsesken i bilen kvelden før så er du forholdsvis sikker på at kruttet har en temperatur som tilsvarer omgivelsene.

 

Oppbevarer du ammunisjonen inne kan du risikere at den blir for varm i forhold til loggboka, dvs et eller annet sted mellom 22-24C og ned mot utetemperaturen. Det er mye masse i en 338 patron og dertil forsinkelse i nedkjølingen. Vil tro du kan forvente 0,7 til 1,1 msek hastighetsendring pr 1 C i temperaturområdet 0 til 30 grader. Dette vil endre seg i kaldere og varmere vær.

Link to comment
Share on other sites

jeg anbefaler på det sterkeste, egne sider for ladetester, blinkskyting, retikkel holdover, tabeller, rangecard og ikke minst det at alt er på rite in rain som gjør at man kan notere i regnet uten at de blir helt fucked, grundig testet av undertegnede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Traff idag oxo gitt.

 

Var oppe og monterte en lang lekt med vind vimpel i, slik at jeg får bedre kontroll på vinden. Det blåser alltid 1-2 m/sek mer oppe ved plata enn nede der jeg ligger.

 

Målte vinden til 1-2 m/sek, samtidig som jeg fulgte med på vimpelen oppe i lia. Virker som om at vinden treffer vimpelen før den treffer meg, og det forklarer mange bom.

Så jeg lå med fingeren på avtrekkeren, og fulgte med vimpelen, og i det den slakka litt av, var det allerede dødt hos meg, og lot skuddet gå med 2.5 m/sek hold for vind.

Traff midt i plata sideveien, og 1 knepp for lavt. Hadde lagt inn 860 m/sek i Shooter, chronografen sa 855 m/sek. Ved korrigering gav dette 1 knepp mer opp.

 

2012-04-18135021.jpg

 

2012-04-18115217.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer på hvordan i all verden gutta fra over dammen skal greie å undervise folk til å treffe med sikkerthet innenfor 1/2MOA på 1000 meter nesten uansett forhold i felt.

Ved egenstudie og praksis så er det ikke spesielt vanskelig å greie å treffe riktig i høyden på 1000 meter, men når man skal få til dette hver gang på førsteskuddet så er det mye å ta hensyn til.

 

Mener ikke at det er umulig, men nesten. Ser vi bort fra justeringer i høyden så kommer man over på hvordan vinden virker utover kuppert landskap i varierende vind og forhold.

Om ikke undervisningen går i dybden på hvordan man skal lese vind i forskjellig landskap og hvordan man skal konkludere med riktig korrigering så blir jeg mektig skuffet.

En ting er når man skyter i kjente omgivelser med et par vimpler for å lese av vinden. Det er vanskelig nok i seg selv, men når man i hvilket som helst "felt" skal kunne legge seg ned

og avlevere sikre jaktskudd på 1000 meter så kjenner jeg at alle de røde lampene lyser inni prossessoren. MEN, som det har blitt sagt om dette tidligere, om jeg kan lære noe utover det jeg allerede mestrer så er jo det et fremskritt selv om jeg på ingen måte forventer at jeg skal klare målet med dette kurset - 1/2MOA på 1000 meter.

 

Nå vet jeg at dette ikke er plassert i riktig tråd, men siden fokuset her har begynt å dreie over på det som må være målet etter langholdsjaktkursingen så passet innlegget greit her....syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror neppe at man etter endt kurs, klarer å sette skudda innenfor 1/2 moa. Det er heller ikke sagt at det er målet med kurset. Men jeg vil tro at teorien og kunnskapen for å kunne klare å sette sånne skudd vil bli tatt grundig opp, så blir det opp til hver enkelt og trene på dette når man kommer hjem. Nå er ikke jeg så dreven i gamet, og det er vel egentlig ikke dere andre heller. Man er ikke verdensmester selv om man har holdt på med dette i et par år. De som påstår de kan dette, er betydlig eldre enn "oss", og kommer fra et land der langholdsjakt og skyting har blitt bedrevet siden de populære magnum kaliberne kom på markedet, og sikkert tidligere enn det oxo.

 

Men jeg har kuler, og krutt, og et sted og drive på, tiden ligger forran meg, så jeg vil tro at ting bare kan bli bedre, for min del. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjapp update.

 

Flotte forhold idag, vinden lå på ca 1,5 m/sek, justerte for 3 meter, siden vimpelen opp i lia sto sånn passe ut.

Skuddet traff sirkelen kl 3, så jeg kunne nok ha kneppa 1 knepp til på vinden, men jeg er uansett innafor 30cm, siden sirkelen er 22.5 cm. Kjenner jeg sliter med å bare skyte 1 skudd ;)

 

2012-04-19120948.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yes, I hit again.

 

Måtte en tur innom skytebana igår, da jeg har fått en liten mistanke om at jeg er litt langt høyre.

Og joda, jeg var faktisk 2 knepp for lav, og 2 knepp for langt til høyre, på 100 meter. Korrigerte dette, og 0 stilte tårna.

 

Jeg var da litt spent på om mine 2 ekstra knepp opp, skulle kødde med treffpunktet på 1000, sida jeg stort sett stiller det samme hver dag. Kneppa 28 og noe moa opp, la inn vinden og lot skuddet gå da vindflagget hadde størst utslag. Traff lavt rett under sirkelen ca kl 5. Helt greit. Håper vinden snart snur, så jeg får testa det også. Håper å treffe i sirkelen i morra.

 

Et par obligatoriske bilder.

 

2012-04-20111122.jpg

 

2012-04-20111140.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker for det. :)

 

Inntil jeg kan sette mange sånne skudd inni sirkelen, velger jeg å kalle dagens treff for flaks, men siden alle parametre ble fulgt til punkt og prikke, så skal jeg i teorien treffe der. Hadde et veldig godt avtrekk idag, og lå skikkelig bak rifle og klarte å følge kule tracen til tross for røyken fra demperen, og så lakken forsvinne der kula traff plata. En god følelse, så får vi se om jeg kan kopiere den i morra. Skal ta med kamera da oxo, jeg fant endelig igjen laderen, så da fikk jeg strøm på det i går. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått spørsmål om å poste litt rundt dette med lading og prepping av hylsene mine.

 

Jeg er ingen guru eller ekspert på lading, men jeg har funnet en metode som fungerer veldig bra for meg, og som gir lang levetid på hylsene mine, og ikke minst god presisjon.

 

Jeg kan begynne fra start.

Nye hylser taes ut fra pakken, setter hetter i de, fyller opp med krutt og setter i kula. Ferdig.

 

Neste gang, så blir det litt mer dilldall. Når jeg skal lade, så vasker jeg hylsene med Citrus rens, før jeg smører dem.

 

2012-04-23100756.jpg

 

Så smører jeg de, og HELPRESSER hylsene. Kammeret mitt er så bra, at det en 1/100 forskjell på skutt og ladet hylse, så da føler jeg ikke at det blir noen ekstra slitasje ved å helpresse. Har heller ikke fått sprukket hals pga ekspander, så jeg velger å gjøre det på denne måten, men her kan man sikkert necksize det man orker.

 

Etter pressinga, vasker jeg hylsene med et skum fra Biltema, som fungerer utmerket, jeg tørker hylsene i et håndkle, 2 og 2.

 

2012-04-23100808.jpg

 

Så freser jeg hettelommene.

 

2012-04-23100729.jpg

 

2012-04-23100701.jpg

 

Deretter gløder jeg hylsehalsene. Jeg gjør nå dette ved hver ompressing, for det begynner å gå i surr siden jeg hadde tenkt å gjøre det annenhver gang. Kunne nok ha notert i boka, og sett etter der, men det skader ikke å gjøre dette hver gang.

Bruker 2 brennere fra Biltema, gløder i 8 sekunder, og dumper hylsene i en boks med vann.

 

2012-04-23100904.jpg

 

Så blir de tørka i ovnen på 50-60 grader mens jeg ser noe på tv. Jeg slår av og lar de ligge i ovnen til dagen etter, siden jeg alltid gløder om kvelden.

 

Så setter jeg i hetter, og måler hylse lengden, den er fremdeles kort og fin, etter 12x omladninger.

 

2012-04-23101020.jpg

 

En kammertolk som måler maks hylselengde er grei å bruke, så vet man hvor langt man kan strekke hylsene, og deretter trimme minimalt, for minst mulig strekk.

 

2012-02-25165254.jpg

 

2012-04-23101045.jpg

 

Da er det bare å fylle opp med krutt, jeg bruker kruttmål, som fyller skåla med ca 1 grs under det jeg skal ha, og så trikler jeg resten på vekta, slik at det blir helt likt fra gang til gang.

 

Så setter jeg inn kulene, og til slutt freser jeg kulespissen, for å få alle like. Dette fjerner 2% ac BC, men gir på sikt jevnere resultat, og det er jo det jeg er ute etter.

 

2012-04-23100835.jpg

2012-04-23101319.jpg

2012-04-23101451.jpg

2012-04-23101540.jpg

 

Ikke så lett å få skarpe bilder av de spissene.

 

Det er det hele. Når jeg skal skyte, så skyter jeg aldri varm pipa, og ammoen ligger alltid i bilen, så den er nogenlunde temperert etter forholda. Lagrer aldri børa med demperen på.

 

Sitter nå og skal fylle krutt i 50 hylser som jeg preppa i går, og så blir det ut og teste førsteskuddstreff på 1000 meter etterpå. Da med hylser som ikke har ligget i bilen, så vi får se hva som skjer. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg behandler min 338 hylser på samme måte, med to forskjeller:

- jeg vasker dem i Zalo

- jeg halspresser i en Redding Comp. Bushing die

 

Som Roe sier så er kronografering en av nøklene til Nirvana...

 

En liten historie.

Da jeg skulle til B14 tidlig i vår, så åpna jeg ei nye eske L Scenar 300gr kuler - blå plastikkeske, jeg henger meg ikke opp lotnr. (men som vi skal se så bør jeg det)

Ladningen min er 90gr N570, og jeg er midt inne i en lot - med påfølgene prod.nr. på boksene, 835m/s i 0°C, det er 4°C og jeg skyter glad og lykkelig og treffer alt jeg sikter på ( :roll: ), helt til tuten rettes mot "Lead Hill", og Castor roper, "Over! - en halv mil ned", mystisk, men jeg skyter ei god samling på plata med et annet antall knepp enn forventet , og etter "innskyting" på 965, 1217 og 1525m, så estimerer jeg hastigheten til å være 860m/s, noe som også hintes om, av en lett sticky bolt på noen skudd. Jeg sparer tre skudd, som sendes over Grotjønn, og kronografen: 863, 855, 861. Etter intens hauekløing drar jeg en gang til til B14 med samme ladning, på 600m holdene her nede vises ikke denne forskjellen i den grad. Alt stemmer med 860m/s @0°C, og med notater fra forrige gang, men nå var det 10°C og upraktisk harde ladegrep.

Så jeg backer 2gr til 88 og reiser for å trene litt på 300m, og for å se om 88grs ladningen er presis - en av de blå eskene ble tomme, og jeg henter en neve kuler i den gamle pappeska jeg det være noen igjen i i vinter :oops: . Og nå kunne jeg fått lure hadde jeg skutt på noe som var langt unna., men dette var 300m, papir og kronograf - alle skuddene over kronograf.

88gr N570 gav 828m/s og lav ES i 6°C - helt til de siste skuddene, som lå rundt 812-813m/s... :idea:

 

Det var altså 15m/s forskjell på de nye og de gamle kulene! Og det er KUN flaks at jeg ikke blandet disse tilfeldig...

 

Roe

Resultatene kommer fort når man jobber strukturert. Husk kronografering så du kan forutse treffet under alle forhold.

405ac301.jpg

 

Væpnet med 10 av de nye kulene fra de blå boksene, og ny Vo, labba jeg så opp i heia hos en skyteinteressert grunneier, finner med en topp med utsikt, og en i fjellskrent på andre sia av en dal en stein, omtrent 30cm i diameter, måler 1002m, flere ganger. Alt av relevante data inn i Iphonen, og sammenligner med loggboka - BOOOM! - - - bom ( :oops: ) var ikke fullt mye vind, så jeg tar 3 klikk av sideveis, ender på 12 og fyrer igjen, det er rimelig tilfredsstillende å se det står en hvit sky av den lille steinen sentertreff!, 1002m unna, på andre sia av en dal, med skydotter imellom :mrgreen: Jeg skjøt 3 skudd til og gikk hjem, alle traff, dog ikke midt like midt på.

570a9bab.jpg

 

Knuterik fortalte meg om en som han mente hadde mye mer erfaring enn han i langholdsskyting, og som ikke har like stor suksess på førsteskuddstreffene iallefall. Årsaken ligger helt sikkert i KnuteriKs fiksering på detaljer, kanskje ikke alle detaljene, hva vet jeg - men viktige detaljer og detaljer mange av oss andre ikke har brydd oss om. Fordi vi har treft på 600m mer enn godt nok uten disse detaljene, og fordi vi er oppdratt (erfaring - right?) til at på 1000m, der treffer du ikke uansett. Visstfaen gjør du det.

 

K

 

PS. Den samme dagen på B14 så skjøt jeg med vind tilsvarende 2-3 mrad, fra en side om formiddagen, og 1 1/2 - 2 fra andre sia om ettermiddagen (også bekreftet andre ganger og steder) men ikke begge veier samme dag..

Kuler som blåser til venstre driver opp, og motsatt - men ikke så mye som på kortere hold, 1-3 klikk på 10-30 klikk sideveis. Detaljer igjen: 1 klikk drukner ofte i støyen, hastighet, BC, avstand WTF, sjelden alt er SÅ nøyaktig, men på 12-1500m er et klikk mye, og 3 er mer og det er BOM! Detaljer igjen... Førøvrig stemmer observasjonen 100% med teorien - hvilken overraskelse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Huff.

 

Idag ble jeg offer for 2 tabber, helt på egen regning.

 

Først av alt, så tok jeg med feil ammo pose siden jeg har ladet nye skudd. Tok med den som inneholder Lapua hylser, og ikke Norma. Lapua hylsene gir endel mer fart, iallefall nok til å få utslag på 1000 meter.

Da jeg kom frem og skulle rigge meg til, kom bonden og skulle gjødsle marka, og da ble hastverk lastverk.

 

Stressa med å rigge meg opp, dreit i chrono og kamera. La inn alle data, og oppdager da at jeg har med "feil" ammo, men satser alt allikavel. Måler vinden kjapt, legger inn 5 m/sek.

Legger meg ned, peiser inn et skudd, traktoren står og går og jeg trykker av. Treff høyt på plata, men i senter sideveien. Kan være meg som stressa, eller kan være at Lapua hylsene gir mer fart, de har gjort dette før. Var 2 knepp for høy og dermed uttafor sirkelen. Hadde vel blitt et treff i ryggraden ;)

 

Men etter at jeg hadde pakka sammen, og satt meg i bilen, fikk jeg en hyggelig telefon. Mannen som ringte kunne fortelle at han nå stod med min IOR Terminator i hendene, og sender den opp asap. Jeg bør ha den i hende ila uka :)

Problemet nå er, jeg bestilte ringer med 20 moa tilt, de han fikk har 40 moa tilt. I tillegg har jeg 20 moa i skinna, og jeg tipper det blir i meste laget. Kan evnt snu ringene feil vei, da får jeg vel retta det opp noe. Eller blir det helt galt? Jeg klarer ikke å tenke rett. I værste fall skimser jeg under den fremste ringen. 20 moa burde være i 0.9mm området.

 

Så nå blir det uansett spennende å se hva som kommer i posten, blir jo testskyting på 300 meter på fredag, om jeg får satt den på. Og evnt da litt langhold på lørdag. Rapport kommer uansett :)

 

2012-04-23164844.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du må vel snu skinna skal du bli kvitt litt vinkel. Da sitter du igjen med 20moa tilt totalt.

 

EDIT: Du har vel justerings-område på 100moa. Da kan du kanskje skimse bort ca 10moa og utnytte alle klikkene dine?

 

Kommer greit med når du skal prøve deg på 2K skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ringer er det du får til i.o.r 'n.

Jeg fikk min terminator i forrige uke, jeg fikk den med lave "low" mounts, men jeg har en mistanke om de blir for lave til riflen jeg har bestillt. Disse er til M1913 rails, stålringer fra ior.

 

Testet på en ar 15 med rail forskjeftet men de var 3 mm for lave. Jeg bestillte egentlig medium, men de var out of order så de sendte low istedet for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev litt om det på optic avdelingen, jeg kjøpte midt i utlandet. Ringene har ikke tilt.

Jeg skal teste sikte mere i morra å sammenligne det med schmidt & bender, foreløpig så har jeg testet det vs leupold mk 4, på 12x forsørrelse og 20 ganger for sammenligning.

 

Nå har jeg ikke montert det på noe rifle ennå, så det er ikke helt enkelt å få en 100 % test heller, har ikke lyst å montere det heller før jeg får riflen jeg skal ha det på.

 

Det virker som mk 4 er mere lys sterk i forhold til terminatoren, av en eller annen merkelig grunn, testet under skumring her om dagen, men skal ha forskjellige tester i morgen med andre scopes på høyere forstørrelse, men det jeg har sett på 12 x har vært utrolig bra, rå oppløsning, å mega stort bilde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...