Jump to content

Regler ang. halvautomat på banen ?


Sportskytter

Recommended Posts

Har prøvd å finne regler ang. halvautomat på banen men finner kun dette.

 

8.1 Våpen for hagleskyting

Alle haglgevær som er tillatt brukt til jakt i Norge, kaliber 12 eller mindre kan benyttes.

Våpenet må ikke være utstyrt med Cutts-kompensator eller lignende utstyr som forstyrrer sidemann

på standplass. Portede løp/choker er tillatt. Øvrig tilleggsutstyr tillates så sant dette ikke

medfører forstyrrelser for sidemann. I tvilstilfeller skal utstyret legges frem for juryen.

 

Kan Jr. skyte med sin halvauto som kaster tomhylser til siden ?

Vet at man kan fikse dette med en strikk eller teip men antar han har nok med å lade og skyte da han bare er 11 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Du har sikkert funnet ut av dette nå men jeg svarer lell :)

 

Jeg har skutt mye lerduer både på trening og konkurranser, og jeg fikk lære at hagla ikke kunne kaste hylser da den spratt bort til neste skytter. På trening kan man enkelt spørre sidemannen om det er greit:)

Jeg bruker halvautomat sjøl og løste problemet ved å ta ut delen som får hagla til å veksle. Det går vel kanskje ann på våpenet i dette tilfellet også?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Må bare spørre, hvorfor blir karene grinete når noen skyter med halvauto.

Vet jo at det alltid er 2-3 karer på en skytebane, som er grinete, hører liksom til.:-)

Kan ikke se at dette forstyrrer sidemannen, vedkommende skyter jo ikke samtidig.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

det har med at mange mener halvauto er forstyrrende når di står å konsentrerer seg på banen. Kan vel muligens forstå det på konkuranser osv, men på vanlig trening så mener jeg at man må ha en viss toleranse. Di fleste som møter på banen er jo der for å trene med jaktvåpenet sitt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har kjøpt meg halv auto som skal brukes endel på bane, og er det noen som har tips angående det å sette strikk eller andre ting på? så man slipper å slenge hylsa til naboen. Hagla er forøvrig en Beretta A400. Har brukt strikk uten særlig hell på en stoeger halv auto jeg hadde tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål bare. Hvordan tror dere pistolskyttere overlever? På pistolbanen fyker det tomhylser hele tiden! Gloheite messinghylser!! Har aldri hørt noen klage over det, selv om en og annen, undertegnede inkludert, tidvis tar hardt i med lokal dialekt når man får ei varm hylse i nakken! :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner flere av de som er "mostandere" av halvauto på banen på Bekkhus, og det grunner ikke ut flygende tomhylser over til naboen, men er nok heller rettet mot det med fornuftig våpenhåntering. Ved bruk av halvauto-hagle så trengs det litt mer "erfaring" for å gjøre ting på riktig måte enn med ei brekk-hagle. Det er litt mer synlig når en brekk-hagle er uladet enn når en halvauto er det. Og og de fleste blir vel lei av å til stadighet bli pekt på med hagler man er usikker på om er ladet eller ikke, og når dette relativt ofte så skaper det frustrajon og irritasjon. Som selvfølgelig kan overdrives. Men har selv hatt flere stygge hendelser hvor uerfarne skyttere veivet og fektet med halvauto-hagler på banen både ladde og uladde, og da er det fort gjort å bli negativ til en våpentype, og når en våpentype over tid stikker seg frem og blir lagt merke til i en negativ retning, så får de ett ,om enn kanskje ufjortjent, dårlig rykte.

Link to comment
Share on other sites

Som Ole Brum nevner, på pistolbanen vil man få ei og anna tomhylse i nakken... Etterfulgt av ord som ikke bør brukes i kirkelige sammenhenger.

 

Årsaken til at enkelte, spesielt den eldre garden ikke liker halv-auto og sånt, er (uten å være for disrespektfull ovenfor enkelte) at de hater alt som ser kult ut. Da det mest militære de vil se på banen, er ei gammel Mauser og ei og anna krag.

 

Men hvorfor ikke finne på ei morsom løsning? :)

På pistolbanen hos oss, når jeg drar frem Desert Eagle'en som sparker hylsene pokker i vold bak meg en plass, så har de funnet ut at hver person som ønsker, får utlevert en papirkopp og den som etter endt skyting for dagen får flest tomhylser fra pistolen min i koppen sin, han/hun får skytinga gratis den dagen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er litt mer synlig når en brekk-hagle er uladet enn når en halvauto er det. Og og de fleste blir vel lei av å til stadighet bli pekt på med hagler man er usikker på om er ladet eller ikke, og når dette relativt ofte så skaper det frustrajon og irritasjon. Som selvfølgelig kan overdrives. Men har selv hatt flere stygge hendelser hvor uerfarne skyttere veivet og fektet med halvauto-hagler på banen både ladde og uladde, og da er det fort gjort å bli negativ til en våpentype.

 

Det høres ut som om det andre ting enn våpentypen det er noe galt med her. Det er mulig jeg er sær, men jeg tolererer ikke å få rettet et våpen mot meg enten jeg vet/tror det er ladd eller ei.

Link to comment
Share on other sites

 

Det høres ut som om det andre ting enn våpentypen det er noe galt med her. Det er mulig jeg er sær, men jeg tolererer ikke å få rettet et våpen mot meg enten jeg vet/tror det er ladd eller ei.

 

Er det jeg skriver også, men når man opplever det til stadighet med en og samme våpentype, da blir det ofte mye negativitet rettet mot alle som bruker den type våpen, og ikke bare de som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel jegere som utgjør dette problemet, gjerne helt ferske. Så i mine øyne så ligger vel svakheten i jegerprøveopplæringen, er vel ekstremt få som får prøvd noe annet enn 4 skudd med en over/under hagle da, og når man da kommer med ei ny halvauto hagle på banen så mangler man en del grunnleggende kunnskap for å gjøre dette på riktig måte. Og det er jo vanskelig å se på folk hvor drillet de er på våpensikkerhet før de får våpenet ut av futteralet.

 

Er enig med logikken din om at det er for dumt å skylde på en våpentype, men det er det som skjer. Og det er også som regel blant de som er aktive og styrer med skytebanene som disse fordommene kommer, og da fører det fort til restriksjoner og at folk føler seg lite velkommen med slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nå nevnes det et annet problem igjen, de som ikke kan behandle et våpen. Merkelig nok har jeg på jakt og sånt aldri opplevd at de unge behandler våpen som idioter, mens de eldre jegerne gjør meg direkte nervøs enkelte ganger, i sin håndtering av våpen.

 

Flere ganger har jeg blitt pekt på med ladd våpen når de skal for eksempel fortelle veibeskrivelsen og veien går bak meg osv.

 

Dette problemet har jeg dog aldri opplevd på skytebanen noen steder.

Link to comment
Share on other sites

Får jeg halvauto ved min venstre side på jegertrap under trening, står jeg over runden... Får jeg det derimot på konkurranse avbryter jeg og stiller ikke... Er forbannet irriterende når tomhylsene kommer flygende i deg, det være seg ansikt eller kropp når man står på banen i konkurranse sammenheng... Burde vært bannlyst til konkurranse... Er kun sidemannen på venstre side som er problemet... Men da er det også MIN tur, rett etter at jeg har fått den flygende hollender i trynet!

 

Ang. sikkerhet rundt halvauto, har jeg få eller ingen synspunkt om... Det er enhver våpeneiers plikt til å håndtere våpenet på en forsvarlig og sikker måte...

 

 

Men halvauto i konkurranse sammenheng er en forbannet uting!

Link to comment
Share on other sites

Mye meninger her, og er ikke overrasket over at halvauto ikke er populært på baner rundt omkring, enkelte mener nok at det bare er o/u i høy prisklasse som skal være tillatt på baner;) jeg kommer nu til å bruke min halvauto på bane, så får jeg ta diskusjonene når dem kommer, får regne med dem kommer;)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Du om det... Halvauto har INGEN fordeler på bane... sett vekk ifra og lage kvalme for sidemannen... til trening er det fritt fram også i mine øyne... MEn i konkurranse mener jeg man skal være fritatt å få tomhylser i ansikt rett før man skal skyte og hvor 1 bom kan være avgjørende på et 50 skuddsstevne...

 

 

Ta hensyn! Ber ikke om mer... Og hvorvidt folk bruker en enkeltskudds baikal til 400kr eller en beretta DT11 til 65000kr betyr ingenting for min del... Oppm til hver enkelt hva den vil bruke... Men jeg HÅPER STERKT at det blir forbud mot bruk av halvauto (rifler OG hagler) i konkurransesammenheng.... INGEN og da mener jeg INGEN fordeler!

Link to comment
Share on other sites

hva er spesielt med de synspunktene?

 

at jeg liker å se om hagla er ladd eller ikke?

at jeg ikke liker å få andres tomhylser i ansiktet?

at børsene kan romme flere skudd og at mange benytter seg av dette og skyter som rambo på skytebanen og i skogen?

at de sikringsmessig ikke er lett å se om de er sikret eller ikke?

 

 

Kan godt hende disse synspunktene gjør meg spesiell, men da skal jeg med hevet hode og med stolthet bære tittelen!

Link to comment
Share on other sites

Tja, fordelen er vel at om man har bare ei børse, og det tilfeldigvis er ei halvauto, så får man stilt opp på trening og kanskje deltatt litt uformelt i konkurranse.

 

Fikk litt pepper fra sidemannen på en jaktfeltrunde da jeg stilte med Marlinen i 450m. Selv med demper/moderator montert, ble han plaget av trykket fra børsa. Hvorfor jeg brukte denne da? Jo, det var den jeg kunne stille med. Selv syntes jeg det var meget behagelig å være nabo med hans dempede 223.

Link to comment
Share on other sites

ENESTE og da mener jeg ENESTE fordelen med halvauto er at man kan bruke 3 skudd i Sverige! Er folk virkelig så firkantet og ego at de ikke klarer å se det fra sidemannens side?

 

Håper den nye våpenloven nekter nyervervelse av halvauto! er eneste måten folk lærer på!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er god til å skyte så må det jo være en stor fordel med halvauto for å eliminere konkurransen fra deg :lol:

 

JEG har aldri opplevd det som noe problem med halvauto på banen, hverken før eller etter at jeg fikk meg halvauto hagle, ikke har jeg hørt på banen at dette blir oppfattet som et problem heller.

Ikke skjønner jeg at det kan være SÅ veldig plagsomt å få hylsene på seg, er det ikke bare å ta et par skritt tilbake når sidemannen skyter?

Link to comment
Share on other sites

ENESTE og da mener jeg ENESTE fordelen med halvauto er at man kan bruke 3 skudd i Sverige!

På tide at vi får i gang arbeidet med å tillate tre skudd her til lands også, ja. Og la oss få skrevet loven riktig denne gangen, slik at man kan ha tre skudd i magasinet og gå med tomt kammer. Dagens lovtekst om magasinhagler er dum og uforsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Fordi en del av oss ønsker å ha et våpen med lite rekyl og en skuddtakt som tillater raske oppfølgingsskudd på jakt osv (for ikke å glemme en sabla stor morofaktor på banen), så skal ikke enkelte grinebitere ødelegge for oss. Både for "vår" og "grinebiterenes" skyld.

 

Ser man på utviklingen i løpet av 20-25 år, så burde heller ikke grinebiterne være så altfor trygge for å kunne inneha våpen. Først tok de fullauto-våpnene, så tok de høykaliber-våpnene, nå forsøker de å ta halvauto'ene. Hvor lenge tror dere ikke det tar før de vil ha vekk boltriflene og leketøyvåpnene (rene banerifler), for ikke å glemme de skumle håndvåpnene :roll: .

 

Våpeneiere burde ikke hakke på hverandre fordi de ikke liker hverandres våpen, selv jeg liker ikke enkelte typer våpen, men jeg ønsker ikke at de skal forbys på noen måte, heller tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd ett par ganger å få kommentarer ang at de trodde de skulle få kasta patroner på seg, men iogmed at jeg har pumpe viser jeg de at jeg slipper patronen rett i dunken istedet, hehe.

Burde sikkert vært påbudt med noen slags oppsamlingsting i konkuransebruk, forstår at det kan virke forstyrrende da

 

Å er få ting (foruten jakt) som er så gøy å bare more seg litt på lerduebana med feks 5x lerduer etterhverandre :D

Link to comment
Share on other sites

Det skjer igjen og igjen.. Vi vanlige skyttere og jegere har nok problem med reguleringskåte byråkrater, spesielt med ettervirkingene etter ABB, men som om det ikkje er nok, så er faktisk vår største "fiende" andre skyttere og jegere.. :trist:

 

Tenker ikkje på at alle som stille nevner at div. departement kanskje er litt overivrige/gjør en feil eller ti iblandt blir stemplet av enkelte som paranoide bygdetullinger med litt for stor sans for konspirasjonsteorier. Tenker no på alle innslag der enkelte faktisk kjefter på andre fordi de har "feil" våpen/kikkertsikter/bil/hund/klær, går "feil" på jakt, skyter "feil" program, etc. Personer som eksempelvis høymeldt hevder at eksempelvis dei som ikkje har rifle X og sikte Y er noen fordømte tullinger. Personer som faktisk ser ned på dei som skyter andre program eller jakter på andre måter enn de. Sjøl går eg både på jakt og skyter bl.a praktisk, har eksempelvis både halvautomatisk hagle, rifle for praktisk skyting og håndvåpen. Gjør det meg til kriminell, på noe vis mer farlig eller mer ustabil enn naboen med O/U og Mauser, gjør det meg mindre verdt som jeger, skytter og menneske enn andre? Når eg står på ei bane, enten det er pistol, hagle eller rifle blir eg berre nysgjerrig når eg ser et spesielt våpen, blir ikkje rød i trynet og ringer standplassleder, lensmann og fandens oldemor. Hvis nokon vil jakte på vilt eller skyte program som ikkje interesserer meg så voldsomt plager det meg ikkje. Er berre glad for at nokon skyter, ikkje berre ligger halvveis i koma fremfor tv. Hvis nokon vil ta storviltprøve med leveraction, hvis nokon vil skyte leirduer med halvauto. hagle, hvis nokon vil... La dei for f..n skyte så lenge dei holder seg innen lover, foreskrifter og sikkerhetskrav.

Og du/dere som mener at våpen/utstyr som du av en eller annen grunn ikkje liker bør forbys/i det minste innføres MYE hardere restriksjoner på.. Du bør kanskje ta deg ein liten titt i speilet.. Kanskje snakke med snille onkel psykolog om ditt intense behov for å påtvinge DITT syn på skyting og verden, din overbevisning om at du alltid har rett, at alle andre pr. definisjon alltid tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Det kom en stolt kar og stilte seg opp ved sida mi på mandag på trening. Ved skod skot nr 2 kom tomhylsa og traff kolben på Perazzien min. Resultatet var et pent hakk i kolben, kjedelig med ei hagle til 80000. Han var ikkje så stolt etterpå.

I reglane til NJFF står det at du skal stå rolig, ikkje forstyrre sidemannen, tomhylser skal kastes i søppelkorga på ein rolig måte som ikkje forstyrrer sidemannen og som ikkje løyser ut leirdua. Det står også noko om halvautoer ikkje skal kaste ut tomhylser. Så gamle gretne gubber har nok orda sine i behold :winke1

Og for enkelheitsskyld, dei aller fleste baner her i landet er under njff reglar.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet var et pent hakk i kolben, kjedelig med ei hagle til 80000.

Våpen til 80k også tåler den ikke en tomhylse engang? Det var dårlige greier :mrgreen:

 

Jeg nar nå lett en del etter reglementene det påstås at regulerer hylsekasting og bruk av halvautomatisk hagle, uten hell. Er det noen som har en lenke til et slikt dokument? Jeg går nemlig i formastelige tanker om en halvautomat selv, men hvis det er masse restriksjoner på bruken på skytebaner rundt om må jeg kanskje revurdere.

Link to comment
Share on other sites

hvis det er så jævlig stort problem. så får dere som klager bygge et skille mellom standplass da vettu!!

på pistol banen der jeg skyter har vi en stor ramme med myggnetting mellom hver standplass.. hylsene stopper i det, og man har god oversikt over sidemann og bane.. null stress! :D

 

kanskje en ide på lerduebane også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...