Jump to content

Regler ang. halvautomat på banen ?


Sportskytter

Recommended Posts

En kamerat av meg klagde konstant på halvauto'hagla mi. Han mente den var ubrukelig og farlig på banen,helt til han fikk prøve den. Lite rekyl er jo å foretrekke når man skal skyte noen serier med leirduer. Sjøl stiller eg meg alltid til høgre for andre skyttere når eg bruker halvauto'hagla. Litt hensyn eine vegen,og litt forståelse andre vegen funker alltid.

Blir vel litt som med syklister i traffikken,utrolig plagsomt men dei har full rett til å være der. Så lenge begge parter tenker sikkehet går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt problemer med å velge den standplassen lengst til høgre når eg skyter leirduer.

 

 

da har du heller aldri deltatt på godkjente stevner... for da er det forflytting etter hver 5 skuddserie...

 

 

Men at det er irriterende med ignorante halvautoeiere er heeelt klart...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk en halvauto selv... Bruker den svært lite, men av og til på jakt... At jeg mener de ikke skulle vært lov på jegertrap i konkurranse, klarer jeg ikke å se at gjør meg ignorant...

 

De distraherer sidemannen og det skulle vært grunn nok... hvorfor kan ikke dere som sverger til halvauto ta strikk over utkasteren da?

Link to comment
Share on other sites

. hvorfor kan ikke dere som sverger til halvauto ta strikk over utkasteren da?

 

Tar den til etterretning :winke1:

Tar enten med meg halvauto med strikk eller o/u hagle neste gang.

Men ikkje f... Om eg begynner med strikk på dobbeltløperen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei. Har selv en halvauto, og jeg skal på banen om ei uke elns, jeg lurer på om noen kan vise den annordningen med strikk? Jeg skjønte litt av hva lillegutt sa, men lurer bare på om noen har et bilde så jeg får litt bedre "view" over hvordan det skal være.

 

 

 

Olal

Link to comment
Share on other sites

De distraherer sidemannen og det skulle vært grunn nok...

 

Driver du med noen annen form for sportsskyting? Som andre påpeker her i pistol og halvauto rifle konkuranser flyr det varm messing i hue, ører og nakke hele tiden.

Det er BARE SLIK DET ER.... hvis ikke du tåler en tom haglehylse komme flaksende bør du kanskje sjekke om nervene er som de skal være... :mrgreen:8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu ei boltrifle og det er ikke skjelden jeg pepprer naboen med tomhylser når jeg skal skyte fort, spesielt knestående og stående. Så jeg kan ikke forstå hvordan det kan være så mye værre enn halvauto. Har også ligget noen timer på skytebanen i HV med AG. Ikke noen varige men av det heller. Nei slutt å syt å ta en hyggelig prat me sidemannam i stede! Mye triveligere det!

Link to comment
Share on other sites

Spør som regel etter plassen lengs til høyre når jeg skyter med autorifla.. Standplassleder så på meg med irritasjon en gang da jeg høflig spurte om plass ytterst.. ansiktsutrykket mildnet litt når han så hvordan 9,3 hylsene smalt i veggen 4 meter til siden for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har fulgt denne tråden litt, å kjenner igjen flere senarioer her:)

Jeg er aktiv hagle skytter som skyter ca 5000 skudd i året.

Jeg skyter primært Lerduesti, sporting og jegertrap.

Når det gjelder tomhylser som spruter i alle retninger, så er det stort sett på jegertrap som dette kanskje er et "problem". På lerduesti er ikke dette noe tema, da du skyter alene (neste skytter venter bak deg) på sporting har jeg heller ikke opplevd noe problem med dette, da stanplassene ligger på linje, og ikke i en svak bue,

Greia er at hagleskyting er en konsentrasjons sport, å det at en tomhylse spretter bort i deg (uavhengig av hvor), kan gjøre at du mister litt fokus på det du skal gjøre.

Når du skal skyte kanskje 100 skudd så kan det fort bli noen BOM;)

Så på jegertrap ville jeg anbefale de med halvauto/pumpe å sette på en strikk.

 

Jeg har ikke noe i mot disse våpnene. Enkelte ser flotte ut de:)

Rent personlig liker jeg ikke å skyte med halvauto for de flammen fra utkaste forstyrrer synet mitt.

 

En annen ting er jeg til stadihet må rydde etter folk på banen, dette gjelder Selfølgelig ikke alle. Det er som regel enkeltpersoner, UAVHENGIG av våpentype!!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...