Jump to content

Hvor ofte pusser dere våpene deres?


kabar

Recommended Posts

Larry Potterfield er jo ikke akkurat objektiv, da han tross alt selger pusse-utstyr up the wazooo,

men like fullt - er dette lurt å gjøre eller er det egentlig bare humbug og har lite å si?

Pusset dere litt mens dere skjøt rifla første gang? Skal selv skyte min for første gang i morgen nemlig...

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke SÅÅÅ sinnsykt mye arbeid om du følger Potterfield sin "oppskrift" i hvert fall. Tror jeg gjør dette.

Hver gang mellom de 5 første skuddene: 1xbronsebørste gjennom 1xpuss med solvent 1xtørr pusselapp SKYT.

og så gjenta dette for hvert 5. skudd til du har skutt 50? Da gjør du dette 5 ganger + 8 ganger?

Tar da ikke sååå lang tid... jeg kommer da til å gjøre dette. Kanskje det blir litt "kos" å gjøre dette mens man skyter

våpenet sitt for første gang - who knows.

Link to comment
Share on other sites

har aldr skutt "brekt" noen løp inn. skyter det jeg vil med 308w og pusser etterpå om det er 1 eller 20 skudd. drar gjennom med mantelfjærner ca hv 50 skudd. syns ikke løpet blir noe renere med mantelfjærneren (slip2000 copper cutter),nitrosolvent (kleen bore no.10) eller med wd40. børsa funker greit den uten noen merkbar forandring selvom den ikke ble brekt inn,ei heller får jeg den skinnende og mantelfri innv. kansje ting begynner å bli litt vel teoretisk avogtil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, etter å faktisk ha pusset mellom de første skuddene, at det KAN være noe i dette å "brekke inn" løpet.

Jeg merket i hvert fall at når jeg pusset etter de første 5 skuddene var det bra dritne pusselapper, så mindre og mindre dritne lapper som kom ut,

og til slutt nesten ingenting på lappen når jeg hadde skutt 5 skudd uten å pusse.

 

Jeg skal IKKE påstå at dette er noe empirisk verifiserbart bevis, men det virket i hvert fall som om det ble mindre og mindre "rester" igjen i løpet etter hver pussing og med like mange skudd avfyrt i mellom. Who know's, men jeg gjør nok dette fram til jeg har skutt 50 skudd. 25 skudd ble løsnet på skytebanen sist. Fikk dog noen rare blikk og hørte ganske høylydt kommentering i bakgrunnen uten at det plaget meg... 8)

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke SÅÅÅ sinnsykt mye arbeid om du følger Potterfield sin "oppskrift" i hvert fall. Tror jeg gjør dette.

Hver gang mellom de 5 første skuddene: 1xbronsebørste gjennom 1xpuss med solvent 1xtørr pusselapp SKYT.

og så gjenta dette for hvert 5. skudd til du har skutt 50? Da gjør du dette 5 ganger + 8 ganger?

Tar da ikke sååå lang tid... jeg kommer da til å gjøre dette. Kanskje det blir litt "kos" å gjøre dette mens man skyter

våpenet sitt for første gang - who knows.

 

 

Hva oppnår du med dette (unnskyld uttrykket) tvangsnevrotiske regimet (1 x bronsebørste, 1 x solven, x 1 tørrpuss)? Hvilken solvent bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Bruker "Gunslick" sitt sett for 6,5x55. Snakket med en langholdsskytter (ekspeditør i våpenbutikk) og han fortalte meg akkurat det samme. Han sa at dette var spesielt viktig i starten. Jeg vet ingenting om dette og har ingenting å komme med som argumenter annet enn hva jeg selv så på pusse-lappene og hva folk som har skutt MYE mer enn meg forteller meg. Har jo også sett at dette er noe løps-produsentene anbefaler for at du skal slite ut løpet ditt raskere - så hvem vet? Jeg synes ikke dette var noe kav, og kanskje er det humbug. Jeg har uansett gjort det, så får andre gjøre det de _tror_ er greit.

 

Noen vil vel kanskje si det er naivt å stole på hva andre sier uten at de kan "backe det opp" med empirisk verifiserbare data, men jeg har nå i hvert fall ikke turd å la være, ikke minst fordi at hvis det er korrekt at løp mantler mer av å ikke bli brekt inn, så vil ikke jeg ha det. Jeg vil ha våpen for å bruke dem, ikke pusse meg i hjel hver gang etter bruk. Blir pussen lettere framover av å gjøre disse 50 første skuddene slik, ja så tar ikke jeg sjangsen på å la være.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har postet denne linken før, og jeg anbefaler alle å lese Gale McMillan's syn på innbrekking av løp. Alle som har shoppet etter riflestokk bør ha fått med seg navnet hans. Det kan være greit å få med seg at det ikke finnes noen etablerte sannheter for innbrekking, det aller meste man finner er ren synsing.

 

http://www.6mmbr.com/gailmcmbreakin.html

 

I korte trekk så ser McMillan på rigorøs innbrekking av løp som en bløff løpsfabrikantene markedsfører for å få folk til å fyre et lass med skudd som reduserer levetiden på løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

puss og vedlikehold er viktig og kan også være riktig trivelig. Husker med glede lukta av forsvarets olje i et varmt rom med snus under leppa etter en kalde dager på skytebanen.

 

Jeg pusser med noen få unntak etter hver jakttur og hver tur på skytebanen. På jaktturer over flere dager er alltid et minimum pusseustyr med. Sitter faktisk og pusser børsa nå, etter en mislykka tur på harejakt i dag. Haren hadde ikke vært ute på nysnøen i natt.

 

Jeg pleier sette børsa i stua noen timer når jeg har vært i ute i kaldt og eller fuktig vær. Bruker stort sett Ballistol, men har og grovere saker om det trengs. Har også div stokkoljer.

I høst kjøpte jeg boresnake og må si det er det beste jeg prøvd til hverdagspuss. Lettvindt og kjempebra. Har det foreløpig bare i 6,5 og .22. XXL er alltid utsolgt for alt jeg trenger som feks boresnake i kaliber 12 og 20.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg bare ei pussesnor,og den har jeg arvet fra min far :). Drar en tørrlapp gjennom to ganger etter hver tur enten jeg har skutt eller ei. Mantelfjerner bruker jeg ikke. Hvis rifla skal stå uskutt med ei stund drar jeg ei oljefille gjennom pipa.

En kompis av meg som er aktiv skytter synes jeg er en slappfisk til å pusse,og tok rifla med hjem en gang for en skikkelig løpsrens. Han kjørte all mulig gift i pipa,pussa og gned,men pusselappene var omtrent like reine da de kom ut som da de gikk inn.Han gav seg helt over og kunne nesten ikke tro sine egne øyne da han hadde forventet at det skulle renne dritt i strie strømmer fra pipa. Dette var i en periode da det ble skutt veldig mye med rifla.

Denne rifla en 222 rem er forøvrig skutt mange tusen skudd med uten annen puss enn hva jeg har beskrevet og det ser ut til å være nok for presisjonen er stabil.

Link to comment
Share on other sites

Etter skyting: På rifle dynker jeg løpet med Ed's Red i noen minutter. Kjører igjennom noen ganger med nylonbørste og avslutter med noen bomullslapper på jag til den kommer ut nogenlunde ren. Tørrpusser kammeret. "Bore guide" har jeg laget av en tomhylse og en bit hageslange som skjermer låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt uenig i den prosedyren der. Min erfaring er at man ikke kan stole på et cleanbore-skudd, altså et skudd uten mantel i pipa, siden friksjonen blir en helt annen. Merker at det tar noen skudd før det stabiliseres.

 

Jeg pleier å dra gjennom en skikkelig fuktig oljefille rett etter skyting, og pusser det tørt når jeg skal skyte nestegang. Mantelfjerning gjør jeg skjelden, og merker ikke noe til presisjonsproblemer av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha trøkka rundt på vidda en hel jaktdag, så er en omfattende våpenpuss for meg totalt umulig..først pakker jeg ut alt sammen fra sekken til tørk og slenger meg ned i Stresselessen forran tv med cola. Hvis møkkavaret viser seg ute, da putter jeg hagla inni en våpesokk, spenner den fast på siden av sekken, drar et digert regntrekk over det hele, og går hjem. Dermed slipper jeg våpenpuss, men har jeg skutt, da pusser jeg heller ikke, fordi min Benelli har et krombelagt løp med rustfrie deler. Jeg skal pusse den utendørs til sommeren i friskluft..blir bare svimmel i hue av pussemiddler:)

Link to comment
Share on other sites

Når man brekker inn ej ny rifle, da skal man pusse bort mantelavleiringer veldig ofte etter nevnte prosedyre for å få en jevn rifling til god presisjon. Men ellers går det greit å la rifla stå i skapet etter noen skudd..i DFS står det at man bør pusse hvis det oppstår mye avleiringer, og det behøver ikke å bli en tvangshandling med pussing etter hver gang man har skutt. Skal du skyte mer i sesongen, da trenger den ingen puss. Legger du bort børsa for jaktsesongen, så puss den, ellers kan brent krutt med fuktig luft ruste ned stålet inni løpet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Pusser både hagler og rifler 1-2 ganger i året

Hagla har til nød blitt pusset en gang i året. Jeg har passet på at finhagla ikke såg så jævlig ut utvendig, ellers har jeg pusset mekanismen av og til. Dette var før!

 

Fikk meg en AHA!-opplevelse i går. Først oppdaget jeg at choken som blir brukt mest satt så hardt at jeg ikke klarte skru den ut med fingrene. (dette går normalt greit) Dessuten var det tungt nok med verktøy. Bestemte meg for at det måtte pusses. Oppdaget at det var et fastbrent belegg på innsiden av choken. Dette er såpass at jeg kan skrape av bittesmå flak med et skrujern e.l.

Hvis løpet er likedan innvendig, så begynner jeg å ane ugler i løpet. Jeg har skutt dårligere og dårligere i det siste. Det er riktignok kaldt og mørkt og trist, men jeg har usedvanlig mye bom og dårlige treff. Selv om det meste sikkert må tilskrives mitt eget hode, så har jeg en mistanke om at skuddbildet i så skitten hagle ikke er serlig bra.

 

I dag skal det kjøpes kjemikalier. Blir vel slikt skum regner jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Rifler og pistoler som blir brukt,blir pusset etter bruk. Man lærer etterhvert hvor grundig pussen trenger å være så vedlikeholdspuss er gjort på få minutter.

"Innbrekking" av løp har jeg gjort en gang, ny Douglaspipe til en jaktfeltbørse og tenkte at jeg nå skulle gjøre alt riktig. Dro på banen optimistisk og trodde jeg skulle skyte de 10 første skuddene. 1 skudd fikk jeg skutt,sinsykt mye pussing med mantelfjerner o.l før det var HELT rent, samme gjentok seg neste tur på banen, mulig jeg var oppe i to skudd en gang. Etter 5 skutte skudd hadde jeg nok pusset mere enn en jaktrifle får se gjennom et helt liv! Men ga ikke opp og noe skjedde etter det 8 skuddet, mantelavleiringene halverte og etter 10 skudd gikk jeg over til 3skuddsserier til jeg passerte 20 skudd. Da orket jeg simpelthen ikke mere.

Men pipa er etter ca 1200 skudd eksepsjonelt enkel å pusse, manteloppbygging nesten fraværende. Tilfeldig? Vet ikke, men tror nok jeg fikk skytepolert pipa bedre enn ved full gass fra første skudd. Og jeg kommer nok til å gjenta det samme ved neste nye pipe.

Link to comment
Share on other sites

Pleier vanligvis på fuktige dager å legge våpen på varmekablene på badet så det får tørket før jeg tar et minutt og smører litt olje over på utsatte steder.

Ellers blir det vel ei gang annehver måned hvor jeg tar en ordentlig "vask" av våpen gjerne pga jeg kjeder meg og har lyst å tafse litt på våpen. 8)

På sluttstykke og maskinrommet på hagla (baskyl?) pusser jeg der jeg kommer til, føler ikke har kompetanse til å løsne på noe.

 

Dette er renholdsrutiner av en som har omtrent null kunskap om våpenets innmat.

Link to comment
Share on other sites

Nå er kanskje jeg ekstrem, men liker å pusse rett og slett.

 

Halvautomaten: Tørrpusser løpet etter hver skyting. Etter 2-3 skytinger/250+ skudd demonterer jeg hele skiten og pusser alt. Etter jakt ved behov.

 

Salong: Skikkelig gjennomgang (mantel, magasin, sluttstykke) da det trengs, ca hvert 100 skudd.

 

Rifler: Full gjennomgang av løp og sluttstykke etter hver skyting. Etter jakt ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Har rifla eller hagla blitt våte så er det av med stokk og legge på en tynn oljefilm.

Skytes det varmt prøver jeg å dra en boresnake gjennom mens pipa er varm.

Mantelfjerner innimellom på rifla.

 

Glocken derimot den pusses etter 5000 skudd eller til jul, avhengig av hva som kommer sist.

 

AR'n må rett og slett pusses litt oftere enn Glocken da det blir så innmari mye drit i sluttstykke og kammer av en sånn dærre gassoperert dingseboms.

Denne drar jeg som regel gjennom løpet med en oljefille etter skyting for å holde gravrusten på avstand. Resten graver jeg meg gjennom når jeg ikke ser metallet lenger eller jeg begynner å få feilfunk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...