Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Revejakt med snøscooter.

 

Rødreven lever utrygt i fjellområdet junkern. folk fra statens naturoppsyn drar nå ut på jakt med snøscooter.

direktoratet for naturforvaltning(DN) åpner for at inntil 100 rødrev kan skyes. det åpnes for at man kan skyte reven på kloss hold ved bruk av hagle fra snøscooter i fart. dette for å fjerne rødreven og for å gi plass til den utrydningstrurede fjellreven.

 

lite utdrag fra dagens RanaBlad.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Revejakt med snøscooter.

 

Rødreven lever utrygt i fjellområdet junkern. folk fra statens naturoppsyn drar nå ut på jakt med snøscooter.

direktoratet for naturforvaltning(DN) åpner for at inntil 100 rødrev kan skyes. det åpnes for at man kan skyte reven på kloss hold ved bruk av hagle fra snøscooter i fart. dette for å fjerne rødreven og for å gi plass til den utrydningstrurede fjellreven.

 

lite utdrag fra dagens RanaBlad.

 

sto det at hvem som helst kan skyte rødrev fra snøscooter? eller bare naturoppsynet?

det hadde vert noe, snøscooter og hagle.. blir ikke mye JAKT da men..

Link to comment
Share on other sites

Revejakt med snøscooter.

 

Rødreven lever utrygt i fjellområdet junkern. folk fra statens naturoppsyn drar nå ut på jakt med snøscooter.

direktoratet for naturforvaltning(DN) åpner for at inntil 100 rødrev kan skyes. det åpnes for at man kan skyte reven på kloss hold ved bruk av hagle fra snøscooter i fart. dette for å fjerne rødreven og for å gi plass til den utrydningstrurede fjellreven.

 

lite utdrag fra dagens RanaBlad.

:shock::shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

er bare for utvalgte ved statens naturoppsyn....

trodde først at jeg så feil når jeg skumleste gjennom avisen, men etter å ha justert fokusen på morrablikket noen ganger bynte jeg å lete etter dato for å se om det var 1.april....nej det var det ej...

pussing jaktform, nesten litt vill vest :lol:

Link to comment
Share on other sites

normal_ab_030.JPG

 

Denne fine reven vil jeg prøve meg på i natt

Dette bilde ble tatt for ett par dager siden med åtekamera.

normal_nokia_077.jpg

 

Å jammen Greide jeg å få den i natt Kl 0155

Brukte 3006 Helmantel for å ikke ødelegge pelsen

Min 3 i Vinter så langt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel samme måte som de tar ut deler av skadelisens jervène, da bruker de helikopter og andre motordrevne fremkomstmidler.

Blir veldig cowboyàktig, men sikkert en spennede dag på jobb for SNOgutta... :)

 

Vi har gjentatte ganger vært i kontakt med DN og SNO vedrørende bruk av drivende hund (plotthunder, støvere) på bjørn og nå i vinter tok vi kontakt angående jerv. I utgangspunkt for å bistå med skadefellinger, for å få erfaringsgrunnlag til å vurdere om dette burde tillates på generelt grunnlag. Svaret vi får da, er at dette stresser dyra for mye.

 

De fremstår dessverre mer og mer som en mafia, som helst vil styre showet sjøl...

Link to comment
Share on other sites

Revejakt med snøscooter.

 

Rødreven lever utrygt i fjellområdet junkern. folk fra statens naturoppsyn drar nå ut på jakt med snøscooter.

direktoratet for naturforvaltning(DN) åpner for at inntil 100 rødrev kan skyes. det åpnes for at man kan skyte reven på kloss hold ved bruk av hagle fra snøscooter i fart. dette for å fjerne rødreven og for å gi plass til den utrydningstrurede fjellreven.

 

 

Som Guovza nevner er denne metoden brukt med hell på Varangerhalvøya, men både fra SNO og prosjektet sin side er det presisert og understreket at dette ikke er å regne som jakt, men et særskilt uttak!

...og det er jo en viktig forskjell å få med seg... både for jaktmotstandere og andre.

 

V.

Link to comment
Share on other sites

Dæven steike. Mye fine rever her gitt, og mye folk med skikkelig jaktlykke :D

 

Jeg la ut åtet mitt igår....gravde meg helt ned til bakken, la ut alt jeg hadde, og la en haug med snø over. Høres dette riktig ut ? Har det noe for seg å ta en tur ut inatt, eller er det for tidlig etter utlegging av åtet ? Jeg ble anbefalt å legge jord osv. over åtet, men siden det er tæla i bakken, så blir det vanskelig, men det blir gjort utpå sommer'n her.

 

Hva er forøvrig fin mikkelmat ? Blir jo en del matavfall nå, siden vi ikke har hunder mer. Og hvis det kan brukes til åtet mitt, så er jo det glimrende :D

 

Alle råd mottas med stor takk, så jeg får tatt rotta på mikkel jeg også 8)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke gravd snø på siden åta di er ny. ville hatt den åpen for da finner kråkene åta di. Er ofte som en magnet på reven da.

 

Ble fart på mi åte da vi grov opp grisen igjen og kutta i den. Det var desverre bare katter som viste seg da vi satt oppe, men fikk en liten aha opplevelse den uken den hadde gått...

Link to comment
Share on other sites

Jeg romsterte fælt inni en del av innvollene med kniven, for å ødelegge mest mulig, og dermed spre lukta mest mulig. Fikk en del PM'er om at det lønte seg å grave ned åtet, og da trudde dumstuten meg at det gjaldt snø også :oops:

 

Men hvis jeg orker så skal jeg ihvertfall liste meg ned en tur inatt, og se om det skjer noe, også graver jeg skiten opp igjen da jeg går hjem og kjører små'n i barnehagen. Ellers gjør jeg det omvendt....kjører små'n i bhg, også går ned og graver opp driten igjen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart en fordel å grave ned åtet. Men det vil jeg si at helst gjelder når en starter innforingen. Både snø og i jord..

 

Dette er gjerne tidlig på høsten eller deromkring. Du starter lovlig sent med dette, ville hatt den åpen.

 

Vanligvis lar vi åtet snø nede. Reven pleier å finne det uansett eller vet fra før hvor det er.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja. Da ble jeg litt klokere her.

Ja, jeg starter lovlig seint kan man si, men sjansene åpna seg ikke før nå, og jeg hadde bare så lyst til å komme igang og få åtetplassen opp og gå. Han jeg fikk åtet av....guttungen hans har åte rundt 600 meter unna mitt, og han skyter visst en del rev gjennom sesongen, så jeg har gode muligheter. Men som sagt, lovlig seint ute, men da kan jeg kanskje legge et godt grunnlag for sommer'n og utover neste sesong :D

 

Spennende ihvertfall å se hva jeg klarer å få ut av dette. Jeg starter jo med helt blanke ark. Nytt jaktområde, ny viltart, ny jaktmåte....aldri prøvd åte før. Så utfordringene står i kø ja 8)

Link to comment
Share on other sites

men da kan jeg kanskje legge et godt grunnlag for sommer'n og utover neste sesong

Det var en som sa til meg at det går an å grave ned f.eks en hel gris på våren og når man graver over den så lager man det sånn at det stikker et rør opp av gravplassen som kan spre god odør i området hele sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med fine bilder og din 3 rev, jeg er nå ferdig med å få den siste på tana i kveld. 18 stk til nå :P Så da er det vel bare for deg å legge inn det bilde jeg sendte deg på mitt innlegg hvis du får det til da? :roll:

Dette er de to siste revene mine. de ble skutt på åteplassen min i Morgedal natt til lørdag 21 d.m. Tispe på 5,5 kg og hann på 6,8. Hagle. :wink:18 stk nå.

normal_DSC01405.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Satte meg for noen uker siden å få en rev til før sessongen var slutt. I natt fullførte jeg det.

Så tidligere på dagen at reven hadde vært på åta 2 netter på rad, så bestemte meg for å sitte litt om kvelden. Klokka var blitt 22.30 da jeg gikk ned til glugga. Åpna vinduet, satte meg til rette i godstolen og lada kombin.

Tia gikk ganke fort uten at noen ting skjedde. Men så, kl 23.45 kom mikkel vimsende over jordet fra høyre. Han var innenfor haglehold men han hadde dårlig tid så her måtte det handles raskt. Opp med børsa, av med sikringa, kikkerten stod på 8x så sleit med å finne reven i kikkerten på det korte holdet. Fant den etter noen sekunder, plystra, reven stoppa og BANG. Den rulla et par ganger rundt i smellen, løfta på hodet og lå deretter helt rolig. Faktisk første reven jeg har skyti med hagle.

Fin hannrev på 7,2 kg. Litt dårlig med pels på undersiden av halen, men ellers fin i pelsen. :D

Nr 2 for sessongen 08/09

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg starter lovlig seint kan man si, men sjansene åpna seg ikke før nå, og jeg hadde bare så lyst til å komme igang og få åtetplassen opp og gå.8)

 

Få snøen av åta og kjøp en billig sekk med hundepellets og strø ca 2kg over og rundt åta, kjør på med middagsrester og alt du finner så kråkene får noe å jobbe med, masse skrik å skrål fra dem får mikkel til å komme om natten for å undersøke om det er noe igjen av kråkenes fest.

 

Bruk en fast sti inn mot åta, stans 5-10m fra og kast det du vil inn på åtet.

 

Hvis du leser endel tilbake i tråden så finner du også de som kjøper matblod på boks og stikker hull i boksen for å legge blodspor ut fra åta og til bekkedaler og naturlige veksler (og naboens åter) som reven bruker i håp om at reven skal følge dette sporet tilbake og finne åtet ditt.

Det var vel også beskrevet om bedervet kjøtt og blod most i hurtig mixer og pakket i tett plastpose som får godgjøre seg en stund på en varm plass, badegulvets varmekabler var vel nevnt :shock: , for så å klippe ett lite hull i ett hjørne å gå seg en tur i området for å legge spor til åta.

Bruk ski når du legger disse sporene, de sporene er ikke like skremmende for reven som fotspor i snø.

 

Hvis du gjør det til en vane å samle middagsrester og går en tur på åtet når du har noe å kaste, gjerne gjennom hele sommeren så har du ei aktiv åte når jakta begynner igjen i juli, da er revemor der med ungene å viser dem villig frem.

 

Kjør på, plutselig er det revespor i snøèn rundt åta di :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekket mitt andre reveåte idag. På åtet satt et titalls ravner og noen skjærer.

Etter jeg fikk se ned mot åta og rundt meg, hang jeg med underleppa.(bra jeg ikke gikk med det samme for da hadde jeg nok snublet i leppa.)

Grunnen var alle sporene, vanvittig mye, ubeskrivelig masse spor. Jeg har ikke sett maken, det var massevis. Det har gått inn rev fra alle kanter, og da mener jeg bokstavelig talt alle kanter.

 

Er avhengig av måneskinn på denne posten, så prøver meg på denne snart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...