Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute i kveld en kjapp halv time og prøvet peewee fløyta for første gang. Vindretninga fra jakttårnet var selvfølgelig 'feil' så le ble mot skogen... Men det var gøy og få prøvet den og veldig spennende å sitte og gløtte etter mikkel. Skal ut i morgen og sondere litt for et terreng tilpasset vind osv. Så forresten ferske spor på tur tilbake, så fløyta virket i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Natt til onsdag ble det endelig uttelling, varsleren peip ca halv ett og da jeg kom meg opp i gluggen sto det en rev der og plukket hundemat(tørrfor) Fikk den i siktet og pang der lå den, en middels stor hannrev, skabbangrepet. Vinterens første rev for min del faktisk.

Våpen: CZ Varmint, kal .22 wmr

Link to comment
Share on other sites

spør igjen jeg.

 

hvordan er egentlig reglementet angående å bruke høne/hane/kalkun til åte?

hørt snakk i at det er forbudt grunnet en smittefare som fuglene får når de er små. denne smitten er det de dør av og er en smittefare for andre fugler hvis det blir lagt ut til åte

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man gjøre vis man skyter en rev med skabb?

 

 

Er litt ny i gamet, har enda ikke skutt rev men vis jeg kommer over en med skabb så lurer jeg litt på hva man burde gjør med den!

 

 

 

- Fredrik

 

Du kan selge den :D Det var ein kar som anongserte under ønskes kjøpt i Trønder Avisa i dag.

I anongsen sto det: "Skabbrev ønskes kjøpt til Gaupemat." Med tlf nr,

:lol:

Link to comment
Share on other sites

har opplevd at samme reven kom 3 ganger samme natta tilbake,selv etter alle skuddene,

 

Hvordan veit du at det er den samme reven? Gps? Min erfaring er at om de blir skutt etter så er de lei å komme tilbake på åtet. Samme erfaringen har flere rundt her.

 

gjenkjente:kort rompe,liten rev,og veldig typisk rødrev,med kritthvitt bryst....er 100% sikkert at det var samme jækelen.

Link to comment
Share on other sites

ja da har jeg vært ute en liten tur.optimale forhold.før jeg gikk ned til havisen,hadde jeg en rev på åta,men den dro avgårde like fort som den kom.rakk ikke engang å gå i og lukke opp vinduet engang....

men men nok om det,

gikk ned til isen,og lokket med peewee fløyta....lokket vel en time ca,og tilslutt lokket jeg med nordicpredatorfløyta,og konklusjonen er etter mange lokkinger,og etter alle kunstens regler er at dette er en jaktform,som ikke funker her! :evil:

men da jeg lagde reveskrik ble det jammen fart på sakene!fikk svar momentant fra andre siden av isen,og skrikene kom bare nærmere,og nærmere,på slutten var reven bare 300 m unna,men ugunstig vind gjordet at den fikk teften av meg før jeg fikk rifla i posisjon,og stakk....ingen rev på meg,men en ny lokkemetode har jeg funnet,og den funker faktisk! :D

Link to comment
Share on other sites

sto opp hall 2 i natt for å prøve ny glugga mi og det nye åtet for første gang. etter bare 10 sekunders venting startet en rev å skrike noe voldsomt inne i skogen innom åtet. synet og hørselen ble skjerpet og rifla gjort klar. tida gikk. etter en halvtime slo det meg en tanke; hadde jeg skremt den vekk fra åte idet jeg kom i glugga? :| jeg ble litt oppgitt, men bestemte meg for å holde ut natta. kl. nærmet seg halv 3 og jeg satt og så i kikkerten på åta.

så fikk jeg se en skygge i venstre øyekrok, mens jeg sikta med det høyre. joda der kom den, men fra en helt annen retning enn den jeg hadde hørt skrike... den stoppet opp på 20 m. et fint og artig skue. jeg lot den gå litt, til jeg fant ut at nok er nok :wink: ei fin lita tispe på 6 kg ble felt på 25 m hold med 30.06`en :) en fin start i ny glugga

 

 

http://i119.piczo.com/view/4/l/3/h/a/j/t/7/u/0/e/h/img/i335347706_71491_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaggu ble det ikke en rev i dag.

Satt i stua å så på TV, da jeg kikker ut på åte står det jammen meg en rev der. Kl. 13.40

Fikk fatt på 22 WMR`n og lurt opp vinduet. Første skudde satt der det skulle, men den fløg ca 60 meter.

Det lå den død da je kom. lita Tispe, som hadde skabb på bakdelen.

nr 4 for sesongen

Bilde kommer senere

Link to comment
Share on other sites

Denne gang var jeg lurest. :twisted:

 

Hver eneste natt har det vært rev på åtet, men jeg har ikke lykkes noe, før nå.

Klærne ble påtredd, skudd i lomma, hodelykt, nøkler, mobil og hagla.

Jeg ankom glugga ca. kl. 22.50 i går kveld. Børsa ble ladd og satt opp mot veggen.

Mye vind kunne gjøre nattens jakt enkel for min del, for da har revens sanser vanskeligere for å finne meg. :)

Sporene nedpå ekra ble nøye sett gjennom, og ett ferskt spor tyder på at en rev kom meg i forkjøpet. :(

n6yf4y.jpg

Mye aktivitet i det siste. Beklager dårlig bilde

 

Plutselig høres en kraftig vindtrekk utfor vinduet. Jeg gjemmer meg bak veggen for og ikke få trekken midt i fleisen.

Vinder slakker av og jeg kan se ut igjen.

DER, en rev står 10-15 meter unna meg, den har plukket med seg litt mat og ser opp mot meg. Jeg prøver å gjemme meg for den, men den er for slu. Hagla tas opp, reven går mot høyre, jeg må skyte links.

Tankene suser kjapt gjennom hodet. Reven er på god vei bort fra åtet og ut i mørket.

Jeg trer fort hagla ut vinduet, tar børsa opp mot venstre skulder, kliper igjen høyre øye, når igjen reven med kornet.

"Blaff, Blaff."

Skuddet ruver lenge i åsen, og i øra mine. Reven holder liten fart så treff er en sikker sak.

 

Jeg ville ikke risikere å kanskje skyte bort enda en rev så jeg dro hjem.

Etter en time med venting tok jeg med meg bikkja og dro etter reven. På skuddstedet lå det hår og åtet som reven hadde i kjeften. Hunden fulgte sporene som aldri før og på kanten på ekra, ca. 60-70 meter unna glugga, sto det ei stor gran. De nederste kvistene stakk nedi snøen, og da fant jeg ut at i stedet for å krype gjennom grana, kunne jeg gå rundt å plukke opp sporene på den andre siden.

Bikkja dro hardt inn mot grana, jeg slapp mer opp og hunden var ved stammen.

Jeg bøyde meg ned og fikk se noe rødt. Det måtte bare være reven. Noe annet var det heldigvis ikke.

1pfl29.jpg

Hvis reven har nok krefter prøver den å gjemme seg godt

2ppen0l.jpg

Shira ble glad over funnet

5eybr4.jpg

Reven ble med hjem og jeg kunne konstatere at den hadde en fabelaktig fin pels

245hb7p.jpg

Denne reven var, som dere ser, nærsynt :lol:

 

Oppsummering:

12. rev for sesongen

Hannrev på 6 kg

Skutt kl. 23.00

Meget fin pels

Link to comment
Share on other sites

Eg såg igår at det hadde vært besøk på åta de siste nettene så eg satte på varsleren igjen og ordnet børsa og skudd slik at det var klart for innsats. Våknet av den selvbygde varsleren ca 04.00 og listet meg så til stuevinduet. Åpnet dette og satte meg til å vente. Reven kom tilbake og skulle hente meire mat. Ble da stoppet av en 6,5 x 55 nosler. Den sprang ca 20 m inn i skogen før den roet seg. +1 på meg . hannrev på ca 6 kg :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Noen som har tegninger til en revebås som virker?

Vil gjerne ha tegninger på mail eller pm...

Eg begynner å bli lei av å sete ute med dårlig uttelling...

Veit her er rev, men dei dagane eg har tid å sete så er ikkje reven innom.

Men resten av uka ser det ut til att den har tid :cry:

Link to comment
Share on other sites

Da er eg nettopp komt heim fra revejakt i ei ny glugge. Månen lyste fint i natt så vi skrudde av lyset på åtet når vi jakta. Hadde med ein kompis. Vi bestemte oss for att han skulle følge med på åtet, og eg på bøen nedanfor. Sidan eg har skutt rev før i år så tenkte eg at han skulle få sjangsen på åtet.

 

Etter og ha fulgt med ut glaset leeenge så kjem plutselig mikkel tuslande forbi nedanfor meg, på veg vekk fra åtet. Eg fikk puls med engang og varsla om at her var rev nå.

 

Den forsvant nedover bøen og tusla rundt der lenge. Hadde mykje greiner og kvister forran meg og mikkel så han fikk gå. Prøvde og lage muselyder men var for mykje vind til att han fikk dei med seg. Vi kunne tilog med kviskre uten att han merka det. Men plutselig kom han i vår retning og vi gjorde oss klare. Eg hadde reven i siktet men lot han gå sidan han var på veg mot åtet. Men den for aldri til åtet.

 

Så satte vi oss og fulgte med ei stund til. Etter ca 50 min og omhyggelig observasjon av området hadde vi fortsatt ikkje sett nokon ting. Men så tenkte eg att eg skulle sjekke en liten svart flekk på omlag 150 meter avstand. Den var heilt stille men eg tenkte eg skulle ta og sjekke med riflekikkerten sidan handkikkerten ikkje hadde like stor forstørrelse.

 

Men fant den ikkje igjen, då sa kompisen att det var rev som gjekk der. Etter og ha studert den lenge mellom kvister og greiner fikk eg den tilslutt i ein opning. Skuddvinkelen var ganske bratt, stod oppreist med tofotanlegg i glaskarmen og lente meg forover på tå for og få den i siktet. En av dei vanskeligaste skytestillingane tilnå. Reven datt i smellen. Min 5 rev denne sesongen

 

normal_DSC00044.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei. Som sagt ny i dette forumet så jeg må prøve meg frem. jeg er en ihuga gluggjeger og har pr. dags dato 8 reveåter fordelt på to fylker og 5 kommuner. litt å holde styr på og ikke lett å strekke til når reven begynner på nesten alle åtene samtidig. det skjer nå, har fektisk rev alle åter til tross for at jeg allerede har skutt 12 denne sesongen. Så nå blir det hardkjør mens ennå pelsen er brukelig. tar vare på alle skinn som er pene og håper å få sydd meg ny jakke igjen. den jeg har vakter jeg rev med da jeg de fleste åteplasssene sitter kaldt. Synes det er ett fintb forum å utveksle erfaringer i :D Fortsatt skitt vakt til dere revejegere der ute. hilsen fra Pelsjegeren i Agder og Telemark. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

Ja du har litt å stri med med så mange åteplasser. Skal sitte i natt igjen jeg også,har tatt opp ei Kveitefile på ca 1 kg som jeg her delt opp å satt inn på bade(varmekabel) til godgjørels. Er stille på åta mi så noe godsaker må jeg jo prøve å lokke den inn med.

Prekas :P

Link to comment
Share on other sites

Vart nesten en rev til på meg natt til søndag.

gikk ut på låven ca. 12, hadde bare så vitt fått ladd rifla og fylt kaffekoppen da jeg såg en svart prikk på jorde, tok fram rifla og la ann på gluggen og fekk tråkorset i nakken på reven som satt heilt roleg på ca. 200- 300 meter. var usikker på holdet så det vart ikkje skutt noko :(

prata med fattern dagen etter og han meinte eg bærre skulle skyte.

Link to comment
Share on other sites

@ Tikka.........

.308 el 6,5 spiller ingen trille, begge gjør jobben. HVIS du treffer. Og det ER forskjell på 200 og 300 meter..... :roll:

Jeg har selv skutt både rev og fjærvilt på lange hold, men det krever at du faktisk vet hvor lang avstanden er og at du har skutt på slike hold tidligere og VET at du treffer der du skal. Og det høres strengt tatt ikke ut som du har skutt på slike avstander før i det store og hele. Derfor bifaller jeg de som sier du gjorde det rette i å holde skuddet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vart nesten en rev til på meg natt til søndag.

gikk ut på låven ca. 12, hadde bare så vitt fått ladd rifla og fylt kaffekoppen da jeg såg en svart prikk på jorde, tok fram rifla og la ann på gluggen og fekk tråkorset i nakken på reven som satt heilt roleg på ca. 200- 300 meter. var usikker på holdet så det vart ikkje skutt noko :(

prata med fattern dagen etter og han meinte eg bærre skulle skyte.

 

Sett ein tennisball opp der reven stod og sjå om du treff den f. eks. 9 av 10 gonger. Dersom du gjer det, kan du skjote neste gong. Dersom du ikkje gjer det vurderte du situasjonen heilt rett, noko du forøvrig også gjorde i og med at du var usikker. Lytt til deg sjølv før du skyt, og ingen andre, det synast iallefall eg er ein god regel.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på kaliber og kule. En varmint kule i 6,5, .308 eller lignende med utgangshastighet på rundt 1000 m/s vil parkere reven nesten uansett treffpunkt. Jeg har og hatt rev på slike hold uten å skutt da jeg har håpet at den skulle komme nærmere. Noen ganger gjør den det og da er saken grei, andre ganger kan den snu og gå en annen vei. Det er da tanken om en skulle skutt kommer opp, snur en på det og en prøver et skudd som bommer på litt lang avstand så kommer tanken om en skulle ventet opp. Hvis en ikke skyter på reven vil den sannsynligvis komme nærmere før eller seinere og gi ett lettere skudd. Om en skal skyte eller ikke er opp til hver enkel og hva en føler seg trygg på.

Link to comment
Share on other sites

Satte meg ut i en av buerne mine kl 22 i går kveld for å prøve reven. da hadde allerede fanten gått i trugespora mine bort forbi bua og ned til åta. javel tenkte jeg, den har observert både meg og bil allerede så her blir det dårlig uttelling. :( . Satte meg og 23.00 kom reven ned på isen på en kulp 70 - 80 m nedafor åta, sveiv litt rundt og forsvant igjen. kl 01.43 kom han plutselig rett opp på åta, rett bort til strøet og stoppa. og da var rev nr 13 i boks. Brukbar hannrev. :):P . Neste er å lære meg å legge inn bilder. :roll:

Link to comment
Share on other sites

En ny fiende...

 

Satt ute i natt på "lokkepost" i 20 minus og nydelig månelys, klarvær og nesten vindstille. Da oppdaget jeg til min ergrelse en snikende fiende jeg ikke har tenkt ifbm revejakt: DUGG på kikkertsiktet. Selv når jeg hold pusten eller pustet i en anne retning 50-60 cm fra kikkertsiktet ble jeg plaget av dugg. Regner med varmen fra ansiktet kan være nok når man kiker i siktet.

 

Er det noen som har noen hete tips hvordan unngå dette ?

Link to comment
Share on other sites

Fin vakeplass så jeg, etter øppna landskap og avstand bruker du vel rifle. Jeg sverger til sideliggerhagle med kikkertsikte, 4-12 x 56 med rød prikk. Vanskeligere kanskje å få reven innafor 30 meter men desto mere spennende å ha nærkontakt før skuddet. :twisted: Ikke vaktet i natt men har strødd på 3 åter og det har vært rev alle de plasssene i natt.

Link to comment
Share on other sites

vkil- Hva slags kikkert er dette? Noen kikkerter dugger mer enn andre.

 

Leupold VX II 3-9x44. Regner med at kulden og evt luftfuktigheten har noe å si. Har skutt mye på vinteren tidligere uten problem, men da på dagtid!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...