Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da har main vært på jakt i heile hælga på hytta til foxhound, Det ble 1 rev på meg i dag, foxhound kommer sikkert til og fortelle mer om dette :D

 

Reven som det snakkes om her ble pga bråkete føre støkket i dagleie utenfor en SVÆR steinur , den slapp seg rett inn. Foxterrieren Eira fikk los på den ca 20m inne i ura , da ble jeg litt bekymret , men terrieren gjorde jobben sin meget bra og ut kom reven. Postskytteren var eksemplarisk og reven falt helt perfekt :D En ivrig 7 åring var også med og synes dette var stas :D

 

Rev nr 2 falt 2 dager etterpå i støverlos , også det en tispe.

 

Da var det 24 rever for hundene denne sesongen , men ser at thehunter er registrert med 1 så da blir det vel 23 i manntallet her da :wink:

 

normal_Hytterever_002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jaggu ble det ikke en rev i dag.

Satt i stua å så på TV, da jeg kikker ut på åte står det jammen meg en rev der. Kl. 13.40

Fikk fatt på 22 WMR`n og lurt opp vinduet. Første skudde satt der det skulle, men den fløg ca 60 meter.

Det lå den død da je kom. lita Tispe, som hadde skabb på bakdelen.

nr 4 for sesongen

Bilde kommer senere

da har jeg fått tulla meg tell å legga inn bilde:P

DSC00284.jpg

Link to comment
Share on other sites

fullklaff!!

 

i ettermiddag dro jeg fra byen og hjem til der jeg kommer fra for og prøve meg på åte..

 

var på tur på åte da en kompis ringte å sa jeg måtte komme å se den nye lokkefilmen han nettopp hadde fått fra nordic predator.

 

så klokken ble 01.30 for jeg kom meg på åte, det var helt vindstille og overskyet dette kommer til og bli vanskelig! trodde jeg!!!

 

02.00: får jeg øye på en rev i sidesynet mitt på 50 meter på vei mot åte, rifla ble hevet muselyden sendt avgårde pang....!! der lå den.

 

jeg tok ladegrep og hold meg helt rolig i håp om at det skulle komme flere.

 

 

ca.02.30: jo så faen!! på 100 meter kommer det en rev ut av skogen og ut på det åpene jordet, muselyden sendes og reven sendes til de evige jakt marker :D

 

endelig ble d full klaff etter mange kalde netter på åte :D

 

15i3uyx.jpg

2ztgbwj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Satte meg klar for nattjakt igjen Kl var vel ca 2330,med samme jeg åpnet glasset hørte jeg reven skrike å jeg var nesten sikker på att i natt tar jeg den. Etter 10 min hørte jeg ett skudd i rettning der jeg hørte reven å stille ble det.Satt til kl 0130 da var jeg så trøtt att jeg gikk å la meg.Kl 0215 våknet jeg av revvarsleren,jeg spratt opp å så Reven småløp vekk fra åta. Satte meg i god tro på att den skulle komme igjen,satt ca 2 timer uten att den kom tilbake.Nesten så jeg tror den hørte pipelyden fra soverommet,er vel ca 40 meter ned til åta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det var en blanding av kors rev og rød rev.

 

Korsrev er rødrev, bare med sorte tegninger istedet for røde, altså er det fargevariantene man snakker om når man sier vanlig rødrev, korsrev og sølvrev. Hvorfor korsreven kalles korsrev framgår godt av dette bildet:

normal_Korsrev_%28Medium%29.jpg

Her ser du hvordan "korset" framheves tydeligere pga den mørkere fargen i pelsen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kikket etter reven i går. Satt ved kjøkkenbordet og kikret på 12-15 hjorter som hadde funnet noen groer på atlega. Ser bak de en rev på vei vekk i fra åta. Dette blir lett, tenkte jeg og ladet rifla. Reven dukket ikke opp igjen. Ble sløv av å kikre på hjort, så da reven strøk over atlega en time senere hadde jeg ikke rifla i glugga. Håpet den skulle komme på åtet, men såg den ikke mer. Såg ut til å være en godt voksen rev. Den har jeg lyst på. Skal prøve på igjen i helga. Men det er lite rev og det går trått hos meg i år.

Link to comment
Share on other sites

Etter lengre tids tørke på revefronten, bestemte jeg meg for å prøve en kveld i glugga på tirsdag.

Klokken 19.30 satte jeg meg i glugga, etter 4 timer uten tegn til rev ga jeg opp.

Kjørte hjem og fant senga.

Før jeg la meg kobla jeg revvarsleren i stikkontakten.

Når klokka var 03.00 gikk alarmen for tredje gang, og først da reagerte jeg at det ikke var vekkerklokka som ringte.... :oops:

Jeg stormet inn på badet og konstaterte at en rev var på åte, tilbake på soverommet og fikk 6,5 ut av futteralet, en 85grs sierra varminter fikk plass i kammeret.

Vinduet ble lydløst åpnet, men reven så jeg bare halen på da den hadde gravd seg ned til åta.

Der ble jeg stående og vente på skuddsjangs..5...10min gikk, da kom en rev til fra skogen mot åta, med halen rett til værs var den veldig maiestetisk der den kom.

Rett ned i åtegropa sammen med den andre. Etter hvert ble de litt uenige...

Begge revene gikk opp på bakbena og liksom skuvde hverandre fram og tilbake, for de forsvant til skogs uten at jeg fikk skutt....

Ble litt banning for å si det sånn 8)

Like fort som de forsvant, kom den ene tilbake og stoppet med breisia til.

Sierra varmintern gjorde jobben, reven gikk rett ned :D

364980.jpeg

Hannrev på 5,6kg

 

Vinduet ble lukket forsiktig, en ny patron ble lagt i kammeret.

Handkikkerten ble brukt flittig, og etter 10min ble jeg oppmerksom på en skygge i skogkanten.

Etter nye 10min kom omsider reven inn på ca 65m, denne gikk også rett ned :D

364990.jpeg

Tispe 6kg

 

Dette var sesongen rev nr 4 og 5 for meg :D

 

365007.jpeg

Nattas fangst..

 

365010.jpeg

Bilde fra "glugga" :D

 

365018.jpeg

"glugga" opp til venstre

Link to comment
Share on other sites

Ja fin star på mårran, Skulle i fjøset i dag før jeg reiser på fm jaktfelt, Og ser som vanlig ned på åte mitt, Jaggu er det en fin rev der,Løper inn etter rifla og ut at, Reven er opptatt med og spise og jeg klare og få lurt meg bort på en snøtipp som ligger mot åta, Legger på reven med 6br. Reven detter i smellen og fin test før felten byner hehe. :wink:8)

Link to comment
Share on other sites

i natt var det action.

 

var hos bestemor klokken 22.00.såg ut av vinduet å der var reven på åta,men rifla lå i huset mitt,så jeg kasta meg i bilen,og hentet 30-06 en.....kom tilbake....pang...en død mikkel...

satte meg ved kjøkkenbordet,og det gikk ikke lang tid før neste kom....nummer 2 var et faktum....såg en til,men ga meg kl 03.00

normal_Bilde118.jpg

dro hjem å la meg,og drømte noe helt jævlig om revejakt,og når jeg drømte at reven var skadeskutt,og beit meg i foten,våknet jeg....

fikk en fornemmelse av at mikkel var på åta,og så nedover,og pinade var det ikke en der!!(ikke første gang det skjer)...pang.

normal_Bilde121.jpg

3 rever til på meg

Link to comment
Share on other sites

Klokken har nettopp passert midnatt når alarmen går, og jeg lister meg opp på loftet.

Rifla blir lada, og lyset blir slått på. Jeg går over omerådet rundt åtet i kikkerten, men nei. Falsk alarm.

Jeg blir stående ei lita stund å se på åtet, og da ser jeg det. En liten bevegelse ved åta. Jeg tar opp rifla igjen, og får se en rev som står å ser mot meg. Jeg finner den med trådkorset, og trykker forsiktig av.

En smell blir etterfulgt av et smakk, og reven ligger urørelig på bakken.

 

Endelig, min første rev på samvittigheten.

 

P1010063.jpg

Knall og fall

 

P1010072_fixed.jpg

Fornøyd skytter :D

Link to comment
Share on other sites

Må legge inn resultat fra nattens gluggjakt. Datt ei revetispe kl 22.30 i går kveld. :) , hadde bare sittet en time da den kom. Brukte begge hagleløpa da ho ikke ville ligge rolig etter førsteskuddet. Så nå har jeg 4 rever å få på tana, fikk en rev av en oppi bygda også som ikke er hissig på å ta vare på det flotte pelsverket :D . Det var rev nr 14, ennå ikke fått opplæring i hvordan man legger inn bilder, kommer håper jeg. Sendte ett fra mobtlf til en adr på kammeret og hvor det sto at de la det ut men jeg har intet sett. Blir vakting en annen plass i kveld hvor det har vært besøk de siste nettene. Ønsker alle en skitt vakenatt rundt om i vårt land :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nok en vellykket jakt i glugga. :mrgreen:

 

Jeg bestemte meg for å jakte litt i natt.

Jeg ankom glugga ca. kl. 00.45, satte i lyset og gikk opp. Hagla satte jeg mot veggen og nattens første "titt" ut vinduet.

Ingenting var å se. Etter litt ble sporene nedpå ekra bare klarere, og først da innså jeg hvor mye rev som hadde vært der i det siste:

2lsbspj.jpg

 

Klokka tippet over 01.00, og jeg ble etter hvert var en lyd jeg ikke hadde hørt før: øu, øu, øuu.

Så ble det stille og med ca. 30 sek. mellomrom kom denne lyden flere ganger igjen. Jeg var ikke helt sikker, men mest sannsynlig måtte det være rev.

Hjertet dunket ekstra etter "søykinga", og jeg kjente at kulda ble tvunget bort.

Jeg må opp å se ut vinduet med jevne mellomrom, for jeg har erfart at reven kan komme like fort som den drar.

Da klokka når 01.20 ser jeg ut gluggåpningen, jaggu ser jeg rev. Jeg ser med en gang at denne kan bli utfordrende.(Jeg elsker utfordringer!)

Reven drar til høyre for meg, den stopper av og til og ser opp i vinduet. Jeg må være musestille og ikke røre en eneste muskel. Vi står og stirrer på hverandre. Den drar mer mot høyre. Hvis den går lengre må jeg nok en gang skyte links, men reven går for langt ut i mørket der det ikke er forsvarlig skytelys.

Jeg blir litt småirritert og ser med det samme at reven kommer tilbake. Den går en runde før den går rett mot åtet. :P

 

Nå har jeg reven i mine hender. Den står i den mest ideelle posisjonen for meg.(Hver gang det går rev inn dit kommer ingen seg unna.)

Hagla tas opp mot skuldra, "BAMF", reven ruller rundt og danser. Jeg holder siktet på den enda. Reven kommer seg på beina igjen, jeg finner breisiden i kornet, "BAMF". To vellplasserte skudd, denne har jeg taket på.

Han lusker enda 10 meter før den må gi opp.

"Yessssss." :D

 

Jeg sitter til klokken nærmer seg 02.00.

Spent går jeg til skuddplassen og følger revens rute mot den.

Der ligger han. En fornøyd skytter kan plukke den opp og ta bilder av den:

skxmy8.jpg

Denne var det også fin pels på. Baikalen gjør jobben nok en gang.

2pzz1cj.jpg

Bilde tatt uten blits, så jeg får med ekra.

bhs28.jpg

Bilde tatt med blits. Reven har et sjarmerende vesen som jeg forelsker meg i.

 

Oppsummering:

Sesongens 13. rev.

Skutt kl. 01.20.

Hannrev.

6 kg.

 

Jeg skal jakte litt i kveld også, for jeg vet at det holder til iallefall to rever der.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig litt utteling. :D.Etter lit stang ut med 2 bom. Det var nr.6

 

Syntes den beveget seg så rart. Forklaringen var nokså åpenbar da jeg kom bort. Bak beinet var borte og det var ett stygt sår der med betennelse. Merkelig skade.

 

normal_Bilde001.jpg

 

Hadde den vært frisk så hadde det vært en svær en, en gammel han rev. Men nå var den ikke mer en 5.5 kg.

 

normal_Bilde003.jpg

normal_Bilde002.jpg

 

Ikke noe pent syn. Det var godt jeg fikk den så det ble slutt på lidelsene.

Link to comment
Share on other sites

Nei egentlig ikke. Er noe rart, skaut ei tispe i fjor som manglet et frambein, kan jo være tilfeldigheter men. Har bommet på to tidligere i vinter, men da var det mye snø og jeg leita grundig på skuddplassen begge gangene og fant ned slaget over og ikke blod. Vil tro at med en slik treff ville jeg funnet blod i snøen.

Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens.

 

Mitt 1. innlegg i revjakttråden, og jeg håper det blir flere etterhvert 8) Jeg tok endelig mot til meg.....brukte bare 2 år.....men uansett, igår tok jeg kontakt med 2 bønder her jeg bor. Han jeg kontakta først er en tidligere kamerat av familien, og vi har jakta veldig mye sammen på 80 og begynnelsen av 90 tallet. Jeg dumme stuten regna det som bombesikkert at det var OK for han at jeg fikk lagt ut et åte og skyti litt rev. Det jordet som var aktuelt er over 1 km. fra han i luftlinje, og er rett over veien for meg. (Men jeg tenkte å gå et stykke nedover jordet, og mot et lite bekkedrag. Men uansett, så skjærte jo det seg da, siden han ikke ville la meg få lov :roll: )

 

Svaret fra han var ihvertfall at det må jeg tenke på... :shock: da spurte jeg om han skulle si ifra til meg da han hadde tenkt ferdig, eller om jeg skulle ta kontakt med han utpå sommer'n her ?? Da svarte han ikke, og det ble ikke sagt stort mer. Jeg ble rimelig paff gitt :(

 

Så prata jeg med en annen bonde her, som har naboeiendommen til han jeg kontakta først. Denne kar'n har jeg nesten aldri prata med, og vi er bare på hils da vi møtes. Han spurte hvor jeg hadde lyst til å være på eiendommen hans, og da svarte jeg at der og der hadde vært fint, hvis det var i orden for han. Svaret var at bare jeg ikke skulle sitte bak låven hans, så var det helt greit, for der satt sønnen hans og noen kompiser og skøyt rev.

Så spurte han om jeg trengte et griseslakt...ja sa jeg, det hadde vært kjempefint hvis jeg kunne få det. Så der som jeg hadde regna med å fått nei, fikk jeg et soleklart ja, og til og med et griseslakt :shock::D:D:D

 

Så til det store spm......jeg har prøvd å søke på revjakt, gluggjakt på rev osv., og lest en del sider her nå, men finner ikke så mye om dette her, så det er noen ting jeg lurer fælt på.

 

Hva bør jeg ha under meg, rundt meg, over meg(dette er mtp. komfort, og skjerming mot reven sine skarpe sanser), avstand fra åtet til skytter(blir brukt en 6.5x55 med lyddemper og 2.5-10x50 m/lys i retikkelet, og ammo med ekspanderende 10.1 grams kule), bør jeg ta hensyn til noe mtp. terrenget osv. ? Jeg har tilgang på jorder, og et lite skogsområde. Er det best ute på jordet, inne på skogsområdet eller området mellom skogen og jordet ? Når på døgnet er egentlig reven aktiv ? Er det evt. noen steder som reven "dra's" imot....altså områder som er mer attraktive enn andre ? Jeg er som nevnt så uerfaren som det fysisk er mulig å bli :oops:

 

Håper på så mye detaljerte opplysninger som overhodet mulig. Jeg har aldri jakta rev, aldri sett noen jakte rev, har faktisk aldri sett rev i en jaktsituasjon heller og har derfor aldri skutt noen. Jeg har aldri turt å spørre noen om jeg kunne få lov til å jakte på jordene dems, men igår tok jeg endelig motet til meg og gjorde det 8) Gleder meg som pokker, og det er jo ca. 1 mnd. igjen av jakta, men det spørs om jeg får rigga meg opp skikkelig nå. Så det viktigste her blir vel å finne seg et greit sted, få lagt ut åtet, også bare sitte å vente. Jeg har et person kamonett som er til å ha rundt seg, så konturene blir viska ut, men som jeg fortsatt kan se kikkertsiktet osv. gjennom.

 

Revjakta starter jo opp igjen i juli, så i sommer skal jeg få rigga meg opp "litt" mer komfortabelt, og det er bl.a. her jeg trenger alt jeg kan få av råd og vink.

 

På forhånd tusen takk for all hjelp :D

 

Edit: Hva er favorittfôret dere bruker på revåtet ? Er det noe man kan gjøre for å få reven mer interessert i åtet ? Og hvor lang tid bruker reven på å bli trygg på åtet, og oppsøker dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen maskin til å skrive, slik som Sofus, men kan prøve meg på en rapport fra nattas jakt.

 

Det begynner å bli en stund siden sist jeg prøvde glugga. Og siden det har vært en lang og kjedelig søndag, kribler det litt ekstra, når ordet revejakt slår meg.

Kanskje jeg skal sitte noen timer i kveld? Selv om skolen starter grytidlig mandag morgen, så er det hvert forsøket tenker jeg.

Men før jeg tar børsa på ryggen, må jeg jo få med meg kveldens storkamp, nemlig Rosenborg-Vålerenga. Etter 45 minutters spill, er det rett ned i kjelleren for å pakke sekken, mens reklamen surrer og går på TV’n.

Kampen starter igjen, og etter nye 45 minutter, ble resultatet som forventet. ;)

Men nå er kampen historie, og for meg bærer det rett ut. Jeg ankommer glugga kl 22.00.

Setter meg godt til rette, og skrur på radioen.

10 minutter går, og jeg bestemmer meg for å utnytte tiden, ved å lese en bok. Bjørn Dæhlie ”Gullmedalje” blir plukket opp av sekken. Selv om boken er ubeskrivelig bra, blir også jordet gransket regelmessig.

Klokka passerer 23.00, og endelig!!

Jeg får øye på 2 blanke øyne midt ute på jordet. Radioen skrus av, og boken klappes igjen.

Reven har stor fart i retning åte.. Sekundene går, reven nærmer seg skuddhold.

Jeg stikker ut pipa ut av glugge åpningen, og finner en behagelig skytestilling.

Om reven hørte meg det vet jeg ikke, men den gjør en blå bevegelse og hopper gjennom gjerdet til venstre for meg. Jeg har den fortsatt innenfor skuddhold, men vegetasjon mellom oss, gjør det uaktuelt å skyte. Reven ser ut til å forsvinne bak låven, og like raskt som den dukket opp, er den borte. Nå er jeg redd for at dette var den eneste muligheten i natt. Men det er da jeg kommer på PeeWee fløyten som ligger i lokket på sekken! Roter den fram, og blåser noen vakre toner utover jordet, i håp om at reven skal dukke opp igjen. Og til min store overraskelse spretter den fram igjen, nøyaktig i sine egne ferske fotspor. Den viser tydelig interesse, og tråkker forsiktig ut på jordet.

Jeg sitter helt rolig og bare venter på rette øyeblikk. Reven har nå kommet innenfor arbeidslampa sin rekkevidde, og den røde pelsen lyser opp.

Den er nå på 50 meter, og reven stopper opp. Trådkorset finner sin plass, og skuddet fyres av.

Pfff…Sesongens 3. rev, er et faktum.

Reven dør i skuddet, men som den urolige personen jeg er, løper jeg ut på jordet for å sikre meg at reven blir med hjem. Skuddet var plassert litt langt bak, men med kal, 6,5 og blyspiss dør den momentant.

Jeg legger reven trygd inne på låven, og setter meg tilbake i glugga.

Rev nr 1

 

Bilde003.jpg?t=1237219197

 

På denne tiden av året, kan det ofte komme flere rever etter hverandre, så jeg bestemmer meg for å tilbringe noen timer, til ute i kulda.

Radioen blir skrudd på og boka finner sin plass i fanget.

Rekker ikke å lese mange siden, før en helvettes uling/bjeffing starter. Finner fort ut at dette må være en rev, så børsa lades og Bjørn Dæhlie blir fort glemt.

Jeg lytter, og finner ut at reven er på veg oppover et jordet litt lengre unna. Vet fra før av at dette er et populært trekk, og at de har et kryssingspunkt bare 300 meter unna åte.

Som forventet blir lyden stadig kraftigere og blodpumpa slår kraftigere for hvert sekund.

Jo, jeg hadde rett! Reven dukker opp der jeg mente den ville komme.

Den har det ikke travelt, og er tydelig på leting etter en partner. Hode ligger lavt, og den snuser seg framover i retning åte. Den er faktisk ikke mer enn 50 meter fra sporene til den forrige. Jeg venter tålmodig, og avstanden minker fort. Nå er den maks 20 meter fra der den første reven datt. Virker som om den ble litt mer skeptisk nå, siden ”utålmodige” meg var ute å la igjen litt god lukt. Heldigvis for meg, virker det som om den ignorerer menneskelukten, og fortsetter jakten. Den er godt innenfor skuddhold nå, og jeg ligger klar på avtrekkeren.

Plutselig skvetter den, og stiller bredsiden til. Jeg nøler ikke, og sender i vei et sikkert skudd. Reven detter rett ned, men etter noen sekunder nede, klarer den å komme seg på beina igjen.

Den løper overraskende langt, og klarer å dra seg gjennom gjerdet.

Jeg rasker med meg hodelykta, og løper ned til skuddplassen. Jeg møtes av en stor blodflekk, og blir litt lettet. Den kan umulig ha kommet langt, med den skaden dette skuddet har påført den. Jeg følger blodsporet maks 50 meter, og finner reven skadd. Plasserer et skudd i nakken på den, og reven slipper mer lidelse.

Tar å sjekker reven, og finner ut at første skuddet også var plassert litt langt bak, men også lovelig lavt. Men til min fordel var det så store skader, at den heldigvis ikke kom lengre.

Er godt fornøyd med 2 rever på under en time, så jeg bestemmer meg for å reise hjem.

Hiver de to revene på sparken og sparker nedover mot sivilisasjonen. Suser fornøyd gjennom boligfeltet med revene på sparken og børsa hengende på ryggen. Litt av et syn! :D

Konklusjon: Jeg er kjempe fornøyd og takknemlig for å få disse spennende timene i glugga.

Dette skal jeg gjøre igjen! ;D

 

Her har vi revene

 

Bilde004.jpg?t=1237219239

 

Revene ble skutt opp til venstre

 

DSC03859.jpg?t=1237219273

 

 

Totalt 4 på meg denne sesongen

Link to comment
Share on other sites

@kenneth32

 

Du kommer sikkert langt med å lese revetrådene her inne, kanskje laste ned NJFF hefte om revejakt. Det finnes en dvd om åtejakt på rev, har ikke sett den dessverre. Hvis inneværende sesong blir vanskelig, kan du komme hit og jakte rev :wink: Har rev på åte hver natt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...