Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei igjen. Var mange fine innlegg i går og i dag, har ikke hatt tid til å inn å se før nå. Skaut den 15de reven i natt, tispe på 5,3 kg med nydelig pels. Datt 02.30. Skrapa,tana 4 rever som jeg flådde i går, så her går det i pels hele tida nå. Og nå er det opplading til en ny natt ved gluggen, heldigvis her hjemme i natt. Sitter i flå og utstoppingsbua mi og vakter her hjemme, så der kan jeg kjenne revelukt hele tida når jeg vakter av de ferdigtana skinna. Reven har vært her flere netter på rad nå så jeg håper øya vil holde seg oppe i natt au. :roll: har tatt mange bilder med tlf som er kjempebra( 5 megap) , må bare ha hjelp til å laste de over på datan så får vi se om det kan komme etterhvert. :? Skitt vakt til dere der ute i mørket :wink:

Link to comment
Share on other sites

@kenneth32

 

Du kommer sikkert langt med å lese revetrådene her inne, kanskje laste ned NJFF hefte om revejakt. Det finnes en dvd om åtejakt på rev, har ikke sett den dessverre. Hvis inneværende sesong blir vanskelig, kan du komme hit og jakte rev :wink: Har rev på åte hver natt :D

 

 

Jepp, det gjør jeg sikkert, men jeg har ikke heeelt fått ånden over meg til å gå på 108 sider med intens lesing, med en 2 åring stående å skrike meg inn i øra, og samtidig prøve å få med meg litt på TV, og samtidig preike skit med samboern 8) Jepp, jeg fikk en PM om en film om revjakt fra jaktfall. Kan fort hende jeg investerer i den utpå sommern her, men dette blir først et prøveprosjekt fram til 15. april. Så får jeg se om jeg liker det eller ikke, og om jeg får noe trafikk på åtet. Jeg veit det er mye rev nedi her, men jeg veit ikke hvor den trekker hen, så jeg er på tynn is. Jeg veit at sønnen til han jeg har fått lov å jakte hos, sitter bak låven dems, og der er det visst brukbar trafikk. Jeg har tenkt å holde meg litt nærmere mitt eget hus, så jeg blir på andre sida av et jorde og et dalsøkk.

 

Det beste med hele greia...hvis det viser seg at det kommer mye rev da, det er jo at dette er noen hundre meter hjemmefra. Men det er jo ikke strøm nedi der, så jeg får ikke brukt lys...det vil si at jeg har jo aggregat da, så det kan ordnes lys, men om det hadde vært lov, så hadde det vært uaktuelt. Jakt skal være stille. Det skal være avslappende terapi for frynsete nerver og slitne ører. Men det er vel bare fastmontert lys som er godkjent, eller tar jeg feil som vanlig ? Åssen er dette med lys isåfall ??

 

Ble tipsa om Sofus sine innlegg i denne PM'n også, så jeg skal sjekke det mer i dybden utover uka. Det går litt hardt her denne uka.

 

Du Villdyret....du sier jeg kan komme til deg, hvis det ikke er noe rev her hos meg....kanskje jeg tar deg på ordet, men hvor holder du til da ?? Det er mange bruk oppi skauen her, så umulig å vite om du er 2 km. eller 100 mil unna meg :lol:

 

Uansett, det geniale med dette er som sagt at det er rett over veien for meg, og litt nedpå jordet. Slipper å kaste bort mye tid på reising, og man kan ta ting mere på sparket, da man har littegrann tid og avse.

Link to comment
Share on other sites

Nei egentlig ikke. Er noe rart, skaut ei tispe i fjor som manglet et frambein, kan jo være tilfeldigheter men. Har bommet på to tidligere i vinter, men da var det mye snø og jeg leita grundig på skuddplassen begge gangene og fant ned slaget over og ikke blod. Vil tro at med en slik treff ville jeg funnet blod i snøen.

 

har vell gnaget seg løs fra ei revesaks et eller annet sted! :lol:

 

Bra disse revene blir tatt!

 

andreasli 8)

Link to comment
Share on other sites

hei,jeg har hatt åte bak husa mine i vinter,har glugg i garasjen,men ikkje en rev :evil: åte ligger rimelig åpent i enden av et jorde,rev er det ser mye spor på heia,men på åta mi skal den ikkje,vi har kasta noe slakteavfall fra elgjakta ett stykke fra der jeg har åte mitt,ca 900meter i luftlinje.dette ligger i skogen ved ei myr,var inne der og kikket,og ja det er her mikkel har mesket seg gjennom vinteren det er ikkje vanskelig og se :oops: idag tok jeg traktoren og kjørte heile åta mi inn her som reven hvertfall har kost seg i ei stund,er så heldig at det står en gammel veihøvel ca 30 meter fra der elgslaktet ligger.fin glugge det :D eneste er lys,det må jeg ha.har ei arbeidslykt til atv med av/på knapp som går på 12 volt,denne må vel være ideel?monterte også mitt nye viltkamera 15 meter fra åte i dag så kan jeg se etter noen dager hvilken aktivitet det er :D blir reven redd hvis jeg setter meg og lure med lys på?bør jeg la lyset stå på ei stund så den venner seg til det?

Link to comment
Share on other sites

eneste er lys,det må jeg ha.har ei arbeidslykt til atv med av/på knapp som går på 12 volt,denne må vel være ideel?monterte også mitt nye viltkamera 15 meter fra åte i dag så kan jeg se etter noen dager hvilken aktivitet det er :D blir reven redd hvis jeg setter meg og lure med lys på?bør jeg la lyset stå på ei stund så den venner seg til det?

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er påtide og endre den regelen om lys. Skulle vert slik at så lenge lyset var fastmontert slik at ein ikkje kunne følge viltet med lyset, burde det vert lov. Er vel igrunn derfor dei skriver på husvegg. Men koffer kan ikkje det vere i ein lysstolpe? Eit stativ? o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er påtide og endre den regelen om lys. Skulle vert slik at så lenge lyset var fastmontert slik at ein ikkje kunne følge viltet med lyset, burde det vert lov. Er vel igrunn derfor dei skriver på husvegg. Men koffer kan ikkje det vere i ein lysstolpe? Eit stativ? o.s.v.

 

Dette er tatt opp av Bergens Jæger og Fiskerforening.

Håpet er at vi får gjennomslag for at NJFF kan legge press på DN/MD til å bygge om lovteksten slik at den blir fornuftig og tjenlig.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke spørre om alt grevlingen :) . Er ikke så rart reven ikke har vært på åte ditt som ligger mye mer åpent når den har mat nok i skogen. Blir nok mer dreis på det hvis du setter deg der inne. Neste år er det kanskje lurt å bare fore der du har tenkt å sitte også starte veldig tidlig.

 

Her har det vært veldig stille lenge men nå har det endlig begynt å livne på åte igjen. Problemet nå er at jeg ikke bruker lys også har det ikke vært nok måneskinn. Kunne jo satt opp et lys men det har vært mye trafikk utover hele jorde og det er igrunn utpå jorde jeg har skutt de fleste. Månen skulle stå opp halv tre så jeg så da får jeg ta en kikk å se om det kan være lyst nok. Skulle hatt ett par rever til før snøen gikk.

 

Gratulerer til dere andre som har skutt rev. :)

Link to comment
Share on other sites

Tråden er ryddet for unødvendige siteringer.

 

Husk siteringsreglene folkens.

 

Unngå flere siteringer i "hverandre", siter helst ikke innlegg rett over ditt eget, hvis du må sitere så klipp vekk unødvendig tekst slik at du sitter igjen med essensen av det du svarer på. En kan også bruke navnet på den en svarer i første linje.

 

Ellers skal dere ha ros i tråden, mengden av informative jakthistorier og gode innlegg har tatt seg skikkelig opp. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer enda et dumt spm. fra meg.....hvor mye slakteavfall trenger jeg til et vanlig åte ? Jeg har fått tak i innmat fra en hel gris. Hvor mye dette er, veit jeg ikke enda....siden jeg ikke veit str. på grisen som er slakta, men vil det holde med avfallet fra 1 gris, eller må det være skikkelige mengder ?

 

Jeg har nettopp funnet meg en plass å ha posten og åta, så i helga her, så går turen opp til bonden, og hente godbitene :D Så er det vel bare å legge ut dette, og smøre seg med tålmodighet. Sikker bakgrunn og alt dette er i boks. Forholdsvis åpent mtp hvis man skulle slumpe til å få klarvær med fullmåne. Og jeg kan snike meg over et åpent jorde, og gå 30 meter inn i skauen, så er jeg på plass. Åtet ligger ca. 70-90 meter fra posten. Jeg har bare vært en rask tur med en utålmodig guttunge på 2 år på slep ikveld, så det kan bli forandringer i planene her.

 

Men jeg har valgt et rimelig utilgjengelig sted mtp. avlevering av avfall med traktor og bil, så jeg må fysisk bære det fram dit. Til gjengjeld har jeg finni mye spor og kryssningspunkter her, så jeg trur dette kan bli bra. Men som sagt....jeg har aldri prøvd åtejakt/revejakt generelt. Så jeg har mye å lære, og jeg skal prøve å få gått gjennom det meste ang. dette emnet på forumet her.

 

Jeg leste også noe her idag om at ikke alt slakteavfall var lovlig ?? Hva pokker er det, og åssen skal jeg vite hva som er lovlig og ikke ? Jeg skjønte ikke dette her jeg, så hvis noen kan forklare som om jeg var 4 år, så kanskje jeg skjønner det da :oops:

Link to comment
Share on other sites

ku ole: enig med deg der at reven går jo på det åte som ligger fint til inne i skogen.men vi gravde ned hele elgslaktet,men det har blitt laget en skogsvei rett der det ligger så deler av elgslaktet er blitt gravd opp igjen,det var ikkje jeg klar over.neste år skal jeg ha alt åte der inne.jeg kan ikkje hive alt elgslaktet 50m fra husveggen heller :)

Link to comment
Share on other sites

ingen kan vel nekte deg å sette det der hagelyset tilfeldighvis der åta står?likkens som at åta mi ligger i kanten av der hvor gatelyset til komunen lyser....er jo ikke mitt problem at gatelyset blir satt opp ,slik at det lyser opp åteplassen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste også noe her idag om at ikke alt slakteavfall var lovlig ?? Hva pokker er det, og åssen skal jeg vite hva som er lovlig og ikke ? Jeg skjønte ikke dette her jeg, så hvis noen kan forklare som om jeg var 4 år, så kanskje jeg skjønner det da :oops:

 

Det er ikke lov å legge ut døde Husdyr og avfall etter dette. Men man har en åpning i regelverket der man kan legge ut døde husdyr på den gården dyret hører til, om man ikke mistenker smittsom sykdom. Men man skal samtidig gi beskjed til mattilsynet om hva man har lagt ut og hvor. Kjøtt fra butikk kan du fritt bruke.

Link to comment
Share on other sites

ingen kan vel nekte deg å sette det der hagelyset tilfeldighvis der åta står?likkens som at åta mi ligger i kanten av der hvor gatelyset til komunen lyser....er jo ikke mitt problem at gatelyset blir satt opp ,slik at det lyser opp åteplassen :roll:

 

 

Det er vel litt forskjell mellom et gatelys som står der og ei lampe som "tilfeldigvis" står ved åtet??

 

Uansett så blir dere VELDIG skuffa når dere har satt opp en slik lampe..... det er så vidt det gløder i den! :lol:

Link to comment
Share on other sites

ingen kan vel nekte deg å sette det der hagelyset tilfeldighvis der åta står?likkens som at åta mi ligger i kanten av der hvor gatelyset til komunen lyser....er jo ikke mitt problem at gatelyset blir satt opp ,slik at det lyser opp åteplassen :roll:

 

Sett at jeg har et slikt hagelys på min landlige eiendom. Ved det lyset har jeg kastet fra meg litt hundemat. Hvis jeg sitter i stua og ser at det står en rev og spiser av hundematen, har jeg da lov til å skyte den reven?

Hvis jeg ikke har kastet hundemat der, men ellers alt er likt som over, har jeg da lov til å skyte reven?

 

Hensikten med lyset er selvfølgelig ikke å skyte rev, men å pynte opp hagen... :wink: Det jeg prøver å si er at jeg er 100 prosent enig med v-max, men så lenge loven er slik som den er så er det vel slik at det faktisk ikke er lov til å fore innenfor strølyset av kunstig lys, så lenge det ikke er montert på vegg. Og om noen måtte finne på å strø hundemat i veikanten, så må de hvertfall ikke skrive om det på nettet, og for all del ikke skyte rev ved hundematen.

 

Men hvor langt unna denne hundematen må reven gå før det er lov til å skyte den? Holder det med over veien? Eller må den ut av gatelyset maten ligger under og over til lyset av neste gatelykt der det ikke er foret? Strengt tolket så har jeg vel ikke lov til å skyte reven under strølys hvor det er for, men hvis kråkene har vært der om dagen og spist opp maten, da har jeg lov til å skyte den. Enig?

Link to comment
Share on other sites

Dato 16.03.09 Kl 00.40 Kom det en noenlunde fin rødrev på åte.

Den ble skutt med 17.HMR med V-Max Federal Premium.

Holdet var på 42meter.

1 Rev på meg

 

Men det var ikke nok med et skudd. Kulen gikk inn i bogen men ikke inn i maskinrommet. Jeg tror jeg skal prøve med Gamepoint. Jeg tror V-Max ekspanderer for fort før at kulen rekker å gå inn i maskinrommet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har aldri ment å skyte over vei. Det er ulovlig og hvis jeg har utrykt meg sånn at det forstås på den måten beklager jeg det. Jeg mener at maten ligger på en side av veien, reven går over veien og der sitter jegeren. Kula går i reven, men aldri over veien da veien ikke er bakgrunnen. Må passe på vinkelen.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig litt utteling. :D.Etter lit stang ut med 2 bom. Det var nr.6

 

Syntes den beveget seg så rart. Forklaringen var nokså åpenbar da jeg kom bort. Bak beinet var borte og det var ett stygt sår der med betennelse. Merkelig skade.

 

normal_Bilde001.jpg

 

Hadde den vært frisk så hadde det vært en svær en, en gammel han rev. Men nå var den ikke mer en 5.5 kg.

 

normal_Bilde003.jpg

normal_Bilde002.jpg

 

Ikke noe pent syn. Det var godt jeg fikk den så det ble slutt på lidelsene.

Ser ut for at den har overlevd en hard påkjørsel av bil eller plog.... en kompis kjørte på en rev med brøytebil og sleit av den en fot, men reven labbet avgårde litt fortumlet og med en god dose smerter vil jeg tro....

Link to comment
Share on other sites

Jeg og kompisen hadde STOR tro da vi satte oss ned inatt. Veldig mye spor og aktivitet på åta. Har vært skare på natten og varmt på dagen så sporene var smelta og svært vanskelig å se om det hadde vært nye spor de siste dagene. Har tilnå ikke vært en eneste rev å se de gangene vi har sittet. Til tross for deler av 12 rådyr og noe elg samt en hel gris som er kuttet opp endel.

 

Resultatet var 3 katter på åtet. Jeg har nesten ikke vært mer forbanna. De sporene som var smeltet viste seg selvsagt å være kattespor. Møkkakatter!!

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden du har oppdatert nå Berglid.

 

 

Skal få gjort det i morgen. Har berre hatt tid til og titte innom forumet av og til.

 

En ting til. Dei som sender meg antall skutte rever på pm. Har ikkje svart på dei pm fordi det blir formykje og holde styr på og svare på. Istedet oppdaterer eg alle rever som er skutt fra forigje oppdatering og som står i denne tråden. Så altså, så lenge det er her i tråden blir det tatt med på oppdateringa :wink:

Link to comment
Share on other sites

OPPDATERT 473 rever skutt tilnå!

 

Det er nok litt feil i denne lista. Men eg oppdaterte dei som hadde skreve med rød skrift. Tar for lang tid og lese gjennom alt. Viss det er feil så skriv det her i tråden, IKKJE send pm. Da blir det rot i systemet, sidan eg oppdaterer det som står her.

 

Lykke til folkens, skal sjølv ut og jakte snart. Var rev på åtet i går :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...