Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja, som tittelen sier, skal jeg jakte på rev for første gang ,seriøst.

jeg skal sitte i soveromsvinduet på hytta, med åta (høner, middagsrester) ca 40-50 meter fra hytteveggen. åta har vert der i ca 1 måned, og reven har vist interesse.

så jeg har noen få spørsmål:

 

1.jeg bruker kaliber 222.rem , skal jeg bruke helmantel (for pelsens skyld) eller blyspiss?

har ikke tilgang på v-max. EVT hagle, som er rimelig uaktuelt med mindre reven lusker nærmere husveggen.

 

2. når på døgnet burde jeg titte ut av vinduet? og, vis det ikke er måneskinn, ser jeg ikke noe i det hele tatt. kan jeg plutselig montere lys på veggen å forvente at reven ikke blir skremt? sterkt eller svakt lys?

 

3.åta har ikke blitt "oppdatert" på en stund, burde jeg legge på noe nå, eller vente å se ?(og hindre menneskelukt ved åta).

 

noe annet jeg burde huske på?

 

jeg har lest masse om revejakt her på forumet, og store deler av "REVEJAKTA 08/09"

 

takk for svar, kjære "kammerater" :D

Link to comment
Share on other sites

hei hei, det blir moro! :)

 

1. ville nok ha valgt og bruke blyspiss. bedre at reven detter spør du meg. Haggle kan være fint dersom reven kommer på nære hold. Det vet jeger93 her på forumet alt om :D

 

2. det er nok litt forskjellig fra plass til plass. men erfaringsmessig her jeg jakter er den på åta en tur imellom klokken 21 og 23 på kvelden. også en tur på natta, etter klokka 2-3.

Reven kan bli skyr noe dager etter at lyset er montert. Ble ialefall det hos meg.

 

3. det spørs litt på hva som er igjen på åta. kan være lurt å legge på noe ferskt og vente en natt eller to. reven er ikke glad i menneslukt, ikke hos meg ialefall. snudde på fotspora mine engang.

 

vær stille, ha på godt med klær. og ta den tid du trenger. ikke skyt på rev i bevegelse. ialefall ikke første skuddet. og om du skyter en rev så la den ligge. det kan komme flere i løpet av natten :)

 

Lykke til med jakta, krysser fingrene for deg! :wink:

 

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg bruker blyspiss når jeg jakter, det er på grunn av at det er stor fare for skade skyting med helmantel og jeg har ikke noe særlig løst tel å gå på ettersøk dagen etter på. Men det kan være kjekt å ha hagla med i tilfelle at den kommer langs hytte veggen.

 

2. Jeg har brukt revevarsler på åta mi og den første jeg skaut komm 00:05 og den andre som ble skutt på åte var her klokka 05:00. det har vært rev i senere tid også og de har brukt å være her i mellom 00:00 og 05:30. men det varier sikker mye fra plass til plass og hvilken årstid det er om det er parrings tid eller ikke.

 

3. Du skal bare legge ut mere åte men gå i de samme sporene fram å til bake, kan sekkert være kjekt å bruke ski. Oss meg så reagere han ikke på om jeg har vært der eller ikke.

 

Lykke til, håper du får noe før revejakta er over :)

Link to comment
Share on other sites

I går tidlig rundt 7 tia rett etter at folka og jeg hadde dratt på jobb så tanta og søskenbarnet mitt en rev som stod på åtet. Den eller en annen rev hadde dratt deler av et rådyr lenger utpå jordet så kunne se det fra huset til besteforeldra mine. Den sto ved rådyret rett etter at flere biler hadde dratt under hundre meter unna.

Skal se etter den i natt/morgen tidlig, håpe at den kommer nå også.

Link to comment
Share on other sites

inlegget (tråden) mitt ovenfor ble flyttet hit :wink:

jeg er i sterk tvil om jeg skal bruke 222.rem helmantel, eller blyspiss.

jeg vil gjerne ha et pent skinn på den første reven jeg skyter,samtidig så jeg vil at reven skal dø humant...

 

pappa fant fram en gammel svensk bok om åtejakt på rev, og her er en sitat fra den:

 

"de tva patroner jag personligen har mesta och bästa erfarenheten av i vaktskyttesammanhang är helmantelversioner i 6,5 x 55 och .222 rem, Av dessa föredrar jag den sistenämda, även om den vid ogynnsamma anslag kan ge vissa pälsskador.Den lätte kulan i hög hastighet har högre stopp-effekt än 6,5 kulan, vilket förklaras av hög (ofta total) uppbromsning och därav följande höga energiavlämning."

 

dette synes jeg var gode nyheter ? :D

tror kansje jeg trosser alt dere har sagt om at jeg bude bruke blyspiss, og heller bruke helmantel. 50grain helmantel 975 m/s utgangshastighet på 40 meters hold, det må da funke..

men det er da norma jaktmatch fågel pluss at denne er litt butt i spissen..

 

så har jeg prvi partizan 55grain helmantel (meger spiss i tuppen) med en utgangshastighet på 925 m/s.

 

alle sier jo at spiss kule gir mere explosivitet,elle?

 

noen synes sikkert det er rart at jeg bruker så mye tid på å reflektere over hva jeg skal bruke, men sånn er jeg bare :lol:

 

edit jeg vurderer også og bruke hagla. er full trangboring og haglnummer 3.vismuth noe å satse på på hold opp mot 35 meter?

 

takk for svar, som alltid :D

Link to comment
Share on other sites

Spiss tupp gjør minst skade, den går bare rett gjennom som en nål,

butt tupp må bruke mere av sin fart og kraft for å trenge mere kjøtt muskler og bein unna vei på tur gjennom og gir mere indre skader som gjør at reven fortere dør og ikke løper så langt etter skudd, blir samme hullet på tur inn i skinnet og gjerne samme på tur ut.

Helt spisse helmantel er gjerne helst for å skyte på blink

Link to comment
Share on other sites

Enig med v-max. Og jeg har også lagt merke til at endel rever jeg har sett har vært skutt litt bakenfor der det har vært siktet, dvs regelrett vomskudd. Blyspissen el. har likevel stoppet den, men hadde denne vært skutt med helmantel så kan det være sjanse for at den går lenger. Ofte bykster reven akkurat når man skal skyte, den står jo sjelden stille lenge av gangen, dermed kan skuddet gå lenger bak enn der en ønsker..

Link to comment
Share on other sites

Etter å hå skutt på to rev med Norma Jaktmatch, med påfølgende ettersøk på blodspor dagen etter, kommer jeg ikke til å bruke noe annet enn blyspiss fra nå! Er ikke moro og miste blodspor etter 2-300 meter, og reven er borte vekk...

Så mye er ikke pelsen verdt synes jeg..

Link to comment
Share on other sites

j*vla svenske løyner han der som skrev den boka :lol:

jaja.. ser ut til at jeg må høre på dere alikevel..

er pelsen til reven brukbar på denne tiden av året? synes å huske noen sa noe om at pelsen begynner å bli dårlig utover våren?

vis det er fakta, så kan jeg like greit bruke blyspiss. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra du søker råd her JoakimH, for den kunnskapen du hadde var ikke helt etter kjøreboka. :wink:

I små kalibre opp til 6,5x55 mener jeg det er lurt å bruke ekspanderende ammo. Selv har jeg brukt .30-06 helmantel med knall og fall, men da er man litt heldig, kula "velter" etter treff i bein og slikt. Men ekspanderende ammo kan være det beste fra 6,5 og oppover også.

 

I .222 ville jeg absolutt brukt blyspiss, og ikke av de raskeste. Feks Norma Rådyr = tung, forholdsvis sein kule for å bevare pelsen. Siden V-max og andre hjemmeladde ræsere ikke er aktuelt for deg.

 

Treffpunktet er bra illustrert med bildet over her, og er et vitalt treff på en rev bør være innenfor størrelsen av en (litt stor) appelsin med ekspanderende kule.

Link to comment
Share on other sites

for min del bruker jeg v-max,av 2 grunner,knall og fall på reven(den reven som har sprunget lengstetter treff med v-max har bare stukket 10 meter avgårde),og sist men ikke minst sikkerhet ved rikosjett....

 

åtejakt fåregår mye i bebygdd strøk,der ei helmantlet kule mot steinhard mark,kan suse alleslags retninger,og treffe bebyggelsen.men med v-max eller bløte blyspisser,stopper disse kulene opp ved slike treff.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

huff... nå gruer jeg meg til eventuelle uheldige hendelser som kan oppstå ved dårlige treff...

 

Du kan laste ned Revejakt heftet til Norges jeger og fisk her: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98495.PDF

Les det og prat med andre jegere der du bor, kanskje du får være med dem noen runder på jakt til du blir litt varmere i trøya og kanskje låne ei åte noen kvelder.

Selv med godt treff med blyspiss i 223rem har jeg ved ett par anledninger måttet lete bort i 300m før jeg fant reven, heldigvis har jeg hund som går blodspor... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Revepelsen er ikke mye verdt, og stort sett verdiløs på denne tiden av året. Drit i å bruke helmantel på reven. Var ganske vanlig å bruke helmantel på rev før, da revepelsen hadde stor verdi på denne tiden. Men det var garantert mange rever som ble borte for jegerne pga dette. Ser ikke noe grunn til å bruke helmantel på rev i dag, med dagens skinnpriser. Knall og fall er viktigere.

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde139.jpg

 

hadde meg ei økt i natt....

dro til sauebonden jeg har åte hos kl halv 3.kl 3 datt første reven,og en halvtime senere kom en rev til,men den oppdaget meg da det knaket i stolen da jeg skulle løfte opp rifla,så den sprang til fjells.20min senere kommer en ny rev.knall og fall var et faktum.

satte 1 time til etter det,og skulle til å pakke sakerne mine å dra hjem,da jeg såg en til rev løpende over den store marka,var blitt bra lyst da,og akkurat da reven hadde hoppet over en åpen-grøft,inntok 1 stk v-max kule bogen,og sendte mikkel til de evige jaktmarker.....

 

revene er skutt med v-max 55grain.223 howa.

 

3stk

 

18 totalt.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer v-max. :)

Når det gjelder blyspiss har jeg kun to rever på samvittigheten, resten har jeg skutt med hagle. Begge skutt i høst/vinter med 223, 55 grains Remington. Den ene reven traff jeg altfor lavt, men blyspissen gjorde at hele vomma åpna seg og den løp kun 20 meter. Det tror jeg ellers hadde blitt en stygg skadeskyting med helmantel.

Den andre jeg skøt med blyspiss var lungeskudd - perfekt treff, skulle bare mangle, tofot og 60 meters hold. Utgangshullet var som en femkroning og reven løp ti meter tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

da var min første rev felt og mitt første dyr for rifla :D

 

det tok bare ett halvt år med jakt med en times smyging på slutten :wink:

 

i går kveld satte jeg på lyddemper og tofot og skaut inn rifla. har hatt ett åte liggende hele vinter, men mikkel har ikke vist interesse før nå. åte besto av tre fisk, to måker og ei steinkobbe. i går kveld lå det bare en torsk og en litt oppspist sel der :) javel tenkte jeg, kanskje jeg får en rev denne sesongen alikevel... jeg gikk inn å tenkte jeg skulle gå å sette meg på det andre "åte" (bestående av en okse som vi ikke har fått gravd ned påga tele) men plutselig var det for mørkt. våknet opp kl 0700 og småsprang bort til vinduet i loftsgangen for å se på åte, ingen rev å se...

 

1030 la jeg ut for å se om den hadde vært å spist på oksen. jeg snek meg bortover jordet bak fjøset og opp på en høyde der jeg kan se ned på den. la meg ned å så i sikte, men ikke så mye som en kråke satt å kosa seg der... men plutselig ser jeg noe som bevegde seg i sidesynet! steike! reven er på vei opp på en høyde på andre siden av jordet oksen ligger på! jeg flytter tofoten, sikter, roper forsiktig hei, og klemmer på avtrekkeren! faaaaaen!! sikringa!!! av med sikringa. og reven var borte! helvette. jeg ligger i 5 min for å se om den kommer tilbake. det gjorde den ikke, men etter å ha jakta på denne reven i et halvt år så vet jeg hvor den er. den har sikkert gått nedi fjæra og begynt å rusle ut til tuppen av odden. så jeg hiver meg i løpinga, holder så høyt tempo jeg klarer opp og rundt andre siden av høyden reven gikk over. der reven gikk går er det bratt 50 meter ned til havet med lyng, einer og styggtettbjørkeskog. jeg vet at hvis den skal lenger ut må den ut i åpent tereng lenger ut og jeg rigger meg til der høyden har begynt å slake av. der ligger jeg i en god halvtime å venter før jeg bestemmer meg for å smyge meg mot den, DET ER NÅ ELLER ALDRI! jeg sniker meg rundt og ned så jeg har oversikt både oppe og nede i fjæra, sniker litt. setter meg ned. lytter. sniker litt. etter 70-80 meter legger jeg merke til ei kråke som letter. og i ett åpent ommråde nedenfor, reven. jeg hiver meg ned, opp med tofoten, kompensatoren stilles til xxx, faen, dette blir langt tenker jeg, jeg tar av sikringen, sikter, roper hei, legger trådkorsett midt i bogen og trekker av. TREFF! reven detter! jeg har skutt min første rev! jeg tar lade grep og ser at reven enda er i live. den bykser seg fremover med bakfotene, som om den var lam fremme. jeg gir det ett skudd til og ser at den blir liggende. og jeg løper ned til den gjennom urgammel ugjennomtrengelig bjørkeskog og hopper over tuer. når jeg kommer fremm prøver reven å komme seg unna, med innvolder hengede ut og fremføttene ute av spill, men den legger seg til ro ti meter fra meg og får nådeskuddet ca. 40 meter fra der den fikk første skudd

jeg tar meg en lang hvil før jeg bærer reven hjem. vekta viste ca.8,5 og det var en hannrev.

har også reflektert veldig over blyspiss eller ikke blyspiss. og jeg er glad jeg pakka blyspissen i kammeret i dag og vil fortsette med det.

 

n1366098763_335302_5951311.jpg

reven og børsa.

 

n1366098763_335301_5019205.jpg

reven og den unge jegeren

Link to comment
Share on other sites

Var ute både i går kveld og i mårrest. I går kveld så jeg reven klokka 6 på åtet, men den lot seg ikke lure. I mårrest var jeg på åtet rundt klokka 5, og da var reven der. Den stakk jo selvsagt med engang. Etter en halvtimes tid kom det en annen rev bak meg, og gående 7 meter fra poststolen min. Hvor er hagla? Joda, den er hjemme. Tenkte i noen sekunder at jeg skulle hive meg over reven å ta han med kniven, men den tanken ble fort glemt. Hadde stor tro på at reven var på vei til åtet, men den var mere interresert i to elger som sto å beita.

 

Blir spennende og jakte utover. Blir ikke noe jakt i kveld, men jeg skal opp grytidlig i morgen og prøve igjen. Nå er planen lagt, så reven bør passe seg :)

Link to comment
Share on other sites

takk for det. flere rapporter vil komme hvis det viser seg fler rev i ommrådet 8)

nå som adrenalinet har gitt seg litt gikk jeg å tok en nermere obduksjon for å se nermere på hvor jeg traff. og fant ut at første skuddet satt litt lavt rett på forsiden av høyre framfot og har nesten revet av hele venstre fot på vei ut!

 

1 rev totalt

Link to comment
Share on other sites

Da er påskeferien inviet med sesongens første rev for min del.

 

Kom hjem til Lofoten i 20:30 tia. Klar himmel og 3/4 måne gjorde lysforrholdene gode.

Gikk rett til skogs med Beaglen. Der ble det straks leven.... Så hørte jeg reven "svare" rett oppi skauen.

Jeg hadde ikke regnet med dette og hadde ikke våpen med og bare "byklær" på.

Mens jeg gikk de 150m nedover mot heimen hørte jeg losen til bikkja blandet med skrikene til reven et stykke unna.

Dette MÅ da bli fangst tenkte jeg mens jeg røska .223n' og noen turklær ut av bilen.

Jeg tok PeeWeen' rundt halsen og pakka noen 40gr V-max i magsinet og la meg på en høyde på marken ca. 50m fra huset.

Her hadde jeg god utsikt mot skogkanten som reven ofte går langs etter.

Jeg begynte å lokke litt. Fremdeles hørte jeg lyd i både beaglen og reven.

Etter litt lokking ble jeg helt forfjamset av å ligge på den harde skaresnøen, ettersom det knaket så mye i is og div.

Jeg så en ny høyde ca. 20m lengre bort hvor det var bar frossen bakke. Her satte jeg meg bare på huk og lokket litt, siden lårene var stive allerede.

Da hørte jeg noen som tasset på skaresnøen bak noen berg. Jeg la meg ned og så reven komme innover marka i god fart. Jeg lokka litt på den, mens jeg kikka på den i kikkerten. Den bare stoppa et øyeblikk og lusket videre.

Nå var holdet ca.150m.

Jeg tok det litt med ro og fortsatte lokkinga forsiktig. Etter noen minutter hadde den runda tilbake og ut bak det samme berget, men denne gangen ruslet den nedover mot meg :shock:

Jeg gjorde noen kjappe justeringer på kikkerten og kikket to ganger ekstra på den, ettersom losen til bikkja hadde stoppet nå. Ikke mulig å ta feil av den sikkelsen der.

Jeg lot den tusle langs kanten på berget helt til den var ca rett forran meg. Nå var den ca. 70m unna.

Jeg prøvde å få den i siktet, men den hadde for stor fart. Nå begynte jeg å få det travelt og uten å tenke meg om lagde jeg en trutmunn og sugde kraftig.

Reven satte seg på rumpa å kikka på meg. Da var det bare en ting å gjøre. Den fikk V-maxen høyt i brystet og mørkt ble det.

 

rev050409.JPG

En passe stor hanrev. Skal prøve å veie i morra.

 

Edit: Den veide 6 Kg. En av hjørnetennene var knekt på midten.

 

Jeg synes pelsen så brukbar ut. Tenkte å prøve på å ta vare på den. Det ble ikke gjennomskudd, så skaden på pelsen er minimal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endelig!! :D Var ute å prøva lokkefløyta og etter ca 10-15 min kom det en å la seg på en hylle i berget, ca 300 m foran meg. Lå en stund å lurte på om jeg skulle skyte eller prøve å snike meg nærmere, ble til at jeg satsa på sniking, og etter 45 min var jeg på ca 120-150 m.

Fant ut at nærmere kom jeg ikke så jeg lot det stå til, fikk knalltreff i bogen, det ble natt umiddelbart.

Nå skal det sies at det gikk en flokk villsau i nærheten som nok maskerte både lukt og lyd endel, selvom de trakk unna da jeg begynte lokkinga. Litt flaks må det være lov å ha...

Eneste skåret i gleden var at jeg mista Pee-Wee fløyta i kampens hete. :(

Brukte en M67 i 6,5x55 med Sierrs Varminter 85 grs

 

Arne Vegar 1 stk

Link to comment
Share on other sites

skal å se etter mikkel hos en ny saubonde i kveld(rykter sprer seg fort,at jeg skyter rev) mannen fortalte at revene der var rimelig tamme,og at den hadde hvert og hentet pølser som mannen hadde lagt i yttergangen :shock: .mulig jeg bare tar med meg slaktemaska, :lol:

har trua i natt :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble en rev på meg i kveld.

Mikkel kom etter en liten time og tok seg god tid på å lete etter hundematen jeg strødde rundt i morges.

Var så trøtt der jeg satt at d var like før jeg sovna. Orket ikke å sitte mer i kveld :?

Første viltet med min nye tikka .223rem :D

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke blitt mye tid til revejakt i det siste.

På skolen er det tentamener, og forberedelser til eksamen. I helga var jeg på fiskekonkurranse ved Brekken. Tross ingen fisk er jeg kjempefornøyd med turen, med strålende vær og masse folk.

Jeg kom hjem igår og jeg bestemte meg med en gang for å sitte litt denne natten. Reven, regnet jeg med hadde vært der, men jeg visste ikke hvilken tid reven nå bruker å komme på, så jeg måtte bare velge et tidspunkt og dra.

 

På vei til glugga så jeg noen spor jeg ikke hadde sett før, men det tydet på at de var fra tidligere denne uken. På gluggeveggen hang det 5 rever. 8 rever har jeg flådd, og 1 rev har jeg kastet. Jeg låste opp døren og gikk inn, stengte døren etter meg og satte i lyset. Inn i underetasjen ble jeg møtt av 8 reveskinn. Jeg gikk stille opp trappa og mot gluggåpningen.

Jeg så ut vinduet og jeg fikk konstatert at reven hadde det vært fart i. Kråkefuglene hadde også spist av godsakene for det lå strødd biter utover.

Ute var det over 2 pluss, så jeg fikk fort kjenne at jeg hadde på for mye klær. Jeg begynte å svette og jeg måtte få litt lufting blant lagene med klær.

 

Etter nesten tre kvarter med intens årvåkenhet, var klokken nesten 23.45.

Jeg hadde hagla klar i hendene, hvis det skulle dukke opp en skikkelse nede på ekra. Varmegradene de siste dagene hadde grepet tak i snøen og fordampet en del av den, men heldigvis var det ikke mye "svart" der.

Da klokka var 23.45 så jeg ut vinduet og skuet rundt. Midt på ekra ble jeg vàr noe. Jeg var ikke sikker på om det kunne være rev. Jeg festet blikket mitt på den mørke flekken som gikk nesten i ett med snøen pga. kontrastene. Flekken sto midt i et spor fra en tidligere rev, og jeg fant ut at det måtte være en rev. Etter litt begynte den å røre på seg og da ble det ingen tvil, det var rev.

 

Hjertet dunket fortere og fortere for hvert skritt reven tok, og skjelvinger gikk gjennom kroppen. Hagla ble klargjort og sansene skjerpet. Reven brukte tida si godt, og hadde det ikke travelt. Etter en omfattende tur, kom den rett inn. Jeg kjente den søte lukten av rev i nesa og smak i munnen. Denne blir min.

Varmen kommer sigende mens reven snart er ved åtet. Da den er ca. en meter unna, snur den seg med bakenden mot meg og jeg får dermed ikke skutt, da det eneste forsvarlige er sideskudd. Hagla er oppe og jeg sikter lenge. Reven utnytter tiden sin og graver og herjer mens den leter etter mat.

Til slutt kommer synet av bogen frem, litt etter litt. Jeg avventer til jeg har hele siden til og sikter bak bogen på dyret. Holdet er rundt 20 meter, og jeg lar skuddet gå. Det piper i ørene og jeg ser reven falle sammen uten så mye som en rørelse. Glad, knekker jeg hagla og den herlige, kjente lukta av krutt siger opp gjennom løpet og inn gjennom neseborene mine. En ny patron erstatter den gamle og hagla er igjen klar for skudd.

 

Jeg venter enda en time før jeg avslutter, uten synet av enda en rødpels.

Ned bakken går det og jeg plukker opp mikkel, og går opp igjen. Reven blir hengt på vekta. Nåla stopper på 4 kg, den minste jeg har skutt så langt. Jeg ser mellom bena på den og finner ut at det er nok en tispe.

Fornøyd kan jeg henge tispa på veggen og konstatere at mitt mål på 15 rever er nådd, og at det er et faktum.

vcqj9.jpg

Jeg kunne med en gang se at dette var min minste rev noen gang

2eauo82.jpg

Reven tar seg godt ut på veggen sammen med 5 andre skutte fra tidligere netter

29ur1bc.jpg

Som sagt så tar den seg godt ut

 

Oppsummering:

Min 15. rev denne sesongen

Tispe, 4 kg

Skutt kl 23.45

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...