Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

Hm, er ikke 2. påskedag hellig ? Isåfall....dæven døtte, da må jeg se å få tatt meg en tur mandagsnatta :D8) Klør i fingra nå 8)

 

Sjekka åteplassen igår. Hadde pokker meg stikki av med 3 hele grisunger, og alt annet snacks jeg hadde lagt ut. La ut litt mer snacks igår, og får vel gjøre det imorgen også, så det blir action på mandag. Men jeg har hørt at det er meldt møkkavær på mandag. Da kan det bli vanskelig å se åtet mitt, siden jeg er langt unna fastmontert lys, og snøen har gått her :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skjøt to rever natt til mandag for ei uke siden. Den første reven ble oppdaget rett nedom huset. Jeg stod på verandaen og kikket etter hjort da jeg ble var en bevegelse i utkanten av åtelyset. Gikk inn og fikk lirket rifla på plassi glugga. I mens hadde reven kommet nærmere og tok kvelden med ei 35 grs v-max. Holdet var sikkert ikke mer enn 40 m. Reven har ikke brydd seg om åtet i det siste, men skalker og gammelt brød som jeg kaster ut fra huset ser den ut til å vite om. 40 min etter lusket den andre reven rett nedom sin døde artsfrende. Ble litt ivrig og slapp kula litt tidlig. Hørte jeg traff men såg reven tok av. Da var det litt innvendig sverging i glugga kan man si. Vel, morgenen etter var det kikkertbruk på atlega. I en liten bekkadal 40 m fra der reven var påskutt låg den. Hadde truffet helt marginalt øverst på ryggen over bogen. Har ikke dissekert, men det må være sneiing det er snakk om. Hann på 6,9 kg og tispe på 6,3 kg.

Totalt 5 rever.

DSCn00847.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde jævli uflaks i dag!!!

Dreiv ute å skrudde av kikkerten på salongen og skaut litt med opne sikter, og etter 30-50 skudd gikk jeg inn en liten tur for å sitte bak spakene å les om noe på kammeret :P

 

da jeg kom ut igjen skulle jeg skyte litt igjen, jeg sikta på en tilfeldig plass på jorde og dom som jeg er brendte jeg av eit skudd så såg jeg nedover jordet og da fikk jeg øye på mikkel rev som sprang for harde livet, jeg var nesten inne før jeg såg reven etter 6,5 men var forsein var borte og ikkje noko spor.

jett om jeg blei forbanna :lol:

 

denne reven blir ikke god å ta, den har blitt skremt av skudd to ganger nå :(:(:(:(

Link to comment
Share on other sites

Da har vi pakke bort børser og bikkjer. Ble tot 11 stk. Bedre enn i fjor. bikkjene begynner å funke. ble også en fem seks stk i nabokommunen, men de gutta holder vel koll på det selv... Fin sesong, med både revloser over og under bakken, en mycke kul gaupelos, og noen spennede dager!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en fin tur i fjæra i dag. Satt i sola å spiste frokost og løste verdensproblemer. Slengte ut litt mer åte til natta og fant ut at jeg sku prøve lokken litt. Stilte meg ved utkanten av et jorde og skulle akkurat til å begynne da mikkel kom å stilte seg opp på ca 120 meter. :D

Brukte et par minutter på å få et fint annlegg uten å lage så mye støy og mikkel så den aldri komme :twisted:

1 stk til i dag, 4 stk totalt.

Link to comment
Share on other sites

En siste innspurt før jakta slutter.Nr29, 30 og 31

IMG_0230.jpg

 

Fikk smisket meg til noen timer i går kveld/natt. Det begynner å bli en god stund siden jeg har bedrevet natteøkter på godplassen (jordene bak fjøset til fatteren), så det skulle bli moro å se om det var mye rev som var kommet inn den siste tiden. Det å jakte på disse jordet vil gi en relativt god indikasjon. Området ligger mitt mellom fjellet og sjøen, og siden avstandene ikke er så lange, har reven en tendens til og legge turen innom her. Åtene har sikkert en medvirkende årsak, men i området er det trekkruter som er bombesikre. 2stk alternative ruter svinger innom jordene bak fjøset.

Den ene er spesielt trafikkert. Særlig av rev som kommer fra sør. Er åta inntresang og ”oppdatert”, legger den veien rundt og på fremsiden av en høyde. Da kan man lett sitte ved fjøset og skyte rev.

 

Nå for tiden er åta et trist syn. Det lukter noe jævelig, men det er stort sett bare skinn og bein å finne. Reven legger mest sannsynelig turen bak høyden og kommer ut gjennom et tett kratt, for så å krysse den smaleste delen av jordet og forsvinne inn i skogen på vei sør/øst. Det er i denne retningen mitt fokus ble lagt.

 

Den andre trekkruten ligger på andre siden mot vest, og går hele veien langs med jordet, tett ved gården og videre forbi åta.

 

Som et lite eksperiment, prøvde jeg fredags kveld å lokke i området. Siden jeg ikke har prøvd lokking med ”instrument” før, ble løsningen å laste ned diverse lokkelyder fra internett, og spille de av med bærbar PC og høytalere.

Dette fungerte faktisk. Etter å ha prøvd litt forskjellig, stakk det til slutt ut et revehode fra skogen. Der ble den stående å oppservere en stund. Men ble skremt da jeg spilte en ny lyd. Tror jeg har en viss peiling på hva som fungerer. Blir nok å prove dette igjen ved en senere anledning. Men nå skulle det kjøres safe.

 

Valget av post ble dristig. Mitt ute på jordet. Men med ideell vindretning (Vind vil jeg ha, den kamuflerer støy), og i henhold til antatt sted for reve observasjon, var det slik det måtte gjøres siden åta er ubrukelig, i tillegg til at jeg ikke har hat tid til å mate den inn. Kom det rev fra en annen retning en antatt, slik at jeg ble oppdaget, fikk det bare stå til.

Som en ekstra forsikring har jeg tre dager forut vært og spred utover en fin blanding av utgått kylling, pølse og hundefor i de nevnte områdene. Dette har også ført til at kråka har holdt et helvetes leven på dagtid, og med dette spred det ”glade budskap”.

Mmmm. Nam.

IMG_0256.jpg

 

Siden jeg nå hadde jeg et stort område å dekke over, måtte lyskilden modifiseres. 2stk spredelys til bil ble kjøpt hos Wurth. Jeg valgte gule glass, siden dette ikke gir et så intenst og skremmende lys + at man ikke blir så blendet hvis det begynner å regne.

IMG_0242.jpg

 

Nå var så å si halve området/jordet med mer.. opplyst, og posten ble plassert i utkan av lyskjeglen. Området jeg hadde mest tro på var lengst borte, og ble litt svakt belyst. Men den fine vindretningen gjorde det slik at jeg kunne plassere meg tilstrekkelig nært for sikker avskyting.

Alt var nå klart for en utrulig spennende jakt. Jeg gikk på post ca kl22.30, for å sitte til 01.00. Det kriblet i magen allerede en time før jeg gikk på post. Ekstra spennende blir det når man posterer mitt ute i ”reveland”. Det skulle vise seg å bli utrolig intenst og spennende også.

 

Blikket var anstrengt, og hver en eneste revelignende flekk og skygge ble grundig gransket. Det er rart med det. Utrulig hva man kan innbilde seg når man sitter på en ny post. Alt er jo rev!! Jeg hadde sittet ca en halv time. Etter at siste skyggen var bekreftet skygge, ble jeg obs en bevegelse i det gule gresset, presis i området der de bruker å komme. Avstand ca 120m. Kikkertsiktet ble brukt til å observere. Ingenting å se. Det var da bestemt noe som rørte seg. Ca et minutt gikk. Og ut av gresset kom det til syne to store ører og et par lysende øyne. Hi hi, dette er så gøy! Reven var skeptisk. Det var nesten som om jeg kunne lese dens tanker: Det har da ikke vært så lyst her før.

Jeg hadde reven rett forfra, og i det brystet kom til syne gikk skuddet. Den ble formelig spjæret på langs og datt rett i bakken. En ny patron ble matet inn i kammeret, så var jeg klar for neste.

 

Det skulle nå vise seg at jeg hadde landet posten min på første rad i en drama forestilling, og at jeg skulle få en av mine livs revejakt opplevelser.

En time gikk, med ulidelig stillhet. Vinden hadde løyet helt, og jeg torde knapt puste. Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre å bare bevege øynene for å sondere terrenget fra side til side. Jeg har gått til anskaffelse av elektronisk hørselsvern, og dette er første gangen jeg bruker sorten i jaktsammenheng. Lyden av hodebevegelser fikk det til å høres ut borrelåser inne i hørselsvernet, når lue og jakkekrave berørte hverandre. Så, tok vinden seg opp igjen, og dreide i motsatt retning. Akkurat der og da syntes jeg det var uheldige omstendigheter, men det skulle vise seg å heller stå meg bi. Plutselig ser jeg til venstre for meg og bak, en mørk liten skikkelse i stor fart. En rev!! Den hadde kommet den andre trekkruten langs fjøset, tatt av, krysset jordet og sto nå ca 100m foran og til venstre for meg. Den sto med ræva til og før jeg i det hele tatt fikk dreid børsa i riktig retning, hadde reven forlatt jordet i retning der den forrige kom ut. Det var da som pokker tenkte jeg. Tanken hadde bare så vidt runget i mitt hode, før blodet totalt frøs til is i årene. Rett til siden for meg, inne i mørket av granskogen, hørte jeg et satans revehyl (som selvfølgelig ble ti ganger forsterket av hørselsvernet på full styrke). Dette er første gangen jeg har kjent pulsen helt ut i hakespissen. Og jeg kan nesten kjenne den enda her jeg sitter og skriver. Et nytt hyl høres like etterpå, og den første reven kommer fykende tilbake inn på jordet etter fulgt av den tredje. Det blir et jekla spetakkel av ”sinte” lyder. Og rett etterpå begynner den tydelig største reven å jage den andre. Bare noen få meter, til den legger seg ned og underkaster seg. I mellomtiden har undertegnete kommet seg over sjokket, gått tilbake i ”predatormodus” og siktet seg inn på reven som ligger nede. Kulla treffer godt, og reven blir liggende. Den andre reven blir tydelig like mye forfjamset som redd og stopper etter bare 50 meters flukt. Holdet er bare 100m meter, og en ny patron er allerede i kammeret. (Utrulig hvor gott denne refleksen sitter etter hvert. Kan faktisk ikke huske å ha ladet engang. Det er liksom bare klart til neste skudd.) Nok en E-tip forlater løpet, og reven detter rett i bakken. Hull mitt i motorrommet.

Etter mange år med kobber kuler har jeg blitt en homogen mann. Dette funker til ALT!

IMG_0254.jpg

Etter en kort evaluering av det som skjedde, samlet jeg i hop rever og tomhylser, og gikk hjem til et ventende bleieskift.

 

Reverutene. (Når jeg ser på bildet i ettertid, har jeg merket av posten feil. Den var mye lengere til høyre)

IMG_0247.jpgIMG_0246.jpgIMG_0245.jpg

 

Rev nr1: tispe på 4kg. Rev nr2: hanrev på 8kg. Rev nr3: hanrev på 6kg

IMG_0238.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk min andre i dag... Modern vekte meg i mårres og var i fyr og flamme, og ropte at det satt rev i skråninga... Jeg opp i et hattfokk og rigga mausern men bomma pinadø... Trodde først jeg streifa den så etter ca 1/2 time la jeg til skogs for å ta finne den ( da trodde jeg at jeg hadde skadeskutt stakkaren). Gikk så stille som mulig i tørr lyng og nedfør en skrent lå den jammen, den fikk en dose hevi-shot og dett var dett... Hadde ikke truffet med med mausern i første omgang, Sierra Varminter hadde ikke levnet noen tvil om treff eller ikke og reven var uten sår.

 

Arne Vegar 2 stk totalt

Link to comment
Share on other sites

Din første bok rexton :shock:

 

Men enig, og sagt det før Sofus: Med din fortellerteknikk og bilder med illustrasjoner så bare må det bli samlet mellom stive permer! :D Landbruksforlaget har gitt ut mindre drevne verk enn det du har potensiale til, og så har du Se&Hør-Forlaget som gir ut Jeger, hund & våpen og jaktårboka JEGER. Mye trivelige folk der.

Link to comment
Share on other sites

Ble 8 stk denne sesongen og 1 bom da som vi ikke snakker så høyt om :oops:

7 med skabb

Alle skutt med cal 222 Rem + 35 grs VMAX Prøvd mye forskjellig på rev opp gjennom åra. Ingen ting slår denne "vinner-rekka" m tanke på å ta vare på skinn i kombinasjon m knall og fall effekt.

6 stk gikk rett ned - 2 stk med fluktstrekning på ca 30 meter. Alle med treff i bog.

Hold fra 70 til 180 meter

 

Har sikkert skutt 40 - 50 rev med over nevnte kombinasjon de siste årene. Alle så nær som 3 stk, deriblant de 2 over beskrevet har gått rett ned.

 

Virker som småkalibrede........... fortrinnsvis varmintkuler i høy hastighet er greia på revjakt.

 

8stk rev totalt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I går kveld ble det nok en tispe gitt. (5kg)

IMG_0272.jpg

 

Reven (mener og tror det er den samme) ble observert en halv time før avskytingen skjedde, på vei fra butikken ca 1km hjemmefra. Klokka var ca 20.30, og jeg kom kjørende langs en lang åpen slette da jeg så reven kom løpende mot grøfta. Jeg slakket ned, og var bare noen meter fra reven da den sakte krysset veien foran meg. Det er tydelig at mange dyr, denne reven inkludert, ikke har noe spesielt forhold til biler, og lusket upåvirket videre.

Retningen reven nå tok, fikk meg til å tråkke litt ekstra på pedalen. Den hadde tydelig og retningsbestemt tatt peiling på markene og heiene bak gården. Jeg var allerede iført full uniform, og med denne observasjonen ble stedet for jaktstart fastsatt. Frem til at det ble mørkt nok, skulle jeg sitte oppe på en ås, som også er det høyest punktet øst mellom fjellet og gården. A perfect spot. Derfra kunne jeg observere markene inn mot fjellet og området jeg bruker og jakte på bak fjøset. Med den retning reven hadde før den forsvant, antok jeg at sjansen for å se den igjen, var størst på markene mot fjellet. Så det ble i denne retningen jeg lot blikket hvile det meste av tiden.

Jeg kunne ikke ha tatt mer feil. Etter å ha sitte lenge og observert markene med kikkert, vente jeg meg mot posten bak fjøset. Ingenting å se der. Ved en ren tilfeldighet kastet jeg et blikk mot den gamle åta, og der står`n jaggu og snuser i lufta. Jeg hadde tydelig undervurdert lukta av en velbrukt åteplass.

Så begynte den å luske i retning vestover. Jeg hadde reist meg, og skulle til å forflytte meg mot enden av åsen for å komme den i forkjøpet, da jeg oppdaget at reven ikke hadde tenkt seg videre med det første. Den gikk frem og tilbake og spiste av pølsene og kyllingen jeg hadde strødd utover et stykke lengre nede på jordet i dagene forrut (kråka hadde tydelig vis ikke greid å få med seg alt). En ny plan ble lagt. I stede gikk jeg rett ned av åsen, for så å komme ut på andre enden av jordet og ta`n derfra. Her skulle det bli langhold. Jeg mener alt over 200m er langhold på små rever. I tillegg er det et must at den har rolig atferd. Denne hadde det ikke travelt, og brukte lang til på hver en munnfull.

På grunn av krummingen i bakken, måtte jeg krype et stykke utpå jordet for å unngå at reven forsvant bak horisonten. Da jeg var kommet i stilling hadde jeg HØY puls, og konkluderte raskt med at jeg trengte litt ekstra støtte. I beltet bak på ryggen hadde jeg min hjemmelagede ”bønne bagg”. Dritkjekk å ha på snauflata. (Vanntett pakkepose og risengryn)

IMG_0274.jpg

Da jeg til slutt fant reven foran trådkorset, gjorde jeg et lite pip. Jeg hadde vinden i ryggen og reven hørte det godt. Den stoppet opp tvert, strakte hals og myste mot meg. I samme øyeblikk slapp jeg E-tip`n av gårde. Kula traff høyt i bogen/rygg, reven gikk rett i bakken og ble liggende stein dau.

 

Resten av tiden frem mot 12, satt jeg på godposten min. Intet å se. Det ble 32 stk i år.

 

Takker for denne sesongen kammerater. Gratulerer til alle reveskyttere. Vi snakkes i juli.

 

Mvh ”Sofus”

Link to comment
Share on other sites

 

Siden jeg nå hadde jeg et stort område å dekke over, måtte lyskilden modifiseres. 2stk spredelys til bil ble kjøpt hos Wurth. Jeg valgte gule glass, siden dette ikke gir et så intenst og skremmende lys + at man ikke blir så blendet hvis det begynner å regne.

IMG_0242.jpg

 

 

[/img]

 

hvordan har du kobblet disse?såg genialt ut....

Link to comment
Share on other sites

Enig, v-max. Så kanskje vi kan ha en slags "chatte-tråd" i forkant for folk begynner jo å prate om jakta allerede i juni. Forberedelser til REVEJAKTA 09/10 kan jo være navnet. Så kan revejakttråden starte når rett før jakta starter, da slipper vi all den chattinga i revetråden før jakta starter og får bedre oversikt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har også jakta en del rev i løpet av sesongen, men har vært litt dårlige til å telle. En del er dokumentert gjennom labber i fryseren hos meg og en kamerat. En del har vi bare trampa ned i myra... Godtas det om jeg sier 10 rev på jaktlaget? Kan ikke huske sist det var så lite rev i området her, skyter som regel det dobbelte men i år har ikke bestanden frista til spesielt høyt uttak...

Link to comment
Share on other sites

Da er revejakt for denne sesongen definitivt over, eller kanskje ikke. Har 2 rever som lusker på åta som er hardt angrebet av skabb. Er det noen moralske skruppler å ta disse ut selv om det er fredningstid??. Tenkte å høre med viltnemda om dette. Men det ble totalt 10 rødpelser på meg denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle forundre meg veldig om du ikke fikk tillatelse til det, viltets ve og vel veier mer enn jakttidene. Normalt vil viltnemda ta seg av slikt (etter boka), men tipper du får go ahead siden du er "på stedet" og kan ta de ut når de dukker opp. Men spør først. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spurte lensmannen her på stedet en gang og han sa det var bedre å skyte ut skabbrev selvom jakttida var over, enn å la de seigpines ihjel og evt smitte flere rev/hunder før det er natt. Men; det er sikkert best å spørre først slik at man slipper noe tull i etterkant, man vet aldri.

Link to comment
Share on other sites

hvordan har du kobblet disse?såg genialt ut....

 

Tilkoblet hver sin 12V trafo. Stort sett alt 12V DC trafoer kan brukes til 55W blipærer, bare de takler 5A kontinuerlig driftstrøm.

Trafoene har jeg hentet fra en søpelbøtte (eieren mente de var ødelagte). Merket er Mascot, og disse er robuste. Har stått ute mange vintere. Koster 600-700kr ny.

 

Kan legge ut bilder når jeg får anledning.

 

 

Ellers takker jeg for alle positive tilbakemeldinger :D . Nesten som man blir rørt. Hyggelig at historiene faller i smak.

Mvh "Sofus"

Link to comment
Share on other sites

på neste tråd om om revejakta 09/10sesongen synes jeg opptellings-lista av skutte rever bør komme på første innlegget...noen synspunkter?hva synes modeatorene?

 

 

Kunne vært en egen tråd som hette resultater av revejakta der det kun er ei liste med nick og tall......

Og en moderator har sikkert muligheten til å låse en tråd der de kan gå inn og oppdatere etter hvert, slik at det blir reine resultater i en egen tråd. :roll: Håper dere skjønnte dette for jeg er litt usikker på om jeg gjør det selv..... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvor systematisk må vi være da? Fungerte vel greit årets oversikt? Må vi lage tråder for ditt og datt hele tiden? Nei, det enkle er ofte det beste. Jeg mister ikke nattesøvnen om jeg ikke finner totalsummen innen ett minutt for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...