Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

jaaaa!!!! endelig ble jeg en av gutta, skulle sjekke båsen i mårrest før jeg dro på jobb, da så jeg plutselig en liten rev som skulle til å legge seg på marken. sprang ette hagla og vips. rev nommer 1 min første rev ever 8)8)

det var forøvrig ett ungdyr med skabb.. bra jeg fikk tatt den :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

joda,men det går bra med tid bort på åtejakta og,når dagen derpå går bort i soving... :roll: ...derfor har jeg kjøpt mikkel-revevarsler,som skal spare skjønnhetssøvnen min neste sesong....

 

det er bare helgene jeg har jaktet,da jeg er på anlegg i ukedagene,så er godt fornøyd med sesongen så langt i vinter...

 

laddet foresten i reve-båsen i dag,med geitekillinger....så vi får se om den siste reven,som er i området fortiden vil gå i fella :twisted:

Link to comment
Share on other sites

 

Få snøen av åta og kjøp en billig sekk med hundepellets og strø ca 2kg over og rundt åta, kjør på med middagsrester og alt du finner så kråkene får noe å jobbe med, masse skrik å skrål fra dem får mikkel til å komme om natten for å undersøke om det er noe igjen av kråkenes fest.

 

Bruk en fast sti inn mot åta, stans 5-10m fra og kast det du vil inn på åtet.

 

Hvis du leser endel tilbake i tråden så finner du også de som kjøper matblod på boks og stikker hull i boksen for å legge blodspor ut fra åta og til bekkedaler og naturlige veksler (og naboens åter) som reven bruker i håp om at reven skal følge dette sporet tilbake og finne åtet ditt.

Det var vel også beskrevet om bedervet kjøtt og blod most i hurtig mixer og pakket i tett plastpose som får godgjøre seg en stund på en varm plass, badegulvets varmekabler var vel nevnt :shock: , for så å klippe ett lite hull i ett hjørne å gå seg en tur i området for å legge spor til åta.

Bruk ski når du legger disse sporene, de sporene er ikke like skremmende for reven som fotspor i snø.

 

Hvis du gjør det til en vane å samle middagsrester og går en tur på åtet når du har noe å kaste, gjerne gjennom hele sommeren så har du ei aktiv åte når jakta begynner igjen i juli, da er revemor der med ungene å viser dem villig frem.

 

Kjør på, plutselig er det revespor i snøèn rundt åta di :wink:

 

Jeg gravde fram åtet dagen etter at jeg hadde gravd det ned....fikk råd om det her inne. Det med blodspor hørtes neimen ikke dumt ut gitt. Jepp, jeg har samla på all restemat som har med kjøtt og godsaker å gjøre. Idag kjøpte jeg også en sekk på 3-4 kg. med hundefôr. Trur ikke jeg skal legge noe i en pose på varmekabla på badet gitt. Da trur jeg fort at jeg ikke blir gift i mai likevel :lol:

 

Og med en klåfingra guttunge på 2 år, så skal jeg ikke ha noe sånn dritt innendørs. Men jeg har da en gammal panelovn, som jeg kan sette på det laveste i watt og termostaten på 20-25 grader, så skal jeg nok klare å få det til å råtne likevel.....utomhus....

 

Ang. å gå på ski i området og spre godlukta, så trur jeg ikke det blir noe. Det blir for kostbart siden jeg må kjøpe meg både ski og skistøvler. Og jeg trur også det er tryggest mtp armer og bein at jeg holder meg langt unna alt som har med "bortoverski" og gjøre. Siste gangen jeg hadde langrennski på beina var i forsvaret i vintern 93/94. Så ferdighetene er nok "litt" rustne. Men slalomski har jeg hatt på beina 1 gang i vintern 2004/2005.

 

Skulle egentlig jakte inatt. La meg i 20-21 tida igår, og var fit for fight. Alt var pakka og klart, men da klokka ringte i 0350 tida, så var jeg helt pudding. Klarte pokker ikke å åpne øya. Stilte klokka på nytt så den ringte i 0410 tida, men det var like håpløst :evil: Så da ga jeg opp :oops: Får prøve igjen i kveldingen idag jeg, trur jeg. Men nå snør det jo som bare pokker også her. Reagerer reven på at det snør ? Blir den mer eller mindre aktiv ?

Link to comment
Share on other sites

Faaaen.. Sto opp idag, kikka automatisk ut vinduet. Da sto reven der. Den jogga rolig vekk fra åtet, jeg hadde nok skremt den med uforsiktig loffing fra soverommet :roll:

Men jeg løp å henta peewee'n å blæste ut noen toner i ørska, da stoppa den, men det var jo 250 m til den allerede. Så loffet den videre :lol:

 

Jeg kommer til å trø aktsomt om morran framover.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg er ny her og vill legge inn 2 bilder av min første rev som ble skutt under rådyr jakta høsten 08.

rev_1_004.JPG

dette bildet er tatt samme dagen som den ble skutt.

 

CIMG6645.JPG

Og dette er hvordan den ble etter den ble utstoppet

sessongens rev nr 1

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så ille pris på den utstoppinga, synes jeg 8)

Jeg var på åtet og posterte igår kveld. Så ingenting. Da jeg skulle gå hjem, så gikk jeg ned til åtet, og la ut roastbiff som hadde gått ut på dato'n for "litt" siden, og noe annet kjøtt som var gammelt + en sekk med hundefôr. Jeg så ingen spor værken rundt åtet eller på vei til og fra posten. Det hadde jo snødd en del her igår ihvertfall. Jeg bor ca. 400 meter unna, så jeg gidder ikke å kjøre bil. Jeg går, og da ser jeg jo spor osv....bl.a i veikanten, så det er jo en stor fordel. Jeg la meg ganske seint igår...rundt 23 tida, men jeg bråvåkna i 03 tida inatt. Var ikke akkurat heeelt våken, men jeg tenkte shit samma, og kledde på meg, tok med rifla og tusla ned dit.

 

Ca. 50 meter før jeg tar av hovedveien, ser jeg revespor på kryss og tvers. Så jeg går så stille og rolig jeg får gjort på det snøføret som er nå. Må gå ca. 70 meter på et jorde, for å komme til posten. I lysninga hører jeg kråkene går amokk noen hundre meter unna meg. Jeg sitter helt rolig og bare venter, og venter. Fikk et ekorn nesten i fanget mitt. Så enten satt jeg veldig rolig, og hadde bra kamuflasje, eller så hadde det ekornet en hjerneskade på 2 tonn :mrgreen: Uansett...jeg synes det er morro å sitte å se på ekorna som farter rundt jeg da. I 0530 tida gikk det en riflesmell omtrent i retning kråkene. Så da antar jeg det datt en rev. Kom ei ravn og satte seg ned like ved meg. Tenkte jeg skulle se litt nærmere på den i kikkertsiktet, så jeg fører rifla saaakte opp, men den reagerer momentant, og er borte før jeg rakk å si faen. He he he. Ikke akkurat overraskende.

 

Ca. 30 min. etter 1. skudd, kom det ett til. Så da datt det vel en til, tenker jeg. Jeg gikk hjem i 07 tida, for guttungen pleier å våkne rundt 0730-09 tida. Så da var det jo greit å være hjemme, så madamen kunne sove og slappe av, siden jeg først var oppe likevel. Men før jeg gikk hjem, så tusla jeg ned til åtet mitt. Det var revespor på kryss og tvers der nede, men jeg skjønte ikke bæra, for det mangla ingenting av roastbiffen og det andre kjøttet(dette kjøttet hadde liggi noen dager ute i varmen og godgjort seg. Lukta så godt så :lol: ). Hundefôret var det jo umulig å ha kontroll på, for det var jo et par kg. som jeg strødde utover. Og ingen av griseskrottene var rørt heller.

 

Så mitt store spm. her blir....hvorfor i alle dager spiste den ikke kjøttet ? Det burde jo være midt i blinken. Reven hadde jo fysisk gått rett over maten :shock:

 

Men men, shit samma. Skal ta meg en tur til min lokale matsjappe en dag. Der skjærer dem jo opp gris og lam, så jeg kunne jo høre om dem fast kan spare innmat og alt som dem kaster til meg, så drar jeg innom hver dag og sjekker om dem har noe til meg. Hvis jeg kunne fått til en sånn deal, så hadde jeg vel klart å få fres på åtet mitt utover sommern og høsten, håper jeg. Det er jo tydeligvis veldig mye rev her.....men det kan jo for all del ha vært samme reven som har streifa litt fram og tilbake også da. Jeg fulgte jo ingen spor fra ende til annen. Jeg bare så at det var spor fram og tilbake overalt.

 

Hadde vært litt morro om jeg kunne fått en rev før jakta var over om en 14 dagers tid. Men imorgen er det jaktfelt i Enebakk, så nå er det bare det som står i huet på meg. Gruer meg som faen, og gleder meg til jeg er hjemme igjen 8)

Link to comment
Share on other sites

Tok noen uker før reven spiste av åtet mitt også, selv om den hadde gått mye rundt det.

Så den er nok veldig skeptisk til alt som er nytt.

Men når den først begynte, så så det ut som om det hadde vært en muldvarp der.

På bildet under så har den bare drevet på i 2-3 dager, telte over 10 hull :D

 

Revte.jpg

 

Har ikke lys så er nesten avhengig av litt måne, så er begrensa hvor ofte jeg kan sitte.

Link to comment
Share on other sites

Lyst til åtejakt på rev skal være fastmontert på VEGG.

Sitter på hytta nå. Har ikke vært rev på åta på over 1 uke nå. Men på nattmorgenen i dag kl 03:38 så lusket det en rev forbi åta. Mulig jeg må ut en tur i natt å sette meg. Men mår har det vært mye av hele uka.

Link to comment
Share on other sites

Takk for sist folkens.

Nr.27

IMG_0185.jpg

Det begynner å bli en stund siden jeg har vært innom her nå, så jeg får begynne med å gratulere alle som har skutt rev siden sist.

 

Det begynte også å bli en stund siden jeg har hørt eller sett noe til reven. Nå skal det også sies at jeg knapt har vær utenfor stuedøra. Noen få lufteturer med hunden er det blitt, og de har som regel endt opp i skogen,,,,, på utkikk etter spor av rev og rådyr. Turene har blitt lange, og vi har gått grundig til verks. Frem til at sporsnøen forsvant (ca en halvannen uke siden) har jeg ikke sett et eneste revespor på mange kilometers omkrets. Men gud trøste meg for en rådyr bestand vi har nå. Det ender vel opp med at vi blir oppspist av flått i sommer. Noen flotte bukker har jeg også oppservert, så 10 august blir inntresang.

Åta på andre siden av bekkedalen har ligget urørt. Lyset har selvfølgelig stått på hver natt, slikk at jeg kan ta meg en liten observasjon mellom hvert bleieskift.

Frem til, for ca.en uke siden, har jeg fått leve i fred for ”suget og kløen” av revejakt. Men da begynte også en ny økt. Jeg jobber ca 4mil unna, og får derfor ikke med meg mye av det som skjer i hjembygda om dagene. Rykter fortalte om revehyl i skogene. Nå er det ikke måte på hva enkelte mener å ha hørt i skogene her omkring, så jeg tok dette med en klype salt. Men, da en av mine troverdige naboer fortalte i miten av forrige uke, at det hadde krysset en rev over veien ikke langt fra der jeg bor, begynte jaktmodusen å snike seg inn i kroppen igjen. Min kone grinte litt på nesa da jeg begynte å prate revejakt igjen. Men siden planen var at jakta skulle foregå i nærheten av huset, og at hvis jeg hadde kartlagt alt riktig, skulle det ikke brukes mye tid på å få tatt`n, var det greit. Planen ble lagt ut fra de kommende dagers informasjon og observasjoner + et mislykket forsøk på lokkejakt/snikjakt fredags morgen.

Første konkrete reve observasjon ble gjort av min kone onsdags kveld ca.kl 19.00. Den kom løpende over en liten høyde nord for huset, ned i bekkedalen og videre mot heiene bak fjøset. En kjent trekkrute. Dagen etter kunne fatter`n og en nabo bekrefte å ha sett den løpe opp i heiene to dager forut. Der oppe, i nærheten av et gammelt revehi, ble det nevnte mislykkete forsøket gjort torsdags morgen. Reven beit på lokkingen, men jeg gjorde en fatal feil. Hadde glemt å tenke på vinden. Reven prøver alltid å komme inn på byttet med vinden i nesa. Dette førte til at jeg fikk`en inn på siden av der jeg satt. Reven var relativt nært da jeg oppdaget den, slik at jeg ble avslørt i det jeg skulle snu meg.

Den endelige planen ble lagt etter min andre observasjon fredags kveld. Alt tydet på at dette var en av de revene man kunne ”stille klokka etter”. Innbitt på å få bekreftet dette satte jeg meg ned kl 06.30 for å observere landskapet bak huset. Her er to kjente trekkruter som fører innover bak fjøset. Den ene fører forbi en gammel åteplass, og det var her at reven tydeligvis foretrakk å legge veien. Nøyaktig kl 19.15 kom den. Opp av bekkedalen og videre langs foten av en kolle ca 200m fra huset. Neste dag ble camoteltet satt opp ca 100m fra huset, mitt i et åpent ku-beite, perfekt plassert i forhold til de antatte trekkrutene.

IMG_0183.jpg

Så ble hele området (på andre siden av dalen) som fører videre innover, ”avsperret” med en god blanding av middagsrester, hundefor og matblod. Snøen (som nå var bløt og rotten) lå enda i dette området, og kunne avsløre at det har vært trafikk her de siste dagene.

Så kunne jakta begynne. Lørdags kveld (fra 19.00 til 20.30) ble intet sett. Lyset jeg har montert på skuret rekker ikke dit reven er observert, slik at jakttiden begrenser seg. Men i går kveld var Mikkel dumm nok til å legge turen innom til avtalt tid. Reven kom nesten nøyaktig på samme sted som sist, og den lyse gule pelsen formelig lyste opp i terrenget. Ikke så veldig mye å si om selve avskytingen. Reven hadde ikke vist seg mer en 5 sekunder før den smalt rett i bakken på ca 120m. Raskt og effektivt. Helt etter boka. 8)

 

En tispe på 7,5kg. Lys og fin pels. Har faktisk ikke sett den så lys før.

IMG_0188.jpg

IMG_0191.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe.... Sofus, du er peise rå :mrgreen:

Takk for nok et glimrende bidrag i denne tråden :D

Og bildene dine taler sitt eget språk, du ser så alvorlig ut at man skulle tro du hadde løpt etter rødpelsen til fots, tatt den igjen, og klemt livet ut av den med bare hendene :)

 

Keep up the good work, ser fram til neste innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Rev nr 6 ramla kl 2 i natt. Låg og sov, så blei eg vekt av at det peip i revevarsleren. såg ut glaset og der luska den rundt om. Opna glaset og tok fram rifla og skaut sittande fra senga og la meg og sov igjen :wink: var ut og henta den tidlig idag.

 

var ikkje så fin pels på denne og den var liten, vekta viste 6kg

 

normal_DSC00052.JPG

 

Var perfekt skudd, såg ikkje så pent ut på andre sida

Link to comment
Share on other sites

3 rever på meg

 

Hadde vært godt med aktivitet på åta ei stund og bestemte meg for å sitte i glugga i natt. Var på post kl. 00:10 og var ingen tegn til rev før klokka ble 01:50, da hørte vi 4 rever i skogen, men de fleste satt et godt stykke unna.

02:50 kom en rev luskende på 30m hold og gikk opp til 50m da jeg plystret og sendte ei kule fra 6,5-en i maskinrommet på han. Var en hannrev på 6,5kg. Han var litt tynn og hadde ikke spesielt fin pels. :)

vr592o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et lite referat til jakten der jeg skjøt min 14. rev, som jeg lovet.

 

Jeg ankom gluggen ca. ved midnatt.

Lenge sto jeg uten å se rev. Jeg visste at reven kom, for det er en vanlig rutine den har hver natt.

Så klokka 00.45 ble jeg vàr en rev som gikk mot åtet. Den tok en runde og kom inn på perfekt skuddhold rett ved åta. Kornet fant blinken, og reven sklei død ned i åtegropa.

 

Det var ei lita tispe på fem kilo. Pelsen var ikke noe å skryte av den heller.

Link to comment
Share on other sites

Varsleren peip kl. 0500. Opp på loftet og kikket ut. To rever ved åtet! Brukte lang tid på å få opp vinduet lydløst. Den ene reven trakk vekk imens. Den andre reven ble opptatt av en spissbukk som kom luntende. Vel, det endte med en rev i stor fart ut av atlega med fire-fem hjorter etter seg. To sett, ingen skutt. Men nå er det snart ferie....... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kreative metoder og lange hold felte nok en tispe

IMG_0197.jpg

 

Glemte å nevne i forrige beretning at kl 21.15 søndags kveld, like etter at jeg hadde vært og hentet reven som jeg da tok, hørte hyling inne i marka. Det var alt for mørkt til å gjøre noe med det der og da, men ”radar og antenner” ble slått på og min kone ble informert om at det var en rev til som bare MÅTTE felles. Ut fra retning og volum på hylingen ble det anslått at reven var i heiene øst mot fjellene og gikk i retning hitover. Jeg vil anta at reven var på en av jordene bak gården til fatter`n, da siste hylet ble hørt. Det virker nesten som om alt av rev legger turen innom dette området på sin vandring. Mest sansynelig på grunn av at åta bak fjøset, som har ligget der de siste årene.

 

Mandags morgen, da jeg dro på jobb, hørtes jaggu hyl i samme område. Da jeg tirsdag kveld igjen hørt hyl (nøyaktig kl 21.00), var planen klar. Alt tydet på at dette også var et ”tvangsnevrotisk” vanedyr som man kunne stille klokka etter. På noen langstrakte jorder, omkranset av koller og heier, skulle ”slaget utkjempes”. Siste rest av gammelt hunefor ble spedd utover på strategiske punkter i utkanten av jordene. Så ble spor/stier med matblod lagt fra jordene og ut i marka. Dette for å øke sjansen til at reven skal komme ut i åpent lende.

 

Min gode gamle ”varmint stol” ble ytterligere modifisert ved at understellet på en gammel kontorstol ble montert som fundament. Og vips, så kunne jeg nå snu meg 360 grader, lydløst og effektivt. Stolen ble plassert strategisk til utpå jordet, slik at jeg kunne skyt i alle retninger, på alt av rev som viste seg i åpent lende.

IMG_0208.jpg

 

Planen var lagt opp til en snik/posterings jakt. Og i den anledning kledde jeg på meg mitt favoritt jakt kostyme: En Dovrefjell posterings pose. Vanntett og lydløst. Et genialt plagg. Når du sitter på post trekker man ned posen over beina, og man sitter lunt og komfortabel. Skal man forflytte seg, heiser man opp posen og vips….så har man en anorakk.

IMG_0207.jpgIMG_0205.jpg

 

Alt klart. I går kveld kl 19.15 strøk jeg på dør. Før stolen ble inntatt skulle det snikes mellom 2 forskjellige høydedrag i terrenget. Et på hver ende av en ås, øst for de aktuelle jordene. Disse bruker å være faste stoppesteder på sporingsjakt om vinteren, og har vært sted for en rekke avskytinger. Både av rev og rådyr.

Jeg hadde ikke sittet lenge og speidet på den første høyden før jeg hørte revehyl i det fjerne. Det er utrulig hva dette gjør med deg når man er så tett på dyrene ute i terrenget. Kroppen stivnet til, og blodet kokte i årene. Et nytt hyl hørtes bare minutter senere. Reven var kommet mye nærmere, og hylene kom tettere. (Fy fa… dette er herlig). Alt tydet på at reven hadde kurs rett mot de aktuelle jordene, så jeg forflytte meg nedover for å komme reven i forkjøpet. Vell fremme ved jordet hørtes et nytt hyl. Like etterpå så jeg en ”skygge” liste seg inn på jordet. Rifla ble hevet til skuldra, og en haltende rev åpenbarte seg i kikkertsiktet. Avstanden var drøy og skyting uten anlegg var uaktuelt. En tykk gren litt lengre fremme ble valgt ut som støtte. Tiden var knapp, for reven hadde ikke mange meter igjen før den var ved skogkanten. Rett før rifla ble lagt an sendte jeg av gårde et lite bjeff, og reven stoppe like ved skogkanten. Sikringen av, rifla til skuldra, kinnet mot kolben og gjennom kikkertsiktet kunne jeg se…..EN HVIT JÆVLA VEGG AV DUGG!!! Det hadde vært et markant temperaturdropp den siste halve timen. Og på et eller annet tidspunkt på vei mot grenen, hadde jeg ikke greid å holde den sure ånden min borte fra okularet.

Det var den reven. Lot den komme seg et stykke inn i skogen før jeg satte kursen mot godstolen. Skulle det bli noe, var det her ”slaget måtte utkjempes”. Det var enda en time igjen til klokka var 09. Som sagt, har jeg hørt revehyl i dette området, på denne tiden, de to siste dagene. Det skulle forundre meg om det ikke var flere rever i området. Godstolen ble inntatt og okularet tørket rent.

Reven kom som bestilt. Sjekket klokka ca 20.45. Noen minutter senere ble jeg ”var” en bevegelse i øyekroken til høyre for meg. Stolen ble dreid lydløst 90 grader til siden 8) . Stødig og godt kunne jeg nå se en rev gå frem og tilbake på en snøflekk. Hi hi! Den gikk og spiste hundfor. Rett etterpå satte den seg pinadø ned og kødde seg bak øret. Avstanden lar jeg være å opplyse om. Men det kan sies at ballistic-kortet ble sjekket en gang ekstra for korrigering av sidevind. En lett bris kom sigende inn bakfra. Ikke mye å si på. Så ble en presis Nosler E-tip sendt av gårde, og jeg kunne fornøyd se at reven nr.28 datt rett i bakken.

 

Hvem skulle tro at denne reven er skutt med en homogen kule :wink: Et fantastisk prosjektil som ekspandere like greit på 50m som på 200++

IMG_0199.jpg

 

Ingen ting som feilt denne tispa. Tykk og fin pels. Hva som feilet den første reven hadde vært intresant å finne ut av.

IMG_0203.jpg

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde134.jpg

 

denne ble nattas offer...kansje likegreit,i og med det at hodet var skalpert.....er det skabb eller bare skade?

har aldri hørt noen skyte skabbrev her i lofoten,har aldri sett en skabbrev før....

 

1 stk til på meg

 

15 totalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...