Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble en rev i natt.

Hadde satt på vekke klokka på 02.30 for å gå til brakka, etter et par observasjoner kl. 0400 et par netter uten skuddmuligheter.

Klokka ringte og jeg fikk knepi øya og titta ut av og vinduet og mot åte, der sto den jaggu meg alt.

Jeg fikk på meg en t-shorte for å ikke lyse så veldig opp i det mørke rommet.

22 WMR`n sto ve vinduet og magasinet ble lirket på plass og ladegrepet ble tatt.

Jeg fikk lurt opp vinduet, plystret så den stoppet og fikk plasert den røde dotten i bogen, og skviste avtrekkeren, reven falt rett ned i smellen.

Da var sessongens 9 rev ett faktum.

Fin Tispe på 7,3 kg.

IMG_0792.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg vet hvor vitale organer sitter på en rev, men jeg viste ikke at bogen var et generelt utrykk for området der vitale organer er hos alle dyr.

 

ja, det var den der første revejakta ..

de gamle hønene var totalt borte, noe som betydde at reven hadde vert der. den hadde også grevd opp og spist alt av middagsrester osv.

20 nye høner ble slengt på, samt noe små-ørret og katte-pellets rundt åta.

satt fra 10-12 på kvelden å så utover åta fra soveroms vinduet på hytta, men 222`en klar.

jeg ble så trøtt at jeg bestemte meg å ha klokka på ringing hver time istede.

men neida.. reven er en luring..han gidder ikke stikke innom åta når vi er der.

samme andre natta, ingen rev å se.

jeg hadde virkelig troa denne gangen, men sånn er det med all jakt i guess :)

 

OG vi så noe vi tror er mår-spor , noe som aldri har vert å se før i området :D

det var paralelle spor, slik som dette : : : : : :

kan det stemme? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ut på ettersøk i morgen tidlig.

Kan ikke fatte at reven kan blø så mye som den gjorde og alikavel klare å stikke seg vekk i skogen. Virket som om den bare sluttet å blø, sporet forsvant og da måtte jeg bare dra hjem med en uggen følelse i hele kroppen :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg må ut på ettersøk i morgen tidlig.

Kan ikke fatte at reven kan blø så mye som den gjorde og alikavel klare å stikke seg vekk i skogen. Virket som om den bare sluttet å blø, sporet forsvant og da måtte jeg bare dra hjem med en uggen følelse i hele kroppen :(

Ai been there, 300 meter med blodspor, spora med petiten, bom stop, fan ikke spor av hverken blod eller revn ein guffen følese :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal finne den :!:

Når blodet forsvant så var d bare å gi seg for kvelden, men når dagslyset kommer skal jeg finne sporet igjen. Jeg vet jeg traff bra og kunne se d på gangen at den slet med å komme seg avgårde.. I morgen tar jeg fram hagla og sporer den opp. Om jeg så må bruke hele dagen så er d verdt d. :?

Link to comment
Share on other sites

Hadde et slikt ettersøk på min 9 rev. Reven ble skutt med 35 grs V-max kule. Reven datt og ble liggende satt og så på den en stund men bestemte meg for å hente reven og så legge meg. Gikk inn i boden for å hente hansker, har alltid det på når jeg henter skutt rev pga skabb. Når jeg kom på myra så var fan mæ reven borte vekk. Så blod spor i snøen hvor den hadde tatt veien, mye blod. Kunne ikke skjønne hvordan i alle verden den hadde klart å bli borte, så ut til at skuddet satt bra men allikevel så klarte den å forsvinne. Jeg fulgte sporene ett stykke, den hadde lagt seg ned ofte under trær, mye blod. Bestemte meg for å vente til morgenen med videre ettersøk slik at den fikk ro og kunne legge seg ned da var kl 03:00. Neste morgen kl 07 var jeg ute igjen. Fant blodsporet igjen og begynte å følge det, reven hadde lagt seg ned flere plasser, tydelige blodflekker, masse blod. Plutselig i ei skrent så var alle spor av blod borte, jeg tenkte dette går da ikke an. Det var ved ei god oversiktlig myr men jeg kunne ikke se reven noen steder. Begynte så følge spor i snøen men det var håpløst da det hadde gått mye rein i området. Drev på med ettersøket til kl 10 uten å finne den. Måtte ha en pause gikk inn på hytta for å spise litt for så å gå ut igjen. Tok opp sporet der jeg hadde merket, drev på med søk i 2,5 time til da jeg plutselig så noe som lignet en revehale under et tre og der lå den. Skjønner ikke at den kunne ha kommet seg så langt med det hullet i skråtten. Skuddet hadde gått inn litt langt bak men etter min mening et fullt dødelig skudd med ei v-max kule. Så å drive ettersøk etter rev uten hund er ei stor utfordring, håper du finner reven. Det er en ekkel følelse å misste en påskutt rev slik. Det er tross alt et liv selv om vi driver hard jakt på den. Skal jakte i kveld og frem til påske, har en skikkelig skabbrev som besøker åtet. Håper jeg får tatt den før fredningen setter inn, tenkte å høre med viltnemda om jeg kunne få tillatelse til å skyte den i påsken hvis jeg ikke får tatt den før. Gratulerer til alle som har skutt rev i det siste og God Påske.

Link to comment
Share on other sites

jeg og Arne Vegar satte satt på åte i natt, da vi stod opp sto det en rev på åte men den skremte undertegnede bort.. :oops: så skulle vi til å rydde opp etter enn dårlig natt, klokka var vell 6 eller noe, Så tilfeldigvis ut av vindue i stue, joda der kommer mikkel russlende. Vi kaster oss til og jeg snek meg ut på altanen.. satt lenge å så på reven, reven kom på skuddhold og jeg skulle skyte.. Joda reven av sted i en h... fart.. løp etter men...

 

Skal ta jæveln i natt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Du får ha lykke til og du må ikke gi opp tailgunner, det er det viktigste. Har selv vært borti det uten å gi opp, og det resulterte i at reven ble gjenfunnet.

 

Satt litt på åtet i natt, men jeg kom for sent, reven(e), minst 2, kom meg i forkjøpet. Jeg må prøve i natt også for det er en sværing som skal skytes. Sporene etter han er enorme, mye større enn hos de andre revene.

Link to comment
Share on other sites

hold utkikk etter kråkefugl i området.de indikerer raskt hvis en død rev ligger noen sted.

det hendte at jeg fikk noen ettersøk før jeg begynte med v-max,da jeg brukte blyspiss,lengste var vel 300meter.irriterende :!:

det hadde føkket om natt,og oppdaget reven først da ei ravn satte og pekket på noe nede på marka....

men hvis reven er gådd i hi har du et problem,da kommer du aldri til å finne den uten hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant den heldigvis. Lå 200 meter unna, skutt for lang fram. Den hadde gjemt seg i et kratt og blødd i hjel der. :|

 

Sjekka treffpunkt på rifla og fant ut at jeg traff 10 cm til høyre og tre cm ned. Det viste seg at montasjen var løsnet litt og d var mest sansynligvis grunnen til skadeskytinga.

 

Skal ut igjen i natt. Fikk motet tilbake etter å ha funnet en sansynlig årsak til faenskapet :roll:

Denne gangen skal jeg sitte i en av trekkene med hagla og brodern på åtet me rifla :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvor får dere tak i v-max til .222 rem? det må lades selv regner jeg med :(

må jo være det beste på reven, siden det ikke gir gjennomskyting :D

 

noen i salten-området som har diesett til 222 ( eller vet om noen som har) og som kan rulle noen v-max patroner ? mot betaling selfølgelig :wink:

 

sorry for OT. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Rev nr. 6 og 7 åkte til de evige jaktmarker i natt, skutt på 10 og 25 meters hold med Sierra Varminter 110 grs. 30-06, hva f... de skulle så nært er ikke godt å si :shock: - men det kan hende lokkefløyta til Nordic Predator hadde litt invirkning på dem :D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

sanders virker sierra ammoen bra? har kjøpt meg v-max kuler, men ser at sierra er tre ganger billligere. så hvis den funker kjøper jeg heller det. sånn rent utseendemessig er det bare den røde plastspissen som er forskjellen...eller?

Link to comment
Share on other sites

Sierra Varminter fungerer veldig bra så lenge du ikke skal bruke skinnet, Blir mye åte igjen på jordet etter at reven er skutt - stygge utgangshull og veldig død rev for å si det slik...

Du kan si at kula ekspanderer ikke, den eksploderer :lol:

Har skutt 16 mm samling på 100 meter med denne så det holder til mitt bruk..

Har aldri prøvd V-max så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag - men den fungerer utmerket i Savage 110en min i allefall, S V 110 grs. går foresten hull i hull med Lapua FMJ 123 grs. - greit når man skal skyte noe som man har tenkt å spise vet du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kom på hytta i går kveld, påskeferie. Sjekka filmingen, den viste stor trafikk av både rev og mår de siste 2 nettene. Hadde store forhåpninger til noen timer i bua. Gikk ut kl 23:35, hadde så vidt rukket å sette meg ned før jeg så lys av 1 par øyne nede ved åta, det var mår. Coolt å ha noe dyr å se på mens jeg ventet på reven. Måren satt og spiste for så å bli borte noen minutter for så å komme tilbake. Slik holdt den på en god stund før den ble borte. Så kl 02:19 ble jeg var flere øyne som lyste i utkanten av åta, mår? nei, der var reven. Stilte seg litt tullete til så et forsvarlig skudd var vanskelig men så gikk den noen meter lengre frem, fikk boken i tråkorset og lot skuddet gå,reven gjorde et hopp og ble borte, dette var fullstendig bom, ikke en lyd i reven. Ble sittende stille og tenke at det var det, dette var nok min mulighet i natt. Men så kl 02:30 kom det jaggu en rev til, noen få minutter etter et skudd. Denne reven var veldig var, lusket bare i utkanten av lyset. Ingen snø her nå, så sikten var dårlig. Mente å kjenne denne reven igjen, lignet veldig på den jeg bommet på. Dette så jeg på mye mørke partier på siden. Kunne ikke være mulig at den kom så snart tilbake etter at den var blitt skremt. Ikke vet jeg. Denne ble borte i mørket. Kl 02:44 kom det enda en rev luskene, denne holdt seg også bare i utkanten av lyset slik at jeg fant ut at det ikke var forsvarlig å slippe skudd på den, så ble den borte. Dette var den skabbreven jeg hadde håpet å få tatt ut. Ble sittende å tenke at dett var dett, bare gå inn å køye. Men jeg hadde stor tro på denne natta så jeg ble sittende. Så Kl 03:23, lyste det plutselig i øyne i nerkant av åta igjen. Jepp enda en rev. Hadde den i kikkerten i ca 1 min der den drev på å snuste i marka, så kom den inn i lyset slik at jeg fikk slippe skuddet. Pang, hvor ble det av den reven? Satt noen minutter og funderte, mente så absolutt å ha satt et perfekt skudd. Kunne ikke være mulig å bomme 2 ganger på ei natt. Klokken var blitt så mange at jeg tenkte veldig på senga. Bestemte meg for å gi meg. Men jeg måtte sjekke nedenfor åta om det ikke lå en rev der. Syntes det var veldig merkelig at den skulle stikke av. Hentet en kraftig lommelykt og gikk ned til åta, fortsatte så ned skrenten og ned på en liten myr nedenfor åta. Yes der lå den. Jeg ble lettet. Så på reven at skuddet var perfekt men den hadde allikevel kommet seg ca 20 meter ned skåningen og ut på myra før den hadde flatet ut. Den ble skutt med 40 grs v-max i 222, denne skal gi knall og fall men nå er det 2 reven som stikker etter å ha fått denne ammoen i kroppen, jeg skjønner ikke at det skal være mulig, men men. Dette var nok sesongens siste rev på meg, hvis jeg ikke tar en økt til natta igjen, hannrev på 6 kg. Har faktisk bare skutt hannrever på åta, både forrige og denne sesongen, rart. Ikke er dem så store heller.

 

+ 1 rev på meg

 

Hannrev.JPG

Link to comment
Share on other sites

v-max: Den første jeg skaut etter at jeg fikk disse v-max skuddene datt rett ned. Men de andre har vandret avgårde. Han som lader sier at ladningen som han har ladet med skal gi 1020 m/s. Men jeg hører forskjell på smellene når jeg avfyrer skuddene. Mulig det er det som er prolemet, ikke vet jeg. Skal nok ut en tur i natt også. Må forsøke å få tatt ut den skabbreven som lusker rundt her, den ser ikke mye god ut.

Link to comment
Share on other sites

Ettter flere bomturer på åta mi gikk det veien forrige natta, 2 tisper blei liggende på stedet etter at 17. hmr hadde gjort jobben. Et strålende kaliber for denne typen jakt, da det heller ikke gir gjennomskytning. Har sliti lenge med å få reven til å gå på åtet, men fikk dem til sist. Så nå er det bare å glede seg til 15. juli:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har avsluttet jakta for denne sesongen.

Ble bare 2 stk. men var min første sesong som revejeger og det hadde aldri vært foret rev tidligere på det området.

Men til neste år kommer jeg sterkt tilbake! :twisted::mrgreen:

Har planer om å starte foringen så snart som mulig, så reven venner seg til åteplassen og heller finner den!

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok også ferdig med revejakta for denne sesongen. Ble 10 stk totalt. 8 stk på åta og 2 stk andre plasser. 8 rev mere enn forrige sesong. Sier meg fornøyd med det når jeg bare jakter i helgene på hytta. God innsats av alle Kammeret`s brukere.

Nå er det bare å se frem til en ny sesong :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...