Jump to content

Elgjakta 2011!


AHL

Recommended Posts

Her i agder er det 2 delt. Kyst kommunene begynner 5 og innlands kommunene begynner den 25. sept. Det føler ejg blir helt feil, men det er kommet signaler om at det muligens blir 5 for alle neste år. OG en har sett at brunsten har blitt senere og senere.

 

Pussig nok har brunst aktiviteten begynt allerede, flere groper og feiinger rundt. Var ute med bikkja i dag og hadde tak i 2 okser en flott 8 eller 9 tagger og en med uvisst antall.

 

Reiser nordover den 24 blir spennende i år. 4 bikkjer og 8 mann. 2 ungbikkjer som skal prøves

 

 

Jeg føler brunsten blir tidligere og tidligere...Men jeg er ikke uenig i at det er lurt i å vente med jakt til rundt 10. oktober. 5. oktober er oksene midt i brunsten. greit å utsette 5 dager til... men ulempen for oss er at dt ofte kommer snø i oktober, noe som vanskeliggjør jakta veldig.

 

I mitt skogsterreng spiller dette ingen rolle. vi har tamkyr her og siden de kom har vi hatt veldig lite elg. sålenge det er kyr i heia vil det alltid være lite elg. terrengene rundt oss som ikke har kyr har langt mer elg...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angående jaktstart rundt om i landet sendte jeg en mail til DN for å høre hva de sa om saken:

 

Den gangen jakttida ble fastsatt var argumentet at jakttida skulle følge jakttida til ”hovedarten”. I de typiske hjortefylkenes starter derfor elgjakta også 10. september. Etter hvert som jakttidene er revidert er det ikke holdt fast på dette prinsippet, siden man ikke lenger anser dette som viktig. Det er derfor flere fylker som har elg som ”hovedart”, der hjortejakta starter til annet tidspunkt.
Link to comment
Share on other sites

Har muligheten til å felle et dyr i mitt jaktfelt. Siden oksen er skutt, sitter vi igjen med fjorsokse og kalv. Skal på fjellet og se etter spor/spotte oppi liene i morra.

Fikk telefon i kveldinga av en som hadde gått seg på en skikkelig rugg av en elgokse. Den lever kanskje over jakta visst han ikke tuller seg inn i andre vald.....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjøpt meg rifle i år, men skal være med.. ender stort sett att jeg går mye i drev.

I vinter var det ei ku som begynte å trekke ned mot folk, og utover sommeren har den blitt helt uredd folk.

 

er litt skeptisk for å møte denne, da den allerede har angrepet en kar på jaktlraget. heldigvis var han nært huset så han kom seg inn i tide.

 

nærmeste jeg har kommet elg var vel i fjord, drevet gikk gjennom et tett plantefelt med 3 meter høy gran, det var vanskelig å holde linja da man ikke så noe, så noen kom foran resten, det var to dyr som bråsnudde for å snike seg unna dem. det endte med at de strøk forbi meg på max 2,5 meter og jeg hadde ingensted å komme meg unna, for de kom på hver sin side av meg.

man er ikke akurat høy i hatten i en slik situasjon, med eller uten rifle. :mrgreen:

 

men skal ikke la ei sint elgku ødelegge jakta for meg, den skytes hvis den sees.

 

Skal nok kjøpe rifle etter jakta :)

Link to comment
Share on other sites

ble påkjørt en fin 4 tagger okse og en kalv av toget her i går kveld. kjipe greier :cry:

Det ble "tidlig" start på elgjakta for meg også. På vei ned Dunderlandsdalen i går (23/9) så jeg en bil som sto "pent" i grøfta. Jeg stoppet for å tilby slep, og da fortalte han at han hadde kjørt på en elg (frontruta sa det samme, viste det seg). Elgen hadde brekt en fot, vi hørte den like oppafor veien. Politet ga tillatelse til å bruke det vi hadde av kunstig lys, ikke rare greiene. En nabo kom med hund, og han fikk hodelykta mi, jeg gikk ved siden av, med 9,3-en, som jeg hadde rotet fram (våpen, sluttstykke og ammo pakket vekk på 3 forskjellige steder i bilen!). Det hadde vært 5 elger, så hunden virret alle veier. Vi kom opp på et jorde, og der hørte vi elgen. Lyset var det ikke gagn i, men jeg kom såpass nært elgen at jeg kunne felle den med et skudd, "instinktiv peking". Etterpå ble det omtrent en times forhandlinger med folk fra viltnemnda (som visstnok mente at det var Veivesenet som skulle ta seg av skadde og drepte dyr ved veiene, å redusere pinslene for dyret var visst fremmedord), før vi kunne vomme ut.

 

PS: Elgen var ei voksen ku med to kalver. Laget som jakter der, har ikke kalv på kvoten. Det hadde jo vært bedre (for meg kanskje også for bestanden) at det hadde vært en 20-spiring!

Link to comment
Share on other sites

Ja, huff den derre jernbanen....Jernbanen tok livet av et titalls elg bare på en liten strekning nedenfor der jeg bor i vinter....

Ansvar skal de heller ikke ta! Grunneierlaget her taper endel penger på at jernbanen kjører i hjel halve elgstammen hver vinter, men dette bryr jo jernbanen seg selvfølgelig ikke om :x

Link to comment
Share on other sites

Det regna på morgenkvisten, så det var ingen dyr på "bøen". Da det var godt lyst, kom resten av laget, og etter en obligatorisk kaffeslabberas, ble vi enige om "Lohaugan", et ganske lite område. Vi bruker å avtale alt, og så gå ut samlet, uten å snakke, postene går på plass etterhvert. Innover veien var det ferske elgspor, og "Barack" var ivrig. Da vi kom så langt at vi så jakttårnet i svingen, fikk jeg se ei elgku i veigrøfta. Den gikk opp på veien og stilte seg med bredsida til, men vi (vi var 7 i følge) var usikre på om det var kvige eller voksenku, så den fikk gå. Rett etter kom det en liten okse og gjentok manøvren, jeg gikk ned i knestående, og sendte ei 180 grs. A-frame fra 308 Norma Magnum'en tvers gjennom bogene på den. Vi vomma ut, og fortsatte jakta som planlagt. Den kua vi så først, løp sammen med en annen okse, vinkla rundt Gunnar og Barack, og løp forbi Torleif, som satt på bakpost. Dvs., kua løp så fort at det ikke var mulig å skyte på den, men oksen tok det roligere, og dermed fikk den ei Oryx-kule fra 308 W gjennom begge bogene (stoppa i motsatt bog, etter å ha knust begge bogfjølene). Vi syntes det var såpass god start, at da vi hadde slakta, partert og båret ned, avslutta vi jakta for i dag.

 

Den oksen jeg skjøt, var 1 1/2 år, med 4 "spir" i et virr-varr på hodet. Den Torleif skjøt, var voksen (sannsynligvis 2 1/2 år), og hadde ordinært "sykkelstyre med brems".

Link to comment
Share on other sites

Må vente 10 dager til jeg også, men forstår ikke hvorfor!?

Jeg sliter med å finne gode argumenter for å starte elgjakta 5. oktober istedenfor 25. september, det er merkelig og ganske irriterende!

 

For stammen er det vel en kjempefordel om jakta foregår etter at det verste av brunst og parring er overstått.

 

Laget mitt skjøt ei kvige som var voksen i dag... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Må vente 10 dager til jeg også, men forstår ikke hvorfor!?

Jeg sliter med å finne gode argumenter for å starte elgjakta 5. oktober istedenfor 25. september, det er merkelig og ganske irriterende!

 

For stammen er det vel en kjempefordel om jakta foregår etter at det verste av brunst og parring er overstått.

 

Laget mitt skjøt ei kvige som var voksen i dag... :roll:

 

 

Det er selvfølgelig sant, men jeg ser ikke argumentene med å ha såpass store forskjeller i jakttid på områder som er geografisk like og har store, solide stammer fra før.

Jeg er bare altfor misunnelig på de som har vært ute i dag. Sku gjerne hørt elglosen gå denne uka !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...