Jump to content

Elgjakta 2011!


AHL

Recommended Posts

Godt det er bedring hos dere Erik, her nede hos oss ser det ikke bra ut. Nabolaget har nå skutt 3 ungdyr. Tror ingen løser 100 kg. :( .Den ene ser ut til å være 2.5 år i tillegg :shock: En oksetapp.

 

Ellers er det sett mye store voksne dyr. Lite kalv og ungdyr. Vi hadde faktisk en 14 tagger på post i går :shock: Det tror jeg ikek vi har sett på 20 år i laget

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flotte dyr sako75! Her har vi felt en kvige på 80 kilo og en kalv på ca 30! Det værste er at det har blitt helt normalt med så små dyr :( Hjortene vi skyter veier mer en elgen... :? Virker som om beiteforholda for elgen blir dårligere og dårligere. Trenger en ny gullalder med skogsbruk igjen...

 

Men det blir likvel flotte dager på jakt! Så langt har vi skutt tre elger og tre hjort, blant dem en 12 tagger og en 11 tagger. Begge godt over 100 kilo. Kommer mer utfyllende rapport på bloggen min for de som er interessert. Rakk å skrive en kort en i kveld fra første dagen, se mer her: http://nordpaanordi.blogg.no/

 

Gratulerer til alle dere som har skutt elg! :D

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk to ungdyr i går. Lindesnes kommune. De veide 155 og 160 kg. Etter tennene å bedømme, samt ytre kjennetegn, var det liten tvil om at de var 1,5 år.

 

Jeg tippet 130 kg og fikk omtrent sjokk av vekta da de hang der...

 

Kan jo ikke være samme elgen som vi har her. Vi har fått to ungdyr i bakken og ingen av de bikker 100kg, fikk ei kvige i fjord også som veide 83kg. Vi skyter jo av og til "ungdyr" på 130 og 140kg, men det er jo ikke tvil i at dette er 2,5 års gamle dyr.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk to ungdyr i går. Lindesnes kommune. De veide 155 og 160 kg. Etter tennene å bedømme, samt ytre kjennetegn, var det liten tvil om at de var 1,5 år.

 

Jeg tippet 130 kg og fikk omtrent sjokk av vekta da de hang der...

 

Kan jo ikke være samme elgen som vi har her. Vi har fått to ungdyr i bakken og ingen av de bikker 100kg, fikk ei kvige i fjord også som veide 83kg. Vi skyter jo av og til "ungdyr" på 130 og 140kg, men det er jo ikke tvil i at dette er 2,5 års gamle dyr.

 

Hvor jakter du Skip? Og er tendensen samme i lagene rundt deg? Det var latterlig små dyr. 140 og 160 veide de to 1,5-åringene vi fikk i helga. Null tvil om alderen heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter nå i Evje og Hornnes kommune. 1,5års dyr på 160 kg har jeg aldri sett. Det går sikkert ann men det må være laaaaangt mellom dem. Jeg tør påstå at 70% av ungdyrene som felles på sørlandet er 2,5 år eller eldre.

 

Ja her ser det ut som at resultat er likt i lagene rundt (og valdene rundt), ungdyrene ligger på 80-110kg

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter nå i Evje og Hornnes kommune. 1,5års dyr på 160 kg har jeg aldri sett. Det går sikkert ann men det må være laaaaangt mellom dem. Jeg tør påstå at 70% av ungdyrene som felles på sørlandet er 2,5 år eller eldre.

 

Ja her ser det ut som at resultat er likt i lagene rundt (og valdene rundt), ungdyrene ligger på 80-110kg

 

Det er jo helt utrolig lavt. Er forøvrig helt enig med deg, vektgrensene gjør at det er utrolig mange dyr på 2,5år++ som går under. Men jeg skjønner meg ikke på forvaltningen her på sørlandet, det er helt planløst, og helt forskjellig fra lag til lag. Virker som kvotene blir fordelt med terning...

Link to comment
Share on other sites

Tror dere må telle tenner bedre el-nino ellers har dere vært ekstremt heldige. Terrengene rundt dere har iallefall kviger på rundt 80-100 kg som normalen etter det jeg hører.

 

Det hadde vi også før, men de siste 2 årene har dette tatt seg skikkelig opp. Hører naboterrengene har den samme trenden. Lite elg i mange år har ført til at beitet har blitt veldig mye bedre, samt at folk har blitt mere bevisst på å spare de rette dyrene.

 

 

 

Ble forresten en ny elg på meg i helga. Les mere på jaktbloggen min: www.erikroysland.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å angripe deg el nino, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Ei kvige på 160 kg i det området du nevner er tett på sensasjonelt. Selv når oksene våre var rundt 300-350 kg i glansdagene for 20 år siden, så var aldri ungdyrene større enn de vi feller nå. Uansett så tror jeg det er ei 2,5 ku dere har skutt, uansett hva du sier;)

 

Tipper vekta deres treger en justering (ta det som en fleip;))...

Link to comment
Share on other sites

På fredag kom jeg tilbake etter en herlig tur på elgjakt i Hattfjelldal.. Vi hadde 1,5åring og et valgfritt dyr på kvota og var fem mann på laget. Jeg trives godt på små jaktlag, for da er man ikke så ''bundet'' til en stubbe hele uka. Jeg fikk prøve meg både som hundefører, stubbesliter og noen varianter av smygjakt. Jeg hadde mye flaks, og noen av de andre på laget hadde ganske uflaks, så enden på visa ble at jeg fikk skutt begge dyra. En piggokse andre jaktdag, og en firspiring dag fem. Stor stas :D

 

Desverre var speilrefleksen kranglete denne uka, så bildene måtte tas med mobil..

normal_DSC00629_%5B640x480%5D.JPG

normal_DSC00621_%5B640x480%5D.JPG

normal_DSC00625_%5B640x480%5D.JPG

normal_DSC00636_%5B640x480%5D.JPG

 

Begge ble forøvrig skutt med 6,5x55 og Oryx..

Link to comment
Share on other sites

Du får komme og belære oss da, Erik, siden du tydeligvis vet bedre enn vi som faktisk har sett dyret...

 

Vi var 10 mann som etter å ha kikket på tenner, samt ytre kjennetegn som ekstremt kort nakke, nese og ragg på ryggen, ikke var i tvil. Samme med piggoksen på 140.

En tannanalyse hadde vel lagt saken død :smile: Blir tennene sendt inn i deres del av landet? Vi sender inn tenner fra dyr 1,5 og eldre.Da kommer de harde fakta for en dag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Regner vel med at de må sende inn tenner til annalyse nå. For det tror jeg er innført i fler av kommunene her nå. Umulig er det ikke med ei så stor kvige, men de fleste plasser var det mange år siden. Skaut selv ei i 1991 som var nesten 170 kilo dette var på sørlandet. Er skutt fler 2.5 åringer her i området i år som er nærmere 100 enn 150 kilo. Noe virker stein galt med stammen her i sør.

Link to comment
Share on other sites

Du får komme og belære oss da, Erik, siden du tydeligvis vet bedre enn vi som faktisk har sett dyret...

 

Vi var 10 mann som etter å ha kikket på tenner, samt ytre kjennetegn som ekstremt kort nakke, nese og ragg på ryggen, ikke var i tvil. Samme med piggoksen på 140.

En tannanalyse hadde vel lagt saken død :smile: Blir tennene sendt inn i deres del av landet? Vi sender inn tenner fra dyr 1,5 og eldre.Da kommer de harde fakta for en dag :smile:

 

Det blir sendt inn for alt vi skyter ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter sør i Birkenes, jaktlaget v. "Rugslandbanen"-(bilcross og rallycrossbane)

 

Vekta varierer veldig mye her hvertfall..oksene her nede pleier å ha nokså bra vekt.. I fjor tok vi en 5 tagger på 240 kg, og i år tok jeg en 4tagger (2,5 åring) på 190-200kg.. Så vil si det er bra i forhold til det man kan forvente av vekt på elg i sør.. ,, eller hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk ei ku uten kalv på lørdag. Det var nokk en 2,5 åring. Dt var hvertfall ikke en 1,5 åring da den var for stor i fronten og hadde alle tennene.

Det er det feiteste dyret jeg noen gang har sett, men vekta var på 168 kg så jeg tror ikke at det skytes ungdyr på 160 + her i området hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jegern86---> Ja. En av to ble gjenfunnet i piggoksen. Den hadde gått inn litt på skrå bakfra, og sto planta imot skulderen på motsatt side.. Den hadde fått bra medfart, men holdt godt sammen. Kan sikkert ta et bilde hvis det er av interesse. På den andre oksen, som ble skutt på 30-40 meter hadde kula plystra tvers igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Min opplevelse av elgjakta her i sør, så langt:

 

http://kjetilsjakt.wordpress.com/2011/1 ... akta-2011/

 

 

Vi driver, som de fleste steder på sørlandet, med ungdyrskyting istedet for kalv. Å skyte kalv er fyfy, på lørdag hadde vi den diskusjonen igjen. "Enten får du skyte store dyr, eller gå å drive" fikk jeg til svar. Dere kjenner bønder, håpløse å diskutere med.

 

Hva er deres synspunkter, har det virkelig så fryktelig mye å si at man sparer kalvene ett år?

Link to comment
Share on other sites

vi merker ulven godt nå desverre. terrenget er så si tomt. elg er det der men så usedvanlig lettskremt som den er nå er ikke noe godt for jakta :(

pluss en nyhet fra Åmot kommune: Ku og Kalv fredes (noe dem har gjort i skjul så ulvene skal få mat) :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min opplevelse av elgjakta her i sør, så langt:

 

http://kjetilsjakt.wordpress.com/2011/1 ... akta-2011/" target="_blank

 

 

Vi driver, som de fleste steder på sørlandet, med ungdyrskyting istedet for kalv. Å skyte kalv er fyfy, på lørdag hadde vi den diskusjonen igjen. "Enten får du skyte store dyr, eller gå å drive" fikk jeg til svar. Dere kjenner bønder, håpløse å diskutere med.

 

Hva er deres synspunkter, har det virkelig så fryktelig mye å si at man sparer kalvene ett år?

 

 

 

Å IKKE skyte kalv er det dummeste dere kan gjør mener jeg.. Vi har 6 elg på kvota og 3 kalver, 1 okse og 2 ungdyr.. Men så har vi mye kuer med kalver både single og tvilling. Og det kommer nok igjen av at vi har spart de store oksene i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Min opplevelse av elgjakta her i sør, så langt:

 

http://kjetilsjakt.wordpress.com/2011/1 ... akta-2011/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Vi driver, som de fleste steder på sørlandet, med ungdyrskyting istedet for kalv. Å skyte kalv er fyfy, på lørdag hadde vi den diskusjonen igjen. "Enten får du skyte store dyr, eller gå å drive" fikk jeg til svar. Dere kjenner bønder, håpløse å diskutere med.

 

Hva er deres synspunkter, har det virkelig så fryktelig mye å si at man sparer kalvene ett år?

 

 

 

Å IKKE skyte kalv er det dummeste dere kan gjør mener jeg.. Vi har 6 elg på kvota og 3 kalver, 1 okse og 2 ungdyr.. Men så har vi mye kuer med kalver både single og tvilling. Og det kommer nok igjen av at vi har spart de store oksene i mange år.

 

Mener å ha lest flere plasser at elgstammen i Froland er rimelig skral?

Så dette er vell ikke nødvendigvis veien til Rom?

Link to comment
Share on other sites

Ja mange plasser er den det, men vi har bra med elg. 6 elg på 12.000mål. 2. første dagene hadde vi tak i ca 20 forskjellige elg, 11 i samme drev første dag. I fjor hadde vi 4 kuer med tvillinger og 2 okser med mellom 14 og 16 takker, datt en med 10takker iår. 5 år siden sist det det datt en stor okse selv om vi har hatt en fri okse på kvota. Men i har endel dyrket mark rundt terenget vårt som dyrene flittig bruker. Så lagene rundt oss har slitt men vi føler at vi har greit med elg selv om str i kilo varierer veldig..

Link to comment
Share on other sites

Ja si det, oppførselen tilsier muligens kvige, men den størrelsen på sier noe annet, men nå er jo vi her på sørlandet vant med kviger på 100 kg. Hvis det er åker elg så kan den jo være god og feit, men hun virket lit dryg og kroppen hadde liksom "satt" seg. Nesa var jo ikke spesielt lang. 60/40 for at jeg hadde skutt den som kvige.

Link to comment
Share on other sites

Skiftet bruker her nå... :mrgreen:

 

Det dyret er et tvilstilfelle, enig i vurderinga 60/40... Har vært borti kviger på over 170 kg (som var 1.5 år gamle kviger også etter tannsnitt), men vi skjøt ei ku i førsteperioden som var bare 148 kg, og de finnes også mindre... Normalkviga i områdeter vel rundt 130-140 kg.

 

Førsteinntrykket stemmer som regel, og det var ku. Men når hun gikk bortover åkeren var hun ned med hodet noen ganger og det var et stykke ned til bakken fra mulen. Kort nakke, litt bustete... At de beiter på kne er som regel et 99% sikkert tegn, men jeg har sett ku med kalv beite der begge gikk på kne. Kanskje tryggest å finne ei anna kvige. Kan vel kanskje konkludere med at det sikkert blir ei bra ku - selv om det på langt nær er gjort noen sikker konklusjon om at store kyr gir mest kalver... Jeg så ei til i går, som jeg var mer sikker på - men da var det for mørkt.

 

Gikk forøvrig geit med trillinger og beita 200m lenger bort der...

Link to comment
Share on other sites

Jibrag! Så på filmen og jeg mener dette er ei 2,5 års ku/kvige.

Den er for stor og rund i kroppen til kvige, og siden den er i såpass godt hold ser hodet lite ut i forhold til kroppen.

Det er ikke lett å se forskjell men dette er nå det jeg mener.

Vi skjøt ei kvige her hjemme for 3-4 år siden, og den var 165 kg, men det var lettere å se at det var ungdyr pga hodet var kort.

Ungdyra ser litt "kalvete" ut i hodet.

Men jeg skjønner at du "ønsker" at det er ei kvige jibrag! :mrgreen: (2,5 års ku er jo beste elgkjøttet uten tvil)

Link to comment
Share on other sites

Hva med hjort da? Hos oss er det 50/50 ca med hjort og elg.. Til og med kansje MER hjort..

 

Jakter sør i Birkenes

 

 

Vi har 4 hjort på kvota med mulighet for fler :)

 

 

Den filmen av Ku/kvige ville jeg si er ei stor ku (180-200kg).... Jeg hadde aldri skutt den for å være ei kvige, altfor stor i kroppen, lang i nesa, for mørk og for lite bust i nakken.. Men det er min mening ikke så lett å se utifra en film..

Link to comment
Share on other sites

Ja si det, oppførselen tilsier muligens kvige, men den størrelsen på sier noe annet, men nå er jo vi her på sørlandet vant med kviger på 100 kg. Hvis det er åker elg så kan den jo være god og feit, men hun virket lit dryg og kroppen hadde liksom "satt" seg. Nesa var jo ikke spesielt lang. 60/40 for at jeg hadde skutt den som kvige.

 

Hei Jamt,

 

Jakter du på Isbolen?? Fikk dere en 9 og 10 spiring i første periode??

Link to comment
Share on other sites

En elg felt for oss så langt i år, men resten av jaktlaget er ute i terrenget akkurat nå, så det kan hende det ramler to til før helga er over. Fikk forresten en artig overraskelse kvelden før jakta startet tidligere i høst: cBhgv.jpg

 

:?

 

 

Gikk mange mørke tanker gjennom hodet. Epoksy og noen treskruer fikset biffen nok til at jeg fikk jakta med den. Så ble reservebørsa med, bare sånn i tilfelle..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...