Jump to content

Elgjakta 2011!


AHL

Recommended Posts

2011 er her og 25 september er rett rundt hjørne! Jeg som sikkert mange andre gleder meg til og pakke sekk og børse å dra til fjells uten mobildekning og se sola skinne i innsjøene i rundt seg. Nå må jeg slutte å drømme og komme til poenget Forberedelsene er allerede i gang og jeg starter tråden nå fordi jeg vil gjerne høre hva dere har planer om til høstens store event. :D Legg gjerne ut bilder av de nye forberedelsene feks Lure ideer dere har funnet opp, eller bilder fra tidligere år :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gleder meg vilt her også, vi starter aldri før første fredagen etter 5. oktober her nede. Drivjakt det går i. Endelig okse på kvota i år! I fjor hadde jeg besøk av både 10- og 12-tagger, men de fikk jeg bare nyte synet av. Drømmen er at en av de legger ruta innom posten min i år også.

 

Forberedelser? Tja, handla ny rifle , så nå kan elgen bare komme! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i ulverevir og det merkes. Før hadde vi 4 - 5 dyr på kvota, i 2010 hadde vi 3. Problemet var at vi bare fikk lov å skyte piggokse og kalv, i tillegg til at kalven skulle skytes før vi fikk skyte piggokse. Endte med en liten kalv med slaktevekt på drøye 50 kilo. Vet ikke om jeg ser frem til elgjakta slik som før. Da var 5. oktober hellig og årets absolutte høydepunkt. Det er det ikke lenger. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i ulverevir og det merkes. Før hadde vi 4 - 5 dyr på kvota, i 2010 hadde vi 3. Problemet var at vi bare fikk lov å skyte piggokse og kalv, i tillegg til at kalven skulle skytes før vi fikk skyte piggokse. Endte med en liten kalv med slaktevekt på drøye 50 kilo. Vet ikke om jeg ser frem til elgjakta slik som før. Da var 5. oktober hellig og årets absolutte høydepunkt. Det er det ikke lenger. :(

 

Føler med deg, trist sorti

Link to comment
Share on other sites

Vi er et typisk hjortevald med spedt innslag av elg. Så lite at vi har valgt å frede elgen for å få opp en jaktbar stamme. Nabovaldene har et annet syn, og mener stammen er jaktbar slik den er i dag. Det er få kyr med tvillinger, og stort sett sees det mer okser enn kyr. Det ligger ann til at vi åpner for elgjakt i valdet her også. Gidder ikke spare til andre vald. Moderat uttak av fjorsokser og kalver muligens. Kyr må vi for all del prøve å holde i live.

Link to comment
Share on other sites

Forberedelser:

 

1. Få elghundvalpen til å bli elghund. Synd det er så mye snø, ellers hadde det vært tiden for de første kontaktene med levende elg nå.

 

2. Drive lobbyvirksomhet for å få satt labbene i (mer) elgterreng. Terrenget på Rena sammen med Kammer-laget er helt suverent på mange vis, men siden det har vist seg at det er vanskelig å få elgen til å stå i los. Om det er ulv eller annet som gjør det vet ikke jeg, men ulven er innom terrenget fra tid til annen. Derfor prøver jeg å få tak i litt elgjakt i tillegg, og skal jeg få brukt det må må det ligge i nærheten av der jeg bor. Der pleier elgen å stå bra også :)

 

3. Og så er det å skyte da. Trene-trene. Før vurderte jeg å kjøpe et løp i "elg-kaliber" til Blaseren, men det har jeg slått fra meg. 30-kaliber og homogene kuler har fungert fint så langt.

 

4. Så gjenstår det å glede seg. Planlegge og dagdrømme om storoksen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i ulverevir og det merkes. Før hadde vi 4 - 5 dyr på kvota, i 2010 hadde vi 3. Problemet var at vi bare fikk lov å skyte piggokse og kalv, i tillegg til at kalven skulle skytes før vi fikk skyte piggokse. Endte med en liten kalv med slaktevekt på drøye 50 kilo. Vet ikke om jeg ser frem til elgjakta slik som før. Da var 5. oktober hellig og årets absolutte høydepunkt. Det er det ikke lenger. :(

 

Ikke klag! I 1991 felte jaktlaget jeg er med i 16 elg. De siste årene har vi hatt 2 elg på kvota per år... :roll: Heftig nedgang her sørpå i alle fall. Krysser bare fingrene for at det svinger og kommer opp igjen etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg ny Grå elghund i år :) Finsk JC, så gler meg te og prøve den på dei 10 elgene eg og jaktlaget mitt har :)

ut i fra det er det innkjøp av diverse kikkerter og nytt løp i sauer 202 outback i 9,3x62 :)

 

Hei

Hvor mye koster en gråhund som er Finsk Jc

Link to comment
Share on other sites

jakter på raen jaktlag i birkenes komune her nede si sør.

vi har en halv til en fjeredel av det kvota var før men det er ikke det største problemet vårt, vi er nesten ikke jegere hos og så uten jegere inen elg. den som et lys i mørke har hjortebestanden ekplodert her. det er ca 7 år siden vi skjøt det første hjorten her og nå er det ikke uvandelig og observere 5 - 9 hjort på ett jorde på samme tid :)

Link to comment
Share on other sites

hvordan legger man ut bilder? har endel bilder men jeg er fersk her på forumet så vet ikke hvorda jeg legger dem ut ;P

 

jeg bruker ihvertfall tinypic og flickr. du må laste opp bilde så du får en url på det.

 

1. http://www.tinypic.com" target="_blank

2.Choose file

3. finn det bildet du vil laste opp

4.Upload now

5.skriv inn anti-bot

6.vent til bildet er lastet (kan ta litt tid)

7. kopier den andre koden fra øverst. (den som starter med "2je7mol.jpg

 

Edit: resize til thumbnail 160x120! :)

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i sør de 2-3 siste årene, men det er snakk om 2 elg på kvoten. Som regel bare skutt 1 fordi ingen gidder lete etter en kalv veldig lenge. Dessverre er jo elgbestanden her nede minket meget kraftig.

 

Som noen har nevnt over så er det jo positivt med tanke på hjortkvoten.

 

Håper på å komme meg opp til Bardu -> Sørdalen til høsten der en del familie er med. Der er det ganske så bra med elg så det virker skikkelig morro, uansett om man har børse eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har Årsmøtet 2011 for utmarkslaget talt: Elgjakt i 2011.

Vi har hatt en nedgang i observasjoner. Delte ikke ut elgkort i fjor. Har driftsplan med mulighet for en avskyting på 15 dyr/5 år. Vi kommer til å legge opp til en forsiktig tildeling der vi ikke deler ut kyr. Skal bli kjekt med mulighet for å jakte elg igjen. Det blir som bonusdyr under ordinær hjortejakt for min del.

Her er et bilde av en fin okse fra 2009 tatt med et kamera 300-400 m unna huset:

vilt0609091.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde en helt fantastisk jakt ifjor. 25 september felte jeg ei kvige, 26 ei ku og 27 mitt aller første rådyr. At hele jaktuka var velsignet med et vannvittig flott høstvær, gjorde elgjakta 2010 til den beste noensinne for min del.

 

Gleder meg virkelig til jakstarten 2011, i mellomtiden får jeg bruke tiden med kamera mellom hendene. :)

 

Legger ved noen bilder fra elgjakta ifjor :)

 

_MG_0951.png

 

_MG_0796.png

 

_MG_1025.png

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Leter etter en ny plass som bikkja mi og jeg kan være med på, som også har elg i terrenget

 

 

Synd du bor så langt unna. Vi er et "nytt" jaktlag som skulle hatt noen med hund til 5 elg i trøndelag.

 

Litt ot ,Hadde jeg vært frisk hadde jeg reist til Kautkeino hvis bikkjene fikk jakta. Trøndelag er vel ikke langt :overrasket::D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hjelp! :forvirra::overrasket:

 

Jeg fikk for kort tid siden en telefon fra trøndelag, jeg er visst ønsket som deltaker til høstens elgjakt..

Men jeg har aldri jakta elg før.. så jeg sa neitakk..

(neida, takker ikke nei til slikt,- jeg sa at det kunne vært kjekt å prøve, og nå gleder jeg meg som en unge :P )

 

 

Regner med at hjortebørsa er dugandes til elg også! Men tar ydmykt mot tips fra drevne elgjegere :D

Link to comment
Share on other sites

Håper å få skutt min første elg i høst.

Har vært på elgjakt ett par ganger før men ikke fått rette typen dyr på post.

Har kun fått voksen ku på post og det har vi kun 1 løyve på så den prøver vi å holde tilbake.

12 dyr som skal i bakken pluss att vi mangla 2 i fjor som vi får ført over.

Link to comment
Share on other sites

Håper å få skutt min første elg i høst.

Har vært på elgjakt ett par ganger før men ikke fått rette typen dyr på post.

Har kun fått voksen ku på post og det har vi kun 1 løyve på så den prøver vi å holde tilbake.

12 dyr som skal i bakken pluss att vi mangla 2 i fjor som vi får ført over.

 

 

 

får dere ført over?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg kan godt skjønne at jegere som har vært med kort tid ønsker og skyte elg. Det gjorde jeg også !!. Men nå syns jeg det er mer spennende og sitte og høre på losen og følge hundeførera på radioen. Jeg har forlengst funnet ut at min tid som hundefører er forbi, så derfor syns jeg dette er gøy. Om jeg får skutt elg eller ikke er ett fett. MEN, skulle det dukke opp en elg på posten min så skyter jeg selvfølgeliig :D . Gleder meg til jakta jeg og, spesielt for de at unghunden min er i aksjon. Tegnet veldig bra i fjor høst. Junior er hundefører. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...