Jump to content

Elgjakta 2011!


AHL

Recommended Posts

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk skutt en 17 spirs okse på lørdag, hunden min tok los på den, etter 5 min ble det stilt, så kom den luntende opp i mot meg, første skudd i fra siden i litt fart. Så stoppet den opp med brystet i mot, gidde han et til på direkten øverst i brystet og han gikk rett ned, hunden var da allerede på plass og fortsatte losen på oksen, meget fin opplevelse:)

 

 

rsczmg.jpg

Link to comment
Share on other sites

etter helgens jakt kan jeg rapportere en stor 1,5års okse og ei 2,5års ku, har da da 2 kalv igjen på kvota, men har bare sett spor etter bare èn eneste kalv på hele øya vi jakter på... og i sommer skal det ha blitt funnet 4 døde kalver av bærplukkere... Merkelig!! på øya er det også skilt ut ett mindre vald som har okse og kalv på kvota. de felte en 26 taggers okse i dag! de har heller ikke sett kalv, men noen kyr uten kalv... vi har sett 3 kyr uten kalv.

 

kan det være snakk om noe sykdom?

 

Er vel snakk om steril storokse som har holdt de virile ungsutene borte slik at flere kuer ikke har blitt bedekte. Blir lite kalver av det :wink:

 

hmm, det var faktisk ett forslag fra en på jaktlaget, men hva med de 4 døde kalvene?

Link to comment
Share on other sites

Da er vi ferdig med elgjakta på rekordtid. To drev og alle fire dyr ble skutt. Igrunn ikke overraskende, da vi har altfor få dyr i henhold til antall elg og antall mål. på disse to små drevene så vi tilsammen 16 dyr!

 

Vi har 9000 mål å jakte på, men får alikevell bare 6 dyr ( to kalver ble solgt i år ) og det er 800 mål per elg. Årsaken er at vi ikke har vært medlem av et storviltvald på mange år. Dette forandrer seg heldigvis til neste år :) Da kan vi forvente å få rundt 10 dyr :D

 

Uansett om vi ble fort ferdig, har det vært fantastisk kjekt. Mye elg, bra avskyting og vi skjøt i tillegg den største elgoksen på mange år. Endelig ble det vår tur til å skyte en storokse :)

 

 

Skitt jakt til alle som fortsatt har elg igjen :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ikke klag! Vi har 100 000 mål og har 6 dyr...........

 

Hehe oisann:P Ja det var ikke store greiene med tanke på antall mål!! Men grunnen til at dere har så få dyr må vel være pga spredt bestand? Kan ikke fatte annet. Her blir det ikke rett uansett, med tanke på hvor tett elgbestanden er i dalen og områdene rundt ;) Eneste grunnen til at vi ikke har mer dyr, er fordi kommunen "straffer" oss fordi vi ikke er med i et storviltvald. Blir ekstra arbeid for dem da. Et annet jaktlag som har halvparten av de målene vi har, har også 6 dyr. Get my point :)

 

De som har så mange mål du snakker om her i området har noe å 50 dyr på kvoten vært år.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Driver nå og pusler og gjør i stand resten som skal være med i morgen. Vi var uheldig og mista vår beste løshund sist fredag, men vi har fler hunder igjen. Veldig trist for eieren. (og oss :( ) Ellers så er det bare og vente til i morgen tidlig så bærer det løs. Lykke til alle dere som driver på, og alle som starter i morra tidlig. Vi har 13 elger på kvoten :wink: .

Link to comment
Share on other sites

ikke klag! Vi har 100 000 mål og har 6 dyr...........

 

Hehe oisann:P Ja det var ikke store greiene med tanke på antall mål!! Men grunnen til at dere har så få dyr må vel være pga spredt bestand? Kan ikke fatte annet. Her blir det ikke rett uansett, med tanke på hvor tett elgbestanden er i dalen og områdene rundt ;) Eneste grunnen til at vi ikke har mer dyr, er fordi kommunen "straffer" oss fordi vi ikke er med i et storviltvald. Blir ekstra arbeid for dem da. Et annet jaktlag som har halvparten av de målene vi har, har også 6 dyr. Get my point :)

 

De som har så mange mål du snakker om her i området har noe å 50 dyr på kvoten vært år.

 

 

Vi har for det meste høyfjellsterreng og det er grunnen til at vi får tildelt såpass få dyr. Vanskelig å jakte da det finnes saueleitere og rypejegere som gir f.. i alt.

 

Er også jaktleder på et 25.000 mål stort skogsterreng, der vi har ca 7 elg. Så det er nok andre tilstander der du bor....

Link to comment
Share on other sites

Er vel snakk om steril storokse som har holdt de virile ungsutene borte slik at flere kuer ikke har blitt bedekte. Blir lite kalver av det :wink:

 

hmm, det var faktisk ett forslag fra en på jaktlaget, men hva med de 4 døde kalvene?

 

Tja.... Oksen ble skutt på en øy som er forholdsvis stor, og da vil sannsynligvis ikke en slik okse dominere bedekningen av alle kuene, så noen kalver bør det uansett være der. En øy-populasjon vil i utgangspunktet være mere sårbar for sykdomsutbrudd enn på fastlandet pga sin naturlige barriere som kan tvinge de samme dyrene i tettere og oftere kontakt med hverandre. Dette vil kunne gi grobunn for lettere overføring av enkelte parasitter eller virus. I tillegg kan en hard vinter kombinert med dårlig beite slå ut en del kalver i form av at kua kaster kalvene, eller høy dødelighet etter fødsel. Uansett blir dette bare spekulasjoner. En annen sak er hvor lurt det er å ta ut en slik stor-okse, med tanke på negativ virkning i bestand strukturen.....

Link to comment
Share on other sites

Er vel snakk om steril storokse som har holdt de virile ungsutene borte slik at flere kuer ikke har blitt bedekte. Blir lite kalver av det :wink:

 

hmm, det var faktisk ett forslag fra en på jaktlaget, men hva med de 4 døde kalvene?

 

Tja.... Oksen ble skutt på en øy som er forholdsvis stor, og da vil sannsynligvis ikke en slik okse dominere bedekningen av alle kuene, så noen kalver bør det uansett være der. En øy-populasjon vil i utgangspunktet være mere sårbar for sykdomsutbrudd enn på fastlandet pga sin naturlige barriere som kan tvinge de samme dyrene i tettere og oftere kontakt med hverandre. Dette vil kunne gi grobunn for lettere overføring av enkelte parasitter eller virus. I tillegg kan en hard vinter kombinert med dårlig beite slå ut en del kalver i form av at kua kaster kalvene, eller høy dødelighet etter fødsel. Uansett blir dette bare spekulasjoner. En annen sak er hvor lurt det er å ta ut en slik stor-okse, med tanke på negativ virkning i bestand strukturen.....

 

forholdsvis stor øy vil jeg ikke ha kalt den. å ta ut en sånn okse på ei øy er nok ikke kjempe lurt, men det finnes enda mange store fine okser der! i år er faktisk første året vi har sett okser med mindre enn 14 spir!

 

26 spiringen har forøvrig blitt veid til 330kg og iløpet av kvelden finner jeg ut hva kua og 1,5åringen veier..

dårlig beite er det ikke på øya, alle dyra vi har felt har hatt MYE fett på kroppen og kalvene vi tidligere har felt har ligget mellom 89 og 98 kg...

Link to comment
Share on other sites

forholdsvis stor øy vil jeg ikke ha kalt den. å ta ut en sånn okse på ei øy er nok ikke kjempe lurt, men det finnes enda mange store fine okser der! i år er faktisk første året vi har sett okser med mindre enn 14 spir!

 

26 spiringen har forøvrig blitt veid til 330kg og iløpet av kvelden finner jeg ut hva kua og 1,5åringen veier..

dårlig beite er det ikke på øya, alle dyra vi har felt har hatt MYE fett på kroppen og kalvene vi tidligere har felt har ligget mellom 89 og 98 kg...

 

Mente at øya er forholdvis stor ift at en okse skulle klare å dominere bedekningen fullstendig (kjenner øya). Mye fett på kroppen på høsten trenger ikke å ha en sammenheng med hvordan situasjonen var i vinter/vår. Var det f.eks. mye snø? Ising i brattere terreng som inskrenket mattilgang, osv.? Kalvevektene er gode, så jeg vil tro at det i utgangspunktet er en sunn beitetilstand på øya. Men tilgang til vinterføden kan være annerledes enn tilgang til føden elgen benytter i vekstseongen for planter. Uansett, tror jeg at teorien om at denne oksen skulle være "skyld" i fravær av kalver, kommer langt ned på spekulasjonslista over mulige årsaksammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

 

Mente at øya er forholdvis stor ift at en okse skulle klare å dominere bedekningen fullstendig (kjenner øya). Mye fett på kroppen på høsten trenger ikke å ha en sammenheng med hvordan situasjonen var i vinter/vår. Var det f.eks. mye snø? Ising i brattere terreng som inskrenket mattilgang, osv.? Kalvevektene er gode, så jeg vil tro at det i utgangspunktet er en sunn beitetilstand på øya. Men tilgang til vinterføden kan være annerledes enn tilgang til føden elgen benytter i vekstseongen for planter. Uansett, tror jeg at teorien om at denne oksen skulle være "skyld" i fravær av kalver, kommer langt ned på spekulasjonslista over mulige årsaksammenhenger.

 

det siste dær er jeg enig i! det er aldri mye snø på denne øya, men ising kan sikkert ha forekommet.

 

ifølge ryktebørsen skal det ha vært helikopter telling på øya i vinter og de skal vist ha telt så mye som 160 individer!!! :shock:

er mye elg på øya, men etter det vi har sett må dette være ett fantasitall.

med mindre elgen på naboøya og nabokomunen svømmer over og bruker øya som vinterbeite...

 

edit:

fikk akkurat vite at 1,5 åringen og 2,5års kua er 168 og 182 kg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ifølge ryktebørsen skal det ha vært helikopter telling på øya i vinter og de skal vist ha telt så mye som 160 individer!!! :shock:

er mye elg på øya, men etter det vi har sett må dette være ett fantasitall.

med mindre elgen på naboøya og nabokomunen svømmer over og bruker øya som vinterbeite...

 

Enig med deg :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk en kalv i dag. Ble ett smyg inn på 200m. Kalvene beitet fra meg og det var ikke mulig å komme nærmere.

Hadde fint annlegg og tok kalven på 224m og mye vinkel oppover. Stilte siktet på 2oom og beregnet at de siste metrene tok jeg inn på bratt skytevinkel. Skuddet gikk beint gjennom rett bak bogskiva og kalven gikk 5 m og datt. vekt 74 kg.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi har til nå skutt en 13 tagger, en 4 tagger og en kalv. Skal ut igjen i morgen tidlig så da får vi se hvordan det går videre. Har 10 dyr igjen. Lykke til videre alle sammenn :D

Link to comment
Share on other sites

Så er elgjakta 2011 over for meg. Vi ble ferdig med siste dyr på kvoten i går. Okse, ku og kalv kom i et drev og kalven ble skutt. Litt artig var det at kua og oksen var innom alle postene etter at det ble skutt. Så neste høydepungt av elgjakta er elgfesten på jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

Kun fått ei ku sålangt. Mangler okse og fem ungdyr/kalver(3 kalver og 2 ungdyr i utgangspunktet, men motsatt er greit det og). Bra med elg i terrenget, men vanskelig å få dem på post. Blåst en del de siste dagene, så noe av grunnen kan ligge der. Lukter vel menneske overalt.

 

Hadde skuddsjanse på ku med kalv igår, men de kom i såpass stor fart så jeg valgte å holde igjen.

Link to comment
Share on other sites

Her hos meg er ungdyrene 130-150 kg. Tvilende til at dyrene er slik i Vennesla, eller hvor det er dyrene er skutt. Er nok ei lita 2,5 års kvige dere har fått. Vi har lite elg i mange år og beitet har kommet seg kraftig. I fjor merket vi også trenden med store ungdyr.

 

Jeg mener at det er bra at det er lite elg. Det gir mye større elg. Alle er så opptatt av at det skal være mye elg. Sålenge det er de rette dyra som taes ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...