Jump to content

Elgjakta 2011!


AHL

Recommended Posts

Du nevner det essensielle her. Avstand. Jo lengre avstanden er jo større er sannsynligheten for å få gjennomskyting

 

Ja, du sier noe der, men har skutt kalv på 10 meter også med gjennomskyting.

Det var vel mest det at det ble funnet igjen kuler i en kalv jeg stusset på, men det er kanskje mer vanlig enn jeg hadde forestilt meg?

 

Min eneste elg i år ble en kalv med slaktevekt 68 kg. Den ble skutt skrått forfra, gjennom bogplata, ei lunge og vom før kula endte opp i skinnet på motsatt side. Ble litt overrasket over å finne igjen kula. Skuddholdet var 80-90 meter. Kaliber .308W og 185 grs. Lapua mega.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Årets elgjakt var unnagjort på 6 dager. Vi hadde totalt 4 dyr på kvota (2 kalv, 1 okse, 1 valgfritt), men vi fikk tildelt en ekstra kalv pga. at vi felte en kalv på under 40kg, så det ble felt i alt 5 dyr.

Vi hadde som vanlig godt med dyr i terrenget, og gode forhold for laushund, så det ble mange fine loser, både med og uten fall.

Nytt av året på hundefronten var valpen/unghunden Taiga (SHE) på 5mnd. som var med for preging og sporing.

 

Bilder fra årets jakt:

 

i46730501._szw1280h1280_.jpg

Taiga på sitt første elgfall

 

i46730471._szw1280h1280_.jpg

Første oksen som ble felt, 6takker på 246kg. På bildet: Meg og Taiga

 

i46730491._szw1280h1280_.jpg

Hvithunden Frost gjorde en kjempejobb under jakta

 

i46730591._szw1280h1280_.jpg

Valpen/unghunden Taiga(SHE). Til neste år skal hun få prøve seg løs :)

 

i46730462._szw1280h1280_.jpg

1,5åring (144kg) som ble felt i los for Frost, på 2.dag

 

i46730711._szw1280h1280_.jpg

"Kalve-double" på 3.dag

 

i46730752._szw1280h1280_.jpg

6'hjulingen er ett kjærkomment hjelpemiddel for neddraging. Taiga(SHE) og King(NES) er hissig på å lose og buste under neddraging av dyr :winke1:

 

i46929365._szw1280h1280_.jpg

Kalv felt i stålos for Frost på 6.dag. På bildet: Taiga, meg og Frost

 

Film fra Elgjakta 2011 (klikkbar link)

 

For flere bilder og video, se min hjemmeside som det ligger link til i min signatur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og opplevde endelig at hunden min loset til gull på et enslig dyr, da ulvene kom og ødela alt sammen. Hunden klarte seg, men det gjorde elgen også.

Uansett viste i hvert fall denne episoden at folk som påstår at det ikke er elg i terrenget når ulven er der, tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje: Har en gråhund på snart 4år, flink bandhund men også god som løshund. Det eneste problemet er at hunden gir seg ikke før elgen ligger eller bikkja blir lei og lunter hjem, altså får henne ikke inn i fra losen. Hun kan komme og sjekke hvem det er som roper, men snur bare noen meter fra meg og løper tilbake til losen. Noen tips for og få henne til å komme til meg bli der? :|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt bilder fra årets elgjakt, da er det bare å drømme seg fremover til 25 sept 2012:) . Elgjakta for vår del gikk altfor fort iår, og ble ferdig etter to korte dager og to korte drev. Det regelrett regnet elg på disse to drevene, og vi talte 17 individer tilsammen. Til neste år blir vi heldigvis en del av et storviltvald, og kvoten sniker seg med det opp mot 10 tallet :D

 

_MG_4288.jpg

 

_MG_4354.jpg

Storokse med meget originale gevir. Slaktevekt 280 kg.

 

_MG_4321.jpg

 

_MG_4397.jpg

 

_MG_4387.jpg

 

_MG_4425.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...