Jump to content

Elgjakta 2011!


AHL

Recommended Posts

Det er selvfølgelig sant, men jeg ser ikke argumentene med å ha såpass store forskjeller i jakttid på områder som er geografisk like og har store, solide stammer fra før.

Jeg er bare altfor misunnelig på de som har vært ute i dag. Sku gjerne hørt elglosen gå denne uka !

 

Du får sette deg og gløtte på den filmsnutten jeg har lasta opp her da vettu... :mrgreen:

 

http://blogg.abcfritid.no/joninge/?p=79

 

Men ja, ulikheter i jakttid og avskytningspolitikk er noe vi har problemer med i mitt område også. En god del områder her i kommunen har hatt oksefredning førsteperioden, for at storoksene skal få parra mest mulig kyr før de blir skutt. Mitt tildelingsområde grenser mot to andre hvor en slik fredning aldri har blitt innført, og lagene som jakter på grensa sliter med å forstå hvorfor den oksen de lar gå skal få bli skutt hundre meter over grensa til naboene...

 

Dermed ble oksefredninga i førsteperioden avskaffa for et par år siden. Men nå ligger det faktisk an til at vi gjeninnfører denne. For jeg (og mange andre med meg) er rimelig sikker på at det er et knallbra forvaltningstiltak å spare storoksen til etter 10.oktober...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Men ja, ulikheter i jakttid og avskytningspolitikk er noe vi har problemer med i mitt område også. En god del områder her i kommunen har hatt oksefredning førsteperioden, for at storoksene skal få parra mest mulig kyr før de blir skutt. Mitt tildelingsområde grenser mot to andre hvor en slik fredning aldri har blitt innført, og lagene som jakter på grensa sliter med å forstå hvorfor den oksen de lar gå skal få bli skutt hundre meter over grensa til naboene...

 

Dermed ble oksefredninga i førsteperioden avskaffa for et par år siden. Men nå ligger det faktisk an til at vi gjeninnfører denne. For jeg (og mange andre med meg) er rimelig sikker på at det er et knallbra forvaltningstiltak å spare storoksen til etter 10.oktober...

 

 

I storvaldet her ute var det i en periode innført oksefredning i førsteperioden gjennom årsmøtevedtak, men i forbindelse med oppsigelse av driftsplan og avskytningsavtale falt forslaget om videre oksefredning på årsmøtet.

 

Mange syns det er gildt å kunne skyte storoksen i førsteperioden av jakta, selv om de fleste også er enige i at det ikke er like gøy å skyte små rødpelsede kalver og skrantne ungdyr...

For egen del spiller det ikke like stor rolle, under perioden med oksefredningen begynte jeg nemlig å utsette jaktstart på eget jaktfelt til andreperioden starter 10. oktober, og om det ikke skulle ha noen klar effekt så slipper jeg ihvertfall å irritere meg over at oksen jeg slipper forbi ender sitt liv hos naboen 10 minutter senere.

 

Forresten, det har nok hatt 1 merkbar effekt, siden terrenget har ligget i ro hele tiden som en fredlig øy i et hav av rypejegere og elgjaktlag så har det ofte vist seg å være tildels mye elg (også okser) i terrenget når vi endelig begynner å jakte. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var borti noe rart idag når vi skøyt en 1,5 årskalv.......

 

Det begynte med at vi så dette dyret, og oppdaga at det halta skikkelig på begge framføtter, så vi bestemte oss for å skyte dt. Dyret ble skutt og vi gikk så bort til skuddplassen. Så kommer det rare:

Dyret hadde opphovna ledd på begge framføttene. Det var ikke noe skinn eller pels rundt noen av leddene på framføttene. En av kløvene på framfoten var også borte (kløven var hvit). Det lukta SKIKKELIG av hele dyret å særlig rundt såret. Det lukta råttent, så vi kom fram til at dette ikke var menneskemat....

 

Hva kan dette være??

Link to comment
Share on other sites

Dyret hadde opphovna ledd på begge framføttene. Det var ikke noe skinn eller pels rundt noen av leddene på framføttene. En av kløvene på framfoten var også borte (kløven var hvit). Det lukta SKIKKELIG av hele dyret å særlig rundt såret. Det lukta råttent, så vi kom fram til at dette ikke var menneskemat....

 

På feltkontrollør-kurset viste de frem bilder av meldrøye-forgiftning, som lignet mye på de symptomene du nevner her. Meldrøye er den soppen som forårsaker at gras og korn får sånne lange svarte "belger" som vokser ut der det normalt skal være frø/korn. Soppen har en giftvirkning som gjør at blodårene til ekstremitetene trekker seg sammen - og det kan føre til så liten blodtilstrømning i beina at dyra får koldbrann.

 

Et annet alternativ kan være en form for fotråte, rein er vel utsatt for dette og det finnes også en form som går på sau. Om elg skal være spesielt utsatt vet jeg egentlig ikke. Jeg ville uansett ha varsla mattilsynet om dette så de har en mulighet til å se på den om de skulle ønske dette...

Link to comment
Share on other sites

Jobber med et nytt innlegg på bloggen i de sene kveldstimer, men opplastinga av filmen tar litt tid...

 

Dagens happening var altså som følger, med en liten forhistorie. Vi skjøt da altså ei lita ku første dagen som kom aleine på post. Denne kalvløse kua med jurspreng var en litt for mistenkelig greie til å være sann, så jeg har postert i området en del i ettertid for å se den ikke-eksisterende kalven, men hadde egentlig gitt opp litt.

 

Under et drev i dag kom det en kalv ruslende fram på åkeren helt alene, omtrent eksakt på samme plass som kua ble påskutt. Kalven ble også påskutt på det samme stedet, men pga litt krevende forhold satt ikke treffet helt der det skulle. Laushunden stakk i vei på sporet, og det ble stålos en liten hundremeter oppi marka. Jeg "sneik" innpå og fikk den på 10 meter. Kalven lå i losen men reiste seg når jeg kom. Satte første smellen i bogen uten at den reagerte nevneverdig (helt greit bogtreff, litt lavt kanskje) og fulgte opp med et midt mellom øya på den for å få den i bakken på stedet. Noe som har en tendens til å fungere rimelig prikkfritt. Så også i dag. Førsteskuddet fra postskytteren satt lavt og langt bak.

 

Å jakte elg med en gammelhund som har stilt hundrevis av elg og vet hva dette dreier seg om, selv om den er i dårlig form, er rett og slett nyyyyyydelig...

 

Filmsnutt kommer på http://blogg.abcfritid.no/joninge

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle dra noen juridiske slutninger denne gangen må det være at det burde være straffbart å ikke ha tilgang på erfaren løshund på ettersøk. I veldig, veldig mange tilfeller er dette så enormt mye mer effektivt enn bandhund. Og i dagens GPS-alder kan du i verste fall si innenfor 5×5 meter hvor bikkja har vært, stort sett ser du også tydelig om bikkja har valgt å legge av sporet.

Kan du utdype dette litt?

 

Straffbart å ikke ha tilgang til erfaren løshund til ettersøk? Enormt mye mer effektivt med løshund enn bandhund til ettersøk? Med GPS kan man se hvor hunden har vært og tydelig om den har valgt å gå av sporet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle dra noen juridiske slutninger denne gangen må det være at det burde være straffbart å ikke ha tilgang på erfaren løshund på ettersøk. I veldig, veldig mange tilfeller er dette så enormt mye mer effektivt enn bandhund. Og i dagens GPS-alder kan du i verste fall si innenfor 5×5 meter hvor bikkja har vært, stort sett ser du også tydelig om bikkja har valgt å legge av sporet.

Kan du utdype dette litt?

 

Straffbart å ikke ha tilgang til erfaren løshund til ettersøk? Enormt mye mer effektivt med løshund enn bandhund til ettersøk? Med GPS kan man se hvor hunden har vært og tydelig om den har valgt å gå av sporet?

 

Det er satt på spissen, Funtaz. Men ja, i en del tilfeller er jeg helt overbevist om at løshund på ettersøk er det eneste riktige. Standarden her oppe er at "gamlekara" er prinsipielle motstandere av løshund på generell basis og river av seg håret de ikke har om det blir snakk om løshund på ettersøk. Har vært med en av disse gutta på ettersøk etter ei elgku med avkjørt bakfot, som ble spora i sporsnø på tredje døgnet når den ble skutt. Noe jeg mener grenser til grov dyremishandling, all den tid en dyktig løshund kunne (og ville) stilt kua i stålos på under 5 minutter.

 

Utfordringen er å vite når bandhunden er riktig medisin, og når løshund er riktig medisin...

Link to comment
Share on other sites

Kan jo høres veldig riktig ut med løshund fremfor bandhund :) Men hva skjer dersom det er mer en 1 elg i følge når man skyter? Har opplevd mange ganger at vi har sliti med at hunden ikke klarer å skille ut elgene, åsså blir det bare til at man går i mange forskjellige spor. Mange av hundene som vi har henger også veldig på når de er etter elg, og da vil man jo miste sporingshunden dersom den følger feil elg :)

Link to comment
Share on other sites

For all del, men det skjer jo også med bandhund. Vet av flere tilfeller der flere gode ekvipasjer har gått etter påskutt elg og fått den friskmeldt - to dager etter samler kråkene seg 100m fra skuddplassen.

 

Sitatet fra Funtaz var ikke kopiert fra det jeg skrev. Jeg skrev "burde nesten vært straffbart" og "i mange tilfeller er det mye mer effektivt". Jeg tror ikke på trolldom og magi, heller ikke når det gjelder ettersøk. Men jeg mener helt bestemt at en løshund har sin plass i en "ettersøksstab".

Link to comment
Share on other sites

Sitatet fra Funtaz var ikke kopiert fra det jeg skrev. Jeg skrev "burde nesten vært straffbart" og "i mange tilfeller er det mye mer effektivt". Jeg tror ikke på trolldom og magi, heller ikke når det gjelder ettersøk. Men jeg mener helt bestemt at en løshund har sin plass i en "ettersøksstab".

Unnskyld meg, men sitatet er kopiert rett fra bloggen din.

 

Jeg har lite kompetanse når det kommer til ettersøk, og ba derfor om utdypelse av hva du mente. For meg kan en løshund godt være like god eller bedre enn en bandhund, men jeg kan så lite om det.

 

Hva er grunnen til at bandhundene er i et sånn flertall, spesielt ettersom en god løshund kan finne elgen og få den til å stå innen 5 minutter?

 

Jeg jakter midt i ulveterreng og to nære jaktkompiser har mistet to harehunder i nettopp dette området. Flere andre harehunder og elghunder har blitt tatt de siste årene, og all jakt med løshund er i praksis borte. Hvordan ser du for deg at man skal trene opp en sånn hund i dette området? Man kan ha en hund tilgjengelig fra en annen plass der ulven ikke regjerer, men vil man virkelig slippe hunden sin midt i ulveterreng for et ettersøk?

Link to comment
Share on other sites

Samboer er nå i Valdres og jakter elg. Tikket inn denne MMS meldingen for noen timer siden. Både far og sønn er veldig stolte av henne. Et skudd like bak bogen med Lakelanderen i 270w og TSX. Kula plystra igjennom og dyret la seg så og si rett ned. Hunden bak er 350Rm sin B-Tilka fra botnebekken. Tikka, en utrolig dyktig løshund.

I dag tidlig stilte hun inn på en los for Fenris, hun kom inn på ca 30- 40m men det var for tett og hun kunne ikke se noe. Etter en stund dro dyret kraftig ut og over E16.

 

6195296881_351e40b7cf_o.jpg[/url]

beatriz okse by killertriz, on Flickr[/img]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Njaaa, kunne med fordel vært noe bedre, men det er min samboer som bruker han nå og det er ikke sikkert han jobber likt med henne som han gjør med meg. Merket det i fjor da han var trang med henne, men når jeg tok over var han fin. Gleder meg til i morgen for da reiser jeg opp for å ta over for henne.

 

Ser at din har utviklet seg bra, er det noe trykk i henne, savner noe mer påheng av fenris han er litt ustabil der.

Link to comment
Share on other sites

Sitatet fra Funtaz var ikke kopiert fra det jeg skrev. Jeg skrev "burde nesten vært straffbart" og "i mange tilfeller er det mye mer effektivt". Jeg tror ikke på trolldom og magi, heller ikke når det gjelder ettersøk. Men jeg mener helt bestemt at en løshund har sin plass i en "ettersøksstab".

Unnskyld meg, men sitatet er kopiert rett fra bloggen din.

 

Hmm, du burde ha sitert det jeg tenkte og ikke det jeg skrev... :mrgreen:

 

Ser jeg bestemte meg for å "spisse på" før jeg publiserte. Det fungerte tydeligvis... :wink:

 

Jeg har lite kompetanse når det kommer til ettersøk, og ba derfor om utdypelse av hva du mente. For meg kan en løshund godt være like god eller bedre enn en bandhund, men jeg kan så lite om det.

 

Jeg påberoper meg heller ingen ekspertstatus, bare så det er nevnt. Men jeg ser at i en del tilfeller jeg har vært borti så har det fungert, og i mange tilfeller jeg har vært borti ville det ha fungert. Bedre enn bandhund.

 

Hva er grunnen til at bandhundene er i et sånn flertall, spesielt ettersom en god løshund kan finne elgen og få den til å stå innen 5 minutter?

 

Tradisjon. I Sverige brukes det mye mer løshund på ettersøk. Hvis man kommer dit at man stoler blindt på en av de to, har en låst seg, uansett hvilken.

Link to comment
Share on other sites

Her i området gås det nesten aldri ettersøk etter elg uten en god løshund. Ofte har man med en godkjent ettersøkshund som "alibi" mens man slipper en papirløs elghund som fungerer....

Dette er tull, det må da finnes hunder der som både er godkjente ettersøkshund samt god løshund. De fleste gode løshunder blir stilt på jaltprøve og da medfører dette at fersksporprøven også gjennomføres og vips så er hunden godkjent.

Link to comment
Share on other sites

@ Sendero

Ja bikkja jager og loser bra, har lostider mellom 1 time og 4 timer alt avhengig av elgen hun finner og min aksjon på losen, det som kunne vært bedre er søket som kunne vært bedre i bruk av terrenget, og jevnere ute. Hu ligger ute mellom 10 -25 minutter, men finner hu beiting eller spor så drar hu ut på dette.

Når jeg støkker i losen så henger hun på ca 1-1,5 km og kommer tilbake, ser gjerne at hun kunne hengt på noe lengre, regner med at det kommer etterhvert som hun får jakttilfeller.

 

Har ikke sluppet henne enda i høst, men hadde loser på 3 timer i våres, har sporet en del og hun er rå til å bruke overværet og finner elgen, sporer så lenge jeg gidder å gå bak å bremse.

 

Kommer til å melde hu på jaktprøve i høst, bare jeg får konstatert at hun jager slik at det er verdt en premiering.

 

Jeg og bikkja er forøvrig ledig etter den 16 okt, om det er noen som vil ha oss med, jeg trenger ikke å bære børse, andre kan skyte i los, heller ikke noe kjøtt.

 

293956_10150288313806835_529276834_8327013_316249063_n.jpg

Tilvenning av peilevest

 

312158_10150288313941835_529276834_8327016_287483291_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tredje året jeg er med på jaktlag, og ENDELIG var det min tur til å få felt noe. Faktisk første gangen jeg får noe på jakt i mitt liv.. Fikk inn sekstagger og kvige på posten, men oksen dro sin vei. Fikk denne ruslende inn fra 170m til 30m før den datt. Ett skudd, falt etter ti meter.

IMAG1519.jpg

 

Farfars gamle mauser gjør susen.

Link to comment
Share on other sites

Er heime en tur for å ta seg av kjøttet. Vi har skutt to kviger og en 12 spirs okse. Selv skaut jeg oksen. Kom i fart mot posten min. Måtte garte på den for å få den til å stoppe. Oksen stoppet opp men sto skjult bak noen grantrær. Måtte vente et laaangt minutt for den kom sigende fram, og da talte Browning A-bolten min. En stor opplevelse. Et dyr igjen på kvoten. Drar tilbake til valdet i løpet av neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Etter to små okser første dagen, jaktet vi "innover" (veiløst) mandag, dyra kom ikke til post, eller kom i firsprang. Tirsdag jaktet vi i kulingbyger, og fikk en knøttliten okse. Onsdag og torsdag jaktet vi ikke, pga. uværet. Fredag var vi bare halvt lag, og tok en liten tur, uten å se dyr. I dag var jeg tidlig ute, og i mørket i 6-tida skimtet jeg et dyr som beitet, og to som lå. Etter en halvtime reiste dyra seg, det var en passe okse, og en bra kalv. Da var det bare å snike seg ut, få godt anlegg på en rundballe, og vente til begge dyra hadde beisida til, det skjedde ca. 0645. Gjennomskyting av 5-spiringen, knuste begge bogfjølene, kalven så litt desorientert ut, og fikk en A-frame gjennom nedre del av ryggraden. Etter en god halvtime kom resten av laget, og da sola titta over Sankthansholet like etter klokka 9, hang to slakt i sagbua. Dermed har vi to dyr igjen til andreperioden, da bør vi få minst ei kvige.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en god jakt for vår del. Kvotene er 3 elg - 1 okse og 2 ungdyr. 3 Hjort - Bukk, hind og kalv/ungdyr.

Startet rolig med lite dyr i feltet, men siden dag 3 har vi skutt 4 dyr på 5 dager. Elgokse på 272 kg den hadde 7 spir, ungdyrsokse, Hjortebukk 8 spir og ei hind. Vi har sett kun 1 ungdyr så langt og det fikk vi heldigvis.

Jeg har vært heldig i år og har fått skutt begge elgene selv om det er jeg som stort sett driver! Kombinasjon av god bandhund og en porsjon flaks må selvsagt til!! Skit jakt videre til alle på kammeret!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må vente 10 dager til jeg også, men forstår ikke hvorfor!?

Jeg sliter med å finne gode argumenter for å starte elgjakta 5. oktober istedenfor 25. september, det er merkelig og ganske irriterende!

 

For stammen er det vel en kjempefordel om jakta foregår etter at det verste av brunst og parring er overstått.

 

Laget mitt skjøt ei kvige som var voksen i dag... :roll:

 

I mitt elgjakt/forvaltningsområde var ingen hunndyr bedekkt i førsteperioden. (kontroll av innsendte organer)

Link to comment
Share on other sites

Er lite men storvokst elg i terrenget. Vi merka dette ifjor også, at elgene tok seg opp. Ungdyrene veier fra 120-145 kg.

 

Fikk selv skutt en elg etter rundt 30 sekunder på jakt, noe som er ganske utrolig med tanke på at det i gjennom snitt er et sted mellom 5 og 10 mil i beina før første elgene vanligvis detter for mine kuler.

 

Ligger flere oppdateringer fra elgjakta på bloggen min http://erikroysland.blogspot.com/ og flere kommer!

Link to comment
Share on other sites

31318510150305114736954.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

 

 

 

Da fikk jeg endelig skutt min første elg, ikke verst i en alder av 30+ :P

Ma da sies at dette var min tredje dag på elgjakt.

Hadde også en flott 10 spiring som luntet forbi på ca 50 meter rett før kua kom med kalven, men den får vente til andre perioden..

Kjempearti :)

 

Og til de som evt lurer 45/70 Gov fungerte utmerket, 300 gr sjhp kule ga liten kjøtt ødeleggelse, men som forventet gjennomskyting.

Den datt i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Må vente 10 dager til jeg også, men forstår ikke hvorfor!?

Jeg sliter med å finne gode argumenter for å starte elgjakta 5. oktober istedenfor 25. september, det er merkelig og ganske irriterende!

 

For stammen er det vel en kjempefordel om jakta foregår etter at det verste av brunst og parring er overstått.

 

Laget mitt skjøt ei kvige som var voksen i dag... :roll:

 

I mitt elgjakt/forvaltningsområde var ingen hunndyr bedekkt i førsteperioden. (kontroll av innsendte organer)

 

Her har vi i de senere årene sett at slaktevektene på særlig ungdyr stadig går nedover, gjennomsnittet for 1,5 års kvige ligger nå under 97 kilo... :shock:

Ikke mye bedre med 1,5 års okser som i snitt ligger rundt 117 kilo.

Nå kan det diskuteres om dette er på grunn av sen brunst/parring i senere brunst, eller om det er for mye elg til beitet her.

 

Men her om dagen (siste dagen i førsteperioden) så oppdaget jeg en liten tass av en kalv som ruslet rundt for seg selv, av farge og størrelse så det nærmest ut som en hjort, og jeg bestemte meg for å skyte den der og da.

Ligger et par bilder her:

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0603_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3026_n.jpg

 

Det kan bemerkes at 9,3'n som ligger ved siden av kalven er 110 cm. lang, og slaktevekten på oksekalven krøp opp i drøye 20 kilo.

 

Det er en grunn til at jeg normalt ikke begynner å jakte før 10. oktober.

Link to comment
Share on other sites

etter helgens jakt kan jeg rapportere en stor 1,5års okse og ei 2,5års ku, har da da 2 kalv igjen på kvota, men har bare sett spor etter bare èn eneste kalv på hele øya vi jakter på... og i sommer skal det ha blitt funnet 4 døde kalver av bærplukkere... Merkelig!! på øya er det også skilt ut ett mindre vald som har okse og kalv på kvota. de felte en 26 taggers okse i dag! de har heller ikke sett kalv, men noen kyr uten kalv... vi har sett 3 kyr uten kalv.

 

kan det være snakk om noe sykdom?

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt en 17 spirs okse på lørdag, hunden min tok los på den, etter 5 min ble det stilt, så kom den luntende opp i mot meg, første skudd i fra siden i litt fart. Så stoppet den opp med brystet i mot, gidde han et til på direkten øverst i brystet og han gikk rett ned, hunden var da allerede på plass og fortsatte losen på oksen, meget fin opplevelse:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å laste ned et bilde. Merkelig dyr, forresten. 9 spir på ei side, og et med 3 uten rosenstokk. Ene øret var kløyvd. Tydelig at den har vært i hardt vær:/ Oksen må ha veid rundt 380 kg når vi hang den opp. Dette er sannsynligvis ny rekord i regionen. Er ikke euforisk over å ha skutt en så kjøtt - tung okse, men man bærer ikke badevekta med seg i skogen. Dette er omtrent det eneste dyret vi har sett iløpet av første uka, mens nabovaldene vasser i dyr... (bad karma??)

Link to comment
Share on other sites

etter helgens jakt kan jeg rapportere en stor 1,5års okse og ei 2,5års ku, har da da 2 kalv igjen på kvota, men har bare sett spor etter bare èn eneste kalv på hele øya vi jakter på... og i sommer skal det ha blitt funnet 4 døde kalver av bærplukkere... Merkelig!! på øya er det også skilt ut ett mindre vald som har okse og kalv på kvota. de felte en 26 taggers okse i dag! de har heller ikke sett kalv, men noen kyr uten kalv... vi har sett 3 kyr uten kalv.

 

kan det være snakk om noe sykdom?

 

Er vel snakk om steril storokse som har holdt de virile ungsutene borte slik at flere kuer ikke har blitt bedekte. Blir lite kalver av det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke rare greiene den hadde på andre sida. Krøble 3 spir. Teorien er at det er en gammel skuddskade. Ca. 380 kg. før mørning er uansett vannvittig mye. Så oksen på marka her i vår, og den var mer som en belgisk blå okse:-) Gikk bare og vagga. Kjente den igjen når den lå der. Skal prøve å laste ned flere bilder etterhvert. Nå håper jeg mest på å få hunden igang... Denne lokka jeg inn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...